 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Śro 5:41, 24 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
John Fletcher otrzymał stopień commandera w 1690. W latach 1691-1692 dowodził 16-działową, małą fregatą Greyhound. Został komandorem 1.02.1692, otrzymawszy dowództwo (jako tzw. drugi kapitan) 100-działowca Britannia, flagowego okrętu adm. Russella (w okresie 1692-1693). Walczył w bitwie pod Barfleur 19.05.1692, uczestniczył (pośrednio) w późniejszym niszczeniu floty francuskiej pod La Hougue 24.05. Zdał komendę w lipcu 1694. Objął wówczas dowództwo 28-działowej fregaty/brandera Terrible i sprawował je do schyłku 1695. W 1696 Fletcher był krótko kapitanem 70-działowca Elizabeth na zachodnich podejściach do kanału La Manche. Jednak już w lutym 1696 ponownie został dowódcą okrętu Britannia, tym razem pełniącego rolę flagowca adm. Berkeleya u wybrzeży Francji i wycofanego do rezerwy w październiku 1697. W latach 1699-1701 John Fletcher dowodził 50-działowcem Romney, zatrudnionym wówczas głównie w roli okrętu strażniczego w Chatham. Od lutego do lipca 1702 był drugim kapitanem 90-działowca Triumph, flagowego okrętu adm. Rooke’a. Potem przeszedł wraz z tym admirałem na 100-działowiec Royal Sovereign, pozostając jego drugim kapitanem podczas wyprawy na Kadyks w lecie 1702 i bitwy na wodach zatoki Vigo 12.10.1702 (chociaż akurat w trakcie samej bitwy flaga Rooke’a powiewała na innym okręcie), a także w 1703. Od stycznia 1704 Fletcher dowodził 90-działowcem Royal Katherine, kolejnym okrętem flagowym Rooke’a. Brał udział w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Na początku 1705 wrócił do dowodzenia liniowcem Royal Sovereign i zmarł na jego pokładzie 23.01.1705.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Czw 6:01, 25 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Andrew Leake (Lake) był synem Andrewa Leake’a, kupca z Lowestoffe oraz jego żony Deborah Wild. Mianowano go 17.08.1690 dowódcą (commander) brandera/28-działowej fregaty Roebuck, nad którym sprawował komendę do stycznia 1690/1691. Awansował na komandora 9.01.1690/1691 i objął dowództwo analogicznej jednostki Fox, będąc jej kapitanem do lata 1691 lub lutego 1692. Od grudnia 1692 do 1694 dowodził 60-działowcem Greenwich we flocie głównej (chociaż w lipcu 1693 przejściowo sprawował komendę nad 30-działową fregato-galerą James Galley). Zimą 1693/1694 patrolował wody kanału La Manche. W 1694 był kapitanem 80-działowca Lancaster i operował na tym samym akwenie. W latach 1696-1698 dowodził na Morzu Śródziemnym 60-działowcem Canterbury; zdobył francuski okręt korsarski w kwietniu 1698. Potem Leake wycofał się na krótko z aktywnej służby i pojechał do Lowestoffe, gdzie zajmowała go renowacja miejscowego kościoła. Do Royal Navy powrócił w 1699, mianowany dowódcą 50-działowca Hampshire i komodorem małej eskadry wysłanej na wody Nowej Fundlandii dla ochrony tamtejszych łowisk rybackich. Stamtąd eskortował w 1700 konwój do Kadyksu i na Morze Śródziemne. Od stycznia 1701/1702 był kapitanem 80-działowca Torbay, uczestnicząc w lecie 1702 w wyprawie floty adm., Rooke’a przeciwko Kadyksowi oraz w bitwie na wodach zatoki Vigo 12.10.1702, kiedy jego okręt stał się tymczasowo flagowcem wiceadm. Hopsona. Brawurowy udział w tej ostatniej akcji przyniósł Leake’owi tytuł rycerza. Od lutego do maja 1703 dowodził stojącym w Nore 80-działowcem Ranelagh. W maju 1703 objął dowództwo 70-działowca Grafton i w składzie eskadry adm. Shovella podążył w lipcu na Morze Śródziemne. Gdy na początku listopada flota wyruszała w drogę powrotną do Anglii, admirał odesłał Leake’a z małą eskadrą do Lizbony i Oporto, by stamtąd eskortował do kraju konwój statków kupieckich. Leake doprowadził zespół do Plymouth 16.12.1703. W 1704, nadal na liniowcu Grafton, podążył na Morze Śródziemne pod adm. Rooke. Kiedy 8.05 natknięto się w pobliżu przylądka Palos na 6 francuskich okrętów, admirał zarządził pościg 8 okrętami, przerwany przez Leake’a. Komandor stanął za to przed sądem wojennym, ale został uniewinniony. Następnie uczestniczył 22.07 w ostrzeliwaniu Gibraltaru, poprzedzającego zdobycie tej twierdzy przez siły wydzielone z floty Rooke’a. Sir Andrew Leake walczył w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704 i w jej trakcie zginął.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1537
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pią 16:07, 26 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów RN, są nimi John Ambrose (... - 26.03.1771, awans kapitański otrzymał 27.03.1734) oraz Peter Lawrence (... - 17.11.1758, awans kapitański otrzymał 16.07.1739).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Sob 8:49, 27 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
John Ambrose urodził się koło 1705. Został porucznikiem Royal Navy 20.06.1728. Otrzymał 27.03.1734 rangę komandora wraz z dowództwem 20-działowej fregaty Greyhound. Początkowo zajmował się wyłapywaniem marynarzy do przymusowej służby. W 1735 przeszedł wraz flotą adm. Norrisa na Tag. W latach 1736-1739 operował na Morzu Śródziemnym. We wrześniu 1740 został kapitanem 60-działowca Rupert we flocie Norrisa. Dowodził tym okrętem do 1745. Zimą 1741/1742 patrolował wody Zatoki Biskajskiej, zdobywając liczne okręty wojenne i korsarskie, czasem po kilka jednego dnia (np. 19.09.1741, 10.11.1741). W okresie 1742-1744 służył na Morzu Śródziemnym, nadal z wielkim szczęściem do pryzów w postaci jednostek korsarskich. Atakował też, na rozkaz aktualnych głównodowodzących, hiszpańską żeglugę kabotażową u wybrzeży Walencji, uderzył na port Vineros. Walczył w bitwie pod Tulonem 11.02.1743/1744. Przez pewien czas dowodził (od listopada 1744) małą eskadrą w Cieśninie Gibraltarskiej. Zdobył tam znowu pełno wartościowych pryzów i zatopił francuski okręt korsarski. W styczniu 1744/1745 podążył do Lizbony i razem z 50-działowcem Guernsey zdobył hiszpański okręt skarbowy Maria Fortune (zdążający z Kadyksu do Buenos Aires), z ładunkiem wartości ponad 100 tysięcy funtów. Natychmiast wrócił z Lizbony na Morze Śródziemne, gdzie w kwietniu 1745 zdobył lub zniszczył siedem nieprzyjacielskich transportowców. W maju jego eskadrę poważnie wzmocniono i wysłano pod Genuę, gdzie miał pilnować małego zespołu francuskiego znajdującego się w Villafranche. Jednak w tym czasie przez Anglię przetaczała się burza polityczna wywołana niezadowalającym wynikiem wspomnianej bitwy pod Tulonem z lutego 1744 i oskarżeniami rzucanymi na siebie przez adm. Mathewsa i wiceadm. Lestocka. Zgodnie z uchwałą Izby Gmin John Ambrose został wezwany do kraju, gdzie stanął w Chatham, na pokładzie okrętu London, przed sądem wojennym 18.10.1745. Zarzucono mu, że: 1) nie uczynił wszystkiego, co w jego mocy dla zdobycia, spalenia, zabicia i zniszczenia nieprzyjaciół Jego Królewskiej Mości (...), a zamiast tego wycofał się lub trzymał z dala od walki, po nawietrznej od nieprzyjaciela przez całą lub większą część bitwy; 2) strzelał do nieprzyjaciela nie będąc w zasięgu ognia bezpośredniego, a nawet na daleki, ale osiągalny przez pociski dystans; 3) nie wspomógł okrętu Marlborough, mimo otrzymania odpowiednich rozkazów, tylko wycofał się ze starcia; 4) nie poprowadził i nie osłonił brandera skierowanego do ataku na hiszpański okręt flagowy, rozumiejąc taką konieczność, przez co brander uległ zniszczeniu niczego nie osiągnąwszy; 5) nie wypełniał obowiązków nakazanych przez regulamin królewski, nie reagował na sygnały i rozkazy admirała; zlekceważył dyscyplinę wojskową przyczyniając się w wielkiej mierze do niefortunnego wyniku bitwy. Ambrose zbił wiele punktów oskarżenia, ale ostatecznie 7.11.1745 sąd wydał werdykt, w którym uznał winę komandora za częściową udowodnioną, chociaż przypisał ją tylko złej ocenie sytuacji. W rezultacie zdymisjonowano go i uznanego za niezdolnego do służby w Royal Navy w charakterze oficera tak długo, jak spodoba się Jego Królewskiej Mości; zabrano mu także roczną pensję. Ostatecznie, w uznaniu zasług i postawy komandora zarówno przed jak i po bitwie pod Tulonem, przywrócono mu jego stopień 12.05.1748. Ponieważ Wielka Brytania nie toczyła wtedy z nikim wojny na morzu, Ambrose nie dostał już żadnego dowództwa. Przeszedł 17.04.1750 w stan spoczynku w randze kontradmirała na liście spensjonowanych oficerów uprawnionych do połowy żołdu. Zmarł 25.03.1771 (lub następnego dnia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Nie 6:02, 28 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Peter Lawrence pochodził z Irlandii, na dodatek przez większą część życia był katolikiem, co dla oficera marynarki brytyjskiej w tych czasach stanowiło szczególną osobliwość (zważywszy na konieczność składania przysięgi zaprzeczającej niektórym dogmatom katolickim). Urodził się w 1702. Był najmłodszym synem Waltera Lawrence’a z Lisreaghan (Irlandia) i jego żony Mary, nie dziedziczył więc rodzinnych dóbr. Został porucznikiem Royal Navy 11.02.1727. Awansował do stopnia commander 23.12.1734. Otrzymał 16.07.1739 rangę komandora wraz z dowództwem 60-działowca Augusta, jednego z okrętów floty kontradm. Haddocka na Morzu Śródziemnym. Augusta był przy tym flagowcem kontradm. Ogle’a. W 1739 Lawrence uczestniczył w zdobyciu bogato wyładowanego hiszpańskiego statku San Joseph (zgodnie z angielską tradycją skarby z tego „galeonu” przewieziono tryumfalnie ze Spithead do Tower w Londynie, w eskorcie dragonii). Od lipca do września 1740 liniowiec Augusta wchodził w skład floty adm. Norrisa, potem podążył do Indii Zachodnich. W 1741 Lawrence został kapitanem 60-działowca Jersey w Indiach Zachodnich. Brał udział w działaniach przeciwko Cartagenie w marcu-kwietniu 1741, gdzie go poważnie raniono. W tym ostatnim miesiącu na Jersey podniósł flagę kontradm. Ogle. W 1742 Peter Lawrence był dowódcą 60-działowca Tilbury, który na skutek wypadku (spowodowanego pijaństwem żołnierza piechoty morskiej) spłonął koło San Domingo 21.09.1742. Lawrence zaczął w 1743 dowodzić w Indiach Zachodnich 80-działowcem Cumberland, flagowym okrętem Ogle’a na Jamajce. Zdał komendę w 1744. Od października 1744 do 1745 był kapitanem 70-działowca Lenox w Eskadrze Zachodniej wiceadm. Martina. W 1747 ponownie objął dowództwo okrętu Lenox. Walczył w starciu z eskadrą Duboisa de La Motte koło Cape Nicholas 25.03.1747. Wyjechał do Irlandii. Za małoletniości dziedzica z głównej linii Lawrence’ów (swego bratanka) opiekował się posiadłościami rodziny w Lisreaghan. Przypisuje mu się zasadzenie tam wielu cedrów libańskich i innych cennych drzew do 1750 oraz rozszerzenie około 1750 rodowego miasteczka Lawrencetown. Około 1749 osiadł w Woodfield, Eyrecourt. W 1749 przeszedł na protestantyzm. W 1755 został spensjonowany z awansem do rangi (i uprawnieniem do połowy żołdu) kontradmirała. Zmarł 17.11.1758 w Woodfield. Nigdy się nie ożenił.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1537
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pon 20:40, 29 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów RN, są nimi Charles Cotterel (... - 28.07.1754, awans kapitański otrzymał 29.06.1726) oraz Joseph Lingen (... - 1752, awans kapitański otrzymał 26.07.1728).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Wto 19:26, 30 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Charles Cotterel (Cotterell) został mianowany dowódcą (commander) 28.10.1722 wraz z powierzeniem komendy nad 6-działowym slupem Happy. Od września 1724 do lipca 1725 okręcik ten gruntownie przebudowano w Deptford na slup 10-działowy i znowu oddano w ręce Cotterella do 1726. W latach 1726-1727 Happy należał do floty wiceadm. Hosiera w Indiach Zachodnich. Cotterel został 29.06.1726 komandorem wraz z otrzymaniem dowództwa 40-działowej fregaty/dwupokładowca Diamond, nad którą sprawował komendę przez rok. W latach 1727-1728 dowodził w Indiach Zachodnich (do sierpnia 1727 w eskadrze wiceadm. Hosiera, który zmarł tam 23.08.1727) 60-działowcem Nottingham. W 1728 wrócił na tym liniowcu do Anglii. W okresie 1730-1731 był (do września 1731) kapitanem 40-działowej fregaty/dwupokładowca Princess Louisa. W 1732 dowodził 20-działową fregatą Rose na wodach kanału La Manche. Od 20.01.1733 do 1735 był kapitanem 20-działowej fregaty Lowestoffe, skierowanej w 1734 ku Nowej Fundlandii, a w 1735 do osłony szlaku handlowego z Rosją. W tym samym roku Cotterell przeszedł na 50-działowiec Preston, przydzielony do ochrony wód angielskich. Od 1736 do 4.05.1737 był kapitanem 60-działowca Rippon, służącego na wodach portugalskich. W 1739 dowodził na Morzu Śródziemnym 60-działowcem Canterbury. Wrócił do Anglii w kwietniu 1740. W latach 1740-1743 dowodził 60-działowcem Lion. Okręt ten od lipca 1740 operował we flocie adm. Norrisa (zderzył się 16.07.1740 z flagowcem Victory, poważnie go uszkadzając). Wysłano go do Indii Zachodnich 26.10.1740 ze Spithead w składzie sił kontradm. Ogle. Uczestniczył w nocnym starciu 27/28.12.1740, w pobliżu zachodniego wybrzeża Hispanioli, z eskadrą francuską - podczas formalnego pokoju między Francją a Anglią. Brał udział w nieudanej operacji wiceadm. Vernona przeciwko Cartagenie w marcu-kwietniu 1741. W latach 1742-1743 bazował na Jamajce. W okresie 1744-1745 Cotterel był w Chatham kapitanem 100-działowca Royal George. Wycofał się (czy raczej jego „wycofano” z uwagi na wiek i stan zdrowia) z aktywnej służby w lipcu 1747; spensjonowany w randze kontradmirała z połową żołdu przynależnego tej randze. Zmarł w Anglii 28.07.1754.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Śro 6:06, 01 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Joseph (Joshua) Lingen otrzymał 30.07.1710 rangę commander, gdy powierzono mu na Morzu Śródziemnym brander (niegdyś fregatę 28-działową) Hawk. Być może dowodził tym okrętem do 1712. W latach 1716-1727 był kapitanem 6-działowego brygu Drake, początkowo w Leith, potem na wodach irlandzkich. Został 26.07.1728 komandorem wraz z otrzymaniem dowództwa 40-działowej fregaty/dwupokładowca Ludlow Castle, nad którą sprawował komendę do października 1729. W latach 1739-1740 dowodził 50-działowcem Argyle (Argyll) na wodach krajowych. W 1741 był kapitanem 80-działowca Cambridge, od lipca we Flocie Kanału adm. Norrisa. Kiedy w sierpniu zmarł dowódca 70-działowca Elizabeth w tej samej flocie, komendę nad tym okrętem (albo dopiero od października 1742) powierzono Lingenowi. Wkrótce odesłano go na Morze Śródziemne. Był obecny w bitwie pod Tulonem 11.02.1744, ale znajdując się z tyłu szyku eskadry wiceadm. Lestocka nie miał szans na realną walkę. W 1745 dowodził na Morzu Śródziemnym 70-działowcem Princess. W 1746 był kapitanem w rejonie Wysp Podwietrznych 50-działowca Woolwich. Eskortował na nim wracający do Anglii konwój zachodnioindyjski, który natknął się w kanale La Manche 18.10.1746 na przeważającą eskadrę komandora Conflansa, jednak zdołał uciec. Lingen wycofał się (czy raczej jego „wycofano” z uwagi na wiek i stan zdrowia) z aktywnej służby 15.07.1747 (lub w 1748); spensjonowany w randze kontradmirała z połową żołdu przynależnego tej randze. Zmarł w Irlandii w 1752.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1537
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Sob 18:54, 04 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów RN, są nimi John Hemmington (... - 26.12.1756, awans kapitański otrzymał 12.11.1708) oraz Samuel Atkins (brak danych, awans kapitański otrzymał 03.12.1718).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Nie 7:56, 05 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Raczej James niż John (ale spotyka się oba imiona) Hemmington był od 16.03.1708 kapitanem (w stopniu commander) kecza bombowego Carcass; uczestniczył w nieudanej próbie ataku na St. Valéry-en-Caux. Został komandorem 12.11.1708, gdy powierzono mu dowództwo (sprawował je chyba do czerwca 1709) 32-działowej fregaty Experiment w składzie eskadry komodora Mighelsa na Morzu Północnym. Ponownie objął komendę nad tą fregatą w listopadzie 1709, operując do 1711 na wodach kanału La Manche i u wybrzeży Portugalii; pochwycił francuski okręt korsarski 24.08.1710. Od 1711 do 1716 dowodził 50-działowcem Bristol, w 1711 w eskadrze z Downs, w 1712 w Gibraltarze, w 1713 pod Salé. W latach 1734-1735 sprawował komendę nad 80-działowcem Dorsetshire, w 1734 należącym do floty wiceadm. Cavendisha na Spithead. Od 1738 do 1741 był kapitanem 80-działowca Princess Amelia we flocie adm. Norrisa. Wysłano go do Indii Zachodnich 26.10.1740 ze Spithead w składzie sił kontradm. Ogle. Brał udział w nieudanej operacji wiceadm. Vernona przeciwko Cartagenie w marcu-kwietniu 1741, odgrywając w niej istotną rolę, ponieważ działa z Princess Amelia uciszyły ogień baterii Chamba 9.03 oraz ostrzeliwały hiszpańskie forty, baterie i okręty podczas gwałtownego i krwawego ataku 23.03. Wrócił do Anglii na przełomie 1741/1742. Spensjonowano go 15.07.1747 (zgodnie z rozkazem króla z 3.06.1747) z nadaniem rangi kontradmirała i przydzieleniem połowy żołdu przynależnego temu stopniowi. Zmarł 26.12.1757.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Pon 6:23, 06 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Samuel Atkins od stycznia 1718 dowodził, w stopniu commander, branderem Garland na Morzu Śródziemnym; uczestniczył w bitwie pod przylądkiem Passaro 11.08.1718. Został komandorem 3.12.1718, gdy powierzono mu (prawdopodobnie do marca 1720) dowództwo 40-działowej galero-fregaty Charles Galley, wysłanej na Morze Śródziemne. W latach 1720-1721 był kapitanem 50-działowca Panther, najpierw operującego na Bałtyku, a w 1722 wysłanego z konwojem nowofundlandzkim. W 1726 dowodził 50-działowcem Portland na wodach krajowych. Od 27.07.1728 do 1729 był kapitanem 50-działowca Falkland, wówczas tylko okrętu strażniczego w Portsmouth. Od 1732 do 1737 dowodził 20-działowcem Port Mahon na wodach irlandzkich. Od października 1741 do 1742 był kapitanem 90-działowca Sandwich we flocie adm. Norrisa. Spensjonowano go 15.07.1747 z nadaniem rangi kontradmirała i przydzieleniem połowy żołdu przynależnego temu stopniowi. Zmarł 5.09.1765.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1537
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Wto 20:17, 07 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów RN, są nimi Robert Johnson (... - 05.06.1723, awans kapitański otrzymał 03.02.1708) oraz Colville Mayne (... - 25.08.1746, awans kapitański otrzymał 16.05.1711).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Śro 9:57, 08 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Robert Johnson otrzymał stopień porucznika 8.07.1696. Został komandorem 3.02.1708, gdy powierzono mu na moment dowództwo 32-działowej fregaty Experiment w składzie floty adm. Bynga na Downs. Też w 1708 był kapitanem (do września) 96-działowca Saint George, okrętu flagowego wiceadm. Dursleya, we Flocie Kanału adm. Bynga. Od 1709 do 1711 dowodził 70-działowcem Kent, od 1710 należącym do Głównej Floty adm. Aylmera; skierowany przez tego ostatniego w pościg za małym konwojem francuskim (udającym się na Martynikę i wody Nowej Fundlandii), napotkanym 30.07.1710 koło Lizard, zdobył 56-działowiec Superbe z eskorty. W 1712 objął dowództwo 50-działowca Anglesea, operującego w 1712 na wodach angielskich, w latach 1713-1714 na „Morzach Południowych” w służbie Kompanii Mórz Południowych (wyczarterowała w 1713 ten okręt od Royal Navy razem z załogą), w przebywał 1715 pod Cartageną. W 1716 Johnson był kapitanem 60-działowca Auguste, wysłanego z flotą adm. Norrisa na Bałtyk. W drodze powrotnej wyszedł w listopadzie z Kopenhagi w osłonie dużego konwoju; pogarszająca się pogoda zmusiła sojuszników (Brytyjczyków i Holendrów) do rzucenia kotwic koło wysepki Laeso. Po południu 9.11 zerwały się liny kotwiczne na Auguste, więc podniesiono żagle próbując wyjść na pełne morze; jednak w nocy 10.11.1716, przy silnym sztormie z północnego-zachodu liniowiec rozbił się o brzeg wyspy Anholt; większość załogi uratowano. W 1718 Robert Johnson otrzymał dowództwo 50-działowca Preston, na którym zawiózł do Turcji brytyjskiego ambasadora. Od 28.02.1719 dowodził 50-działowcem Weymouth. Jako komodor małej eskadry współpracował z Francuzami przy obleganiu San Sebastian (na początku sierpnia 1719 zdobyto fort San Antonio), kierował udanymi atakami na wybrzeża Hiszpanii (16.09 zniszczono okręty w Rivadéo koło przylądka Ortegal). Prawdopodobnie za to otrzymał tytuł rycerza. Powierzono mu 6.11.1719 okręt 50-działowy Deptford, z zadaniem eskortowania konwoju żeglującego do Port Mahon. W tym samym roku został kapitanem 60-działowca Exeter wysłanego do Indii Wschodnich pod komodorem Mathewsem. Ostatnie dwa-trzy lata życia Johnsona są bardzo trudne do precyzyjnego opisania, wobec braku łatwo dostępnych dokumentów i wielkich rozbieżności w opracowaniach. Niewątpliwie stanął przed sądem wojennym pod nieznanymi mi oskarżeniami i został pozbawiony dowództwa. Jednak nie tylko przyczyny, ale także data tego wydarzenia jest wysoce problematyczna. Większość autorów twierdzi, że stało się to już w 1720, a najpóźniej w 1721 Exeter miał nowego kapitana. Z drugiej strony, wg prawie wszystkich opracowań eskadra Mathewsa, wyznaczona w 1720, pożeglowała do Indii dopiero w 1721 albo raczej nawet w 1722. Johnson do Indii dotarł, co byłoby niemożliwe, gdyby rozprawa odbyła się w Anglii w 1720, przed wyruszeniem zespołu. W eskadrze panowała bardzo zła atmosfera i fatalna dyscyplina, a - jak pisałem przedstawiając losy adm. Mathewsa - tamtejsza kampania przeciwko piratom obfitowała w wysoce kontrowersyjne poczynania. Okazji do zarzutów więc nie brakowało. Np. po klęsce morsko-lądowej wyprawy przeciwko twierdzy pirackiej na wyspie Kolaba, podjętej w październiku 1722 zjednoczonymi siłami Portugalczyków, brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej i eskadry Mathewsa, posypały się wzajemne oskarżenia. Oczywiście jeśli Johnson został pozbawiony dowództwa już w 1720, nie mógł w tych działaniach brać udziału. Nie wiadomo, co więc w ogóle u licha robił w Indiach do 1723, ani jak się tam dostał. W każdym razie wracał do Anglii na wschodnioindyjskim statku Aislabie, ale utonął w pobliżu Przylądka Dobrej Nadziei 5.06.1723.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6544
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Czw 5:37, 09 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Covill (Coville, Colvill) Mayne urodził się około 1675. Wstąpił do Royal Navy krótko po 1688. Protekcję zapewniał mu Clowdisley Shovell, od 1690 kontradmirał, od 1694 wiceadm., który w lutym 1695/1696 zachwalał Mayne’a pierwszemu lordowi admiralicji niczym przekupka swoje towary na targu. Dzięki takiemu poparciu Mayne otrzymał rangę porucznika 24.05.1696. Najpóźniej w 1697 ożenił się z Marthą Perry – mieli przynajmniej jednego syna, który od sierpnia 1712 też służył w marynarce wojennej. W okresie 1705-1707 Covill Mayne dowodził, w stopniu commander, keczem bombowym Carcass na Morzu Śródziemnym. Brał udział w bombardowaniu Barcelony we wrześniu 1705. W 1708 był kapitanem 24-działowej fregaty Nightingale w eskadrze na Downs. Wysłano go 17.02 ku francuskim portom dla dokonania rekonesansu, ale niewiele zdziałał wobec silnych zespołów osłonowych przeciwnika. W tym samym roku podążył na wody Nowej Fundlandii. W 1710 dowodził na Morzu Śródziemnym okrętem szpitalnym (wynajmowanym przez marynarkę statkiem) Martha. Został komandorem dopiero 11.05.1711 (czy 5 dni później), kiedy powierzono mu 36-działowiec Dolphin na wodach krajowych. Od 1716 do zimy 1717/1718 był kapitanem 50-działowca Strafford, należącego w tym czasie do kolejnych flot adm. Bynga na Bałtyku. W latach 1718-1719 dowodził (z przerwą) 66-działowcem Prince Frederick i znów służył na Bałtyku, tym razem pod adm. Norrisem – wyjście z Solebay 1.05.1718, powrót w październiku; wyjście w czerwcu 1719, powrót w listopadzie. Jednak Mayne już 10.07.1719 przeszedł na Bałtyku na 50-działowiec Guernsey, którego poprzedni dowódca wtedy zmarł. W 1719 okręt ten wprawiono jeszcze do Turcji, skąd wrócił w 1720. W latach 1721-1724 Mayne był kapitanem 20-działowca Shoreham w Indiach Wschodnich. Od października 1727 do stycznia 1731 dowodził 20-działowcem Bideford, służąc u wybrzeży Wirginii. W 1734 objął komendę nad 70-działowcem Monmouth i zachował ją do listopada 1735; jego okręt wchodził w skład floty wiceadm. Cavendisha na Spithead. Od 1739 do 1740 Mayne był kapitanem 70-działowca Lenox. Wyszedł ze Spithead 24.07.1739 razem z eskadrą skierowanego do Indii Zachodnich wiceadm. Vernona, ale zgodnie z otrzymanymi od niego rozkazami pozostał w sierpniu (z kilkoma innymi okrętami) w celu patrolowania w okolicach przylądka Ortegal, w nadziei (niespełnionej) przechwycenia hiszpańskich okrętów skarbowych z Ameryki. Uczestniczył (jako komodor) w zdobyciu hiszpańskiego 70-działowca Princessa koło przylądka Finisterre 8.04.1740. Doprowadził go do Portsmouth 18.04. Od lipca do września 1740 Lenox należał do floty adm. Norrisa pod Ferrol. Wkrótce potem Mayne wycofał się z aktywnej służby. Nie dostał nigdy awansu na kontradmirała, mimo że promowano młodszych od niego. Zmarł w zaawansowanym wieku 25.08.1746.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1537
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Sob 8:20, 11 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuje za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów RN, są nimi William Cleland (… - 18.05.1744, awans kapitański otrzymał 02.10.1739) oraz Thomas Gregory (… - 25.01.1747, awans kapitański otrzymał 07.09.1741).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|