Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 220, 221, 222  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:45, 18 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LOUISBURG (zdobyty 1746).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pon 19:45, 18 Kwi 2011    Temat postu:

Pierwotnie francuski statek handlowy Saint François Xavier o tonażu 150 ton. Wysłany 28 kwietnia 1745 z Bordeaux do Kanady, z ładunkiem alkoholu, ubrań, butów, chleba, masła, wieprzowiny, oraz stoma tysiącami srebrnych talarów 8-realowych, wpadł w ręce Anglików w Louisbourgu, kiedy wpłynął do tego portu nie zdając sobie sprawy, że twierdza została tymczasem zdobyta przez Brytyjczyków i Amerykanów. Zdobywcy specjalnie pozostawili sztandary francuskie, aby zmylić takich przybyszy. Mały problem wiąże się jednak z datą. Angielskie opracowania zgodnie podają datę zdobycia statku na 1746 rok, a David Lyon dodaje, że stało się to podczas upadku Louisbourga. Tak się jednak składa, że Louisbourg skapitulował 17 czerwca 1745 r. (czy 28 czerwca 1745, jeśli spojrzeć na to z perspektywy kalendarza gregoriańskiego) i drugi raz w 1746 upadać już nie musiał. Natomiast żaglowiec Saint François Xavier dotarł podobno na miejsce zaraz następnego dnia po kapitulacji. W każdym razie Brytyjczycy przemianowali go na Louisbourg (Louisburg), ocenili tonaż na 250 ton i zdecydowali, że należy go wyposażyć w charakterze brandera. W tym celu został wysłany w 1746 do Anglii. Dowodził nim commander Philip Delamot. Kiedy okręt znajdował się już u wejścia na kanał La Manche, nieco na południowy zachód od przylądka Lizard, został dostrzeżony, doścignięty i po godzinnej walce (Delamot zginął, porucznikowi kula urwała nogi, dowództwo przejął nawigator) zdobyty przez francuski, 24-działowy okręt korsarski Revanche, 4.12.1746 albo 4.01.1747.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:43, 19 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu WILLIAMSON (zdobyty 1760).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Wto 18:17, 19 Kwi 2011    Temat postu:

Nie znam innego okrętu zdobytego w 1760 i przemianowanego na Williamson niż ten, który tu już został przecież omówiony podczas dociekania charakterystyki jednostki Anson. Jak pisałem, Williamson to pierwotnie jedna z dwóch bliźniaczych, francuskich korwet rzeczno-jeziorowych: Outaouaise albo Iroquoise, zbudowanych w Pointe au Baril w 1759. Wg jednych dokumentów ta pierwsza, wg innych ta druga. W każdym razie Williamson zatonął w 1761 w okolicznościach, które ma Pan opisane w przywołanym przez siebie linku dla okrętu Anson, albo w listopadzie 1764, jeśli prawdziwa jest ta druga informacja, w moich opracowaniach dotycząca okrętu Johnson.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Wto 18:23, 19 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:46, 20 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, Panie Krzysztofie, przepraszam, źle sformułowałem pytanie, liczyłem na datę wodowania korwety Iroquoise.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FORTUNE (zakupiony 1770).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 19:58, 20 Kwi 2011    Temat postu:

Iroquoise zwodowano 9.04.1759.

Fortune to 10-działowy slup o takielunku brygu, kupiony przez Royal Navy w 1770 r. Wymiary: 70’ x 24’ x ?, tonaż 120 ton. Okręt nie został oficjalnie zarejestrowany i jego los pozostaje nieznany, chociaż wiadomo, że w 1772 nadal znajdował się w służbie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:27, 21 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DOLPHIN (zdobyty 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Czw 18:16, 21 Kwi 2011    Temat postu:

Pierwotnie holenderski żaglowiec Dolfijn wynajmowany przez Kompanię Wschodnioindyjską. Anglicy pochwycili go 27.06.1652 w pobliżu Yarmouth i wcielili do swojej marynarki pod nazwą Dolphin. Był okrętem 30-działowym, jego załoga liczyła 120 ludzi. Pierwszym angielskim dowódcą został William Badiley. Okręt uczestniczył w pierwszej bitwie pod North Foreland (zwanej inaczej bitwą pod Gabbard) 2-3.06.1653 – dowodził nim wówczas Robert Davis. W 1654 dowództwo przejął John Smith. Jednostkę tę sprzedano w 1657 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Czw 18:32, 21 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:49, 22 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SENECA (1771).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pią 19:11, 22 Kwi 2011    Temat postu:

Seneca był 18-działowym slupem rzeczno-jeziorowym o takielunku snowa, zbudowanym w Oswegatchie nad rzeką tej samej nazwy w 1771. Służył na jeziorze Ontario. Nadal znajdował się w służbie w 1788. Ostateczny los nieznany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 18:15, 23 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BIRD (zakupiony 1764).
Pozdrowienia specjalne, świąteczne, także dla całej rodziny, Zdrowych Świąt Wielkanocnych i smacznego jajeczka, Krzysztof Nowak.
[/i]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 20:10, 23 Kwi 2011    Temat postu:

Bird był stateczkiem handlowym budowanym przez Henry’ego Birda w Rotherhithe. Admiralicja kupiła go jeszcze na pochylni, w maju 1764, aby wyposażyć jako okręt hydrograficzny (slup o nieznanym takielunku). Wymiary: 58’6” x 17’7,25” (lub 17’7,75”) x 8’1”, tonaż 75 ton. Załoga: 30. Uzbrojenie: 8 małych działek. Wyposażanie w Deptford zakończono 16.08.1764. Oddano żaglowiec pod dowództwo Johna Cowana i skierowano na badania wód irlandzkich w okresie 1765-1769. Został rozebrany w Deptford w marcu 1775.

Dziękuję bardzo za życzenia. Oczywiście wzajemnie życzę Panu i Pana rodzinie, a także wszystkim czytającym nas kolegom –forumowiczom, pogodnych Świąt w serdecznej atmosferze i przy stole zastawionym lubianymi przez nas, tradycyjnymi potrawami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:47, 24 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu CHATHAM (zakupiony 1788).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 19:23, 24 Kwi 2011    Temat postu:

Chatham był brygiem, kupionym przez Royal Navy 12.02.1788 od Thomasa Kinga z Dover zaraz po zbudowaniu, z przeznaczeniem na tender. Wymiary: długość stępki do tonażu 53’1,75”, szerokość 21’6,75”, głębokość 10’1”, tonaż 131 ton. Uzbrojenie: 4 x 3-f i 6 półfuntowych działek relingowych. Załoga: 12. Wyposażanie w Deptford zakończono w maju 1788 i zarejestrowano okręt jako tender 18.06.1789. W grudniu 1790 i styczniu 1791 wyposażono go w Deptford i Woolwich w charakterze okrętu wypraw badawczych. Oddano pod dowództwo porucznika Williama Roberta Broughtona i włączono do ekspedycji George’a Vancouvera udającej się na północny Pacyfik z misją polityczną-geograficzną. Flagowcem wyprawy był trójmasztowy slup Discovery. Okręty wyruszyły 1.04.1791. Drogą wokół Przylądka Dobrej Nadziei, południowo-zachodnich wybrzeży Australii, Nowej Zelandii, Tahiti, Hawajów dotarły do południowo-zachodnich wybrzeży Kanady (ówczesnego Nowego Albionu) w kwietniu 1792. Po drodze zgubiły się na chwilę we mgle, co pozwoliło Broughtonowi odkryć w listopadzie 1791 wyspę Chatham. Do końca sierpnia 1792 oba okręty eksplorowały wody przyległe do cieśniny i wyspy Vancouver, a następnie – zgodnie z umową brytyjsko-hiszpańską – odebrały Nootka Sound z rąk Hiszpanów. Prace hydrograficzne kontynuowano u wybrzeży Kanady, Kalifornii, na rzece Kolumbia do końca roku. W styczniu 1793 Broughton został wysłany lądem do kraju z depeszami Vancouvera, przebył Meksyk od San Blas do Vera Cruz i udał się do Anglii (miał wkrótce zapisać piękną kartę w czteroletnich badaniach wód Azji). Dowództwo brygu przejął por. Peter Puget, a Chatham nadal służył jako tender okrętu Discovery. Wrócono na wyspy Sandwich, Hawaje, do Nootka Sound i kontynuowano badania wybrzeży na północ aż do Zatoki Cooka na Alasce, na południe do końca Półwyspu Kalifornijskiego. Po zakończeniu misji, w drodze powrotnej zawinięto do Valparaiso 25.03.1795. Po koniecznych naprawach okręty opuściły ten port 7.05.1795 i dotarły do Anglii w październiku. Spośród oficerów i midszypmenów wyprawy trwającej 4 lata i 9 miesięcy aż siedmiu osiągnęło w przyszłości rangi admiralskie. Do 1810 załoga brygu Chatham wzrosła do 45 ludzi. Został sprzedany na Jamajce w 1830.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:43, 26 Kwi 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROYAL CHARLOTTE (1764).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 220, 221, 222  Następny
Strona 36 z 222

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin