Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 19:11, 11 Lis 2010    Temat postu:

Prawdopodobnie francuska jednostka tej nazwy (ale nie państwowa i raczej nawet nie korsarska), zdobyta w 1795 i zakupiona dla marynarki wojennej. Okręt wcielony jako 10-działowy, mały bryg (kanonierka o takielunku brygu). Wiadomo o nim niewiele – w maju 1803 stacjonował na Jersey. Na pewno był w aktywnej służbie we wrześniu 1804, może jeszcze w 1807, lecz w zasadzie losy po 1804 nie są znane.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 18:32, 12 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera PITT (zakupiony 1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 21:19, 12 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie żaglowiec handlowy William and Mary, kupiony przez Royal Navy w 1805 i wcielony jako 12-działowy szkuner Pitt. Załoga: 45-54. Uzbrojenie: 12 karonad 12-f. Wprowadzony do aktywnej służby na Jamajce, jako tender okrętu flagowego na tej placówce, oddany w 1806 w ręce jednej z najbarwniejszych postaci ówczesnej marynarki, porucznika Michaela Fitton (wyłożył 400 własnych funtów szterlingów na zakup tego szkunera), który służył w Royal Navy w charakterze służącego kapitana, midszypmena, intendenta, pomocnika nawigatora, porucznika, walczył na wodach amerykańskich, w Indiach Zach., na kanale La Manche i Bałtyku, a chociaż tylko w Indiach Zach. zdobył ponad 40 nieprzyjacielskich jednostek, nigdy nie awansował powyżej porucznika, zaś za swe pryzy dostał zaledwie znikomą część ich wartości. Na szkunerze Pitt ścigał przez 67 godzin i u wybrzeży Santo Domingo zmusił do walki osławiony francuski szkuner korsarski (praktycznie piracki, atakujący Brytyjczyków, Amerykanów i Hiszpanów pospołu) Superbe z 14 działami i 94 ludźmi - zniszczył go 26.10.1806 tracąc tylko 8 rannych. Następnie 20.04.1807 pochwycił 1-działowy okręt piracki Fou Fou (czy Kou Fou) z załogą 43 ludzi, potem hiszpański uzbrojony szkuner Abija. „W nagrodę” Fittona odsunięto od aktywnej służby na blisko 4 lata, ponieważ kontradm. Dacres potrzebował stanowiska dowódcy dla swojego własnego pupila, 17-latka. Natomiast szkuner Pitt, który tymczasem został 15.08.1806 oficjalnie zarejestrowany i w 1807 przemianowany na Sandwich, po przeglądzie w Plymouth, przeprowadzonym na przełomie sierpnia i września 1809, rozebrano w październiku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 19:07, 13 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera TOBAGO (zakupiony 1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 20:23, 13 Lis 2010    Temat postu:

10-działowy szkuner o tonażu 127 ton, nieznanego pochodzenia, kupiony w 1805. Wprowadzony do aktywnej służby na Wyspach Podwietrznych w 1806 – jego dowódcą został John Salmon, wówczas pełniący obowiązki porucznika. Szkuner zatrudniono na parę miesięcy do przewożenia jeńców wojennych (skierowanych na wymianę) między obozami na Barbados, Grenadzie i Gwadelupie.
W dniu 18.10.1806 (albo 10 dni później) Tobago pobrał wodę na Dominice i wypłynął tuż przed świtem. Wkrótce dostrzeżono bryg, potem dołączyły do niego szkuner i slup, kierując się ku angielskiemu okrętowi. Tobago próbował ujść, ale przed 8.30 został dogoniony przez slup i szkuner, które otworzyły ogień z dział i muszkietów. Natomiast próbę abordażu Brytyjczycy odparli. Por. Salmon chciał odpaść na zawietrzną, lecz został odcięty przez bryg, który o 9.30 umieścił swoją bomstengę ponad rufą brytyjskiego szkunera i przeczesał jego pokład ogniem z muszkietów. Porucznik Salmon otrzymał postrzał w głowę i musiał być zniesiony, dowództwo objął podporucznik Nicholas Gould. Po dalszych 30 minutach, mając 1 zabitego i 15 rannych, Anglicy poddali się brygowi, czyli francuskiemu 14/16-działowemu okrętowi korsarskiemu Général Ernouf.
Salmon wrócił w szeregi brytyjskie (w ramach wymiany jeńców) najpóźniej w czerwcu 1807, natomiast ex-Tobago został zdobyty przez Anglików w czasie i okolicznościach różnie opisywanych: zdaniem autorów angielskich nosił wówczas nazwę Vengeur i służył jako okręt korsarski, a przechwycenie miało miejsce 24.01.1809; jednak Demerliac twierdzi, że tego dnia Brytyjczycy zdobyli na wodach kanału La Manche francuskiego korsarza Vengeur, (prawdopodobnie bryg), wyposażonego w Boulogne w listopadzie 1808. Jego zdaniem ex-Tobago istotnie służył jako 9-12-działowy szkuner korsarski Vengeur lub Vengeance, ale wyposażony na Gwadelupie w marcu 1807 i pojmany na Antylach przez brytyjską fregatę już około lipca 1808.
Tego Vengeur z lipca 1808 w ogóle nie wcielono do Royal Navy, a tego ze stycznia 1809 tylko na bardzo krótko, z zachowaniem nazwy Vengeur, ale oficjalnie i tak nie wprowadzono go do aktywnej służby i zaraz sprzedano. Zatem, siak czy owak, militarna kariera szkunera Tobago dobiegła końca.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 19:04, 14 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VIOLET (przejęty 1806).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 20:05, 14 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie okręt celny, przekazany w 1806 z Komisariatu Ceł do Royal Navy i wcielony bez zmiany nazwy jako lugier 10-działowy. Wymiary: 60’2,75” x 18’2,5” x 8’8”, tonaż 82 tony. Załoga: 30. Uzbrojenie: 10 karonad 12-f. Remontowany w Plymouth w okresie 11.02-22.07.1806, po czym wyposażony tam do zadań wojennych w listopadzie 1807. Wprowadzony do aktywnej służby w grudniu 1807 na Wyspach Kanałowych, wykorzystywany co najmniej do 1810. Rozebrany w Portsmouth w czerwcu 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:30, 15 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SUBTLE (zakupiony 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 21:40, 15 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie prawdopodobnie duński okręt korsarski Subtle, chyba zbudowany w Baltimore. Zdobyty przez Anglików w 1807 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako szkuner 10-działowy. Wymiary: 76’0” x 21’1” x 9’6”, tonaż 139 ton. Wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą w 1807 na Antigui pod porucznikiem Charlesem Nicholsonem. W 1808 komendę nad szkunerem objął por. George Augustus Spearing, który zginął 3.07.1808 dowodząc zakończonym całkowitą klęską wypadem lądowym na francuską część wyspy St. Martin. Kolejnym dowódcą szkunera został por. Charles Browne. Okręt został odesłany do Anglii, oficjalnie zarejestrowany 7.04.1808 i wyremontowany w Plymouth w okresie 19.08.-10.11.1808. Wysłano go znów na Wyspy Podwietrzne 15.12.1808. Uczestniczył w zdobyciu Martyniki w lutym 1809. Kiedy 30.11.1812 ścigał amerykański okręt korsarski Jack’s Favorite (Jack’s Favourite) w pobliżu wyspy St. Barthélemy, w obie jednostki uderzył potężny szkwał. Porucznik Browne (inni twierdzą, że był to Constantine Dickens Brown) do ostatniej chwili nie chciał skrócić żagli, by nie opóźniać pościgu – w rezultacie Subtle został wywrócony i poszedł na dno z całą załogą.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 19:03, 16 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu NETLEY (zakupiony 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 23:31, 16 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie amerykański statek handlowy Nimrod z 1804. Kupiony przez Royal Navy w 1808 i wcielony pod nazwą Netley jako mały bryg 12-działowy. Wymiary: 76’0” x 21’6” x 7’10”, tonaż 140 ton. Załoga: 65. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 10 karonad 12-f. Wydaje się, ze służył lokalnie tylko w Indiach Zachodnich. Rozebrany na Antigui w 1810 lub dopiero w maju 1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 18:45, 17 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MATILDA (zdobyty 1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 20:21, 17 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie 10-działowy francuski szkuner korsarski Mathilde wyposażony na Gwadelupie w czerwcu 1805. Załoga: 95. Uzbrojenie: 10 x 8-f (przy 20 furtach). Zdobyty 3.07.1806 u wybrzeży Florydy przez brytyjską fregatę Cambrian po trwającym 22 godziny pościgu. Francuzi poddali się na bardzo płytkich wodach i prawdopodobnie próbowali ujść na brzeg, ale wszyscy potonęli. Okręt został na moment wcielony do Royal Navy pod nazwą Matilda, jako 10-działowy szkuner, oddany pod dowództwo porucznika George’a Pigot i wysłany 6.07.1805 w górę rzeki St. Mary (wyznaczała wtedy granicę między hiszpańską Florydą a Stanami Zjednoczonymi), by zniszczyć hiszpański 6-działowy szkuner korsarski (70 ludzi załogi), który się tam schronił razem z dwoma pryzami. Matilda przeszedł 12 mil w górę rzeki, pod ciągłym ogniem hiszpańskich strzelców wyborowych i milicji, a 7.07.1805 znalazł korsarza zakotwiczonego i powiązanego linami z trójmasztowcem handlowym Golden-Grove z Londynu (8 x 6-f, 6 działek relingowych i 50 ludzi) oraz brygiem handlowym Ceres z Londynu (działka relingowe) w poprzek rzeki. Brytyjski szkuner przez godzinę prowadził ostrzał, po czym utknął na mieliźnie, ale Pigot poprowadził wtedy swoich ludzi na łodziach, zdobył i zabrał wszystkie trzy jednostki, dołączając do fregaty Cambrian dopiero 21.07.1805 wskutek przeciwnych wiatrów; Anglicy stracili 2 zabitych i 14 rannych (wśród tych ostatnich był Pigot). Jednak Matilda nigdy nie został formalnie zarejestrowany i nigdy nie wspominano go już po 1805 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:55, 18 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MARIANNE (MARIANA) (zdobyty 1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 23:59, 18 Lis 2010    Temat postu:

Okręt hiszpański, najprawdopodobniej korsarski, zdobyty przez angielski slup trójmasztowy Swift w Indiach Zach. w 1805. Wcielony lokalnie (nie rejestrowany) do Royal Navy pod nazwą Mariana albo Marianne czy Mariamne, jako szkuner 10-działowy towarzyszący slupowi Swift podczas krążenia po Zatoce Honduraskiej. Kiedy dowódca tego ostatniego okrętu dowiedział się o przechwytywaniu w okolicy brytyjskich statków handlowych przez hiszpański okręt straży wybrzeża czy celny (szkuner), postanowił zaatakować go przy pomocy szkunera Mariana. 13 sierpnia 1805 dowodzący okrętem Mariana por. James Smith, krążąc u wyspy Bonacca zdobył informację, że szukany hiszpański żaglowiec stoi na kotwicy, osłaniany przez baterie portu Trujillo; atak przeprowadzono łodziami, a w jego wyniku hiszpański szkuner, który okazał się być 12-działowym okrętem Caridad Perfecta, został uprowadzony pod ogniem dział z lądu; Swift osłaniał tę operację i odpowiadał na strzały z baterii nadbrzeżnych. Mariana był wymieniany na listach jeszcze w 1806. Brak w źródłach informacji po tej dacie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 13 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin