Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 21:37, 11 Gru 2010    Temat postu:

Tym razem muszę zacząć od jaja tak odległego w czasie od kury, że może Pan stracić cierpliwość przed dojechaniem do owego „okrętu”, ale trudno. Matthew Flinders (1774-1814), który wstąpił do Royal Navy w 1789, znalazł się u Nowej Południowej Walii w 1795 i tam zaraził bakcylem dokonywania odkryć geograficznych, kiedy był jeszcze tylko midszypmenem. Po uzyskaniu stopnia porucznika (31.01.1798) i powrocie do Anglii, został mianowany 16.02.1801 dowódcą okrętu badawczego Investigator i wysłany 18.07.1801 na Morza Południowe. Dotarł na wody u południowo-zachodniej części południowego kontynentu w grudniu 1801. Do maja 1802 zbadał prawie całą Wielką Zatokę Australijską, zatokę St. Vincent, Cieśninę Bassa (którą wcześniej przepłynął już we wrześniu 1798, podczas rejsu dowodzącego, że Tasmania jest wyspą) i okolice Port Philip, zanim dotarł do Port Jackson (dziś zatoka w Sydney). Od lipca 1802 kontynuował rejs wzdłuż wybrzeży kontynentu, badając m.in. Wielką Rafę Koralową oraz brzegi Zatoki Karpentaria (po drodze spotkał znanego francuskiego odkrywcę Nicolasa Baudin, z którym wymienili się wynikami badań), aż w końcu 9.06.1803 wrócił do Port Jackson po opłynięciu naokoło całego tego lądu, któremu nadał nazwę „Australia”. Investigator był już bardzo zużyty, intensywnie przeciekał, na pokładzie panował szkorbut i Flinders stracił część załogi, sam też poważnie podupadł na zdrowiu, głównie na skutek zmęczenia. Oprócz nawigacji i hydrografii zajmował się bowiem także innymi badaniami naukowymi, szczególnie poświęconymi odchyłkom kompasu wywoływanym przez żelazne części okrętu – w przyszłości, po zastąpieniu w budownictwie okrętowym drewna przez stopy żelaza, odkrycia te okazały się mieć wielkie znaczenie. Zebrał ogromny zbiór bezcennych materiałów i dokumentów obrazujących wyniki pracy, jednak jego Investigator był w zbyt złym stanie, by ważyć się na powrót do Anglii. Flinders wszedł więc jako pasażer na transportowiec Royal Navy Porpoise, który opuścił Port Jackson 10.08.1803. W tydzień później żaglowiec ten i towarzyszący mu statek handlowy rozbiły się na mieliźnie u wschodnich brzegów Australii; załogi i pasażerowie przedostali się na małą piaszczystą wysepkę, po czym Flinders z szyprem wspomnianego statku zabrali 12 marynarzy i wrócili na łodzi do Port Jackson, skąd zorganizowano ekspedycję ratunkową po resztę ludzi. Zmuszony sytuacją, Flinders wynajął (albo kupił w imieniu marynarki, tu dane są sprzeczne) w Port Jackson szkuner o nazwie Cumberland, maleństwo zaledwie 29-tonowe (jakoby pierwszy okręt wybudowany w Australii, zapewne o długości stępki około 9,4 m), i jeszcze raz wyruszył (11.10.1803) w drogę do Anglii, etapami. Po wyjściu z Kupang na Timorze szkuner zaczął mocno przeciekać, Flinders zdecydował się więc zawinąć na Ile de France (Mauritius), dokąd dotarł 16 grudnia 1803. Trzeba pamiętać, że kiedy wyruszał z Anglii przeszło dwa lata wcześniej, między Wielką Brytanią a Francją panował pokój, po układzie zawartym w Amiens; oprócz tego badacz otrzymał od rządu francuskiego specjalny paszport zezwalający na swobodną podróż odkrywczą. Tymczasem jednak wybuchła nowa wojna, o czym Flinders nic nie wiedział. Gubernator wyspy, słynny i osławiony generał Decaen, ten sam, który doprowadzał do furii Surcoufa, Linoisa i innych marynarzy francuskich (ale był zarazem pupilkiem Napoleona), aresztował wielkiego żeglarza i zajął jego szkuner. Za pretekst do zignorowania paszportu własnego rządu posłużył fakt, że wystawiono go na okręt Investigator, a nie Cumberland. Zgodnie ze swym życzliwym charakterem Decaen przetrzymywał Flindersa w niewoli przez blisko 7 lat (!), nie szczędząc mu rozmaitych szykan, na skutek których zdrowie badacza pogarszało się dalej. Generał doprowadził też do poważnego zniszczenia jego papierów naukowych z wyjątkiem jednego tomu, który sobie przywłaszczył. Flinders miał kilka okazji, by uciec, ale ponieważ dał słowo honoru, nie skorzystał z nich. Napoleon, powiadomiony (w 1804, podobno przez Józefinę) o losie odkrywcy, kazał sobie nie zawracać głowy. Ostatecznie Flinders został odesłany do Bengalu dopiero w czerwcu 1810, po czym wrócił do Anglii 23.10.1810. Zdążył jeszcze opracować „A Voyage to Terra Australis”, jednak straconego zdrowia nie dało się zregenerować - zmarł 19.07.1814 w wieku zaledwie 40 lat. Tymczasem Cumberland pozostawał w rękach francuskich (być może pod inną nazwą) do 1809, kiedy zdobyli go Anglicy. Royal Navy sprzedała zaraz ten cenny nabytek w 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:26, 12 Gru 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź (nie wiedziałem, że to ten Cumberland, bardzo ciekawe Smile )
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DART (zdobyty 1803).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 19:23, 12 Gru 2010    Temat postu:

Pierwotnie korsarski bryg angielski zbudowany w 1796. Wszedł na mieliznę w pobliżu Calais w grudniu 1798. Ściągnięty przez Francuzów, wyremontowany w styczniu 1799 w Calais i wcielony do francuskiej marynarki wojennej w zasadzie bez zmiany nazwy, zapisywanej jednak także w formach Dard i Darth. Nośność 120 ton. Uzbrojenie: 6 x 4-f i 2 działka relingowe, od sierpnia 1802 r. 6 x 2-f. Remontowany w lipcu 1802 w Dunkierce, w marcu 1803 w Rochefort. W 1803 określany jako lugier, ale nie jest pewne, czy na taki przetaklowali go już Francuzi czy dopiero Brytyjczycy. Kiedy wracał z Martyniki został zdobyty przez brytyjską fregatę (wg dokumentów angielskich 29.06.1803, wg francuskich – 8.07.1803) w Zatoce Biskajskiej (zdaniem Anglików miał wtedy tylko 4 działa) i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy w charakterze lugra 6/8-działowego o tonażu 81 ton. Odstawiony do rezerwy w 1805, sprzedany w 1808.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:40, 13 Gru 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu COCKCHAFER (zdobyty 1812).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 20:57, 13 Gru 2010    Temat postu:

Pierwotnie amerykański szkuner korsarski Spence albo Spencer, zbudowany w 1811. Zdobyty 3.08.1812 w zatoce Fundy przez łodzie z brytyjskiej fregaty i wcielony do Royal Navy pod nazwą Cockchafer w charakterze 8-działowego szkunera, później 5-działowego tendra. Wymiary: 69’4” x 18’10” x 8’0”, tonaż 105 ton. Uzbrojenie jako tender: 1 x 12-f i 4 karonady 12-f. Zarejestrowany 18.11.1813, ale w aktywnej służbie od początku 1813. Kiedy działał jako tender 74-działowca Sceptre pod flagą kontradm. Cockburna, wziął udział w wypadzie małej eskadry tego ostatniego na port Ocracoke (w Karolinie Północnej) w lipcu 1813, gdzie aktywnie uczestniczył w ataku zakończonym zdobyciem (przez łodzie) amerykańskiego brygu korsarskiego Anaconda i szkunera korsarskiego Atlas. Cockchafer zdobył także 4-działowy amerykański okręt korsarski Aurora 3.12.1814. Wycofany do rezerwy w maju 1815. Sprzedany pod koniec 1815 na Bermudach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:43, 14 Gru 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera CAROLINE (zdobyty 1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 20:41, 14 Gru 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski szkuner zbudowany w 1808 w Bayonne na zamówienie Izby Handlowej, z przeznaczeniem do zaopatrywania kolonii. Ostatecznie jednak wyposażony do działań korsarskich na początku 1809. Tonaż około 110 ton. Uzbrojenie: 8 dział. Wyprawiony w morze pod dowództwem Josepha-Denisa Jaulerri, zdobyty przez Anglików w 1809 zanim dotarł do kolonii, przyprowadzony do Plymouth, wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako szkuner 10-działowy, zarejestrowany 14.06.1809. Brak danych na temat wprowadzenia do aktywnej służby. Skreślony z listy floty w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 18:59, 15 Gru 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu NED ELVIN (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 22:32, 15 Gru 2010    Temat postu:

Pierwotnie 16-działowy bryg duński Nidelven, zwodowany 1.12.1792 w Kopenhadze. Należał do typu Lougen, już przeze mnie kilkakrotnie charakteryzowanego. W drugiej połowie 1798 otrzymał rozkaz eskortowania na wodach kanału La Manche konwoju 21 duńskich statków. W 1800 wchodził w skład eskadry usiłującej wymusić na północnoafrykańskich korsarzach respektowanie bandery Danii i wolne przepuszczanie statków tego państwa. W marcu 1801 pełnił rolę patrolową, należąc do systemu obrony Kopenhagi. Tuż przed atakiem Nelsona zakotwiczył wraz z brygiem Sarpen na kanale Kronloebet za rufą okrętu blokadowego Mars. Miał wówczas 84 lub 86 ludzi załogi, a dowodził nim porucznik Johan Gether. Nidelven należał do grupy jednostek dowodzonych bezpośrednio przez następcę tronu, który nie udzielił pomocy walczącym okrętom, a w efekcie bryg wyszedł z bitwy bez szwanku. Zajęty przez Anglików po kapitulacji Kopenhagi 7.09.1807, przyprowadzony do Woolwich 24.10.1807. Wyposażany tu do służby pod angielską banderą od października 1807 do 20.03.1808. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Nid Elven, przekręcaną na planach i w raportach na wszelkie możliwe sposoby, w tym w formie podanej przez Pana za Colledge’m, jako 18-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 94’4” x 27’8” x 10’7”, tonaż 312 ton. Załoga: 95-100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 16 karonad 24-f. Początkowo rozważano propozycję przemianowania tego okrętu na Legere, ale zamiaru nie zrealizowano. W aktywnej służbie od 1808, na Morzu Północnym (dowódca – commander Richard O’Connor). Służył bardzo krótko, wycofany do rezerwy w grudniu 1809 w Sheerness, sprzedany 3.11.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:36, 16 Gru 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DILIGENCE (zakupiony 1812).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 20:31, 16 Gru 2010    Temat postu:

Prawdopodobnie handlowy lugier o nazwie Thebe (albo Thistle), kupiony przez marynarkę wojenną w 1812 i wcielony pod nazwą Diligence, ale nie zarejestrowany, stąd prawie nie ma o nim informacji. Być może nieuzbrojony, używany do całkowicie podrzędnych celów. Sprzedany 15.12.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 18:41, 17 Gru 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GENERAL CONCLEUX (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 20:09, 17 Gru 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski lugier korsarski Général Canclaux, zdobyty przez Anglików w 1808 na wodach kanału La Manche i wcielony do Royal Navy pod nazwą przekręconą na General Concleux, jako tender. Rozebrany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 18:46, 18 Gru 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera VIGILANT (zakupiony 1803).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 19:35, 18 Gru 2010    Temat postu:

Jednostka nieznanego pochodzenia, kupiona przez marynarkę wojenną w 1803 (albo 1804), najprawdopodobniej w Indiach Zachodnich, i wcielona jako szkuner 4-działowy. Wymiary: 55’9” x 16’0” x 5’5”, tonaż 61 ton. W 1807 szkuner ten służył aktywnie na Barbados. Sprzedany w 1808 w Indiach Zachodnich.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 17 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin