Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 19:04, 29 Wrz 2012    Temat postu:

Statek handlowy zbudowany przez Christophera Watsona w Rotherhithe na szlak bałtycki, jeszcze przed ukończeniem kupiony przez Royal Navy w listopadzie 1781 z przeznaczeniem na transportowiec. Obity miedzią i wyposażony do służby w marynarce wojennej w Deptford, w okresie od grudnia 1781 do kwietnia 1782. Miał wymiary 110’5” x 32’9” x 13’0”, tonaż 512 ton. Jego załoga liczyła 50 ludzi. Uzbrojenie: 4 działa 6-funtowe i 6 karonad 18-funtowych. W aktywnej służbie w latach 1782-1784 pod dowództwem por. Bayntuna Prideaux. W czerwcu 1782 wysłany na wody Ameryki Północnej, w czerwcu 1784 do Indii Zachodnich. Wycofany do rezerwy w lutym 1785. W okresie od września do grudnia 1786 wyposażano go do pełnienia roli flagowca w „Pierwszej Flocie” wysyłanej ze skazańcami deportowanymi do Australii (do Nowej Południowej Walii, ściśle biorąc). W tym celu, aby było dumniej, przeklasyfikowano go z transportowca na okręt 6 rangi (niby korwetę) i „przezbrojono” na papierze z 10-działowego w 20-działowy, nie dodając ani jednego działa. Ponadto 12.10.1786 przemianowano go z Berwick na Sirius. W tym samym miesiącu został wprowadzony do aktywnej służby pod commanderem (w grudniu awansowanym na komandora) Johnem Hunterem, zaś proporzec komodora podniósł na tym żaglowcu kmdr Arthur Philip (Phillip). Wyruszono (oprócz Siriusa jeszcze bryg Supply, 6 transportowców z więźniami oraz trzy statki zaopatrzeniowe, a na nich łącznie 1350 ludzi) z Portsmouth 13.05.1787. Trasa wiodła przez Teneryfę, Rio de Janeiro (gdzie pozostano przez miesiąc) i Kapsztad (ten port osiągnięto 13.10, wyruszono w dalszy rejs 12.11). Po drodze, w listopadzie 1787, Phillip przeniósł swój proporzec na Supply i pierwszy dotarł do zatoki Botany 19.01.1788. Sirius z resztą floty przybył po dwóch dniach i wspólnie przesunięto się do Port Jackson 26.01.1788. Sirius pozostał na wodach australijskich jako wsparcie sił kolonii karnej, z Hunterem jako kapitanem okrętu i Phillipem jako gubernatorem. Do września 1788 zapasy kolonii bardzo się skurczyły. W celu ich uzupełnienia Sirius został wysłany do Kapsztadu drogą wokół Przylądka Horn – wrócił do Port Jackson 9.05.1789. Przez cztery miesiące go remontowano. W marcu 1790 otrzymał zadanie przewiezienia na wyspę Norfolk, do tworzonego tam nowego osiedla, 186 skazańców i pilnujących ich strażników. W czasie wyładowywania zapasów na Norfolk zepchnięty z kotwicowiska przez silne uderzenia wiatru i prądy, chybił zwrotu przez sztag w pobliżu rafy, co skończyło się całkowitym rozbiciem na tej rafie 19.03.1790.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:33, 30 Wrz 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HIND (1790).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 18:45, 30 Wrz 2012    Temat postu:

Kuter służby celnej zbudowany w Cowes w 1790. Wymiary: 71’8” x 24’3,75” x 9’7,25”, tonaż 191 ton wg jednych autorów lub 161 ton wg innych, przy czym obliczeniowo to i tak powinno być około 179,5 tony. Dopiero koło 1827 przekazany do Royal Navy, gdzie stał się 10-działowym (10 dział 6-funtowych) tendrem rezerwy w Plymouth. Sprzedany 22.02.1844 E. Smithowi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:40, 01 Paź 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu INDUS (zakupiony 1790).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 19:22, 01 Paź 2012    Temat postu:

Kolejny z okrętów znanych tylko Colledge'owi (nie zarejestrowanych w Royal Navy) - a więc poza jego informacjami (transportowiec, ex-żaglowiec wschodnioindyjski, kupiony przez marynarkę w 1790), nie wiadomo nic.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:46, 03 Paź 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, mam jeszcze jedną fregatę zredukowaną o klasę niżej, CURACOA z 1809. Bardzo proszę o opis jej danych i losów po tej redukcji.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 20:31, 03 Paź 2012    Temat postu:

Zredukowana w Chatham w okresie luty – czerwiec 1831 do 24-działowej korwety. W aktywnej służbie od 1831. Od 2.04.1831 do lata 1835, kiedy wycofano ją do rezerwy, dowodził nią kmdr David Dunn. Początkowo włączona do Eskadry Kanału pod adm. Codringtonem, ale szybko wysłana do Indii Wschodnich, gdzie służyła do 1834. Ponownie przysposobiona do służby na morzu od lutego do lipca 1839 w Chatham. Niosła wówczas 24 działa 32-funtowe o masie 40 cetnarów każde, długości 7’6”. W stosunku do poprzedniego okresu służby obniżono jej maszty i skrócono reje, a liczbę miejsc dla załogi zwiększono o 20. Od 8.04.1839 do 30.11.1842 dowodził nią kmdr Jenkin Jones. W latach 1841-1842 operowała na wodach wokół Ameryki Południowej i na Pacyfiku. Odwiedziła w 1841 wyspę Pitcairn (jak wiadomo zamieszkałą przez potomków buntowników z Bounty), gdzie lekarz korwety przez trzy dni pomagał ofiarom epidemii grypy. Potem do 1847 operowała u południowo-wschodnich wybrzeży Ameryki Południowej, uczestnicząc w chwytaniu statków przewożących niewolników. Od 22.02.1843 do stycznia 1846 dowodził nią kmdr Thomas Pasley. Od 12.01.1846 do 4.09.1847 jej dowódcą był kmdr William Broughton. W lipcu 1848 uzbrojenie tego żaglowca (może tylko nominalne) określano jako złożone z 20 dział 32-funtowych o masie 40 cetnarów każde, długości 7’6” oraz 2 dział 32-funtowych o masie 50 cetnarów każde, długości 9’0” (jedne i drugie na pokładzie głównym); ponadto na spardeku umieszczono dwa 8-calowe działa haubiczne o masie 52-cetnarów każde i długości 8’0”. Załoga liczyła wtedy formalnie 230 ludzi. Rozebrano tę korwetę w Sheerness w marcu 1849.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:12, 04 Paź 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SHEERNESS (zakupiony 1791).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 18:59, 04 Paź 2012    Temat postu:

Statek cywilny, zbudowany przez Wilsona w Sandgate w 1786. Długość stępki do tonażu 58’4,125”, szerokość 21’10,25”, głębokość 10’. Tonaż 148 ton. Kupiony przez Royal Navy na tender w stoczni Plymouth, raczej w 1788 niż 1791. Miał takielunek brygu, uzbrojony był w 6 dział 3-funtowych oraz 6 półfuntowych działek relingowych. Załoga liczyła 14 ludzi. Los nie jest znany, być może Sheerness został sprzedany w 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:38, 05 Paź 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MYRMIDON (1781).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 18:36, 05 Paź 2012    Temat postu:

22-działowy okręt 6 rangi, zamówiony 10.06.1779 „na wzór francuskiej jednostki Amazon, zdobytej w 1745”, jak oficjalnie twierdzono, a naprawdę na wzór francuskiej fregaty Panthère, zdobytej przez Anglików w 1745 i używanej w Royal Navy pod nazwą Amazon w okresie 1745-1763. Myrmidon był budowany w królewskiej stoczni w Deptford od 19.11.1779, zwodowany został 9.06.1781. Wymiary: 113’9,5” x 31’0” x 10’2”, tonaż 481 ton. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 dział 6-funtowych, na pokładzie rufowym 2 działa 3-funtowe. W aktywnej służbie od czerwca 1781 na wodach kanału La Manche, w 1783 na Downs, potem na Morzu Północnym, od marca 1786 znów na kanale La Manche. W połowie maja 1786 wysłany na Morze Śródziemne, wycofany do rezerwy w Plymouth w czerwcu 1789. Wprowadzony do kolejnej tury aktywnej służby w grudniu 1792, ale już tylko w charakterze hulka-magazynu odzieży marynarskiej w Plymouth. Rozebrany na miejscu w kwietniu 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 18:01, 06 Paź 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SHEERNESS (1673).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 19:09, 06 Paź 2012    Temat postu:

Trudno powiedzieć, czy w formie opisanej przez Colledge’a taki okręt w ogóle istniał. Oparł się on na Clowesie (albo obaj korzystali z tego z tego samego źródła wcześniejszego). Wg nich była to 2-działowa, 18-tonowa szmaka zbudowana w Chatham w 1673, o wymiarach 29’0” x 11’6” x 6’0” i zanurzeniu 5’6”. W 1688 znajdowała się w naprawie. Zdaniem Colledge’a zatopiono ją 24.04.1695 jako element portu w Sheerness.
Jednak Lyon oraz Winfield (piszący później i z krytyczną znajomością Colledge’a) twierdzili, że w XVII w. nie było w marynarce angielskiej żaglowca o nazwie Sheerness wcześniejszego niż używana w stoczni Sheerness szmaka, kupioną przez flotę dopiero w 1691. Winfield dodaje, iż był to naprawdę hoj o takielunku szmaki, kupiony przez Royal Navy od Richarda Vittlesa. Oczywiście kupno marnej krypy portowej w 1691 nie musi przekreślać faktu jej zbudowania w 1673, jednak zawęża okres używania we flocie państwowej. Ponadto, zdaniem Winfielda jednostka ta była dwa razy większa, bowiem przy długości stępki do tonażu 33’6”, szerokości 14’6” i głębokości 6’9”, miała tonaż 37 ton. Losy końcowe również przedstawiają oni inaczej niż Colledge - Lyon pisał o skreśleniu z listy floty około początku XVIII w., a Winfield o usunięciu ze stanu ok. 1698.
Rzecz jasna mogłoby chodzić po prostu o dwie różne jednostki, jednak zastanawia fakt, że Colledge i Clowes nie znają dla tego okresu innej szmaki Sheerness niż 18-tonowa zbudowana w 1673, a Lyon i Winfield nie znają dla tego okresu innej szmaki Sheerness niż 37-tonowa kupiona w 1691.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1602
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:46, 07 Paź 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MORNING STAR (zdobyty 1781).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6220
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 19:29, 07 Paź 2012    Temat postu:

Pierwotnie amerykański żaglowiec Congress, wyposażony w Salem w charakterze 10-działowego okrętu korsarskiego. Zdobyty przez brytyjską fregatę 32-działową Oiseau 1.07.1781 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Morning Star jako 16-działowy slup. Długość stępki do tonażu 72’3,25”, szerokość 22’3,25”, głębokość 8’3,5”, tonaż 190 ton. Załoga: 100. W aktywnej służbie od września 1781 na wodach nowofundlandzkich. Przybył do Portsmouth 2.11.1781. Sprzedany Richardowi Davisowi z Rotherhithe 19.06.1782.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 97 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin