Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 19:00, 19 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów kutra VIPER (zakupiony 1797).
Panie Krzysztofie, mam też taki VIPER (zakupiony 1807, zatonął 1809), czy taki był ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 20:37, 19 Lis 2010    Temat postu:

Drugi był, ale właśnie tego pierwszego nie było!

1) Okręt opisywany przez Colledge’a jaki „kuter 14-działowy kupiony przez Royal Navy w styczniu 1797. Uzbrojenie: 14 x 4-f. Sprzedany w październiku 1809”, był w rzeczywistości kutrem 20/12-działowym Greyhound, kupionym już 23.06.1780, a w 1781 przemianowanym na Viper. Tonaż 148 ton. Uzbrojenie początkowe 20 x 4-f, potem tylko 12 dział (12 x 4-f i 8 działek relingowych), od 1800 r. 2 x 4-f i 10 karonad 12-f. Załoga: 60. W aktywnej służbie w latach 1780-1786, 1787, 1791-1801, od 1803. Działał głównie na Morzu Irlandzkim i na wodach kanału La Manche. Sprzedany faktycznie w październiku 1809.

2) Statek handlowy Princess Charlotte, zbudowany w 1805 w Cowes, kupiony przez Royal Navy w 1807 (przybył do Woolwich w celu wyposażenia 14.11.1807) i wcielony pod nazwą Viper jako szkuner 4-działowy. Długość stępki do pomiaru tonażu 57’10”, szerokość 18’7”, głębokość 8’5”, tonaż 81 ton. Załoga: 25. Uzbrojenie: 4 karonady 12-f. Oddany pod dowództwo por. Williama Towning. Wypłynął 9.02.1809 z Kadyksu, kierując się do Gibraltaru, i słuch po nim zaginął.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 19:08, 20 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów kutra FIREFLY (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 20:12, 20 Lis 2010    Temat postu:

Okręt o charakterystyce podanej przez Colledge’a prawdopodobnie nigdy nie istniał. Kluczem jest tu data zatonięcia – 1808. William James umieścił go w swoich tabelach uwzględniających nabytki i straty Royal Navy w poszczególnych latach. Z imienia wymienił go tylko raz, jako „8-działowy kuter, który – nie wiadomo przez kogo dowodzony – rozbił się w 1808 w Indiach Zachodnich – nie wiadomo gdzie i kiedy”. Z sum tonażu w zestawieniach, uwzględniając wszystkie okręty, o których naprawdę coś wiemy, wynika, że James uważał go za żaglowiec zdobyty w 1807, o tonażu 80 ton. Dokładnie TYLKO te informacje powtarza Colledge. Ale już William Laird Clowes, w swoich zestawieniach strat brytyjskich za rok 1808 (opartych m.in. na Jamesie, lecz z uwzględnieniem wielu innych źródeł), spośród przytoczonych przez Jamesa 34 jednostek powtarza wszystkie oprócz jednej – rzekomego kutra Firefly. W dzisiejszych opracowaniach floty brytyjskiej całkowicie ignorują istnienie takiego żaglowca David Lyon, Rif Winfield, David Hepper, Terence Grocott.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 19:02, 21 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HEUREUX (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 20:46, 21 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski bryg 16-działowy Lynx, budowany od maja 1803 do sierpnia 1804 w Bayonne, zwodowany 10.04.1804 (lub tydzień później). Projektant Pierre Rolland. Wg planu nośność 240 ton, wyporność 402 tony, wymiary 29,23 x 8,69 x 4,30 m, wg jego dowódcy nośność 231 ton, wymiary 28,26 x 8,77 x 4,38 m. załoga: 94. Uzbrojenie: 16 x 6-f. W czerwcu 1805 wysłany przez admirała Villeneuve’a z Fort de France do Francji z raportami (dotarł do celu 10.07.1805). Opuścił Rochefort 27.09.1806 w składzie eskadry komodora E-J-N. Soleila (przewoziła na Martynikę 1600 żołnierzy, uzbrojenie i amunicję), przybył na Martynikę 31.10.1806. Podczas rejsów krążowniczych w Indiach Zachodnich umarło na nim tak wielu ludzi z oryginalnej załogi, że dowódca, porucznik J.M. Fargenel, zmuszony był na Gwadelupie siłą wcielić do załogi 60 obcokrajowców. Okręt opuścił Les Saintes 4.01.1807, w trakcie realizacji zadania przewożenia oddziału żołnierzy z Gwadelupy do Wenezueli. W pobliżu Caracas został dostrzeżony rankiem 21.01. z pokładu brytyjskiej fregaty Galatea, ale przy bardzo słabym wietrze skorzystał z długich wioseł i szybko oddalił się od Anglików, którzy po południu widzieli już jedynie jego bramsle ponad horyzontem. Dowódca fregaty zdecydował się więc wysłać za brygiem w pościg sześć swoich łodzi, a na czele oddziału 75 ludzi postawił porucznika Williama Coombe (który wcześniej stracił w bitwie lewą nogę); o godzinie 20.30 czołowa łódź brytyjska znalazła się od brygu w odległości strzału z muszkietu. Francuzi odparli dwie pierwsze próby abordażu, zaś Coombe został poważnie ranny. Mimo tego, ostry ogień muszkietowy z łodzi stojących przy samych burtach, oddawany do środka przez furty, zdemoralizował francuską załogę, której część ukryła się w ładowni (niezdolność ich powstrzymania była potem głównym zarzutem stawianym we Francji Fargenelowi). Ostatecznie trzecia próba abordażu przyniosła Brytyjczykom sukces, chociaż za cenę ciężkich strat (w tym dowodzącego ostatnim atakiem porucznika Henry’ego Walkera, który zginął w początkowej fazie wdzierania się na pokład przeciwnika). Ostatecznie bryg został zdobyty około godziny 21.15. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Heureux, jako 16-działowy slup o takielunku brygu. Wymiary: 93’10” x 29’6” x 8’6”, tonaż 337 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Skierowany do aktywnej służby na Antigui w kwietniu 1807, oddany pod dowództwo Williama Coombe, który w nagrodę otrzymał awans na commandera 23.04.1807. Okręt uczestniczył 28.11.1808 w akcji przeciwko 7 statkom zgromadzonym w porcie Mahaut na Gwadelupie – Coombe znów objął dowództwo zespołu łodzi, a porucznika Daniela Lawrence wysłał z oddziałem do szturmu na dwie francuski baterie nadbrzeżne – pomimo przejściowego powodzenia (zdobyto dwa uzbrojone żaglowce i jedną baterię) atak zakończył się porażką, zaś Coombe zginął. Dowództwo brygu przejął po nim commander John Ellis Watt (okręt pozostał w Indiach Zachodnich), a w 1809 – komandor Michael Halliday (ciekawostka – urodzony w Sankt Petersburgu). Heureux został przyprowadzony do Plymouth 20.01.1810 i wycofany do rezerwy. Sprzedano go na miejscu 1.09.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:49, 22 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FALMOUTH (1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 20:08, 22 Lis 2010    Temat postu:

Lichtuga żaglowa zbudowana w 1807 w Topsham. Wymiary: 70’3” x 23’1” x 11’0”, tonaż 158 ton. Pracowała w Woolwich. W maju 1824 przystosowana (może bardziej nominalnie niż faktycznie) do pełnienia roli prowizorycznego okrętu moździerzowego, prawdopodobnie (to tylko mój domysł) w ramach trwających wtedy przygotowań do zorganizowania ponownej ekspedycji przeciwko Algierowi. Później (najpóźniej w 1846) nazywana Woolwich Yard Craft No 1. W latach 1850. (po 1854) przeniesiona do Portsmouth, gdzie nosiła nazwę Portsmouth Yard Craft No 46. Od listopada 1870 znów najczęściej nazywana Falmouth. Sprzedana w 1883.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:40, 23 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VENTURER (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 19:37, 23 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski 5-działowy szkuner korsarski Nouvelle Enterprise zbudowany w 1807 w Livorno. Załoga: 55. Zdobyty przez Anglików 27.12.1807 w Indiach Zachodnich i wcielony do Royal Navy pod nazwą Venturer, w charakterze szkunera 10-działowego. Wymiary: 72’0” x 20’5” (lub 20’6”) x ?, tonaż 126 ton. Używany początkowo w Indiach Zachodnich, zarejestrowany w Anglii 19.12.1808 i wtedy (albo dopiero w 1812) przemianowany na Theodosia. Formalnie w aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1809, wysłany na Morze Śródziemne – dowódca (do 1814) por. Thomas Young. Szkuner wrócił do Chatham 10.10.1814 i został wycofany do rezerwy. Sprzedany tam 15.12.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 18:44, 24 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DOLORES (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 19:36, 24 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie hiszpański szkuner 10-działowy, zajęty przez Anglików 3.02.1807 przy okazji zdobycia Montevideo przez wojsko generała Auchmuty i okręty kontradm. Charlesa Stirlinga. Wcielony lokalnie do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 10-działowy szkuner o tonażu 116 ton. Żadnych informacji po 1807 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:35, 25 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ELVEN (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 22:34, 25 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie duński okręt Elvin (Elven), trójmasztowiec gładkopokładowy klasyfikowany przez Duńczyków jako fregata 16/20-działowa. Zwodowany 25.11.1800 w Kopenhadze. Projektant Frederic Christopher Henrik Hohlenberg. W 1807 należał do systemu obrony morskiej Kopenhagi – określany wówczas niekiedy jako 20- czy 16-działowy pram. Zajęty przez Anglików po kapitulacji Kopenhagi 7.09.1807, przyprowadzony do Chatham 22.11.1807. Wyposażany tu do służby pod angielską banderą od maja do października 1808. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Elven, jako 18-działowy, gładkopokładowy slup trójmasztowy. Wymiary: 101’1” x 27’4,5” x 11’3”, tonaż 333 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 16 karonad 24-f. Początkowo rozważano propozycję przemianowania tego okrętu na Harlequin, ale zamiaru nie zrealizowano. Hohlenberg słynął z rozmaitych ekstrawaganckich pomysłów konstrukcyjnych - nie obyło się bez nich i w tym przypadku. Duńskofilscy autorzy lubią się rozwodzić nad tym, jak to wywoływały one zachwyt Anglików i reszty świata, ale prawda jest taka, że chociaż istotnie swoją oryginalnością budziły niemałą sensację, to często w negatywnym znaczeniu i wtedy wcale nie były naśladowane. Ten niechętny stosunek do nietypowego pryzu odzwierciedla nieciekawa i krótka kariera slupa Elven. Pod dwoma kolejnymi dowódcami w stopniu commander służył od 1808 do 1810, m.in. na wodach portugalskich. Wycofany w Sheerness do rezerwy w sierpniu 1810, przestał cztery lata na sznurku, zanim nie sprzedano go tam 3.11.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 18:27, 26 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ALLART (zdobyty 1807).
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, jakie to ekstrawagnckie pomysły zrealizował Hohlenberg przy konstruowaniu okrętu ELVEN (a zapewne także podobnego EYDEREN), o którym mowa powyżej ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 14 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin