Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:33, 04 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis ich danych i losów szkunera ROSA (?zdobyty 1802).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Czw 22:48, 04 Lis 2010    Temat postu:

Nie ma o nim żadnych informacji innych niż u Colledge’a – tzn. 12-działowy szkuner występujący na listach w latach 1802-1803, być może zdobyty na Francuzach – ponieważ poza Colledge’m nikt go na oczy nie widział w żadnych dokumentach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 19:05, 05 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis ich danych i losów szkunera BERBICE (zakupiony 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pią 21:49, 05 Lis 2010    Temat postu:

W 1793 marynarka brytyjska wcieliła do służby szkuner Berbice, którego dane i losy są jasne, ale pochodzenie do dziś nie ustalone.
Najpierw więc o tym, co wiadomo na pewno. Wymiary: 72’9” x 20’6” x 6’0”, tonaż 121 ton. Załoga: 55. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 8 karonad 12-f. Klasyfikowany jako szkuner 8-działowy. W aktywnej służbie od października 1793 na Wyspach Podwietrznych, oddany pod dowództwo por. Thomasa Olivera. Jego kolejnymi dowódcami byli porucznicy John Lapenotiere (może tymczasowo), John Pasco, John Trehasar, ale obszar działań cały czas ograniczał się do Indii Zachodnich. Kiedy pod koniec października 1796 krążył wraz ze slupem Lacedemonian pomiędzy Martyniką a Dominiką, stracił z oczu towarzyszący okręt podczas ciemnej, deszczowej nocy z 25 na 26.10.1796. Aby go odnaleźć, porucznik Trehasar nakazał płynąć kursem, którym poruszał się Lacedemonian, kiedy go ostatni raz widziano z pokładu Berbice. W efekcie szkuner wpakował się na brzeg cypla Scotsman Head na południowym krańcu Dominiki i został stracony.
Natomiast co do jego możliwego pochodzenia istnieją dwa główne tropy. Po pierwsze, mógł to być pierwotnie francuski szkuner korsarski, zbudowany i wyposażony gdzieś na Antylach w 1793, a w każdym razie tam operujący, 8-działowy, o tonażu około 120 ton.
Po drugie, mogło chodzić o szkuner Berbice, który już wcześniej służył w Royal Navy w latach 1780., aczkolwiek i jego kariera jest mocno niejasna. Zdaniem Amerykanów zbudowano go w Ameryce, prawdopodobnie w rejonie zatoki Chesapeake, około 1780 r., w stylu późniejszych, dwumasztowych kliprów baltimorskich, chociaż z podniesionym pokładem rufowym. Miał służyć jako amerykański żaglowiec korsarski, zostać zdobyty przez Brytyjczyków podczas rewolucji amerykańskiej i był wykorzystywany przez admirała Rodneya w charakterze tendra (prawdopodobnie do przewożenia rozkazów między wyspami Morza Karaibskiego), zanim go nie sprzedano na Antigui we wrześniu 1788. Rok 1793 oznaczałby datę ponownego zakupu przez Royal Navy. Jednak Anglicy mają na jego temat inne – i to kilka różnych – zdania. Wg Lyona został kupiony w 1782 w Ameryce i wycofany krótko po 1785 r. Winfield w jednej książce powtarza ustalenia Lyona, w innej twierdzi, że szkuner kupiono w Ameryce już w 1780, w latach 1782-1783 używano w charakterze tendra flagowego okrętu głównodowodzącego na Wyspach Podwietrznych i pomimo wycofania na Antigui we wrześniu 1788 nie pozbyto się go, lub ponownie kupiono około 1793. Istnieją jednak plany tego okrętu datowane na 5 sierpnia 1789 i byłoby piekielnie dziwne, gdyby Admiralicja zarządziła skrupulatne pomiary oraz sporządzanie dokładnych rysunków szkunera, którego sprzedała niemal dokładnie rok wcześniej! G. Slatter z National Maritime Museum twierdzi, że przedstawiony na nich Berbice był w rzeczywistości zdobyty na Amerykanach i kupiony przez Royal Navy w 1789, a data dowodzi (okres pokoju), że trudnił się wtedy jakąś nielegalną działalnością, prawdopodobnie piractwem. Konstrukcyjnie piękny, mały okręcik, z silnym przegłębieniem na rufę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 18:38, 06 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, co do pierwszego Berbice, to mam jego tonaż (121 ton), czyli identyczny jak drugiego, byłoby ciekawe porównanie wymiarów - długości (najlepiej stępki), szerokości i głębokości - obu jednostek. Ten pierwszy, z tego co wiem, został 12.09.1788 uznany za niezdatny do użytku. Jeśli tak, to znaczy, że prawdopodobnie był w złym stanie. Gdyby go ponownie zakupiono w 1793 coś musiało ten stan zmienić na lepsze, albo to nie był on.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VANNEAU (zdobyty 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 20:10, 06 Lis 2010    Temat postu:

Dane tego „pierwszego” Berbice pochodzą dokładnie z tego samego planu co „drugiego”. Wszystkie wymiary są więc identyczne, ale niczego to w możliwości oceny nie zmienia, bowiem: a) jest to plan „pierwszego” i wtedy RZECZYWISTE wymiary drugiego mogły być całkiem inne; b) jest to plan „drugiego” i wtedy zarówno cytowany przez Pana tonaż, jak RZECZYWISTE wymiary pierwszego mogły być całkiem inne; c) jest to plan jednej i tej samej jednostki, a informacje o rzekomo bardzo złym stanie były przesadzone lub fałszywe. Na razie żadne studiowanie tego samego, JEDYNEGO kompletu danych, nie pomoże w rozwikłaniu dylematu.

Vanneau – pierwotnie francuski lugier-awizo typu Cerf Volant, budowany od stycznia do września 1782 w Dunkierce, zwodowany 25.07.1782. Projektant Daniel Denys. Nośność 50 ton, wyporność 113 ton, wymiary: 67’ x 17’8” x 8’8”; załoga: 52-70. Uzbrojenie: początkowo 4 x 3-f, od 1784 r. 8 x 4-f, od 1789 r. 6 x 4-f. Od lipca do listopada 1790 krążył u południowych wybrzeży Anglii, w lutym 1792 był w Cherbourgu, potem pełnił służbę dozorową między przylądkiem Heve a Saint Malo. Zdobyty przez Anglików 6.06.1793 na wodach Zatoki Biskajskiej. Winfield na dwóch stronach tej samej książki raz sytuuje to wydarzenie prawidłowo, a raz w okolicach Tulonu, co jakby ździebko niezbyt blisko. Okręt wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy w charakterze 8-działowego kutra (być może potem przetaklowany, albo od razu dwumasztowiec i później tylko przeklasyfikowany na bryg) o tonażu 120 ton. Uzbrojenie: 6 x 4-f. Wcielony do aktywnej służby pod brytyjską banderą na Morzu Śródziemnym (zdaniem Winfielda może już na miesiąc przed zdobyciem Very Happy ). Uczestniczył w rozmaitych drobnych akcjach na tych wodach, ale głównie woził depesze między portami Włoch. W czerwcu 1796, kiedy Bonaparte zajmował Livorno, pomagał w ewakuacji miejscowych dóbr brytyjskich. Był przy poddaniu się Porto Ferráio (na Elbie) siłom komodora Nelsona i majora Duncana, którego eskortował z Korsyki. Wziął udział w zdobyciu wyspy Capráia. Gdy pod dowództwem porucznika Johna Gourly wypływał 21.10.1796 z Porto Ferraro o godz. 20, przy lekkich i zmiennych wiatrach, dwukrotnie chybił zwrotu przez sztag, i wpakował się na podwodną, nie naniesioną na mapy skałę; wprawdzie zszedł z niej, lecz z uszkodzonym dnem i zaczął dryfować na inne skały. Obie kotwice zawiodły (jedna nie chwyciła dna, druga się złamała) i okręt został ostatecznie rozbity.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:35, 07 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów o nazwie SPITFIRE, znalazłem dwa blisko siebie, jeden ?zdobyty 1793 i utracony 1794, drugi zdobyty 1798 i nie wykazywany od 1800.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Nie 20:47, 07 Lis 2010    Temat postu:

W 1793 Francuzi zbudowali w Indiach Zachodnich 4-działowy szkuner korsarski Poulette. Został on w tym samym roku zdobyty przez Anglików na Antylach i zakupiony dla Royal Navy. Wcielony do niej pod nazwą Spitfire, w charakterze 6/8-działowego (?!) szkunera. Wymiary: 59’4” x 14’8” x 5’4”, tonaż 61 ton. Załoga: 40, potem 35. Uzbrojenie: 4 x 3-f. Wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą na Jamajce w kwietniu 1793. Wywrócił się do góry stępką 12.02.1794 w pobliżu San Domingo i zatonął z całą załogą.

Drugi Spitfire również był pierwotnie francuskim szkunerem (przynajmniej wg Colledge’a), ale o nieznanej nazwie i pochodzeniu. Zdobyty przez Anglików w 1798 i używany przez nich pod nazwą Spitfire w Indiach Wschodnich, chociaż oficjalnie nie zarejestrowany w Royal Navy. Tonaż 64 tony. Szkuner 6-działowy. Dowodzony przez porucznika Campbella wiózł depesze do Bombaju, kiedy 21.08.1801 (Lyon podawał 7.07.1801) zaraz po piątej nad ranem wszedł mocno na nieznaną wcześniej żeglarzom rafę na północ od wysp Amirante na Oceanie Indyjskim. Ścięto maszty, dzięki czemu odciążony szkuner zszedł z rafy, jednak zaraz utkwił na pobliskiej, piaszczystej mieliźnie. Załoga wylądowała na małym atolu, zabierając ze sobą zapasy i żywność. Sześć dni później Campbell wziął łódź i kilku ludzi, po czym udał się na poszukiwanie pomocy. Po dwóch dniach dotarł do francuskiego osiedla w Mahé na Seszelach, skąd zorganizowano wyprawę po resztę rozbitków.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:31, 08 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu VENOM (zdobyty 1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pon 20:44, 08 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie tartana handlowa, kupiona lub zarekwirowana przez francuską marynarkę wojenną i wyposażona w czerwcu 1794 w Agde jako kanonierka Génie. Nośność około 60 ton, wyporność około 130 ton. Przybliżone wymiary: 61’0” x 21’3” x 8’6”. Załoga: 45. Uzbrojenie: pierwotnie 3 x 24-f, od 1796 r. 6 x 18-f. W 1796 eskortowała konwój idący z Menton do Vado; zdobyta przez Anglików 31.05.1796 w pobliżu Oneglia (czy blisko Arma di Tággia, co zresztą praktycznie wychodzi na to samo) i wcielona do Royal Navy pod nazwą Venom, jako mały bryg (kanonierka z takielunkiem brygu) 4–działowy. Wymiary: 65’1” x 22’8” x 9’0”, tonaż 128 ton. Załoga: 45. Uzbrojenie: 4 x 6-f i 4 karonady 18-f. Żaglowiec wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą w 1796 w Indiach Zach. Skreślony z listy floty w 1800.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:38, 09 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów kutra SPARROW (zakupiony 1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Wto 20:20, 09 Lis 2010    Temat postu:

Pierwotnie statek handlowy Rattler, zbudowany w 1780. Kupiony przez Royal Navy w 1796, wcielony pod nazwą Sparrow, jako kuter 12-działowy. Wymiary: 66’3” x 22’3,75” x 8’9,75”, tonaż 123 tony. Załoga: 40. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 10 karonad 12-f. Zarejestrowany 19.07.1796. Wprowadzony do aktywnej służby w lipcu 1786, w marcu 1797 wysłany z depeszami do Indii Zach. Współdziałał w zdobyciu dwóch korsarzy francuskich w pobliżu San Domingo pod koniec marca 1797. W 1799 nadal przebywał w Indiach Zach., stacjonując na Jamajce. W dniu 28.07.1799 czy może raczej 28.08.1799 zarekwirował amerykański statek Nancy, wożący towary między Baltimore a holenderską wyspą Curaçao w Indiach Zach. O tej głośnej wtedy sprawie zajęcia neutralnego statku i rozprawie przed sądem pryzowym można przeczytać w wielu miejscach w sieci, np. na [link widoczny dla zalogowanych] Sparrow został rozebrany w 1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 18:28, 10 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera MALTA (zdobyty 1800).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6205
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 19:20, 10 Lis 2010    Temat postu:

Hiszpański szkuner Malta, zbudowany w 1797 w Ameryce. Zdobyty przez Anglików u atlantyckiego wybrzeża Hiszpanii w 1800. Wcielony do Royal Navy jako szkuner 10-działowy. Wymiary: 80’5” x 21’8” x 12’0”, tonaż 162 tony. Załoga: 50. Uzbrojenie: 10 x 4-f. Przemianowany na Gozo i pod tą nazwą zarejestrowany w brytyjskiej marynarce w grudniu 1800. Służył do 1804, kiedy go sprzedano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:19, 11 Lis 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DIXMUNDE (zdobyty 1795).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 12 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin