Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 19:38, 26 Lip 2012    Temat postu:

Holenderski żaglowiec zdobyty przez Anglików w lutym 1652 i wcielony do angielskiej floty pod nazwą Raven (oraz White Raven), w charakterze 36-działowego okrętu 4 rangi. Załoga: 140 ludzi. Uzbrojenie: 36-38 dział. W aktywnej służbie pod angielską banderą od kwietnia 1652. Walczył w bitwie pod Gabbard (North Foreland) 2-3.06.1653. Został zdobyty 11.04.1654 na Morzu Północnym koło St Abb’s Head przez holenderskie okręty korsarskie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:37, 28 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BLACKMORE LADY (zdobyty 1648).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 21:15, 28 Lip 2012    Temat postu:

Okręt niewątpliwie istniał, ale nie wiadomo o nim prawie nic ponad to, co napisał Colledge. Żaglowiec 18-działowy o tonażu 180 ton, kupiony lub raczej zdobyty przez rojalistów w lipcu 1648, krótko przed przybyciem na Downs (z holenderskiego portu Helvoetsluys) eskadry księcia Walii, do której go wcielono. Określany fregatą i klasyfikowany jako okręt 6 rangi, o nazwie Blackamoor Lady. Wg moich informacji (sprzecznych z podawanymi przez Colledge’a) nie został nigdy zdobyty przez zwolenników Parlamentu. Pod koniec sierpnia 1648 w składzie eskadry księcia Walii wszedł na Tamizę. Słabsze siły Parlamentu pod hrabią Warwick unikały starcia, aby doczekać się przybycia drugiej eskadry z Portsmouth. W końcu sierpnia rojaliści, którym kończyła się żywność, zaczęli się wycofywać i 3.09.1648 ponownie zawinęli do Helvoetsluys. W końcu października 1648 Blackamoor Lady nadal przebywał w tym porcie razem z resztą eskadry, nad którą przejął teraz dowództwo książę Rupert. Na przełomie 1648/1649 okręt ten operował na morzu i miał rozkaz dołączyć koło wysp Scilly do sił głównych Ruperta. Te ostatnie 21.01.1649 wyszły z Helvoetsluys i dotarły do Kinsale w lutym. W tym samym miesiącu Blackamoor Lady wrócił z pryzami pod holenderskie wybrzeże i dopiero stąd skierował się ku Kinsale, gdzie zawinął prawdopodobnie w marcu. Z pewnością przebywał w Kinsale 2.04.1649, gdyż jego dowódca otrzymał tam wtedy 35 funtów na wyżywienie załogi. Wiemy, że opisywany żaglowiec wyszedł stamtąd przynajmniej w jeden rejs krążowniczy, ponieważ w lipcu 1649 był w Cherbourgu z pryzem. Znajdował się wśród 7 okrętów księcia Ruperta, które w pośpiechu opuściły Kinsale 23.10.1649, wobec zbliżania się armii Cromwella. Po drodze do Lizbony Blackamoor Lady uczestniczył w schwytaniu licznych statków angielskich. W latach 1648-1649 dowodził tym okrętem Thomas Dossey (Dessie), potem Richard Green. Wobec braku pieniędzy na utrzymanie, rojaliści sprzedali żaglowiec w Portugalii we wrześniu 1650.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:22, 30 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MARY ANTRIM (zdobyty 1644).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 19:01, 30 Lip 2012    Temat postu:

U Colledge’a jest oczywisty błąd – okręt został zdobyty (przez siły Parlamentu) w 1649 a nie 1644.
Był to 120-tonowy, 13-działowy, irlandzki okręt korsarski z załogą minimum 109 ludzi, wysłany na morze na początku 1648 w celu walki o „sprawę katolicką” w Irlandii oraz prawa króla Karola I w Anglii. Był własnością dwóch kupców z Wexford. W listopadzie 1648 jego dowódca, Anthony Vandermarche otrzymał pisemne polecenie, aby „przemierzać wody i zabierać, zajmować, chwytać pryzy ze wszystkich barek, statków, jednostek i dóbr [należących do] rebeliantów parlamentarnych oraz nieprzyjaciół jego Królewskiej Wysokości i skonfederowanych katolików Irlandii. Podobnie czynić pryzy ze wszystkich innych statków, ludzi i dóbr zawijających do jakichkolwiek portów [wyżej] wymienionych nieprzyjaciół”. Wyprawy korsarskie żaglowca Mary Antrim były bardzo udane – od lutego 1648 do lutego 1649 przyprowadził do Wexford statki warte podobno (razem z towarami) około 8 tysięcy funtów szterlingów. Jednak 14.02.1649 został po dwugodzinnym pościgu zdobyty przez 38-działowy okręt Tiger z sił Parlamentu i doprowadzony do Plymouth. Wcielony do floty angielskiej (Parlamentu) pod nazwą (nadaną 7.04.1649) Tiger’s Whelp, jako 14-działowy okręt 6 rangi. Rozbił się już około września 1649.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:38, 31 Lip 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu KATHERINE (zdobyty 1653).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 18:55, 31 Lip 2012    Temat postu:

Pierwotnie holenderski okręt Catharina, zbudowany w Amsterdamie. Jeden z tzw. „directieschepen”, czyli żaglowców prywatnych marynarek poszczególnych miast holenderskich, kierowanych przez Biura Dyrektorów. Miał wymiary (w stopach amsterdamskich) 125 x 28,5 x 13. Został zdobyty przez Anglików 3.06.1653 w bitwie pod Gabbard. Wcielony do angielskiej floty pod nazwą Katherine, jako 36-działowy okręt 5 rangi. Załoga: 130. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1653. W 1654 i 1655 wchodził w skład eskadry generała Penna skierowanej 25.12.1654 do Indii Zachodnich. Miał wówczas 30 dział, a na jego pokładzie znajdowało się 70 marynarzy i 200 żołnierzy. Sprzedany około 1658.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:40, 01 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MATHIAS (zdobyty 1653).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 19:06, 01 Sie 2012    Temat postu:

Pierwotnie holenderski okręt Sint Mattheus, zbudowany w Amsterdamie. Jeden z tzw. „directieschepen”. Zdobyty przez Anglików 4.06.1653 w bitwie pod Gabbard. Wcielony do angielskiej floty pod nazwą Mathias lub Matthias, jako 44/52-działowy okręt 4 rangi. Wymiary angielskie: długość stępki 108’0”, szerokość 32’0”, głębokość 15’0”, zanurzenie 16’6”, tonaż 588 ton. Załoga: 150-250. Uzbrojenie: 38-52 dział (w 1666 na te 52 działa składały się 22 armaty 24-f, 2 kolubryny, 6 półkolubryn, 18 dział 8-f i 4 rarogi). W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1653. W 1654 i 1655 wchodził w skład eskadry generała Penna skierowanej 25.12.1654 do Indii Zachodnich. Miał wówczas 44 działa, a na jego pokładzie znajdowało się 200 marynarzy i 30 żołnierzy. Kiedy w 1655 Penn powrócił do Anglii, Mathias pozostał w Indiach Zachodnich w składzie floty, nad którą dowództwo przejął wiceadm. Goodsonn. Kiedy z kolei on zdecydował się, po bezowocnych operacjach, wrócić do Anglii, przeniósł swoją flagę na okręt Mathias i dotarł do celu 18.04.1657. Żaglowiec ten walczył w Bitwie Czterodniowej 1-4.06.1666, potem pełnił rolę okrętu strażniczego w Chatham. Kiedy w 1667 Holendrzy zaczęli wchodzić na Tamizę i Medway, a książę Albemarle, aby ich opóźnić, przeciągnął żelazny łańcuch w poprzek rzeki trochę powyżej Gillingham, Matthias stanął tuż za łańcuchem, u jego południowego krańca, i 12.06.1667 został spalony przez atakujących, którzy użyli do tego brandera Pro Patria.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:54, 03 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LONDON (zakupiony 1636).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 19:27, 03 Sie 2012    Temat postu:

Właściwe usytuowanie i charakterystyka tego okrętu to dość śliska sprawa. Tradycyjnie przyjmowano, i tak podał Colledge, że to były żaglowiec wschodnioindyjski, kupiony przez marynarkę królewską w 1636 i wcielony do niej jako okręt 40-działowy.
Jednak z zestawienia rejsów statków wschodnioindyjskich u Jean Sutton wynika, że w tym czasie do Indii pływała tylko jedna jednostka tej nazwy, 800-tonowa, która dokonała aż 7 rejsów w latach 1620-1641, więc nie mogła zostać sprzedana królowi w 1636. Oczywiście mógłby to być inny okręt, dopiero po wcieleniu do Royal Navy przemianowany na London. Lecz wydają się temu raczej przeczyć ustalenia autora, który zajmował się specjalnie historią okrętów o nazwie London. Jego zdaniem ów 40-działowy okręt należał do grupy 10 uzbrojonych statków handlowych, użyczonych flocie Karola I w późnych latach 1630-tych przez kupców londyńskich. Dokładny status własnościowy żaglowca pozostaje zatem pod znakiem zapytania. W lecie 1642, kiedy rozpoczęła się wojna domowa, London stał na kotwicowisku Downs razem z 15 innymi okrętami. Kiedy załogi wezwano do zadeklarowania się za Parlamentem lub królem, jedenaście jednostek, w tym London, opowiedziało się natychmiast po stronie Parlamentu, grożąc pozostałej piątce zniszczeniem w razie oporu. Winfield opisuje 180-tonowy żaglowiec London z tego okresu, ale twierdzi, że chodzi o jednostkę tylko wynajmowaną, właśnie w 1642 oraz w latach 1646-1647. W tradycyjnym ujęciu ten pierwszy London służył jeszcze w 1653 (Colledge, Manning i Walker), tymczasem ostatnio uważa się, że w tym wypadku chodziło o zupełnie nowy uzbrojony statek handlowy, walczący w szeregach Royal Navy już 28.09.1652 w bitwie pod Kentish Knock oraz 2-3.06.1653 w bitwie pod Gabbard i 31.07.1653 pod Scheveningen. Ten drugi London też miał być 40-działowy, ale o tonażu 601 ton, wynajmowany dla potrzeb marynarki wojennej w 1650 i używany przez nią jako regularny okręt wojenny w okresie 1652-1653. Zatem Colledge podał najprawdopodobniej zbiorczą charakterystykę dwóch różnych jednostek naraz.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:56, 04 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PETER (zdobyty 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 18:33, 04 Sie 2012    Temat postu:

Pierwotnie holenderski statek handlowy Pieter z Rotterdamu. Zdobyty przez Anglików w lipcu 1652 i wcielony do ich floty pod nazwą Peter, jako 32-działowy okręt 5 rangi. Załoga: 100. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1652. Walczył w bitwie pod North Foreland 2-3.06.1653. Sprzedany już w 1653.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:42, 06 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TULIP (zdobyty 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6209
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 19:57, 06 Sie 2012    Temat postu:

Pierwotnie żaglowiec holenderski, zdobyty przez Anglików w 1652. Wcielony do ich floty jako 32-działowy okręt 4 rangi. Nazywany też fregatą. Załoga: 120. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1653. Walczył w bitwach pod Portland 18.02.1653, Gabbard (North Foreland) 2-3.06.1653, Scheveningen (Texel) 31.07.1653. Pod koniec tej ostatniej trzymał się tuż za rufą jednego z okrętów flagowych i przez to znajdował się w samym centrum walki. Wyruszył 25.12.1654 ze Spithead z flotą generała Williama Penna do Indii Zachodnich. Traktowany w tej wyprawie jako transportowiec do przewozu żołnierzy i może koni (20 żaglowców wiozło w sumie 1830 żołnierzy i 38 koni). Sprzedany w 1657.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 91 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin