Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 202, 203, 204
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 8:54, 24 Maj 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PEARL (1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Wto 6:22, 25 Maj 2021    Temat postu:

Pearl z 1744 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741.

Zamówiono go 22.04.1743 w prywatnej stoczni Johna Okill (czy też O'Kill & Co) w Liverpoolu. Stępkę położono 2.04.1743. Okręt zwodowano 29.06.1744. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 24.09.1744. Miał rzeczywiste wymiary: 126'0" x 36'2" x 15'5,5", tonaż 712 ton.
Od maja 1744 dowódcą okrętu Pearl był kmdr William Fielding. W maju 1745 komendę przejął kmdr Richard Haddock. Pearl służył wtedy na kanale La Manche i na okolicznych wodach. Współdziałał 20.10.1745 w zdobyciu francuskiego okrętu korsarskiego na Morzu Północnym. W styczniu 1746 operował przeciwko jakobitom w górze rzeki Forth w Szkocji, chwilowo pod komendą porucznika. Potem w 1746 dwupokładowcem dowodził kmdr William Boys (Boyce), wysłany w kwietniu w składzie eskadry komodora Griffina do Indii Wschodnich, gdzie dotarł w listopadzie. Okręty Griffina uratowały Cuddalore, zmusiły Dupleixa do wycofania większości sił francuskich do Pondicherry, zdobyły w październiku 1747 francuski żaglowiec 34-działowy Neptune na redzie Madrasu, jednak nie pomogły w odbiciu tego miasta, ani nawet nie zdołały przechwycić dosyłanych tam posiłków. Pearl pozostał na Oceanie Indyjskim do 1749. Po powrocie do Anglii jego stan badano w listopadzie 1749, ale nie podjęto decyzji o remoncie. W rezultacie okręt został sprzedany 21.06.1759.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 8:37, 01 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CHESTERFIELD (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Śro 6:26, 02 Cze 2021    Temat postu:

Chesterfield z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741.

Zamówiono go 23.05.1744 w prywatnej stoczni Johna Quallet w Rotherhithe. Stępkę położono 2.06.1744. Okręt zwodowano 31.10.1745. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni w Deptford 25.01.1746. Miał rzeczywiste wymiary: 127'5" x 36'3,5" x 15'5,5", tonaż 719 ton.
Od listopada 1745 dowódcą okrętu Chesterfield był kmdr William Gordon. W latach 1746-1747 dwupokładowiec wchodził w skład Eskadry Zachodniej. Zdobył hiszpański okręt korsarski 26.04.1747. W listopadzie 1747 komendę przejął kmdr Obrien (O'Brien) Dudley. Chesterfield został skierowany w 1748 ku wybrzeżom Afryki i do Indii Zachodnich.
Gdy okręt znajdował się koło Cape Coast Castle (faktoria i fort brytyjski na terytorium dzisiejszej Ghany), przydarzyła mu się historia jak z opowieści o piratach dla dzieci. Kiedy 10.10.1748 kapitan z niektórymi oficerami znajdował się na lądzie, pierwszy oficer Samuel Couchman, porucznik oddziału piechoty morskiej John Morgan, cieśla Thomas Kight, pomocnik cieśli John Place oraz większa część załogi pozostającej na pokładzie, podnieśli bunt i siłą opanowali żaglowiec, zamierzając przekształcić go w jednostkę piracką (planowali udać się na Ocean Indyjski). Po około 30 godzinach bosman Gastril (Gastrien) wraz z częścią podoficerów oraz tych marynarzy, którzy nie przyłączyli się do buntu, odbił (12.10) okręt z rąk niedoszłych piratów. Chesterfield znalazł się ostatecznie na Antigui, gdzie w kwietniu 1749 (albo już 26.01.1749) dowódcą został kmdr James Campbell, który przeprowadził żaglowiec do Anglii, a tam wycofano dwupokładowiec do rezerwy w lipcu 1749. Dudley musiał stanąć przed sądem wojennym, ponieważ faktycznie stracił jednak na chwilę swoją jednostkę; rozprawa dla oceny zakresu jego odpowiedzialności miała miejsce 26.06.1749 na pokładzie 74-dzialowca Invincible w Portsmouth - Dudleya uniewinniono, ale taki incydent nigdy nie pomagał w karierze i on już jej nie zrobił. Rzecz jasna znacznie gorszy los czekał buntowników - Samuel Couchman i John Morgan zostali skazani (28.06 i 30.06) na śmierć przez rozstrzelanie; spośród niższych rangą powieszono czterech.
Chesterfield przeszedł remont w Portsmouth w okresie lipiec - listopad 1751. Od lipca 1755 dowodził nim kmdr William Lloyd (niektórzy - w tym William Laird Clowes - uważali jednak, że był to John Lloyd); w grudniu 1755 okręt został skierowany na Morze Śródziemne. Walczył w bitwie pod Minorką 20.05.1756. W 1757 dowódcą jednostki był kmdr Chaloner Ogle, też operujący na Morzu Śródziemnym. W 1758 komendę przejął kmdr Julian Legge, wysłany 1.04.1758 z konwojem zmierzającym do Wirginii. W latach 1759-1762 dowódcą okrętu był kmdr John Scaife, mianowany na ten stopień i na tę jednostkę dokładnie 22.02.1759. W 1759 Chesterfield należał do eskadry kadm. Rodneya; pożeglował 5.08.1759 na Wyspy Podwietrzne; od 19.05.1761 osłaniał konwój z drewnem masztowym. Od 4.12.1761 eskortował konwój 15 transportowców płynący z Wirginii z żołnierzami dla wzmocnienia sił brytyjskich koncentrujących się w Indiach Zachodnich przed atakiem na Hawanę; żaglowce przechodziły przez Kanał Starobahamski, kiedy przy jego wschodnim krańcu, w bardzo wąskim miejscu tego trudnego szlaku u północnych wybrzeży Kuby, Chesterfield wszedł 24.07.1762 na skałę koło Cayo Confites i uległ rozbiciu, podobnie jak cztery transportowce z żołnierzami. Nie było strat w ludziach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 8:34, 07 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LOOE (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Wto 8:02, 08 Cze 2021    Temat postu:

Looe z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741.

Zamówiono go 18.04.1744 w prywatnej stoczni Gorill & Parke z Liverpoolu. Stępkę położono 18.04.1744 (?). Okręt zwodowano 17.08.1745. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 8.03.1746, ale dokończono w królewskiej stoczni w Sheerness 7.05.1746. Miał rzeczywiste wymiary: 126'3" x 36'3" x 15'5,5", tonaż 716 ton.
Od lipca do listopada 1745 dowódcą okrętu Looe był kmdr William Gordon. W latach 1746-1748 dwupokładowcem dowodził kmdr Conningsby Norbury. W 1748 Looe, stacjonując w Wirginii, zdobył u brzegów Ameryki Północnej trzy hiszpańskie okręty korsarskie (w maju i w czerwcu). Już w 1749 znajdował się w rezerwie, ale nie zdecydowano się wydawać pieniędzy na remont jednostki niepopularnej klasy. W rezultacie w październiku 1750 przeznaczono jej rolę okrętu kwarantannowego/hulka na Stangate Creek. W grudniu 1759 Looe został zatopiony w Harwich jako łamacz fal.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:31, 15 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu POOLE (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Śro 11:13, 16 Cze 2021    Temat postu:

Poole z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741 i następny z nich o bardzo krótkiej aktywnej karierze.

Zamówiono go 23.05.1744 w prywatnej stoczni Hugha Blaydesa w Hull. Stępkę położono w czerwcu 1744. Okręt zwodowano 5.06.1745. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 24.07.1745. Miał rzeczywiste wymiary: 126'0" x 36'0" x 15'5,5", tonaż 707 ton.
Od maja 1745 dowódcą okrętu Poole był kmdr Ormond Thomson. Dwupokładowiec stacjonował na Downs. Brał udział w nieudanej operacji gen.-por. St. Clair i adm. Lestocka przeciwko Lorient 20-23.09.1746. Nadal wchodząc w skład eskadry Lestocka uczestniczył w zniszczeniu francuskiego liniowca 64-działowego Ardent w zatoce Quiberon 1.10.1746. W 1747 skierowano go do Afryki Zachodniej, a stamtąd na Wyspy Podwietrzne. W maju 1748 komendę nad okrętem przejął kmdr Matthew Whitwell. Stan żaglowca Poole sprawdzano w czerwcu 1749, ale nie zdecydowano się na remont. W rezultacie jednostka została rozebrana w Portsmouth do 12.08.1765.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 202, 203, 204
Strona 204 z 204

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin