Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 201, 202, 203, 204  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 11:24, 18 Sty 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ASSURANCE (1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Pon 23:26, 18 Sty 2021    Temat postu:

Okręt z tej samej grupy dwupokładowców 44-działowych i jednostek 5 rangi co Crown z 1747. Assurance został zbudowany w prywatnej stoczni Richarda Heathera w Bursledon na podstawie specyfikacji rozporządzenia z 1745 r. Zamówiono jednostkę 11.12.1745, stępkę położono w kwietniu 1746, okręt zwodowano 26.09.1747. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni 2.10.1747. Miał wymiary: 133'1,5" x 38'0" x 16'0", tonaż 823 tony. Uzbrojenie wg ustalenia z 1745: na pokładzie dolnym 20 dział 18-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 9-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy (razem 44). Załoga: 280 ludzi.
Od sierpnia 1747 dowodził żaglowcem kmdr Andrews Jelfe, w 1748 operujący w ramach eskadry Warrena. Od stycznia 1749 kapitanem okrętu był kmdr Lionel Daniel, skierowany w czerwcu 1749 na Morze Śródziemne. Assurance został wyposażony od sierpnia do października 1751 do służby na wodach tropikalnych i w 1752 wysłany do Afryki, a stąd do Indii Zachodnich (do rejonu Jamajki). W październiku (lub 13.11) 1752 kmdr Daniel zmarł i komendę przejął tymczasowo por. John Rushworth. Oficjalnie już od 14.11.1752 dowódcą okrętu był kmdr Carr Scrope. Na wiosnę 1753 Assurance żeglował z Jamajki do Anglii z byłym gubernatorem, jego żoną i pasażerami; w marcu znalazł się w pobliżu wyspy Wight; chcąc zakotwiczyć na Spithead, Scrope zdecydował się pokonać przejście zachodnie i w tym celu wejść na Solent; pilot sterował dwupokładowcem bardzo blisko skał Needles i kiedy Assurance przechodził od nich w odległości kabla, wpakował się 24.03.1753 na podwodną skałę, która przedziurawiła kadłub, powodując gwałtowne wdzieranie się wody do wnętrza. Dowódcę, załogę i wszystkich pasażerów uratowano, podobnie jak blisko 60 tysięcy funtów w gotówce, jaką okręt wiózł do Anglii; stracono tylko jedną torbę z prawie 500 funtami, co do której sądzono, że została skradziona już z łodzi. Chociaż skały nie było na ówczesnych mapach, pilota (lub nawigatora) skazano na trzy miesiące więzienia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 10:39, 26 Sty 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EXPEDITION (1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Śro 7:48, 27 Sty 2021    Temat postu:

Okręt z tej samej grupy dwupokładowców 44-działowych i jednostek 5 rangi co Crown z 1747. Expedition został zbudowany w prywatnej stoczni Johna Okill (potem handlarza niewolników na wielką skalę) w Liverpoolu na podstawie specyfikacji rozporządzenia z 1745 r. Zamówiono jednostkę 6.01.1746, stępkę położono w kwietniu 1746, okręt zwodowano 11.07.1747. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 2.02.1748. Miał wymiary: 133'3" x 37'6,5" x 16'0", tonaż 816 ton. Uzbrojenie wg ustalenia z 1745: na pokładzie dolnym 20 dział 18-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 9-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy (razem 44). Załoga: 280 ludzi.
Od czerwca 1747 dowodził żaglowcem kmdr Thomas Somers. Oficerowie znajdujący się pod jego komendą oskarżyli go niewłaściwe traktowanie i doprowadzili w 1748 do sądu wojennego, który usunął Somersa ze służby (4.09.1748 lub 17.11.1748). Okręt wycofano do rezerwy w styczniu 1749. Przeszedł drobny remont w Plymouth w okresie styczeń - grudzień 1750. Musiał być jednak wyjątkowo źle zbudowany lub z szybko gnijącego materiału, skoro mimo wybuchłej potem wojny siedmioletniej (1756-1763) w ogóle nie wrócił do służby, tylko został rozebrany w Plymouth w grudniu 1764. Inna sprawa, że już w czasie tej wojny popularność dwupokładowych 44-działowców mocno spadła.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 9:57, 01 Lut 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PENZANCE (1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Wto 11:04, 02 Lut 2021    Temat postu:

Okręt z tej samej grupy dwupokładowców 44-działowych i jednostek 5 rangi co Crown z 1747. Penzance został zbudowany w prywatnej stoczni firmy Chitty & Vernon w Chichester, na podstawie specyfikacji rozporządzenia z 1745 r. Zamówiono jednostkę 6.01.1746, stępkę położono w styczniu 1746, okręt zwodowano 7.11.1747. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni w Portsmouth 15.04.1748. Miał wymiary: 134'9" x 37'7,5" x 15'10,5", tonaż 823 tony. Uzbrojenie wg ustalenia z 1745: na pokładzie dolnym 20 dział 18-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 9-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy (razem 44). Załoga: 280 ludzi. Jednak w 1747 czekał jeszcze na swoją właściwą artylerię i niósł komplet zastępczy z dział 12-funtowych oraz 6-funtowych.
Od czerwca 1747 dowodził żaglowcem kmdr Jervis Henry Porter, wysłany w 1748 na wody Ameryki Północnej (do Louisbourga z eskadrą kadm. Watsona), skąd powrócił pod koniec roku. W lipcu 1749 eskortował od Sundu konwój wracający do Anglii z Bałtyku. Od lutego 1752 kapitanem okrętu był komodor Charles Saunders, skierowany w czerwcu ku Nowej Fundlandii, gdzie objął stanowisko komodora i głównodowodzącego. Od 1753 okrętem dowodził kmdr Hugh Bonfoy, zarazem nowy komendant garnizonu na Nowej Fundlandii. Od lutego 1755 komendę nad Penzance sprawowował kmdr (w tej randze właśnie od 11.02.1755) Richard Dorril, też wysłany na wody Nowej Fundlandii (20.06.1755). Pod koniec 1755 został skierowany z konwojem do Lizbony, którą 11.12.1755 dotknęło katastrofalne trzesięsienie ziemi. Ponowne wyposażenie okrętu do służby miało miejsce od września 1757 do stycznia 1758. Już od listopada 1757 żaglowcem dowodził kmdr Thomas Ward. Penzance wyruszył 10.04.1758 z konwojem bałtyckim. Od 1759 kapitanem był kmdr William Gough, najpierw patrolujący wody europejskie, a 11.03.1760 skierowany do Ameryki Północnej (w składzie eskadry komodora Swantona), gdzie miał dostać się możliwie blisko Montrealu, podczas brytyjskiego ataku na to miasto. Jednak w maju 1760 Penzeance brał wodę w alarmującym tempie (6 do 7 stóp na godzinę) i komodor Swanton musiał odesłać go spod Quebeku na remont do Halifaxu. Tymczasem Gough zmarł w 1760 na Rzece Św. Wawrzyńca. Od 24.09.1761 dowodził okrętem kmdr John Boyd, początkowo nadal w Ameryce Północnej, a potem w Indiach Zachodnich (w czerwcu 1761 na Wyspach Podwietrznych, gdzie uczestniczył w zdobyciu Dominiki; w styczniu i lutym 1762 przy zdobywaniu Martyniki; pod koniec lutego 1762 koło Wyspy Św. Łucji). Od marca 1762 kapitanem jednostki był kmdr Philip Boteler. Penzance najpierw należał do floty zachodnioindyjskiej kadm. Rodneya (a konkretnie do eskadry komodora Douglasa) i w kwietniu 1762 patrolował wody wokół Haiti; od maja 1762 brał udział w operacjach, które doprowadziły do zdobycia Hawany w sierpniu 1762. Jednak cały czas narzekano na fatalny stan okrętu, który wciąż przeciekał i był używany tylko do eskortowania konwojów, a w końcu został szybko odesłany do Anglii. Sprzedano go w Plymouth 13.05.1766.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 11:16, 11 Lut 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PRINCE HENRY (1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Czw 16:10, 11 Lut 2021    Temat postu:

Okręt z tej samej grupy dwupokładowców 44-działowych i jednostek 5 rangi co Crown z 1747. Prince Henry został zbudowany w prywatnej stoczni firmy Gorill & Parke w Liverpoolu na podstawie specyfikacji rozporządzenia z 1745 r. Zamówiono jednostkę 3.10.1745, stępkę położono w listopadzie 1745, okręt zwodowano 12.07.1747. Jego wyposażanie zakończono w stoczni budowy 17.10.1747. Miał wymiary: 133'3" x 37'7" x 16'0", tonaż 819 ton. Uzbrojenie wg ustalenia z 1745: na pokładzie dolnym 20 dział 18-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 9-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy (razem 44). Załoga: 280 ludzi.
Od marca 1747 do 1752 dowodził żaglowcem kmdr Richard Jasper. Skierowano go ku wybrzeżom Afryki we wrześniu 1748. W 1750 operował na Morzu Śródziemnym. Ponownie został wysłany do Afryki w 1751. Zajmował się tam negocjacjami z miejscowymi władcami (pisał do admiralicji o "księciu Annamaboe", o przyszłej budowie fortu przeciwko Francuzom, itp.). Następnie Prince Henry pożeglował w 1752 na Jamajkę. Wrócił do Anglii w sierpniu 1752 z dużą gotówką na pokładzie. Niemal natychmiast został wysłany znowu do Indii Zachodnich. Wyruszył z Jamajki do Londynu 3.09.1752, napotkał pierwszy huragan następnego dnia; 23.09 kolejny huragan pozbawił okręt wszystkich masztów i spowodował inne poważne uszkodzenia, zmuszając Jaspera 17.10 do zawinięcia do Hawany. Hiszpanie potraktowali wszystkich bardzo dobrze i udzielili wszelkiej pomocy. Kmdr Jasper wcielił też do załogi przebywających w Hawanie rozbitków z trzech brytyjskich statków handlowych, a potem wymusił na nich pieniądze za przewóz i utrzymanie (doprowadziło to w 1753 Jaspera przed sąd wojenny, który zwolnił go ze służby; choleryczne usposobienie przywiodło byłego komandora do śmierci 11.05.1761 w sprowokowanym przez siebie pojedynku). W listopadzie 1752 Prince Henry wszedł w Anglii do doku, gdzie skontrolowano jego stan, ale nie podjęto decyzji o przeprowadzeniu remontu. Okręt stał sobie gnijąc powoli, aż rozebrano go w Plymouth w okresie od września 1764 do grudnia 1766.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 11:37, 16 Lut 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu RAINBOW (1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Śro 8:23, 17 Lut 2021    Temat postu:

Okręt z tej samej grupy dwupokładowców 44-działowych i jednostek 5 rangi co Crown z 1747. Rainbow został zbudowany w prywatnej stoczni Roberta Cartera w Limehouse na podstawie specyfikacji rozporządzenia z 1745 r. Zamówiono jednostkę 4.03.1746, stępkę położono w marcu 1746, okręt zwodowano 30.05.1747. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni w Deptford 24.06.1747. Miał wymiary: 133'3" x 37'10,75" x 16'0", tonaż 831 ton. Uzbrojenie wg ustalenia z 1745: na pokładzie dolnym 20 dział 18-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 9-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy (razem 44). Załoga: 280 ludzi.
Od 27 maja 1747 dowodził żaglowcem kmdr Patrick Baird. Okręt współdziałał w zdobyciu 23.01.1748 francuskiego okrętu korsarskiego z Granville. Od marca 1749 kapitanem Rainbow był kmdr George Bridges Rodney (słynny potem admirał), mianowany 9.05 gubernatorem i naczelnym dowódcą na Nowej Funlandii, gdzie wysłano go z małą eskadrą (do ochrony rybołówstwa), której flagowcem został Rainbow. Wracali na te wody do 1752. Okręt wycofano do rezerwy w kwietniu 1753. Przeszedł remont w Woolwich od sierpnia 1755 do lipca 1756. Od maja 1756 do 1759 dowódcą był kmdr Joseph Knight. Rainbow zdobył 23.10.1756 francuski żaglowiec korsarski na Morzu Północnym. W 1757 okrętem dowodził kmdr Christopher Basset, patrolujący wody krajowe, ale 19.09 wysyłany na Morze Śródziemne. W 1760 kapitanem dwupokładowca, znów wkrótce skierowanego na Morze Śródziemne, został kmdr Richard Gwynne (Gwyn). Okręt współdziałał w zdobyciu francuskiego żaglowca korsarskiego z Saint Malo. Wycofano go do rezerwy w grudniu 1760. Przeszedł remont w Portsmouth od września 1761 do listopada 1762. W 1762 jego kapitanem był krótko kmdr Mark Robinson, przed kolejnym wycofaniem jednostki do rezerwy pod koniec 1762. Od kwietnia 1763 do października 1766 komendę nad 44-działowcem sprawował kmdr Walter Sterling (Stirling), wysłany 28.06.1763 na wody Ameryki Północnej. Po powrocie do Anglii w 1766 okręt wycofano w październiku do rezerwy. Remontowano go gruntownie w Woolwich od lipca 1769 do października 1770. Od sierpnia 1770 żaglowcem dowodził kmdr Charles Feilding (Fielding), skierowany w czerwcu 1771 do Afryki. Pod koniec 1771 komendę przejął kmdr Thomas Collingwood. Rainbow był wysyłany do Afryki przez kolejne trzy lata - 29.12.1771, 4.12.1772 i 19.11.1773. Wycofano go do rezerwy we wrześniu 1774. W grudniu 1775 dowódcą okrętu został kmdr George Collier. Od styczniu 1776 Rainbow był wykorzystywany w charakterze transportowca wojska; został wysłany 6.05.1776 do Ameryki Północnej. Brał udział w zdobyciu Nowego Jorku w 1776. Zdobył 8.07.1777 amerykańską fregatę Hancock i miał skromny udział w odbiciu brytyjskiej fregaty Fox; pochwycił amerykańskie żaglowce korsarskie 22.03.1778 i 13.11.1778. W maju 1779 operował na Hampton Roads, gdzie eskadra brytyjska zniszczyła zapasy, magazyny i ponad setkę amerykańskich żaglowców. Ta niezwykle aktywna i wypełniona sukcesami działalność przyczyniła się do dalszej budowy jednostek skądinąd przestarzałej klasy, a Collierowi przyniosła tytuł rycerski. Od 1780 okrętem dowodził kmdr John Kendall. Rainbow uczestniczył w operacjach koło Savannah od lutego do maja 1780. Wycofano go do rezerwy w 1781. Zgodnie z rozkazem admiralicji z 21.01.1782 przeszedł w Chatham od lutego do kwietnia 1782 poważną metamorfozę, która zapewniła mu poczesne miejsce w wielu pracach z historii żeglugi; mianowicie otrzymał eksperymentalne uzbrojenie złożone wyłącznie z karonad (co wymagało sporego zakresu przeróbek, m.in. furt). Odtąd na pokładzie dolnym miał 20 karonad 68-funtowych (przypominam, że 100-działowy trójpokładowiec Nelsona Victory niósł 23 lata później pod Trafalgarem tylko dwie takie karonady), na pokładzie górnym 20 lub 22 karonady 42-funtowe, na pokładzie rufowym 4 karonady 32-funtowe, a na pokładzie dziobowym 2 karonady 32-funtowe. Bowiem pod wpływem nachalnej i kłamliwej kampanii propagandowej firmy Carron (na jej ówczesne brudne sztuczki dziesiątki historyków nabiera się do dzisiaj) oraz nacisków lobbystycznych chciano sprawdzić, czy takie dziwadło nadaje się do wstawienia do linii bojowej. Wprawdzie się nie nadawało, ale odniosło bardzo głośny sukces. Wyznaczony w marcu 1782 na dowódcę Rainbowa kmdr Henry Trollope zdobył 4.09.1782 koło Ile de Batz świeżo zwodowaną francuską fregatę 38-działową Hébé, do czego w pewnym (małym) stopniu przyczynił się nadzwyczajny kaliber kul wystrzeliwanych z pokładu dziobowego dwupokładowca. Okręt wycofano do rezerwy w marcu 1783. Od października 1783 do czerwca 1784 przystosowano go w Woolwich do pełnienia roli koszar przejściowych. Pozostawał tam w rezerwie do 1802. Został sprzedany na miejscu w lutym 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 13:55, 22 Lut 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HUMBER (1748).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Wto 10:20, 23 Lut 2021    Temat postu:

Okręt z tej samej grupy dwupokładowców 44-działowych i jednostek 5 rangi co Crown z 1747. Humber został zbudowany w prywatnej stoczni firmy John Smith & Co w Bursledon na podstawie specyfikacji rozporządzenia z 1745 r. Zamówiono jednostkę 5.04.1746, stępkę położono w kwietniu 1746, okręt zwodowano 5.03.1748. Jego wyposażanie zakończono w królewskiej stoczni w Portsmouth 21.07.1749. Miał wymiary: 133'6" x 37'9,5" x 16'0", tonaż 829 ton. Uzbrojenie wg ustalenia z 1745: na pokładzie dolnym 20 dział 18-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 9-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy (razem 44). Załoga: 280 ludzi.
Od kwietnia 1749 dowodził żaglowcem kmdr Thomas Pye. Okręt został skierowany w 1750 do zachodnich wybrzeży Afryki. Przeszedł mały remont w Plymouth od listopada 1751 do lutego 1752. Potem stał w rezerwie. Od maja 1755 kapitanem Humber był kmdr Samuel Scott. W latach 1756-1757 okręt operował w okolicach Jamajki. Został wycofany do rezerwy w styczniu 1758. Od 14 kwietnia 1762 dowodził nim kmdr Richard Onslow. Parę miesięcy później wysłano go z Anglii w eskorcie konwoju podążającego na Bałtyk. Kiedy we wrześniu wracał z konwojem idącym z Bałtyku do Anglii, Humber podchodząc 18.09.1762 do Great Yarmouth pod kierunkiem pilota, przy dobrej pogodzie i dobrej widoczności, wpakował się podczas wysokiego stany wody na piaszczystą mieliznę Happisburgh (Hazeborough, Hazeboro, Haysborough) u północnych wybrzeży Norfolk. Wszelkie wysiłki ściągnięcia okrętu za pomocą kotwicy zawoźnej zawiodły, a kiedy zaczął się odpływ, wysoki dwupokładowiec przewrócił się na burtę i uległ rozbiciu. Na tą samą mieliznę weszło też sporo statków z ochranianego konwoju; z załogi 44-działowca zginął jeden człowiek. Kapitana uniewinniono ze wszystkimi honorami, pilot trafił na rok do więzienia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 10:24, 01 Mar 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu WOOLWICH (1749).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5310
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Sob 12:42, 13 Mar 2021    Temat postu:

Okręt z tej samej grupy dwupokładowców 44-działowych i jednostek 5 rangi co Crown z 1747. Woolwich zaczął być budowany w prywatnej stoczni Johna Darley w Bucklers Hard, na podstawie specyfikacji rozporządzenia z 1745 r. Zamówiono jednostkę 5.04.1746, stępkę położono w kwietniu 1746. Po bankructwie firmy John Darley w 1748, został dokończony przez firmę Moody Janverin. Okręt zwodowano 7.03.1749. Jego wyposażanie zakończono w 2.04.1749. Miał wymiary: 133'4" x 37'9,75" x 16'0,5", tonaż 825 ton. Uzbrojenie wg ustalenia z 1745: na pokładzie dolnym 20 dział 18-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 9-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy (razem 44). Załoga: 280 ludzi.
Od maja 1755 do stycznia 1759 dowodził żaglowcem kmdr Peter Parker, wysłany 5.12.1756 ku Wyspom Podwietrznym. Od stycznia do lutego 1759 okręt operował na wodach Martyniki i Gwadelupy (w ramach eskadry komodora Johna Moore), dowodzony od lutego 1759 do 1760 przez komandora Daniela Deeringa. Należał też w 1759 i 1760 do eskadry komodora Bretta na Downs. Deering zmarł na pokładzie 29.05.1760. Komendę nad dwupokładowcem przejął commander William Bayne, awansowany formalnie do stopnia komandora (captain) 1.07.1760. Woolwich został skierowany do żeglugi krążowniczej, ku brzegom Afryki i na wody Wysp Podwietrznych. Operował pod Martyniką 7.01-11.02.1762 w składzie floty kadm. Rodneya. Zdobył francuskiego korsarza 7.02.1762. W połowie 1762 komendę nad okrętem przejął (w Indiach Zachodnich) kmdr Lucius O'Brien, który chciał wrócić do Europy. Dotarł na Spithead we wrześniu 1762, z komodorem Jamesem Douglasem i konwojem. Dokonano 22.10.1762 przeglądu stanu żaglowca Woolwich, wycofano go ze służby, i sprzedano w grudniu 1762.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1491
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 15:03, 17 Mar 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ANGLESEA (1742).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

P.S. Zdrowia życzę Panu i żonie. My z żoną przechorowaliśmy Covid w połowie stycznia 2020, na dwa miesiące przed pierwszym oficjalnym przypadkiem. Żona przywlokła to ze szpitala (leczy się na toczeń), gdzie zaraziła się od odwiedzającej (podobno przybyłej zza granicy) - na sali z żoną były jeszcze dwie panie, z których jedna umarła. Żonę wypisali z "infekcją dolnych dróg oddechowych". Przeleżeliśmy prawie nieżywi dwa tygodnie, okropny kaszel i słabość, uratowały nas dzieci, przyjechały i zajęły się. Poprawa nastąpiła po dwóch miesiącach.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 201, 202, 203, 204  Następny
Strona 202 z 204

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin