 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 17:34, 13 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu MANDARIN (zdobyty 1810).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6514
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Pon 20:35, 13 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie holenderski bryg 12-działowy (zdaniem Anglików – wojenny) Madurense albo Mandarin. Jego dowódcą był w 1810 kapitan Guasteranus. Kiedy Brytyjczycy zaatakowali w 1810 wyspę Amboyna, Holendrzy wycięli w brygu dziury w dnie i zatopili w porcie. Anglicy zajęli ten okręt teoretycznie 11.02.1810, podnieśli, wyremontowali i wcielili do swojej floty pod nazwą Mandarin, jako mały, 12-działowy bryg o tonażu 178 ton. Operował tylko na Dalekim Wschodzie, woził żołnierzy z Madrasu do holenderskich Indii Wschodnich, uczestniczył w zdobyciu wyspy Banda-Neira. W listopadzie 1810, wysłany z depeszami z Amboyny do Madrasu, wszedł 9.11.1810 na nieoznaczoną na mapie rafę u Red Island w Cieśninie Singapurskiej i uległ rozbiciu, chociaż zdaniem niektórych wrak rozebrano ostatecznie w 1812. Jego dowódca w tym czasie, porucznik Charles Jefferis, ledwo przeżył katastrofę, a wkrótce (2.05.1811) - dowodząc tymczasowo fregatą Dover - uczestniczył w następnej, jeszcze gorszej, w której na dodatek stracił swoje pieniądze pryzowe, a po niej musiał żyć bez pensji, czekając na sąd wojenny do lipca 1812. Został wprawdzie uniewinniony ze wszystkimi honorami i był dalej ciągle zatrudniany, lecz tylko do października 1815. Dopiero wiele lat po odejściu na przymusową emeryturę awansowano go do stopnia commandera w stanie spoczynku. „Za to”, kiedy umierał w 1875 r. w wieku 86 lat, był ostatnim żyjącym uczestnikiem bitwy pod Kopenhagą w 1801 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 17:32, 14 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera RAPID (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6514
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Wto 19:37, 14 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Rapide (nie Rapid) – okręt o dość pogmatwanej i nie całkiem klarownej historii. Zdaniem Francuzów chodzi o brytyjski szkuner wojenny King Fish, zbudowany w Norfolk w 1805, zdobyty przez Francuzów 3.07.1806 i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Villaret, przemianowany w styczniu 1807 albo 4.11.1807 na Rapide, 16.05.1808 na Mouche No1 i w tym samym miesiącu wysłany z Bayonne do Cayenne i Vera Cruz. Zdobyty 15.08.1808 (czy dwa dni później) przez Brytyjczyków w pobliżu Barbados. Francuzi określali jego nośność na 38 ton, wyporność na około 70 ton, wymiary wynosiły wg nich 18,78 x 5,12 x 1,89 m (czy 17,7 x 4,8 x 1,7 m); załoga: 24-37 osób; uzbrojenie: 1 x 4-f i 2 karonady 12-f.
Wiadomo skądinąd, co potwierdzają źródła francuskie i brytyjskie, że tenże pierwotny King Fish został w1808 ponownie zdobyty przez Francuzów, tym razem korsarzy (w pobliżu Gwadelupy) i przemianowany na Tropard. Kolejny raz pochwycony przez Anglików 8.05.1809, powrócił do nazwy King Fish (Kingfish). Jego ostateczne losy nie są jasne, być może w 1812 znowu wpadł w ręce Francuzów, a być może skreślono go z listy floty w lipcu 1814.
Jednak Anglicy uważają, że to może dwa zupełnie różne okręty! Wg nich ów Kingfish zdobyty w 1808 przez francuskiego korsarza, był kupionym w 1806 przez Royal Navy w Indiach Zach. małym szkunerem 3/6-działowym o tonażu 75 ton, z załogą 24-ludzi, a zdobyty w 1808 Rapide szkunerem 6/12-działowym o tonażu aż 90 ton i 130-osobowej (w Royal Navy) załodze, którego późniejsze losy były też inne, więc nawet jeśli nazywał się wcześniej Villaret czy Vilaret i był angielskim pryzem, to może z 1803, a nie szkunerem Kingfish. Zatem wg źródeł brytyjskich szkuner Rapide, wykorzystywany jako tender, rozbił się w marcu 1814 w pobliżu Wysepek Świętych w Indiach Zach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 17:30, 15 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PEACOCK (zdobyty 1812).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6514
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Śro 20:34, 15 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie amerykański 18-działowy slup Wasp, budowany w stoczni marynarki wojennej w Waszyngtonie od 1805, zwodowany 21.04.1806. Projektant Josiah Fox. Zbudowany głównie z białego dębu amerykańskiego, z dużym udziałem dębu wirginijskiego i jałowca wirginijskiego. Dziobnica była z orzecha czarnego, pokładniki i deski pokładów z sosny błotnej oraz żółtej. Okręt ten był początkowo brygiem, ale jego takielunek zmieniono na trójmasztowy w styczniu 1807 (w wyniku raportów o kłopotach z takielunkiem dwumasztowym na jednostkach tak dużych), jeszcze przed wcieleniem do aktywnej służby w kwietniu lub maju 1807. Wymiary: 105’7” x 30’11” x 14’1”, tonaż 440 albo 450 ton. Załoga: 140. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 12-f i 16 karonad 32-f. Latem 1807 popłynął do Europy. Był szybki, stateczny i dobrze trzymał się wiatru. W latach 1809-1810 patrolował amerykańskie wody przybrzeżne. W 1812 miał o dwie karonady 32-f więcej. Zdobył brytyjski bryg 18-działowy Frolic 18.10.1812, ale odniósł w walce takie uszkodzenia, że sam został tego samego dnia zdobyty przez Brytyjczyków na Atlantyku u wschodnich wybrzeży USA – dowodził nim wtedy Jacob Jones - i wcielony do Royal Navy najpierw pod nazwą Loup Cervier, którą jednak zaraz zmieniono na Peacock. Pod brytyjską banderą klasyfikowany jako 16/18-działowy slup trójmasztowy. Wymiary: 105’10,5” x 30’10” x 14’0”, tonaż 434 tony. Załoga: 121. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 32-f. W aktywnej służbie od 1813 w eskadrze Halifaxu. Dowodzony przez komandora Richarda Coote wypłynął w czerwcu 1814 ku wybrzeżom Karoliny Południowej i na tych wodach zaginął bez wieści w lipcu bądź sierpniu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 17:50, 16 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu PICTOU (zdobyty 1813).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6514
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Czw 19:19, 16 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie amerykański szkuner korsarski Bonne Foi, zdobyty przez Anglików 12.04.1813 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pictou, jako 14/16-działowy szkuner. Wymiary: 83’0” x 24’8” x 10’6”, tonaż 211 ton. Jego dowódcą pod brytyjską banderą był porucznik Edward Stephens. W lutym 1814 szkuner eskortował konwój idący z Bermudów do Surinamu, kiedy około 11 rano 13.02.1814 z jego pokładu dostrzeżono po nawietrznej żagle okrętu, który okazał się potem amerykańską fregatą Constitution; Pictou znajdował się wówczas 293 mile na północ od wybrzeży Surinamu. Stephens nakazał statkom konwoju ucieczkę i sam próbował zgubić nieprzyjaciela w ciągu nocy, ale nie zdało się to na nic; w rezultacie szkuner został doścignięty 14.02.1814, zdobyty przez Amerykanów i spalony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 17:31, 17 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu CRETAN (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6514
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Pią 19:10, 17 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie francusko-włoski 16-działowy bryg typu Illyrien, budowany w Wenecji przez Andreę Salviniego dla marynarki Królestwa Włoch (którego królem był Napoleon) od grudnia 1806 do stycznia 1808, pod nazwą Nettuno. Zwodowany w czerwcu 1807. Jak już pisałem, jednostki tego typu zaprojektował francuski konstruktor Jean Tupinier w 1806. Nośność około 180 ton, wyporność około 360 ton, wymiary: 29,23 x 8,67 x 4,38 m. Załoga: 115. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. W kwietniu 1808 jego dowódca był Giuseppe Duodo. Nettuno został zdobyty przez brytyjską fregatę po długim pościgu (trwającym od poprzedniego dnia – wobec braku wiatru Włosi usiłowali umknąć przy wykorzystaniu długich wioseł) i dość zaciętym oporze – stracił 9 zabitych i 13 rannych - 1.06.1808 na Adriatyku w pobliżu portu Zara, z którego zdaje się wyszedł. Pod nazwą Cretan wcielony do aktywnej służby w Royal Navy na Morzu Śródziemnym. Był klasyfikowany jako 16-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 95’3” x 29’1” x 13’11”, tonaż 344 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. W okresie 1808-1813 brygiem dowodził commander Charles Frederick Payne. Od lipca do grudnia 1809 Cretan przechodził remont w Sheerness, potem służył na Morzu Północnym i Bałtyku. Zdobył duński, 5-działowy okręt korsarski Neptune 28.10.1810. Sprzedany w Deptford 29.09.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 19:32, 18 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów kutra DOLPHIN (zakupiony 1801).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6514
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Sob 21:42, 18 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Dolphin miał niezwykle krótką karierę jako okręt marynarki wojennej, ale służył w niej dłużej. Być może początkowo nosił nazwę Dart; był jednostką cywilną, wynajmowaną przez Royal Navy (pod nazwą Dolphin) od 30.03.1793 do 4.06.1801 jako kuter 12-działowy o tonażu 92 (93) tony, uzbrojony w 8 dział 3-funtowych i 4 karonady 12-f. Wymiary: 58’0” x 20’0,5” x 8’6”. Ostatecznie marynarka zdecydowała się kupić go na stałe 4.06.1801, oficjalnie zatwierdzić 36-osobową załogę i może zredukować uzbrojenie do 6 x 3-f i 4 karonad 12-f. W aktywnej służbie od września do grudnia 1801 (dowódca por. Thomas Shirley). Zgodnie z rozkazem Admiralicji z 19.12.1801 kuter sprzedano w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 17:34, 19 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ALEXANDRIA (w służbie 1802-1803).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6514
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Nie 19:58, 19 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Szczerze mówiąc, nie wiadomo, czy taki okręt w ogóle istniał. Colledge, od którego – bezpośrednio czy pośrednio - Pan go wziął, opisuje ten żaglowiec jako tender w służbie w latach 1802-1803. Ale tenże autor pisze również o 125-tonowym szkunerze 6-działowym Alexander, kupionym w 1796 i sprzedanym w 1802. Colledge miał zwyczaj dokonywania kilku różnych wpisów na temat jednego okrętu, jeśli nie był całkiem pewny ich tożsamości – tak na wszelki wypadek. Współcześnie sądzi się RACZEJ, że tender nazywany w dokumentach raz Alexander, innym razem Alexandria, a nawet Alexandrian, był ciągle tym samym żaglowcem, właśnie kupionym w 1796. Chodziło o francuski 10-działowy okręt korsarski Alexandre, wyposażony w Nantes w marcu 1796, wysłany na morze z załogą 66 ludzi i zaraz zdobyty przez Anglików w Indiach Zachodnich 1.04.1796. Kupiony przez tamtejszego dowódcę Royal Navy (lecz formalnie nie zarejestrowany), służył Brytyjczykom w charakterze 6-działowego szkunera, jako tender 98-działowca Prince of Wales, flagowego okrętu kontradm. Harvey’a na Martynice. Tonaż 125 ton, uzbrojenie: 6 x 4-f. Załoga: 40. W aktywnej służbie od 1797, dowodził nim wówczas por. William Wood Senhouse (który w lipcu 1799 był już dowódcą brygu Requin, 14.10.1799 awansował do stopnia commander, zmarł w 1800). Alexander/Alexandria/Alexandrian zdobył francuskie okręty korsarskie: 6-działowy (4-f lub 6-f) szkuner z Saint-Domingue Coq z załogą 34 ludzi (w pobliżu Martyniki 15.08.1797; tego samego wieczora Senhouse zaatakował większy korsarski szkuner, któremu jednak udało się uciec w ciemnościach) oraz 8-działowy (prawdopodobnie 4-f) szkuner z Gwadelupy Épicharis z załogą 74 ludzi (w pobliżu Barbados 4.10.1797). Został sprzedany w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1622
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 17:26, 20 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EIDEREN (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna
-> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki |
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony Poprzedni 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 220, 221, 222 Następny
|
Strona 5 z 222 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|