Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 220, 221, 222  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:50, 18 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ISLIP (1654).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6572
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 20:55, 18 Lip 2012    Temat postu:

Rada Stanu 1.10.1653 rozkazała Komitetowi Admiralicji zakontraktować budowę „sześciu zwinnych fregat” po 20 dział każda, a dwa dni później ów komitet wystosował rozkaz budowy tej szóstki z ustaloną ceną za tonę. W dniu 28.12.1654 Rada nakazała budowę sześciu kolejnych takich jednostek 5 rangi, co zresztą nie oznaczało ostatnich żaglowców programu. Islip należał do pierwszej grupy. Konstrukcyjnie chodziło o zmniejszone wersje fregat z 3 i 4 rangi, czyli nadal dwupokładowców, ale z górnym pokładem obsadzonym działami tylko w partii rufowej. Ostatecznie, nominalne parametry większości z nich (w tym okrętu Islip) określono na 22 działa - 18 półkolubryn i 4 rarogi (sakery) oraz 100 ludzi załogi. Islip został zbudowany przez Francisa Bayleya w Bristolu. Dokładne wymiary nie są znane, lecz sądząc po siostrzanych fregatach miał długość stępki między 80’0” a 85’6”, szerokość z zakresu 24’6” do 25’8”, głębokość między 10’0” a 11’0”, zanurzenie z przedziału 11’6” do 12’6” oraz tonaż od 255 do 300 ton. Został zwodowany 25.03.1654 i w tym samym roku wprowadzony do aktywnej służby. Jednak już 24.07.1655 rozbił się u szkockiego wybrzeża, w pobliżu Inverlochy. Być może do tej katastrofy przyczyniła się polityka personalna kapitana Edwarda Tarletona, na którą skarżyli się oficerowie fregaty – nękał oficera nawigacyjnego, aby go skłonić do opuszczenia okrętu i zrobienia miejsca dla kapitańskiego faworyta, człowieka opisywanego przez nich jako pijak, bluźnierca i rozpustnik. Niezależnie od tego, ile było prawdy w tych purytańskich oskarżeniach, zła atmosfera na żaglowcu nie ulega wątpliwości.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:26, 19 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MARY PRIZE (zdobyty 1649).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6572
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Czw 19:59, 19 Lip 2012    Temat postu:

Pierwotnie żaglowiec o nazwie Mary and Joseph. Prawdopodobnie irlandzki, w rękach irlandzkich sojuszników angielskich rojalistów, albo nabyty przez tych ostatnich. Razem z podobną jednostką London zdobyty około lutego 1649 w pobliżu Kinsale przez dwa silniejsze okręty zwolenników Parlamentu i wcielony do ich floty pod nazwą Mary (albo Mary Prize, zapisywaną też w formie Mary prize), jako 36/37-działowy okręt 5 rangi, z załogą 120 ludzi. Podawany przez Clowesa tonaż 500 ton wydaje się być zawyżony. W aktywnej służbie od 1650. Brał udział w bitwach pod Gabbard (North Foreland) 2-3.06.1653 i Scheveningen (Texel) 31.07.1653, być może wcześniej pod Portland 18.02.1653. Wszedł w skład eskadry, która w 1653 przewiozła do Szwecji ambasadora republiki angielskiej – wyszła z Tamizy 6.11., dotarła do Gothenburga osiem dni później. W rezultacie zimę 1653/1654 okręt ten spędził w Sundzie. Został sprzedany w 1657.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:50, 20 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PELICAN PRIZE (zdobyty 1653).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6572
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pią 18:41, 20 Lip 2012    Temat postu:

Pierwotnie holenderski okręt Gulden Pelikaan, zbudowany w 1653 w Amsterdamie. Jeden z tzw. „directieschepen”, czyli żaglowców prywatnych marynarek poszczególnych miast holenderskich, kierowanych przez Biura Dyrektorów (na ogół burmistrz i mieszczanie; czasem udziały własnościowe mieli też kapitanowie), używanych do ochrony konwojów, ale wynajmowanych też do bitew przez floty poszczególnych prowincji. Zazwyczaj niewiele lepsze niż silnie uzbrojone statki handlowe, z dowódcami niechętnymi do narażania podległej sobie prywatnej własności i niesubordynowanymi. Ten konkretny okręt miał wymiary (w stopach amsterdamskich) 126 x 26,75 x 12,5. Został zdobyty przez Anglików 4.06.1653 w bitwie pod Gabbard. Wcielony do angielskiej floty pod nazwą Pelican Prize, jako 34-działowy okręt 5 rangi. Załoga: 120. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1653. Sprzedany w 1656.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:25, 21 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PORTSMOUTH SHALLOP (zdobyty 1655).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6572
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 19:35, 21 Lip 2012    Temat postu:

Jednostka typu shallop, scharakteryzowanego przeze mnie przy omawianiu okrętu Deptford z 1652. Pryz kupiony przez marynarkę angielską w 1655 i eksploatowany jako 4-działowiec pod nazwami Portsmouth, Portsmouth shallop oraz French shallop. W lipcu lub sierpniu 1655 żaglowiec ten został zdobyty przez rojalistyczny okręt korsarski i doprowadzony do Brestu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:56, 22 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu YOUNG PRINCE (zdobyty 1665).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6572
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Nie 20:35, 22 Lip 2012    Temat postu:

Pierwotnie holenderski okręt 36-działowy Jonge Prins, zbudowany w 1634 w admiralicji Noorderkwartier. Zdobyty przez Anglików 4.06.1665 w wyniku bitwy pod Lowestoft, miał wtedy 160 ludzi załogi. Wcielony do angielskiej floty pod nazwą Young Prince, jako 38-działowy okręt 4 rangi. Długość stępki 90’0”, szerokość 28’0”, głębokość 10’2”, zanurzenie 15’0”, tonaż 375 ton. Załoga: 100-150 ludzi. Uzbrojenie: 32-38 dział. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 12.06.1665. W czerwcu 1666 zmieniony w 6/8-działowy brander z załogą 45-50 ludzi. Zużyty 2.06.1666 do podpalenia okrętów holenderskich podczas Bitwy Czterodniowej – sczepił się z poważnie już uszkodzonym 68-działowcem Liefde i spalił go.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:03, 24 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HART (zdobyty 1653).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6572
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Wto 18:51, 24 Lip 2012    Temat postu:

Pinka 6-działowa zdobyta na kimś w 1653 i wcielona do floty Parlamentu pod nazwą Red Hart (Redhart). Tonaż 55 ton. Zatrudniona w 1653 do eskortowania węglowców u południowo-wschodniego wybrzeża Anglii. Sprzedana już w 1654.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:34, 25 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu INDIAN (zdobyty 1654).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6572
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 22:47, 25 Lip 2012    Temat postu:

Holenderski, 60-działowy żaglowiec wschodnioindyjski Roos van Amsterdam, zbudowany w Amsterdamie. Zdobyty przez Anglików 13.04.1654, Wcielony do angielskiej floty pod nazwą Indian, jako 50/60-działowy 4 rangi. Długość stępki 114’0”, szerokość 33’8”, głębokość 14’0”, zanurzenie 17’0”, tonaż 687 ton. Załoga: 110-180 ludzi. Uzbrojenie: 44-60 dział. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1655. W 1655 wchodził w skład eskadry generała Penna operującej w Indii Zachodnich. Niósł wówczas 44 działa, a na pokładzie miał 30 żołnierzy i 220 marynarzy. W 1659 działał w Sundzie. W charakterze nawigatora służył na nim w tym czasie Robert Thorpe, były szyper statku handlowego, były nawigator okrętu wojennego skłócony z jego dowódcą, były korsarz przyłapany na plądrowaniu neutralnych żaglowców. Indian został sprzedany 6.11.1660.
Pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego z okazji imienin,
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:50, 26 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź oraz życzenia. Wzajemnie przesyłam najlepsze (choć spóźnione). Jakoś ta okazja w tym roku wszystkim tutaj (łącznie ze mną) umknęła Smile
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu RAVEN (zdobyty 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 220, 221, 222  Następny
Strona 90 z 222

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin