Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 207, 208, 209 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 10:59, 21 Sty 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GLASGOW (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6217
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 13:18, 22 Sty 2022    Temat postu:

Glasgow z 1745 to 20/24-działowy okręt konstrukcji określanej zwykle jako półtorapokładowa, zbudowany wg tego samego wzorca z 1741, co już omówiony Lowestoffe z 1742.
Zamówiono go 1.05.1744 w prywatnej stoczni Johna Reeda w Hull. Stępkę położono w maju 1744. Żaglowiec zwodowano 22.05.1745. Został ukończony w sierpniu 1745. Jego rzeczywiste wymiary to: 112'2" x 32'2" x 11'0", tonaż konstrukcyjny 504 tony.
Od 30 maja 1745 okrętem Glasgow dowodził kmdr John Lloyd, skierowany najpierw do wybrzeży Szkocji, pod Leith, w składzie eskadry komodora Bynga mającej przechwytywać francuskie posiłki dla jakobitów (trwało powstanie). Pod koniec sierpnia 1745 Glasgow należał do zespołu odwożącego króla Jerzego do Holandii. Potem wchodził w 1745 w skład eskadry adm. Vernona na Downs. Nadal brał udział w działaniach anty-jakobickich, 14.10.1745 przywiózł do Inverness Johna Campbella, hrabiego Loudun, ważnego szkockiego wodza wrogiego jakobitom. W 1748 wysłano Glasgow z depeszami na Morze Śródziemne, w maju 1748 do Ameryki Północnej. Lloyd zmarł w Karolinie Południowej we wrześniu 1748 i komendę nad okrętem przejął kmdr John Evans. W wyniku polecenia z 10.01.1749 pokład rufowy jednostki przedłużono o 7-8 stóp. W maju 1749 Glasgow został skierowany do Afryki, a stamtąd do Indii Zachodnich. Okręt wycofano do rezerwy 26.06.1752. Sprzedano go w Woolwich 8.04.1756.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 10:08, 02 Lut 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TRITON (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6217
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 8:04, 03 Lut 2022    Temat postu:

Triton z 1745 to 20/24-działowy okręt konstrukcji określanej zwykle jako półtorapokładowa, zbudowany wg tego samego wzorca z 1741, co już omówiony Lowestoffe z 1742.
Zamówiono go 23.05.1744 w prywatnej stoczni Richarda Heathera w Bursledon. Stępkę położono w czerwcu 1744. Żaglowiec zwodowano 17.08.1745. Został ukończony w królewskiej stoczni w Portsmouth do 17.10.1745. Jego rzeczywiste wymiary to: 112'7,5" x 32'1" x 11'0", tonaż konstrukcyjny 501 ton.
Od 26 sierpnia 1745 okrętem Triton dowodził kmdr John Hill, skierowany ku wybrzeżom Flandrii i na Downs; zdobył 23.02.1746 francuski żaglowiec korsarski Charité, załadowany żołnierzami (z irlandzkiego regimentu ciężkiej kawalerii - kirasjerów - FitzJamesa, aczkolwiek bez koni) i zapasami dla zasilenia trwającego w Szkocji powstania jakobitów. Od 10 kwietnia 1746 kapitanem Triton był kmdr Richard Howe, zatrudniony w rejsach patrolowych u brzegów Szkocji i konwojowaniu statków wzdłuż wschodnich wybrzeży Wysp Brytyjskich. Po wyposażeniu w styczniu 1747 w Sheerness, okręt wysłano w kwietniu w eskorcie konwoju do Lizbony i z powrotem do Anglii z innym konwojem oraz z pieniędzmi brytyjskich kupców w Portugalii. Jednak na początku rejsu powrotnego napotkano 18 maja u wybrzeży Portugalii 60-działowiec Rippon idący do zachodniej Afryki, którego dowódca, kmdr Francis Holburne, zachorował i koniecznie chciał wrócić do Anglii. Kapitanowie Howe u Holburne zamienili się więc okrętami i ten ostatni pożeglował na Triton do kraju. Od czerwca 1747 komendę nad żaglowcem Triton sprawował kmdr Marriot Arbuthnot, a okręt krążył w okolicach kanału La Manche; zdobył francuskie jednostki korsarskie 6.11.1747, 11.01.1748 i 27.01.1748. Potem Triton podążył na Morze Śródziemne, a stamtąd w maju 1749 do Wirginii. W 1750 dowodził nim kmdr Matthew Whitwell, operujący na wodach Wirginii. Okręt wycofano do rezerwy w czerwcu 1755. Był remontowany i wyposażany w Woolwich od sierpnia 1755 do kwietnia 1756. Od lutego 1756 jego kapitanem był kmdr Robert Haldane, a od 21 czerwca 1756 - kmdr Edmund Townley. Pożeglował do Indii Wschodnich. Tam 4 marca 1758 komendę przejął kmdr John Stanton (Staunton), ponieważ Townley chorował. 27.04.1758 Triton kotwiczył razem z bliźniaczym okrętem Bridgewater pod Fortem Św. Dawida w Madrasie, kiedy statki handlowe przywiozły wiadomość o pojawieniu się w pobliżu wybrzeża szeregu podejrzanych okrętów. Triton i Bridgewater wyszły w morze na rekonesans, ale niczego nie znalazłszy, wróciły na noc na kotwicowisko pod Madrasem. Tymczasem około 4 nad ranem pojawiły się wspomniane okręty, tworzące silną francuską eskadrę (11 żaglowców); próba ucieczki się nie udała, więc Triton i Bridgewater sztrandowały, po czym zostały spalone przez swoje załogi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 10:05, 09 Lut 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SIREN (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6217
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 9:21, 11 Lut 2022    Temat postu:

Siren (Syren) z 1745 to 20/24-działowy okręt konstrukcji określanej zwykle jako półtorapokładowa, zbudowany wg tego samego wzorca z 1741, co już omówiony Lowestoffe z 1742.
Zamówiono go 27.08.1744 w prywatnej stoczni Thomasa Snelgrove'a w Limehouse. Stępkę położono we wrześniu 1744. Żaglowiec zwodowano 3.09.1745. Został ukończony w królewskiej stoczni w Deptford do 16.11.1745. Jego rzeczywiste wymiary to: 112'2,5" x 32'0,625" x 11'0,5", tonaż konstrukcyjny 504 tony.
Od 16 września 1745 okrętem Siren dowodził kmdr John Stringer, operujący na wschodnich podejściach do kanału La Manche, w Nore (w grudniu 1745 w eskadrze komodora Smitha) i - od schyłku grudnia 1745 - w okolicach Downs, w 1746 w służbie patrolowej głównie pod Ostendą. Stringer, oskarżony o zachowanie niegodne oficera, został przez sąd wojenny zdymisjonowany 12.01.1747. Już 30 grudnia 1746 komendę nad jednostką przejął kmdr John Byron, we flocie wiceadm. Ansona. W marcu 1747 dołączył do eskadry komandora Mostyna u atlantyckich wybrzeży Francji. Od 23 października 1747 kapitanem Siren był kmdr Matthew King. Okręt wysłano w sierpniu 1748 do Indii Wschodnich, gdzie King zmarł 7.06.1749. Nowym dowódcą został tam 8.06.1749 kmdr William Mantell. Żaglowiec wycofano do rezerwy w lipcu 1752. Przeszedł remont od lipca do listopada 1754. Od października 1754 kapitanem Siren był kmdr Charles Proby. Wyruszył 18.12.1754 do Ameryki Północnej, by dołączyć tam do eskadry komandora Keppela. W 1756 operował u wybrzeży Karoliny Południowej, w lipcu skierowano go do Anglii. Od 29 listopada 1756 komendę sprawował kmdr Thomas Collingwood. Okręt udał się na Morze Śródziemne. Przeszedł remont w Sheerness od sierpnia 1759 do stycznia 1760. Od 13 marca 1761 dowodził nim kmdr Charles Douglas. Syren przydzielono do eskadry na Downs. Okręt współdziałał w zdobyciu francuskiego żaglowca korsarskiego 6.11.1761. Popłynął 21.04.1762 na wody Nowej Fundlandii, aby chronić tamtejsze łowiska. Od 1762 do grudnia 1763 kapitanem Syren był kmdr William Paston. Jednostkę sprzedano w Sheerness 26.01.1764.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 11:06, 15 Lut 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MERCURY (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6217
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 11:07, 16 Lut 2022    Temat postu:

Mercury z 1745 to 20/24-działowy okręt konstrukcji określanej zwykle jako półtorapokładowa, zbudowany wg tego samego wzorca z 1741, co już omówiony Lowestoffe z 1742.
Zamówiono go 11.08.1744 w prywatnej stoczni Richarda Golightly w Liverpoolu. Stępkę położono we wrześniu 1744. Żaglowiec zwodowano 13.10.1745. Został ukończony do 22.02.1746. Jego rzeczywiste wymiary to: 112'3" x 32'3" x 11'0", tonaż konstrukcyjny 504 tony.
Od 17 września 1745 okrętem Mercury dowodził kmdr William Bladwell, operujący od maja 1746 w składzie floty komodora Boscawena, którego zadaniem było kontrolowanie zachodnich podejść do kanału La Manche, aż do przylądka Ortegal. W czerwcu 1746 patrolował przy atlantyckim wybrzeżu Francji. Jesienią 1746 eskortował konwój idący z Wysp Brytyjskich do Hamburga. W 1748 Mercury należał do eskadry wiceadm. Warrena na wodach krajowych. W wyniku polecenia admiralicji z 5.04.1749 pokład rufowy tego okrętu przedłużono o 8-10 stóp. Od maja 1749 do 1750 komendę nad żaglowcem sprawował kmdr Francis William Drake, wysłany do Nowej Fundlandii. Potem Mercury stał w rezerwie i mimo powtarzających się wielokrotnie kontroli nie został skierowany na remont. Ostatecznie rozebrano go w Woolwich do 7.08.1753.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 10:55, 04 Mar 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FOX (1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6217
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 15:18, 05 Mar 2022    Temat postu:

Fox z 1746 to kolejny 20/24-działowy okręt konstrukcji określanej zwykle jako półtorapokładowa, zbudowany wg tego samego wzorca z 1741, co już omówiony Lowestoffe z 1742. Miał bardzo krótkie dzieje.
Zamówiono go 27.08.1744 w prywatnej stoczni Philemona Ewer w Bursledon. Stępkę położono we wrześniu 1744. Żaglowiec zwodowano 26.04.1746. Został ukończony do 3.05.1746 w królewskiej stoczni w Portsmouth. Jego rzeczywiste wymiary to: 112'2" x 32'1,5" x 11'0,5", tonaż konstrukcyjny 503 tony.
Od 19 kwietnia 1746 okrętem Fox dowodził kmdr Washington Shirley, zatrudniony w służbie patrolowej. Od 1747 kapitanem okrętu był kmdr Julian Legge. W 1748 Fox należał do eskadry wiceadm. Warrena na wodach krajowych. Od września 1748 do 1751 dowodził żaglowcem kmdr Samuel Faulkner (Faulknor). W wyniku polecenia admiralicji z 7.10.1748 pokład rufowy tego okrętu przedłużono o 7-8 stóp. W grudniu 1748 Fox został skierowany na Jamajkę. We wrześniu 1751 w Jamajkę uderzył tropikalny sztorm, który rankiem 11.09. przekształcił się w huragan; Fox stracił wszystkie maszty i został wpędzony na skałę Rask w pobliżu Old Harbour; uległ kompletnemu rozbiciu, ale całą załogę udało się uratować.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 10:18, 09 Mar 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SURPRIZE (1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6217
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 13:06, 10 Mar 2022    Temat postu:

Surprize (Surprise) z 1746 to kolejny 20/24-działowy okręt konstrukcji określanej zwykle jako półtorapokładowa, zbudowany wg tego samego wzorca z 1741, co już omówiony Lowestoffe z 1742. Ten dla odmiany przetrwał długo.
Zamówiono go 11.08.1744 w prywatnej stoczni firmy James Wyatt & Co, w Buckler's Hard. Stępkę położono we wrześniu 1744. Żaglowiec zwodowano 27.01.1746. Został ukończony do 22.03.1746 w królewskiej stoczni w Portsmouth. Jego rzeczywiste wymiary to: 112'6" x 32'3" x 11'1", tonaż konstrukcyjny 508 ton.
Od stycznia 1746 okrętem Surprise dowodził commander James Webb, który awansował do rangi komandora (captain) 25.06.1746. Surprize zdobył francuskie okręty korsarskie 28.05.1746, 22.11.1746 (w pobliżu Newhaven), na początku grudnia 1746 (koło Dieppe) i 30.05.1747. Pochwycił 12-działową francuską korwetę wojenną Palme 23.01.1748. W 1748 operował na wodach krajowych, w styczniu należąc do Eskadry Zachodniej kadm. Hawke'a, potem do eskadry wiceadm. Warrena. Od czerwca 1749 do 1754 kapitanem okrętu był kmdr Patrick Baird; Surprise operował u wybrzeży Afryki w latach 1750-1751 i na wodach kanału La Manche w latach 1752-1753. Przeszedł remont w Sheerness od lipca 1755 do kwietnia 1756. Od 5.02.1756 dowodził nim kmdr Richard Knight; wysłano go 22.06.1756 na Wyspy Podwietrzne; zdobył francuski żaglowiec korsarski 20.01.1757. Od 17.02.1758 do 1759 dowódcą Surprize był kmdr Charles Antrobus; skierowano go 23.03.1759 z konwojem do Karoliny Południowej. Później w tym samym roku operował w składzie eskadry komodora Boysa pod Dunkierką, zdobywając tam francuską jednostkę korsarską 16.04.1759. Od grudnia 1759 okrętem dowodził kmdr Joseph Fraine, skierowany na Morze Śródziemne, skąd wrócił w 1761. Surprise krążył u wybrzeży Portugalii w latach 1761-1763. Wycofano go do rezerwy w czerwcu 1763. Został sprzedany w Deptford 17.07.1770.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:52, 15 Mar 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu RYE (1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6217
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 10:53, 16 Mar 2022    Temat postu:

Rye z 1746 to kolejny 20/24-działowy okręt konstrukcji określanej zwykle jako półtorapokładowa, zbudowany wg tego samego wzorca z 1741, co już omówiony Lowestoffe z 1742.
Zamówiono go 30.11.1744 w prywatnej stoczni Roberta Cartera w Chapel (Southampton). Stępkę położono 27.12.1744. Żaglowiec zwodowano 11.02.1746. Został ukończony do 11.04.1746 w królewskiej stoczni w Portsmouth. Jego rzeczywiste wymiary to: 112'7" x 32'3,5" x 11'0", tonaż konstrukcyjny 510 ton.
Od 8 lutego 1746 okrętem Rye dowodził kmdr Thomas Craven, w sierpniu przebywający w Louisbourgu. Od 9 grudnia 1746 kapitanem jednostki był kmdr Charles Wray, w 1747 skierowany na Jamajkę i wody amerykańskie. Zdobył tam dwa żaglowce korsarskie - francuski 5.05.1748 i hiszpański 12.05.1748, przyprowadzając oba do Charlestown. Rye został wycofany do rezerwy 17.05.1751. Przeszedł gruntowny remont w Deptford od listopada 1752 do lutego 1754. Od 4 grudnia 1753 komendę nad nim sprawował kmdr Joshua Rowley, wysłany na Morze Irlandzkie. Od początku 1755 kapitanem okrętu był kmdr Arthur Forrest. Rye popłynął na Jamajkę 10.01.1756. W 1757 na tamtych wodach komendę nad żaglowcem sprawował kmdr John Wickham. W 1758 dowództwo przejął kmdr Alexander Campbell, wysłany 9.03.1758 z Plymouth ku brzegom Afryki w składzie małej eskadry komodora Marsha, która 1.05.1758 zdobyła francuski Fort Louis na rzece Senegal; po nieudanym uderzeniu na Gorée 24.05 eskadra Marsha została rozdzielona, a Rye podążył z konwojem ku Wyspom Podwietrznym. Tam, na Antigui, Campbell zmarł 17.11.1758. Następnego dnia komendę nad 20/24-działowcem przejął kmdr Daniel Deering. Od 29 stycznia 1759 dowódcą był kmdr Richard King, też w rejonie Wysp Podwietrznych. 12 maja 1759 kapitanem Rye mianowano komandora Westona Varlo, patrolującego wody krajowe. Od 6.08.1761 komendę sprawował kmdr James Innes. Rye zdobył francuską jednostkę korsarską 10.07.1762. Okręt sprzedano w Deptford 15.03.1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 16:37, 21 Mar 2022    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CENTAUR (1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 207, 208, 209 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 208 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin