Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony 1, 2, 3 ... 202, 203, 204  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:23, 14 Sie 2010    Temat postu: Okręty Royal Navy

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Jeśli można, chciałbym zapytać o okręt STARR, opisany przez Colledge'a jako zakupiony w 1643 i sprzedany w 1652. Czy może wiadomo coś więcej o jego danych i losach ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5316
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 18:45, 14 Sie 2010    Temat postu:

Winfield twierdzi, że wprawdzie okręt Star należał do grupy jednostek zakupionych przez marynarkę w okresie 1643-1650, ale właśnie tego kupiono dopiero w 1650. Miał 12 dział i 70 ludzi załogi, klasyfikowano go w 5 randze. Identyczne dane przytaczał Clowes. Najciekawsze w nim były proporcje (chociaż nie znamy wymiarów), bowiem Star należał do tzw. fregat z Dunkierki, o stosunku długości stępki do szerokości między 3,25 :1 a 3,5 : 1, słynących z szybkości. Walczył w bitwie z Holendrami pod Dover 19.05.1652, wchodząc w skład eskadry Blake’a. Sprzedany potem w tym samym roku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:46, 15 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Mam pytanie o jeszcze jeden okręt z tego okresu, mianowicie CONCORD, opisany przez Colledge'a jako zdobyty w 1649 na Holendrach i sprzedany w 1659. Czy można prosić o opis jego danych i losów ?
Znalazłem taką stronę w sieci:
[link widoczny dla zalogowanych]
można ściągnąć sporo planów w skali 1:48.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5316
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 20:24, 15 Sie 2010    Temat postu:

Link bardzo ciekawy.
Z Colledge’m jest ten problem, że nie ujawniał wszystkich swoich źródeł, więc kiedy współcześni badacze natykają się w materiałach na informacje sprzeczne z podanymi przez niego, albo – jeszcze częściej – w ogóle nie znajdują takich, które on podał, trudno sformułować jakiś logiczny wniosek. Najczęściej zostawiają adnotację, że tak podał Colledge, lecz nie wiadomo na jakiej podstawie. Gdy chodzi o okręt Concord, Colledge niemal na pewno skorzystał z listy angielskich okrętów wojennych, skompilowanej przez R.C. Andersona strasznie dawno, bo już w 1935. Tam właśnie czytamy o 20/24-działowej jednostce zdobytej w 1649 na Holendrach, przekształconej w hulk w Harwich w 1655 i sprzedanej w końcu w 1659. Lecz współcześnie patrzy się na to raczej inaczej.
Już Clowes pisał, że 26-działowy okręt Concord, sprzedany w 1659, marynarka angielska kupiła w 1650 r., więc jeśli rzeczywiście był on zdobyty na Holendrach rok wcześniej, to nie tak się nazywał pod holenderską banderą i raczej nie został zdobyty przez angielski okręt państwowy. Warto przy tym zauważyć, że w 1649 nie toczyła się jeszcze żadna wojna między Anglią a Holandią (pierwsza wojna angielsko-holenderska zaczęła się dopiero w 1652), zatem - chociaż zatargi i napaści już się zdarzały - jest mało prawdopodobne, by uznano taki pryz za legalny i wcielono jawnie do floty. Natomiast wg najnowszych ustaleń Winfielda, żaglowiec Concord, który w 1653 pełnił rolę jednostki do przewozu żywności, a potem został hulkiem magazynowym (jak u Andersona i Colledge’a) w Harwich, był w rzeczywistości statkiem cywilnym, tylko wynajmowanym przez marynarkę od 1653 r.
Jak widać, obecnie raczej jeszcze mniej wiadomo na temat tego okrętu, niż wydawało się dawniej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:21, 16 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu AMBOYNA (zdobyta 1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5316
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 18:38, 16 Sie 2010    Temat postu:

Mały holenderski bryg, najprawdopodobniej o nazwie Harlingen (a nie Haerlem, jak podawał Colledge), zdobyty w lutym 1796 na wyspie Amboyna (Ambon) w holenderskich Indiach Wschodnich przez brytyjską eskadrę kontradm. Rainiera. Wcielony na miejscu do Royal Navy pod nazwą Amboyna, jako bryg 10-działowy. Wykorzystywany tylko w Indiach Wschodnich od 1796 do 1801 r. pod pięcioma różnymi dowódcami w stopniu porucznika. Trzecim z nich był Peter Heywood, sześć lat wcześniej (18.09.1792) skazany przez sąd wojenny na śmierć za udział w buncie na Bounty. Bryg Amboyna rozebrano w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:26, 17 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SAINT PIERRE (zdobyty 1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5316
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 19:07, 17 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuska korweta Diligente, kupiona przez francuską marynarkę wojenną w 1808 na Martynice i tam wyposażona do służby. Nośność około 240 ton. Uzbrojenie: 18 dział. Zdobyta przez Anglików 9.02.1809 przy kapitulacji St Pierre na Martynice. Wcielona do aktywnej służby w Royal Navy w czerwcu 1809 w Indiach Zach., pod nazwą Saint Pierre, jako trójmasztowy, gładkopokładowy slup wojenny o tonażu 371 ton, uzbrojony w 18 dział. Po przybyciu do Portsmouth 9.07.1810 został odstawiony do rezerwy i sprzedany tam 1.09.1814.
Demerliac przypuszcza, że mogło tu chodzić o francuską korwetę do przewozu niewolników Saint Pierre kupioną – gdy była świeżo zbudowana – we wrześniu 1803 w Bordeaux przez departament Eure dla ofiarowania marynarce państwowej, w której miała służyć pod nazwą Eure. Jednak marynarce się nie spodobała i została zwrócona właścicielowi, wracając do nazwy Saint Pierre. Potem marynarka Bordeaux wynajmowała ją od lipca do września 1805 w charakterze transportowca. Być może to ten właśnie okręt wyposażono w 1808 na Martynice do służby w roli korwety marynarki wojennej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:17, 18 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DELIGHT (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5316
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 19:35, 18 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie francusko-włoski bryg typu Illyrien, budowany w Wenecji przez Andreę Salviniego dla marynarki Królestwa Włoch (którego królem był Napoleon) od listopada 1806 do lutego 1808, pierwotnie pod nazwą Illyrien (ewentualnie Illyrie), w 1807 przemianowany na Vendicare i zwodowany w czerwcu 1807, już w lipcu przemianowany na Friedland. Jednostki tego typu zaprojektował francuski konstruktor Jean Tupinier w 1806. Nośność około 180 ton, wyporność około 360 ton, wymiary: 29,23 x 8,67 x 4,38 m. Załoga: 112. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Zdobyty przez Anglików 26.03.1808 w pobliżu przylądka Blanco i w maju pod nazwą Delight wcielony do aktywnej służby w Royal Navy na Morzu Śródziemnym. Był klasyfikowany jako 14-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 97’6” x 29’0” x 19’0”, tonaż 340 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 32-f. Dowodzony początkowo przez commandera Johna Bretta Purvisa (przyszłego kontradm., syna adm. Johna Childa Purvisa) walczył w 1808-1809 u wybrzeży Kalabrii, uczestniczył w zajęciu wysp Ischia i Procida, atakował baterie w zatoce Euphemia. Od grudnia 1809 lub stycznia 1810 dowodził nim commander David Leslie, lord Balgonie, późniejszy (od 1820) hrabia Leven and Melville, par szkocki (przyszły wiceadm. w stanie spoczynku). Po przybyciu z Morza Śródziemnego do Portsmouth 25.07.1810, Delight został odstawiony do rezerwy i sprzedany 1.09.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:35, 19 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu PERT (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5316
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 21:07, 19 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski okręt korsarski, zapewne zbudowany w USA, zdobyty przez Anglików w marcu 1808 i wcielony na Jamajce do Royal Navy jako 10-działowy slup z takielunkiem brygu, o nazwie Pert. Wymiary: 97’0” x 23’9” x 10’3”, tonaż 239 ton. Walczył u wybrzeży San Domingo w listopadzie 1808. Najpóźniej w 1812 odstawiony do rezerwy w Deptford. Rozebrany w październiku 1813.
Przez dłuższą chwilę był też drugi slup Pert z takielunkiem brygu w 1808, tyle że 16-działowy, też zdobyty na Francuzach w Indiach Zach., konkretnie 17.07.1808. Pierwotnie bryg Rivoli, budowany w Paimboeuf przez firmę Crucy (albo przez stocznię Jeana Chauvet) od września 1806 do stycznia 1808, przemianowany 4.06.1807 na Serpent, zwodowany 30.10.1807. Projektant François Pestel. Wymiary: 29,23 x 8,45 (czy 8,7) x 4,27 m. Uzbrojenie: 2 x 8-f i 14 karonad 24-f. W styczniu 1808 wyposażony w Nantes i wysłany na Antyle. Po zdobyciu przez Anglików w pobliżu La Guaira przemianowany początkowo na Pert i uzbrojony w 2 x 6-f oraz 14 karonad 24-f, lecz Admiralicja zmieniła mu potem nazwę na Asp. Wymiary: 98’8,5” x 28’3,125” x 8’0”, tonaż 334 tony. Służył aktywnie w Indiach Zach. od września 1808. Po przybyciu do Portsmouth 30.07.1810 odstawiony do rezerwy, sprzedany 16.03.1814.
Te dwa okręty, o b. zbliżonych losach pod brytyjską banderą, są gruntownie mylone w opracowaniach lub nawet utożsamiane.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 18:10, 20 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BACCHUS (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5316
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 19:05, 20 Sie 2010    Temat postu:

Bacchus – pierwotnie szkuner holenderski, zbudowany w 1806, zdobyty przez Anglików w 1807 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy w kwietniu 1808, jako 12-działowy szkuner o tonażu 141 ton. Co najmniej do 1810 służył tylko w Indiach Zach., uczestnicząc m.in. w lutym 1809 w zdobyciu Martynki (wchodził tu – jako jedna z pięciu najmniejszych jednostek - w skład floty kontradm. Cochrane’a), w grudniu 1809 w udanym ataku kilku jednostek na francuski bryg wojenny Nisus zakotwiczony w porcie Deshaies na Gwadelupie. Bacchus został rozebrany w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1492
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:09, 21 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CALEDON (zdobyty 1808 lub 1810).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 202, 203, 204  Następny
Strona 1 z 204

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin