Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:34, 13 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu MANDARIN (zdobyty 1810).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 20:35, 13 Wrz 2010    Temat postu:

Pierwotnie holenderski bryg 12-działowy (zdaniem Anglików – wojenny) Madurense albo Mandarin. Jego dowódcą był w 1810 kapitan Guasteranus. Kiedy Brytyjczycy zaatakowali w 1810 wyspę Amboyna, Holendrzy wycięli w brygu dziury w dnie i zatopili w porcie. Anglicy zajęli ten okręt teoretycznie 11.02.1810, podnieśli, wyremontowali i wcielili do swojej floty pod nazwą Mandarin, jako mały, 12-działowy bryg o tonażu 178 ton. Operował tylko na Dalekim Wschodzie, woził żołnierzy z Madrasu do holenderskich Indii Wschodnich, uczestniczył w zdobyciu wyspy Banda-Neira. W listopadzie 1810, wysłany z depeszami z Amboyny do Madrasu, wszedł 9.11.1810 na nieoznaczoną na mapie rafę u Red Island w Cieśninie Singapurskiej i uległ rozbiciu, chociaż zdaniem niektórych wrak rozebrano ostatecznie w 1812. Jego dowódca w tym czasie, porucznik Charles Jefferis, ledwo przeżył katastrofę, a wkrótce (2.05.1811) - dowodząc tymczasowo fregatą Dover - uczestniczył w następnej, jeszcze gorszej, w której na dodatek stracił swoje pieniądze pryzowe, a po niej musiał żyć bez pensji, czekając na sąd wojenny do lipca 1812. Został wprawdzie uniewinniony ze wszystkimi honorami i był dalej ciągle zatrudniany, lecz tylko do października 1815. Dopiero wiele lat po odejściu na przymusową emeryturę awansowano go do stopnia commandera w stanie spoczynku. „Za to”, kiedy umierał w 1875 r. w wieku 86 lat, był ostatnim żyjącym uczestnikiem bitwy pod Kopenhagą w 1801 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:32, 14 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera RAPID (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 19:37, 14 Wrz 2010    Temat postu:

Rapide (nie Rapid) – okręt o dość pogmatwanej i nie całkiem klarownej historii. Zdaniem Francuzów chodzi o brytyjski szkuner wojenny King Fish, zbudowany w Norfolk w 1805, zdobyty przez Francuzów 3.07.1806 i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Villaret, przemianowany w styczniu 1807 albo 4.11.1807 na Rapide, 16.05.1808 na Mouche No1 i w tym samym miesiącu wysłany z Bayonne do Cayenne i Vera Cruz. Zdobyty 15.08.1808 (czy dwa dni później) przez Brytyjczyków w pobliżu Barbados. Francuzi określali jego nośność na 38 ton, wyporność na około 70 ton, wymiary wynosiły wg nich 18,78 x 5,12 x 1,89 m (czy 17,7 x 4,8 x 1,7 m); załoga: 24-37 osób; uzbrojenie: 1 x 4-f i 2 karonady 12-f.
Wiadomo skądinąd, co potwierdzają źródła francuskie i brytyjskie, że tenże pierwotny King Fish został w1808 ponownie zdobyty przez Francuzów, tym razem korsarzy (w pobliżu Gwadelupy) i przemianowany na Tropard. Kolejny raz pochwycony przez Anglików 8.05.1809, powrócił do nazwy King Fish (Kingfish). Jego ostateczne losy nie są jasne, być może w 1812 znowu wpadł w ręce Francuzów, a być może skreślono go z listy floty w lipcu 1814.

Jednak Anglicy uważają, że to może dwa zupełnie różne okręty! Wg nich ów Kingfish zdobyty w 1808 przez francuskiego korsarza, był kupionym w 1806 przez Royal Navy w Indiach Zach. małym szkunerem 3/6-działowym o tonażu 75 ton, z załogą 24-ludzi, a zdobyty w 1808 Rapide szkunerem 6/12-działowym o tonażu aż 90 ton i 130-osobowej (w Royal Navy) załodze, którego późniejsze losy były też inne, więc nawet jeśli nazywał się wcześniej Villaret czy Vilaret i był angielskim pryzem, to może z 1803, a nie szkunerem Kingfish. Zatem wg źródeł brytyjskich szkuner Rapide, wykorzystywany jako tender, rozbił się w marcu 1814 w pobliżu Wysepek Świętych w Indiach Zach.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:30, 15 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PEACOCK (zdobyty 1812).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 20:34, 15 Wrz 2010    Temat postu:

Pierwotnie amerykański 18-działowy slup Wasp, budowany w stoczni marynarki wojennej w Waszyngtonie od 1805, zwodowany 21.04.1806. Projektant Josiah Fox. Zbudowany głównie z białego dębu amerykańskiego, z dużym udziałem dębu wirginijskiego i jałowca wirginijskiego. Dziobnica była z orzecha czarnego, pokładniki i deski pokładów z sosny błotnej oraz żółtej. Okręt ten był początkowo brygiem, ale jego takielunek zmieniono na trójmasztowy w styczniu 1807 (w wyniku raportów o kłopotach z takielunkiem dwumasztowym na jednostkach tak dużych), jeszcze przed wcieleniem do aktywnej służby w kwietniu lub maju 1807. Wymiary: 105’7” x 30’11” x 14’1”, tonaż 440 albo 450 ton. Załoga: 140. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 12-f i 16 karonad 32-f. Latem 1807 popłynął do Europy. Był szybki, stateczny i dobrze trzymał się wiatru. W latach 1809-1810 patrolował amerykańskie wody przybrzeżne. W 1812 miał o dwie karonady 32-f więcej. Zdobył brytyjski bryg 18-działowy Frolic 18.10.1812, ale odniósł w walce takie uszkodzenia, że sam został tego samego dnia zdobyty przez Brytyjczyków na Atlantyku u wschodnich wybrzeży USA – dowodził nim wtedy Jacob Jones - i wcielony do Royal Navy najpierw pod nazwą Loup Cervier, którą jednak zaraz zmieniono na Peacock. Pod brytyjską banderą klasyfikowany jako 16/18-działowy slup trójmasztowy. Wymiary: 105’10,5” x 30’10” x 14’0”, tonaż 434 tony. Załoga: 121. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 32-f. W aktywnej służbie od 1813 w eskadrze Halifaxu. Dowodzony przez komandora Richarda Coote wypłynął w czerwcu 1814 ku wybrzeżom Karoliny Południowej i na tych wodach zaginął bez wieści w lipcu bądź sierpniu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:50, 16 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu PICTOU (zdobyty 1813).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 19:19, 16 Wrz 2010    Temat postu:

Pierwotnie amerykański szkuner korsarski Bonne Foi, zdobyty przez Anglików 12.04.1813 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pictou, jako 14/16-działowy szkuner. Wymiary: 83’0” x 24’8” x 10’6”, tonaż 211 ton. Jego dowódcą pod brytyjską banderą był porucznik Edward Stephens. W lutym 1814 szkuner eskortował konwój idący z Bermudów do Surinamu, kiedy około 11 rano 13.02.1814 z jego pokładu dostrzeżono po nawietrznej żagle okrętu, który okazał się potem amerykańską fregatą Constitution; Pictou znajdował się wówczas 293 mile na północ od wybrzeży Surinamu. Stephens nakazał statkom konwoju ucieczkę i sam próbował zgubić nieprzyjaciela w ciągu nocy, ale nie zdało się to na nic; w rezultacie szkuner został doścignięty 14.02.1814, zdobyty przez Amerykanów i spalony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:31, 17 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu CRETAN (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 19:10, 17 Wrz 2010    Temat postu:

Pierwotnie francusko-włoski 16-działowy bryg typu Illyrien, budowany w Wenecji przez Andreę Salviniego dla marynarki Królestwa Włoch (którego królem był Napoleon) od grudnia 1806 do stycznia 1808, pod nazwą Nettuno. Zwodowany w czerwcu 1807. Jak już pisałem, jednostki tego typu zaprojektował francuski konstruktor Jean Tupinier w 1806. Nośność około 180 ton, wyporność około 360 ton, wymiary: 29,23 x 8,67 x 4,38 m. Załoga: 115. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. W kwietniu 1808 jego dowódca był Giuseppe Duodo. Nettuno został zdobyty przez brytyjską fregatę po długim pościgu (trwającym od poprzedniego dnia – wobec braku wiatru Włosi usiłowali umknąć przy wykorzystaniu długich wioseł) i dość zaciętym oporze – stracił 9 zabitych i 13 rannych - 1.06.1808 na Adriatyku w pobliżu portu Zara, z którego zdaje się wyszedł. Pod nazwą Cretan wcielony do aktywnej służby w Royal Navy na Morzu Śródziemnym. Był klasyfikowany jako 16-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 95’3” x 29’1” x 13’11”, tonaż 344 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. W okresie 1808-1813 brygiem dowodził commander Charles Frederick Payne. Od lipca do grudnia 1809 Cretan przechodził remont w Sheerness, potem służył na Morzu Północnym i Bałtyku. Zdobył duński, 5-działowy okręt korsarski Neptune 28.10.1810. Sprzedany w Deptford 29.09.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 19:32, 18 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów kutra DOLPHIN (zakupiony 1801).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 21:42, 18 Wrz 2010    Temat postu:

Dolphin miał niezwykle krótką karierę jako okręt marynarki wojennej, ale służył w niej dłużej. Być może początkowo nosił nazwę Dart; był jednostką cywilną, wynajmowaną przez Royal Navy (pod nazwą Dolphin) od 30.03.1793 do 4.06.1801 jako kuter 12-działowy o tonażu 92 (93) tony, uzbrojony w 8 dział 3-funtowych i 4 karonady 12-f. Wymiary: 58’0” x 20’0,5” x 8’6”. Ostatecznie marynarka zdecydowała się kupić go na stałe 4.06.1801, oficjalnie zatwierdzić 36-osobową załogę i może zredukować uzbrojenie do 6 x 3-f i 4 karonad 12-f. W aktywnej służbie od września do grudnia 1801 (dowódca por. Thomas Shirley). Zgodnie z rozkazem Admiralicji z 19.12.1801 kuter sprzedano w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:34, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ALEXANDRIA (w służbie 1802-1803).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 19:58, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Szczerze mówiąc, nie wiadomo, czy taki okręt w ogóle istniał. Colledge, od którego – bezpośrednio czy pośrednio - Pan go wziął, opisuje ten żaglowiec jako tender w służbie w latach 1802-1803. Ale tenże autor pisze również o 125-tonowym szkunerze 6-działowym Alexander, kupionym w 1796 i sprzedanym w 1802. Colledge miał zwyczaj dokonywania kilku różnych wpisów na temat jednego okrętu, jeśli nie był całkiem pewny ich tożsamości – tak na wszelki wypadek. Współcześnie sądzi się RACZEJ, że tender nazywany w dokumentach raz Alexander, innym razem Alexandria, a nawet Alexandrian, był ciągle tym samym żaglowcem, właśnie kupionym w 1796. Chodziło o francuski 10-działowy okręt korsarski Alexandre, wyposażony w Nantes w marcu 1796, wysłany na morze z załogą 66 ludzi i zaraz zdobyty przez Anglików w Indiach Zachodnich 1.04.1796. Kupiony przez tamtejszego dowódcę Royal Navy (lecz formalnie nie zarejestrowany), służył Brytyjczykom w charakterze 6-działowego szkunera, jako tender 98-działowca Prince of Wales, flagowego okrętu kontradm. Harvey’a na Martynice. Tonaż 125 ton, uzbrojenie: 6 x 4-f. Załoga: 40. W aktywnej służbie od 1797, dowodził nim wówczas por. William Wood Senhouse (który w lipcu 1799 był już dowódcą brygu Requin, 14.10.1799 awansował do stopnia commander, zmarł w 1800). Alexander/Alexandria/Alexandrian zdobył francuskie okręty korsarskie: 6-działowy (4-f lub 6-f) szkuner z Saint-Domingue Coq z załogą 34 ludzi (w pobliżu Martyniki 15.08.1797; tego samego wieczora Senhouse zaatakował większy korsarski szkuner, któremu jednak udało się uciec w ciemnościach) oraz 8-działowy (prawdopodobnie 4-f) szkuner z Gwadelupy Épicharis z załogą 74 ludzi (w pobliżu Barbados 4.10.1797). Został sprzedany w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:26, 20 Wrz 2010    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EIDEREN (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 5 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin