Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:44, 20 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu ESPIEGLE (zdobyty 1794).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 20:02, 20 Paź 2010    Temat postu:

W okresie zaledwie czterech miesięcy marynarka brytyjska zdobyła dwa francuskie brygi o nazwie Espiègle i oba wcieliła do swych szeregów bez zmiany nazwy. Spowodowało to niesamowite zamieszanie w opracowaniach, gdzie dowolne kawałki informacji doczepiane są do jednej lub drugiej jednostki.
Pierwszy bryg został zdobyty 30.11.1793.
Drugi zaś - 16.03.1794.
Jednak, aby było śmieszniej, Winfield przypisuje obu jednostkom ten sam dzień zdobycia – 30.11.1793, a Roche jako drugą datę wymienia też 30.11.1793 ALBO 13.07.1795, chociaż lojalnie uprzedza, że coś tu może być pochrzanione. Clowes w jednym miejscu dotyczącym pierwszego brygu pisze o 30.11.1794, w innym podaje 30.11.1793, powołując się na te same źródła.
Okręt zdobyty 30.11.1793 w pobliżu Ouessant przez fregaty Nymphe i Circe [Demerliac, Lyon, Winfield, Roche, Colledge, Clowes] był małym brygiem o nośności 120 ton, typu Zéphyr, uzbrojonym w 10 do 16 dział, obsadzonym przez c.110-osobową załogę, zwodowanym w sierpniu 1793 w Saint Malo [Demerliac, Roche], bądź też zwodowanym w Bayonne w 1788 [Lyon, Winfield, Clowes] dużym brygiem [Lyon, Winfield] typu Goéland [Winfield], którego projektantem był Raymond-Antoine Haran [Lyon, Winfield].
Ten drugi, zdobyty w Indiach Zachodnich [Roche, Demerliac, College, Clowes] przez fregatę Iphigenia [Demerliac, Colledge, Clowes] albo (niemożliwe) przez fregaty Nymphe i Circe [Roche] 30.11.1793 [Winfield] lub szesnastego [Clowes, Colledge] marca [Clowes, Colledge, Demerliac] 1794 [Clowes, Colledge, Demerliac, Lyon], bądź (absurd) 13.07.1795 [Roche] był brygiem-awizo o nośności 134-180 ton, wyporności 286-332 tony, wymiarach 84’ x 24’ x 11’6”, uzbrojonym od 1793 w 12 do 16 dział 6-f, obsadzony 110-osobową załogą, zwodowanym w 1788 w Bayonne, typu Hasard (projektant Raymond-Antoine Haran) [Demerliac], bądź też małym brygiem [Winfield, Clowes] 12-działowym [Clowes] zwodowanym w sierpniu 1793 w Saint Malo [Winfield].
Bryg duży wcielono do Royal Navy w charakterze 16-działowego [Winfield, Lyon, Demerliac] czy 14-działowego [Colledge] slupa z takielunkiem brygu [Winfield, Colledge, Roche, Lyon, Demerliac], o tonażu 271 ton, wymiarach 91’7” x 26’2” x 11’3” [Winfield, Colledge, Lyon, Demerliac], uzbrojonego początkowo w 16 dział 6-f [Winfield, Lyon, Demerliac], a 19.11.1794 przezbrojonego w 16 karonad 24-f i jedno działo 9-f [Winfield], obsadzonego 96 ludźmi załogi [Winfield, Lyon, Demerliac]. Służył aktywnie do 1801 [Winfield] i został sprzedany w lutym [Winfield, Roche, Demerliac] 1802 [Winfield, Roche, Lyon, Demerliac], albo sprzedano go już w 1795 [Colledge].
Bryg mały wcielono do Royal Navy w charakterze 10-działowego brygu-kanonierki o tonażu 135 ton [Winfield, Lyon, Demerliac] albo 16-działowego slupa o takielunku brygu [Colledge] i sprzedano w lutym 1802 [Winfield, Colledge], bądź w 1802 został skreślony z listy floty [Lyon], albo sprzedano go już w 1795 [Roche, Demerliac].
Życzę miłego przestawiania klocków.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:46, 21 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź, te dwa Espiègle to rzeczywiście problem Smile
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu RECOVERY (odbity 18.10.1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 22:30, 21 Paź 2010    Temat postu:

Pierwotnie handlowy szkuner Port Royal kupiony przez marynarkę brytyjską w 1795 lub 1796 albo 1797 (!) w Indiach Zachodnich i wcielony pod niezmienioną nazwą, jako szkuner 10-działowy (10 x 3-f lub 10 x 4-f). Załoga: 40. Używany tylko w Indiach Zach. W marcu 1797, dowodzony przez por. Eliasa Manna (czy Mana), krążył u północnych wybrzeży Hispanioli (Haiti). W dniu 30.03. wczesnym rankiem dostrzeżono obcy szkuner znajdujący się bliżej lądu i Mann zdecydował się go odciąć od wybrzeża, a następnie przechwycić. Kiedy Port Royal zbliżył się i otworzył ogień, zaczął być znoszony przez prąd na brzeg, ponieważ tymczasem zamarł wiatr. Na wybrzeżu szykowało się już na przyjęcie Anglików wielu nieprzyjaciół. Próba zatrzymania przy pomocy kotwicy zawiodła i szkuner osiadł na przybrzeżnej mieliźnie. Francuzi otworzyli ogień z wysokich klifów, na który z okrętu nie dało się odpowiadać. Będąc pod ostrzałem, z uszkodzonym żaglowcem, w którego ładowni przybierała woda, i bez możliwości uwolnienia się, Brytyjczycy opuścili banderę. Szkuner użyto teraz jako francuskiej jednostki korsarskiej o nazwie Peuple, albo o nazwie Perle, operującej na Antylach i bazującej na San Domingo (Haiti), uzbrojonej w 10 x 4-f. Okręt ten został przechwycony 18.10.1797 przez brytyjski bryg Pelican i wrócił do Royal Navy, przemianowany jednak na Recovery. Służył aktywnie w okresie 1797-1800, zdobywając na wodach Antyli kilka małych francuskich żaglowców korsarskich. Sprzedano go w 1801.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:46, 22 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROSARIO (zdobyty 1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 21:32, 22 Paź 2010    Temat postu:

Pierwotnie hiszpański bryg wojenny Nuestra Senora del Rosario (wg zdobywców 20-działowy) zdobyty przez Anglików 24.05.1797 w pobliżu Kadyksu. Przyprowadzony do Sheerness 29.08.1797 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Rosario, jako bryg 14-działowy. Wymiary: 89’0” x 23’6” x ?, tonaż 209 ton. W aktywnej służbie bardzo krótko w 1797, wycofany do rezerwy w październiku. Od maja 1798 do sierpnia 1799 przebudowywany w Sheerness na brander uzbrojony w 6 karonad 18-f. Wcielony do aktywnej służby jako brander z 45-osobową załogą – dowódcą był por. James Carthew. Okręt wszedł w skład eskadry komandora Henry’ego Inman, obarczonej zadaniem zaatakowania czterech francuskich fregat zablokowanych w Dunkierce. Atak przeprowadzono 7.07.1800, cztery użyte brandery (w tym Rosario) spłonęły bez żadnego pożytku, ale inne żaglowce eskadry zdobyły jedną z francuskich fregat.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:48, 23 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GEORGE (zdobyty 1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 19:26, 23 Paź 2010    Temat postu:

Kuter z takielunkiem slupa czy slup 6-działowy (6 x 4-f). Okręt o nieznanym pochodzeniu, tylko przypuszcza się, że może zdobyty na Francuzach w 1796. Tonaż 105 ton, załoga: 44. Dowodzony przez por. Michaela Mackie wypłynął z Demerary 2.01.1798, kierując się na Martynikę (inni uważają, że płynął w drugą stronę, z Martyniki do Demerary). O świcie 3.01.1798 dostrzeżono dwie jednostki i slup zmienił kurs, aby je skontrolować. Kiedy się zbliżył, rozpoznano żaglowce jako szkuner i kuter pod brytyjskimi banderami. Mackie nie dał się zwieść i przygotował okręt do walki. Po podejściu na odległość strzału, nieznany kuter otworzył ogień i zmienił banderę na hiszpańską. Wywiązała się walka trwająca 40 minut. Przełom nastąpił w chwili, gdy kula zabiła sternika na George i slup skierował się bezwładnie na wiatr. Wówczas hiszpański kuter ustawił się w poprzek dziobu anglika i zaczepił hakami abordażowymi, a szkuner zajął pozycję z prawej ćwiartki rufowej i ostrzelał Brytyjczyków ogniem flankowym. Ci odparli pierwszą próbę abordażu, ale drugiej już nie zdołali i okręt dostał się w ręce hiszpańskich korsarzy. George stracił 8 zabitych i 16 rannych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:10, 24 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CONTEST (zdobyty 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 20:36, 24 Paź 2010    Temat postu:

Podobno holenderska jednostka Hell-Hound zdobyta w 1799, chociaż nazwa jest podejrzana, ponieważ niby dlaczego holenderski żaglowiec miałby nosić nazwę angielską? Po niderlandzku to powinno mieć postać Helle-Hond. W 1794 admiralicja Maze miała jednostkę o nazwie Hellehond, klasyfikowaną jako okręt obrony [portu czy wybrzeża], ale nie wiem, czy chodzi o ten sam żaglowiec. W każdym razie ten zdobyty w 1799 został wcielony do Royal Navy pod nazwą Contest, jako kanonierka 5-działowa, uzbrojona w 2 karonady 32-f i 3 karonady 24-f. Załoga: 35. Rozebrana w sierpniu 1803 w Sheerness.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:32, 25 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ABEILLE (zdobyty 1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 18:42, 25 Paź 2010    Temat postu:

Pierwotnie francuski kuter 10-działowy Bonnet Rouge, budowany w Saint Malo od czerwca do listopada 1793, być może wg planów Daniela Denys (jeśli tak, to typu Aiguille/Montagne, nośność 80 ton, wyporność 135 ton, wymiary: 60’ x 20’ x 9’3”, załoga 63), zwodowany w październiku 1793. Uzbrojenie: 10 x 4-f. Wyposażony do aktywnej służby 12.11.1793. W okresie marzec-lipiec 1795 kursował między Brestem a Loctudy, m.in. eskortując konwoje, krążył po Zatoce Biskajskiej w składzie eskadry kontradm. Vence’a i wrócił do Brestu. Przemianowany na Abeille 30.05.1795. W 1796 znajdował się na redzie wyspy Batz. Zdobyty przez Anglików 2.05.1796 w pobliżu przylądka Lizard (31.05.1796 wg Francuzów). Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako kuter 14-działowy. Umieszczany na listach floty brytyjskiej do 1798, kiedy go rozebrano, ale być może wycofany już wcześniej, ponieważ brak śladów realnej służby.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:33, 26 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PROVIDENCE (zakupiony 1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 18:51, 26 Paź 2010    Temat postu:

Okręt tak opisany najprawdopodobniej nigdy nie istniał. Rzecz w tym, że w nocy z 2 na 3 października 1804 Brytyjczycy przeprowadzili atak na francuską flotyllę inwazyjną zgromadzoną w Boulogne. Użyli do tego holowanych i puszczanych na przeciwnika „torped” („katamaranów”) pomysłu Fultona oraz czterech bardziej tradycyjnych branderów-jednostek eksplodujących. Wśród tych ostatnich był żaglowiec o nazwie Providence. Colledege widział w nim ex-szkuner 14-działowy kupiony w 1796. David Lyon skorygował to 14-działowego szkunera 85-tonowego Prince William Henry kupionego w 1798 i odtąd używanego pod nazwą Providence, lecz obecnie powszechnie uważa się, że chodziło 52-tonową szmakę rybacką, wynajętą 20.04.1804 i kupioną dopiero po podjęciu decyzji wykorzystania w charakterze jednostki eksplodującej. Podobnie jak „katamarany”, została doholowana łodziami i puszczona samopas ku liniom francuskim z wiatrem i prądem, więc jako „okręt wojenny” nawet nie miała dowódcy. Uległa zniszczeniu, a cały atak zakończył się żałosnym fiaskiem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:34, 27 Paź 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu THUNDERER (1776).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 10 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin