Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 203, 204, 205 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 8:54, 24 Maj 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PEARL (1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 6:22, 25 Maj 2021    Temat postu:

Pearl z 1744 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741.

Zamówiono go 22.04.1743 w prywatnej stoczni Johna Okill (czy też O'Kill & Co) w Liverpoolu. Stępkę położono 2.04.1743. Okręt zwodowano 29.06.1744. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 24.09.1744. Miał rzeczywiste wymiary: 126'0" x 36'2" x 15'5,5", tonaż 712 ton.
Od maja 1744 dowódcą okrętu Pearl był kmdr William Fielding. W maju 1745 komendę przejął kmdr Richard Haddock. Pearl służył wtedy na kanale La Manche i na okolicznych wodach. Współdziałał 20.10.1745 w zdobyciu francuskiego okrętu korsarskiego na Morzu Północnym. W styczniu 1746 operował przeciwko jakobitom w górze rzeki Forth w Szkocji, chwilowo pod komendą porucznika. Potem w 1746 dwupokładowcem dowodził kmdr William Boys (Boyce), wysłany w kwietniu w składzie eskadry komodora Griffina do Indii Wschodnich, gdzie dotarł w listopadzie. Okręty Griffina uratowały Cuddalore, zmusiły Dupleixa do wycofania większości sił francuskich do Pondicherry, zdobyły w październiku 1747 francuski żaglowiec 34-działowy Neptune na redzie Madrasu, jednak nie pomogły w odbiciu tego miasta, ani nawet nie zdołały przechwycić dosyłanych tam posiłków. Pearl pozostał na Oceanie Indyjskim do 1749. Po powrocie do Anglii jego stan badano w listopadzie 1749, ale nie podjęto decyzji o remoncie. W rezultacie okręt został sprzedany 21.06.1759.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 8:37, 01 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CHESTERFIELD (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 6:26, 02 Cze 2021    Temat postu:

Chesterfield z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741.

Zamówiono go 23.05.1744 w prywatnej stoczni Johna Quallet w Rotherhithe. Stępkę położono 2.06.1744. Okręt zwodowano 31.10.1745. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni w Deptford 25.01.1746. Miał rzeczywiste wymiary: 127'5" x 36'3,5" x 15'5,5", tonaż 719 ton.
Od listopada 1745 dowódcą okrętu Chesterfield był kmdr William Gordon. W latach 1746-1747 dwupokładowiec wchodził w skład Eskadry Zachodniej. Zdobył hiszpański okręt korsarski 26.04.1747. W listopadzie 1747 komendę przejął kmdr Obrien (O'Brien) Dudley. Chesterfield został skierowany w 1748 ku wybrzeżom Afryki i do Indii Zachodnich.
Gdy okręt znajdował się koło Cape Coast Castle (faktoria i fort brytyjski na terytorium dzisiejszej Ghany), przydarzyła mu się historia jak z opowieści o piratach dla dzieci. Kiedy 10.10.1748 kapitan z niektórymi oficerami znajdował się na lądzie, pierwszy oficer Samuel Couchman, porucznik oddziału piechoty morskiej John Morgan, cieśla Thomas Kight, pomocnik cieśli John Place oraz większa część załogi pozostającej na pokładzie, podnieśli bunt i siłą opanowali żaglowiec, zamierzając przekształcić go w jednostkę piracką (planowali udać się na Ocean Indyjski). Po około 30 godzinach bosman Gastril (Gastrien) wraz z częścią podoficerów oraz tych marynarzy, którzy nie przyłączyli się do buntu, odbił (12.10) okręt z rąk niedoszłych piratów. Chesterfield znalazł się ostatecznie na Antigui, gdzie w kwietniu 1749 (albo już 26.01.1749) dowódcą został kmdr James Campbell, który przeprowadził żaglowiec do Anglii, a tam wycofano dwupokładowiec do rezerwy w lipcu 1749. Dudley musiał stanąć przed sądem wojennym, ponieważ faktycznie stracił jednak na chwilę swoją jednostkę; rozprawa dla oceny zakresu jego odpowiedzialności miała miejsce 26.06.1749 na pokładzie 74-dzialowca Invincible w Portsmouth - Dudleya uniewinniono, ale taki incydent nigdy nie pomagał w karierze i on już jej nie zrobił. Rzecz jasna znacznie gorszy los czekał buntowników - Samuel Couchman i John Morgan zostali skazani (28.06 i 30.06) na śmierć przez rozstrzelanie; spośród niższych rangą powieszono czterech.
Chesterfield przeszedł remont w Portsmouth w okresie lipiec - listopad 1751. Od lipca 1755 dowodził nim kmdr William Lloyd (niektórzy - w tym William Laird Clowes - uważali jednak, że był to John Lloyd); w grudniu 1755 okręt został skierowany na Morze Śródziemne. Walczył w bitwie pod Minorką 20.05.1756. W 1757 dowódcą jednostki był kmdr Chaloner Ogle, też operujący na Morzu Śródziemnym. W 1758 komendę przejął kmdr Julian Legge, wysłany 1.04.1758 z konwojem zmierzającym do Wirginii. W latach 1759-1762 dowódcą okrętu był kmdr John Scaife, mianowany na ten stopień i na tę jednostkę dokładnie 22.02.1759. W 1759 Chesterfield należał do eskadry kadm. Rodneya; pożeglował 5.08.1759 na Wyspy Podwietrzne; od 19.05.1761 osłaniał konwój z drewnem masztowym. Od 4.12.1761 eskortował konwój 15 transportowców płynący z Wirginii z żołnierzami dla wzmocnienia sił brytyjskich koncentrujących się w Indiach Zachodnich przed atakiem na Hawanę; żaglowce przechodziły przez Kanał Starobahamski, kiedy przy jego wschodnim krańcu, w bardzo wąskim miejscu tego trudnego szlaku u północnych wybrzeży Kuby, Chesterfield wszedł 24.07.1762 na skałę koło Cayo Confites i uległ rozbiciu, podobnie jak cztery transportowce z żołnierzami. Nie było strat w ludziach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 8:34, 07 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LOOE (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 8:02, 08 Cze 2021    Temat postu:

Looe z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741.

Zamówiono go 18.04.1744 w prywatnej stoczni Gorill & Parke z Liverpoolu. Stępkę położono 18.04.1744 (?). Okręt zwodowano 17.08.1745. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 8.03.1746, ale dokończono w królewskiej stoczni w Sheerness 7.05.1746. Miał rzeczywiste wymiary: 126'3" x 36'3" x 15'5,5", tonaż 716 ton.
Od lipca do listopada 1745 dowódcą okrętu Looe był kmdr William Gordon. W latach 1746-1748 dwupokładowcem dowodził kmdr Conningsby Norbury. W 1748 Looe, stacjonując w Wirginii, zdobył u brzegów Ameryki Północnej trzy hiszpańskie okręty korsarskie (w maju i w czerwcu). Już w 1749 znajdował się w rezerwie, ale nie zdecydowano się wydawać pieniędzy na remont jednostki niepopularnej klasy. W rezultacie w październiku 1750 przeznaczono jej rolę okrętu kwarantannowego/hulka na Stangate Creek. W grudniu 1759 Looe został zatopiony w Harwich jako łamacz fal.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:31, 15 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu POOLE (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 11:13, 16 Cze 2021    Temat postu:

Poole z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741 i następny z nich o bardzo krótkiej aktywnej karierze.

Zamówiono go 23.05.1744 w prywatnej stoczni Hugha Blaydesa w Hull. Stępkę położono w czerwcu 1744. Okręt zwodowano 5.06.1745. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 24.07.1745. Miał rzeczywiste wymiary: 126'0" x 36'0" x 15'5,5", tonaż 707 ton.
Od maja 1745 dowódcą okrętu Poole był kmdr Ormond Thomson. Dwupokładowiec stacjonował na Downs. Brał udział w nieudanej operacji gen.-por. St. Clair i adm. Lestocka przeciwko Lorient 20-23.09.1746. Nadal wchodząc w skład eskadry Lestocka uczestniczył w zniszczeniu francuskiego liniowca 64-działowego Ardent w zatoce Quiberon 1.10.1746. W 1747 skierowano go do Afryki Zachodniej, a stamtąd na Wyspy Podwietrzne. W maju 1748 komendę nad okrętem przejął kmdr Matthew Whitwell. Stan żaglowca Poole sprawdzano w czerwcu 1749, ale nie zdecydowano się na remont. W rezultacie jednostka została rozebrana w Portsmouth do 12.08.1765.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 8:15, 22 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PRINCE EDWARD (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 7:21, 23 Cze 2021    Temat postu:

Prince Ewdard z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741, ale jeden z trójki zmodyfikowanych przez zwiększenie głębokości ładowni o 5 cali.

Zamówiono go 21.06.1744 w prywatnej stoczni w prywatnej stoczni Henry'ego Birda, w Rotherhithe (koło Globe Stairs). Stępkę położono 13.07.1744. Okręt zwodowano 2.09.1745. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni w Deptford 30.09.1745. Miał rzeczywiste wymiary: 126'6,5" x 36'1,25" x 15'10,5", tonaż 715 ton.
Od sierpnia 1745 do lipca 1746 dowódcą okrętu Prince Edward był kmdr William Montague. Dwupokładowiec operował na wodach krajowych. W latach 1747-1748 jego dowódcą był kmdr John Simcoe. Prince Edward przeszedł remont w Sheerness od lutego 1752 do lutego 1753. Od lipca 1755 dowodził nim kmdr John Evans, skierowany na wody Kanału Bristolskiego. Od 4.01.1757 do 1760 kapitanem okrętu był oficjalnie kmdr William Fortescue (z datą 4.01.1757 dostał swą rangę), aczkolwiek w 1759 zastępował go chwilowo kmdr George Tindall. Patrolując, Prince Edward stoczył 24 i 25.08.1757 zaciętą, chociaż nierozstrzygniętą walkę na zachód od wysp Scilly z francuską fregatą 36/40-działową, tracąc stengi grot- i bezanmasztu, 10 zabitych i ponad 40 rannych (w tym wielu śmiertelnie); zniszczył francuski okręt korsarski 18.10.1757. Popłynął 11.11.1758 w składzie eskadry komodora Keppela do Afryki; brał udział w zdobyciu Gorée 29.12.1758, ponosząc przy tym spore straty w ludziach; pochwycił francuski żaglowiec korsarski 14.02.1759. Od 4.05.1761 (data awansu) dowodził dwupokładowcem kmdr Thomas Willis. Prince Edward został wysłany 24.06.1761 z konwojem idącym na wody Lewantu (albo do Indii Zachodnich). Okręt wycofano do rezerwy w 1762 lub 1763. Od sierpnia 1763 do 1765 dowodził nim kmdr Charles Lucas, wysłany 14.12.1763 na Jamajkę. 20.04.1765 komendę przejął na wodach Jamajki kmdr William Cornwallis. Prince Edward został wycofany do rezerwy w czerwcu 1766. Sprzedano go 16.09.1766.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 16:11, 28 Cze 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SOUTHSEA CASTLE (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 20:39, 29 Cze 2021    Temat postu:

Southsea Castle z 1745 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741.

Zamówiono go 23.05.1744 w prywatnej stoczni Johna Okill (czy też O'Kill & Co) w Liverpoolu. Stępkę położono 29.05.1744. Okręt zwodowano 10.08.1745. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 9.03.1746. Miał rzeczywiste wymiary: 126'1" x 36'2" x 15'5,5", tonaż 712 ton.
Od lipca 1745 dowódcą okrętu Southsea Castle był kmdr Thomas Harrison. We wrześniu 1745 komendę przejął kmdr John Amherst. W 1746 dowodził dwupokładowcem kmdr Hugh Bonfoy, operujący na wodach krajowych. Southsea Castle zdobył 17.06.1746 francuski żaglowiec korsarski. Od 1747 kapitanem był kmdr Thomas Craven; okręt pochwycił 13.04.1747 kolejną francuską jednostkę korsarską; w 1748 operował na Morzu Śródziemnym. Wycofano go w październiku 1748 do rezerwy. Od września 1759 do stycznia 1760 został przystosowany w Deptford do pełnienia roli okrętu transportowego w Indiach Wschodnich - miał mieć 28 dział i załogę liczącą 130 ludzi. Od grudnia 1759 żaglowcem dowodził commander William Newsom. Southsea Castle pożeglował 6.03.1760 do Indii Wschodnich. W październiku 1760 jego łodzie współdziałały w porwaniu spod Pondicherry francuskiej fregaty i francuskiej fluity. W 1761 dowódcą jednostki był kmdr Philip Affleck, a potem commander William Sherwood. Okręt wziął udział w operacji wysłanej dla zajęcia Manili w 1762 - rzucił w pobliżu kotwice przy pogarszającej się pogodzie, ale liny kotwiczne rwały się po kolei i ostatecznie jednostka wylądowała na brzegu 1.10.1762. Nie dało się jej uratować, jednak w tej pozycji wzięła jeszcze udział w ostrzeliwaniu hiszpańskich stanowisk, a w końcu zdjęto z niej wszystkie zapasy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:39, 06 Lip 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ANGLESEA (1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 10:00, 07 Lip 2021    Temat postu:

Anglesea z 1746 to kolejny dwupokładowiec 44-działowy (jednostka 5 rangi) zbudowany wg ustaleń z 1741, ale jeden z trójki zmodyfikowanych przez zwiększenie głębokości ładowni o 5 cali.

Zamówiono go 19.06.1745 w prywatnej stoczni Gorill & Parke z Liverpoolu. Stępkę położono w lipcu 1745. Okręt zwodowano 3.12.1746. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni w Plymouth 26.05.1747. Miał rzeczywiste wymiary: 126'1" x 36'3" x 15'10,5", tonaż 715 ton.
Od 23 października 1746 (data promocji do rangi captain) do 1748 dowódcą okrętu Anglesea był kmdr Robert Duff. Dwupokładowiec chwytał na wodach irlandzkich i w Zatoce Biskajskiej żaglowce korsarskie Hiszpanów i Francuzów 7.02.1747, 27.11.1747 i 25.05.1748. Mimo sprawdzania stanu 16.12.1748 i 19.08.1764 nie zdecydowano się go remontować. W rezultacie już w styczniu 1760 spadł do roli transportowca. Został zatopiony jako łamacz fal w Plymouth 16.09.1764. Dokładna lokalizacja osadzenia na dnie, czyli w Mounts Cove, podana przez Colledge'a i w związku z tym przepisywana przez niemal wszystko co żyje lub żyło, jest najprawdopodobniej fałszywa. Wydaje się, że chodziło o Mutton Cove.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:00, 20 Lip 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu THETIS (1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 203, 204, 205 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 204 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin