Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 18:53, 21 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuska korweta cywilna Henri, wyposażona do handlu i korsarstwa w Bordeaux w 1808 przez Bousqueta. Miała tonaż około 200 ton, załogę złożoną z 57 ludzi i była zazwyczaj uzbrojona w 14 dział, chociaż w chwili przechwycenia przez nieprzyjaciela niosła tylko 8 armat. Żaglowiec zdobyty przez Anglików 28.01.1810 na Oceanie Indyjskim, wcielony do Royal Navy pod nazwą Caledon, jako bryg 16-działowy o tonażu około 220 ton, wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą w marcu 1810 na Przylądku Dobrej Nadziei. Jednak działał krótko, został skierowany do Anglii i sprzedany w listopadzie 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:21, 22 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu NANCY (zakupiony 1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Nie 21:19, 22 Sie 2010    Temat postu:

Statek handlowy Nancy był prawdopodobnie otaklowany pierwotnie jak kuter. Kupiony w Buenos Aires (być może faktycznie już w 1808) na podstawie formalnego rozkazu Admiralicji z 7.01.1809 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 12- czy 14-działowy bryg o tonażu 210 ton. Przybliżone wymiary: 80’ x 25’. Już w styczniu 1809 oddany pod dowództwo porucznika Johna Arthura Killwicka i używany na wodach Ameryki Południowej w charakterze awiza przewożącego pocztę i rozkazy między Buenos Aires a Rio de Janeiro. W 1813 jego dowództwo przejął na tamtych wodach od Killwicka (który chwilowo popadł w obłęd) porucznik William Peter D’Aranda. Po powrocie z rejsu na Falklandy bryg Nancy został uznany za niezdatny do dalszej służby i sprzedany w 1813 w Buenos Aires, aczkolwiek przez niektórych autorów D’Aranda jest wymieniany jako jego dowódca aż do 14 marca 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:32, 23 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu SNAP (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pon 20:41, 23 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski bryg wojenny Palinure, budowany w Lorient (w Caudan) przez firmę braci Crucy od lipca 1803 do maja 1804, zwodowany 12.01.1804. Projektant François Pestel. Nośność 158 ton, wyporność 290 ton. Wymiary: 27,93 x 8,45 x 4,27 m. Załoga: 90-94. Uzbrojenie: pierwotnie 16 x 6-f; od listopada 1804 - 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Wyposażony do aktywnej służby w maju 1804 w Lorient. W lutym 1805 wysłano go z tego portu na Martynikę z rozkazami dla kontradm. Missiessy. W okresie 17.07.1805-23.12.1805 brał udział w rejsie słynnej „niewidzialnej” eskadry komodora Allemanda i nadal należał do niej – stojąc na redzie Aix – w maju 1806. Najpóźniej w kwietniu 1808 był znów w Indiach Zach. Zdobył 3.10.1808 w pobliżu Antigui lub Martyniki silniejszy brytyjski bryg wojenny Carnation (co się smutno skończyło dla załogi pobitej jednostki). Wkrótce sam został zdobyty przez Anglików 31.10./1.11.1808 w pobliżu Fort-de-France na Martynice. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Snap, jako 16-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 91’1” x 28’1,5” x 12’9”, tonaż 320 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. W aktywnej służbie na Antigui od listopada 1811 (dowódca commander James Pattison Stewart, w późniejszym życiu pełny admirał), wchodząc w skład floty kontradm. Cochrane’a. Uczestniczył w zdobyciu Martyniki w lutym 1809, potem innych posiadłości holenderskich i francuskich w Indiach Zach. Od maja 1810 jego dowódcą był commander Thomas Barclay. Bryg został wycofany do rezerwy w lutym 1811 i rozebrany w Sheerness w czerwcu 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:29, 24 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, jeśli można, bardzo proszę o opis okoliczności zdobycia 03.10.1808 brygu Carnation, o którym mowa powyżej oraz jego dalszych losów.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Wto 19:28, 24 Sie 2010    Temat postu:

3.10.1808 brytyjski 18-działowy bryg Carnation, którego dowódcą był commander Charles Mars Gregory, natknął się na północny-wschód od Martyniki na francuski 16-działowy bryg Palinure, którym dowodził P.F. Jance i wciągnął go do walki jakieś 180 mil na północ od Antigui. Jednak już we wczesnej fazie wymiany ognia na brytyjskim okręcie zginął Gregory, intendent Morgan Thomas, cieśla Tomas Griffiths, ciężko ranni zostali porucznicy Samuel Bartlett Deecker oraz James Fitzmaurice, a śmiertelną ranę otrzymał nawigator Anthony Metherell. Pozbawiona oficerów załoga nie popisała się odwagą. Kiedy Palinure ustawił się wzdłuż burty przeciwnika, większość ludzi na Carnation uciekła ze swych stanowisk pod pokład (wśród nielicznych wyjątków był bosman William Triplet, wsparty jednak zaledwie przez 8 lub 10 innych) i w rezultacie brytyjski bryg, tracąc 10 zabitych i 30 rannych z załogi liczącej 117 osób, został zdobyty przez jednostkę, której załoga nie liczyła więcej niż 94 ludzi, mniejszą o 63 tony, o ciężarze salwy burtowej wynoszącym zaledwie 66 procent tego, czym dysponowali Anglicy. Łatwo zgadnąć, że sąd wojenny (odbył się z końcem lutego 1809 w zatoce Fort Royal na Martynice, po zdobyciu tej wyspy - na której przebywali wzięci do niewoli członkowie załogi Carnation - przez siły kontradm. Cochrane’a) nie zachwycił się takimi dokonaniami – jeden z sierżantów piechoty morskiej, John Chapman, został powieszony, a 32 marynarzy i żołnierzy wysłano na 14 lat do kolonii karnej w Nowej Południowej Walii.
Natomiast Francuzi nie cieszyli się zdobytą jednostką zbyt długo. Wcielili ją do swojej marynarki bez zmiany nazwy, jako bryg 19-działowy i wyposażyli na Martynice. Oceniano jego nośność na około 200 ton, wyporność na około 400 ton, zmierzone wymiary to 31,55 x 9,29 x 4,57 m. Uzbrojenie składało się teraz z 1 działa 18-f, dwóch dział 9-f i 16 karonad 32-f (ewentualnie, przy podanych wagomiarach, wszystkie były karonadami). Jego dowództwo otrzymał chorąży Simon-Auguste Huguet, który praktycznie dowodził też – i bardzo się odznaczył – brygiem Palinure w starciu z 3.10.1808, bowiem Jance chorował wówczas na żółtą febrę i podobno zaraz potem zmarł. W dniu 31.01.1809 Carnation stał zakotwiczony na redzie Saint Martin kiedy Brytyjczycy uderzyli na Martynikę; dla uniknięcia przechwycenia został spalony przez własną załogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:17, 25 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu ACERTIF (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 18:01, 25 Sie 2010    Temat postu:

Acertif – pierwotnie 8-działowy (z furtami dla 12 armat) duński okręt korsarski tej nazwy. Zdobyty na Bałtyku 11.08.1808 przez brytyjski post-ship 22-działowy Daphne i teoretycznie wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako bryg 18-działowy. Brak jednak w dokumentach śladów, by był kiedykolwiek faktycznie wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą. Sprzedano go już w 1809.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:55, 26 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu ACHATES (zdobyty 1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Czw 20:03, 26 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski 16-działowy bryg wojenny Milan, budowany w St Malo przez firmę Ethéart od marca 1806 do stycznia 1808, zwodowany 6.07.1807. Projektant François Pestel. Nośność 158 ton, wyporność 290 ton. Wymiary: 27,93 x 8,45 x 4,27 m. Załoga: 90-94. Uzbrojenie: 2 x 8-f i 14 karonad 24-f. Wyposażony do aktywnej służby w styczniu 1808 w Saint Servan. W marcu 1808 wysłano go z Saint Malo do Cayenne z transportem żołnierzy. We wrześniu ruszył w drogę powrotną i do Saint Nazaire dotarł 18.10.1808. Po remoncie w Paimboeuf wysłany 29.10.1809 z Mindin na Gwadelupę, znowu z transportem żołnierzy. Następnego dnia został jednak zdobyty 150 mil na zachód od wyspy Ré przez dwie brytyjskie fregaty, którym poddał się bez walki. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Achates, jako 16-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 97’4,5” x 28’3,5” x 13’2”, tonaż 327 ton. Załoga: 95. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Wyposażany w Deptford do końca czerwca 1810, i dopiero wtedy wcielony do aktywnej służby na kanale La Manche (dowódca commander John Davies). W maju 1813 dowództwo przejął commander Isaac Hawkins Morrison (późniejszy wiceadm. w stanie spoczynku). Achates wdał się 21.10.1813 w walkę z holenderską fregatą 40-działową Trave, która 30.09. wyszła z Texel kursem na Azory, ale została pozbawiona wielu drzewc przez sztorm, jaki zerwał się 16.10. Ostatecznie, mimo ponawianych przez Morrisona ataków, żaglowce straciły ze sobą kontakt podczas nocnego szkwału. Achates uczestniczył (tylko przez przybycie na miejsce walki stoczonej wcześniej przez fregatę Eurotas) w zdobyciu francuskiej fregaty 44-działowej Clorinde w marcu 1814 koło Ouessant. Od czerwca 1814 dowódcą brygu został commander Thomas Lamb Poulden Laugharne. Okręt nadal służył na kanale La Manche. Został wycofany do rezerwy w Plymouth w listopadzie 1815, po czym sprzedany tam 11.06.1818.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:27, 27 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu SABINE (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pią 19:48, 27 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski 16-działowy bryg wojenny Requin, budowany w Rochefort od 17.10.1805 do stycznia 1807, zwodowany 10.11.1806 (lub dwa dni wcześniej). Projektant Jacques-Noël Sané, ale projekt zmodyfikowany przez Pierre’a Rollanda. Dane projektowe przed zmianami: nośność 172-182 tony, wyporność 349 ton, wymiary 29,23 x 8,45 x 4,27 m. Załoga: 94-110. Uzbrojenie pierwotne: 16 karonad 24-f; od schyłku 1807 dodatkowo 2 x 6-f. Wysłany 17.01.1808 z redy wyspy Aix na Morze Śródziemne w składzie eskadry kontradm. Allemanda. W pobliżu Cannes wszedł 3.02 na mieliznę i musiał mieć zdjętą artylerię, by dało się go ściągnąć. Podczas instalowania dział na nowo, jedno z nich zabiło 5.02. dowódcę brygu. Okręt remontowano w Tulonie. W kwietniu-maju 1808 eskortował z Porto-Ferrajo do Tulonu dwa liniowce rosyjskie (Moskva, Sv. Piotr). Następnie przez cztery dni, od 10.05. do 13.05.1808 na przestrzeni 369 mil morskich odpierał nieustannie ponawiane ataki brytyjskiego brygu Wizard, zaczęte na południe od Tulonu, zanim nie udało mu się schronić 14.05. w neutralnym, tunezyjskim porcie Goletta. W rejsie powrotnym do Tulonu zdobył w pobliżu Ajaccio angielską pół-szebekę korsarską Envie (Invidia) 25.07.1808. W trzy dni później sam został zdobyty w pobliżu Monako przez brytyjski post-ship Volage i wcielony do Royal Navy pod nazwą Sabine, jako 18-działowy slup o takielunku brygu. Wymiary: 96’0” x 28’5,5” x 13’1”, tonaż 332 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 16 karonad 32-f. Wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą w grudniu 1808 ma Morzu Śródziemnym. Wycofany na przegląd w Sheerness w sierpniu 1809, ponownie w aktywnej służbie od maja 1810. Operował z sukcesami na Morzu Śródziemnym i u brzegów Hiszpanii 1810-1811, u wybrzeży Portugalii 1812-1813, na wodach Indii Zachodnich, Kanady i Nowej Fundlandii w 1814. W aktywnej służbie do 1815. Sprzedany w Plymouth 29.01.1818.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:37, 28 Sie 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ANTELOPE (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 18:58, 28 Sie 2010    Temat postu:

Pierwotnie 5-działowy hiszpański szkuner korsarski, o nazwie Antilope czy Antelope. Zdobyty 19.02.1808 w pobliżu Kuby przez brytyjską fregatę Meleager i wcielony do Royal Navy pod nazwą Firefly, jako 10-działowy szkuner o tonażu 172 tony. Od 12.03.1808 do 1812 dowodził nim por. David Boyd. W 1812 szkuner przemianowano z powrotem na Antelope. Został rozebrany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 217, 218, 219  Następny
Strona 2 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin