 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 18:42, 08 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MERLIN (1579).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Czw 21:11, 08 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
10-działowa pinasa Marline (Marlin) zbudowana w 1579 dla floty Elżbiety I. Tonaż 50 ton. W 1585 uzbrojona w 6 falkonów, 2 falkonety, 2 fowlery, 2 odtylcowe działka relingowe. Gruntownie remontowana w Deptford w okresie 1585-1586. W czasie ataku hiszpańskiej Armady w 1588 pinasa ta należała do Eskadry Zachodniej lorda Howarda, a dowodził nią Walter Gower, który miał pod sobą 35 ludzi załogi. Od 30 lipca przeszła do eskadry lorda Seymoura. W 1595 uzbrojona była tylko w 3 brązowe falkony. W 1599 niosła 7 falkonów, dowodził nią wówczas Gaven Harvey. W 1601 i 1602 operowała na wodach islandzkich pod Thomasem Flemyngiem. Dopiero w 1603 przemianowana na Merlin. Miała wtedy 2 brązowe miniony i 5 lub 6 brązowych falkonów, jej tonaż określano na 45 ton, a w skład 35-osobowej załogi wchodziło 26 marynarzy, 5 artylerzystów i 4 żołnierzy. Wycofana ze służby w 1607.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 18:46, 09 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SQUIRREL (1582).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Pią 22:11, 09 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Kolejny żaglowiec wypraw odkrywczych, umieszczony przez Colledge’a w zestawieniu okrętów Royal Navy, mimo że był jednostką prywatną. Jak już kiedyś pisałem, sir Humphrey Gilbert otrzymał 11.06.1578 królewski patent na założenie angielskiej kolonii na Nowej Fundlandii i odkrycie legendarnej Norumbegi. Jego druga wyprawa opuściła Cawsand Bay 11.06.1583. Wśród 5 okrętów ją tworzących (zaraz na początku zredukowanych do czterech) był też – zaledwie 10-tonowy (!) – Squirrel (ściśle, wg ówczesnej pisowni – Squirrill), zwany fregatą. Dowodził nim William Adrewes. Dotarto na drugą stronę Atlantyku 30.07. Gilbert wylądował na Nowej Fundlandii 4.08., wziął wyspę w posiadanie w imieniu królowej i 20.08. kontynuował rejs, obfitujący w trudy, choroby i katastrofy. Fregata Squirrill najbardziej nadawała się do badania wybrzeża i przeszukiwania każdej przystani i zatoczki, stąd przeładowano ją na pokaz (dla „dzikich”) działami, a na jej pokład przeszedł dowódca wyprawy (Adrewes tymczasem zachorował i wrócił do Anglii). Kiedy wyruszono w drogę powrotną do Anglii, największe z ocalałych żaglowców (Swallow i Golden Hinde) miały po 40 ton. Ponieważ najbardziej obawiano się o bezpieczeństwo w rejsie transatlantyckim, o tej porze roku, maleńkiego Squirrel, Gilbert zdecydował się popłynąć na jego pokładzie. Ostatni raz żaglowiec ten widziany był z Hind 9.09.1583, w nocy zatonął z całą załogą, już niedaleko Anglii.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 18:24, 10 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BRIGANTINE (1583).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Sob 20:26, 10 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Brygandine (Brigantine). 90-tonowy okręt zbudowany w 1583 dla floty Elżbiety I. Miał 35 ludzi załogi. W czasie wyprawy hiszpańskiej Armady w 1588 należał do Eskadry Wschodniej lorda Seymoura, a dowodził nim Thomas Scott. Żaglowiec ostatni raz wspominany w 1589. Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 18:12, 11 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PEGASUS (1585).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Nie 21:36, 11 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Okręt zbudowany w 1585 dla floty Elżbiety I. Przebudowany w 1598. Stracony na morzu w 1599.
Wiadomo, że w 1598 był przynajmniej jeszcze jeden żaglowiec tej nazwy, ale podobno całkowicie prywatny. Znalazł się w składzie floty George’a Clifforda, hrabiego Cumberland, szykującego wielką wyprawę korsarską. Dowodził nim bezpośrednio Edward Goodwin. Eskadra 20 żaglowców wyruszyła z Plymouth 6.03.1598, poprzez wody hiszpańskie, akwen Wysp Kanaryjskich do Indii Zachodnich. W czerwcu zdobyto San Juan na Puerto Rico. Kiedy 14.08. Cumberland opuszczał ten port, pozostawił w nim dużą część eskadry pod swoim zastępcą, Johnem Berkeley’em, aby ten wynegocjował okup za wyspę. Wśród pozostawionych w San Juan okrętów był Pegasus. Oba zespoły połączyły się ponownie 16 września i wróciły do Anglii w październiku, ale podczas zbliżania się do brzegu Pegasus wszedł na mieliznę Goodwin Sands i uległ rozbiciu.
Prawdopodobnie jednak zbieżność nazw i losów oraz bliskość dat utraty jest tylko przypadkowa.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 18:38, 13 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROEBUCK (zakupiony 1585).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Wto 21:35, 13 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Okrętu o charakterystyce podanej przez Colledge’a a w ogóle nie było w Royal Navy. Nazwa Roebuck często natomiast pojawia się w kontekście żaglowców należących do Waltera Ralegh (Raleigh), chociaż mało prawdopodobne, aby chodziło cały czas o tę samą jednostkę. W każdym razie, gdy Ralegh przygotował swoją drugą wyprawę do Ameryki, wyprawioną 5.04.1585 pod dowództwem Richarda Greynvile (Grenville), wśród 5 jej okrętów był też flibot Roebuck. Powrócono do Plymouth 18.10.1585.
Kiedy w 1587 spodziewano się w Anglii przedwcześnie uderzenia hiszpańskiej Armady, zgromadzono pod Francisem Drake w Plymouth dużą flotyllę, w składzie której znalazł się mierzący między 250 a 400 ton uzbrojony statek Kompanii Lewantyńskiej o nazwie Roebuck.
W walkach z hiszpańską Armadą w 1588 uczestniczył należący do Waltera Ralegh uzbrojony statek Roebuck z Dartmouth, 300-tonowy, z załogą 120 ludzi, dowodzony przez Jacoba Whiddona. Kiedy Francis Drake zdobył 1.08. z Armady okręt Nuestra Senora del Rosario, odesłał go do Dartmouth na holu żaglowca Roebuck.
W sierpniu 1592 należący do Raleigha okręt Roebuck, dowodzony przez Johna Borough, wchodził w skład luźnego zespołu królewskich i prywatnych żaglowców, które w pobliżu Flores uderzyły wspólnie na ogromną portugalską karakę Madre de Dios, wracającą z Indii Wschodnich. Po ogromnie zaciętej walce z okrętem zdecydowanie przewyższającym wielkością każdego ze swych przeciwników, Anglicy ostatecznie zatriumfowali i odprowadzili zdobycz 7.09.1592 do Dartmouth. Ładunek korzeni, klejnotów i pozostałych dóbr był szacowany na 4 miliony dukatów, a o zrabowanych diamentach, rubinach, perłach i innych cudach opowiadano legendy. W relacjach wymieniano pieczołowicie pieprz, goździki, kwiat muszkatołowy, gałkę muszkatołową, cynamon, imbir, benzoes, kadzidło, aloes, kamforę, rozmaite odmiany jedwabiu, adamaszki, tafty, imitacje złotogłowia, cyprysy, baldachimy, ręczniki, kilty, dywany, piżmo, cywet, ambrę, kość słoniową, porcelanę, orzechy kokosowe, skóry, heban i inne ówczesne luksusy. W walce Roebuck odniósł poważne uszkodzenia, ponieważ pocisk z ciężkiego działa kamiennego przebił mu burtę poniżej linii wodnej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Śro 22:03, 14 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 19:05, 14 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TALBOT (1585).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Śro 22:02, 14 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Do dzisiaj nic o nim nie wiadomo, poza tym, że był wymieniony w 1585 (i tylko wtedy) na liście floty Elżbiety I.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 18:36, 15 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu POPINJAY (1587).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6590
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Czw 20:46, 15 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Galeon zbudowany w 1587 dla floty Elżbiety I. Przypuszcza się, że miał około 500 ton. Jednak jak dotąd nie natrafiono na żadną wzmiankę z epoki, która konkretnie wymieniałaby jego tonaż lub uzbrojenie. Na tej podstawie niektórzy sądzą, że może nigdy nie wszedł do służby bojowej. W 1588 znajdował się na wodach irlandzkich. W 1589 wspominano, że stoi w porcie. Nie został wymieniony w zestawie opisującym artylerię okrętów królewskich w 1599. Wycofano go ze służby w 1601.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1626
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 18:41, 16 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LARKE (1588).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|