Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 220, 221, 222  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 19:12, 19 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GOOD INTENT (utracony w 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 20:20, 19 Lut 2011    Temat postu:

Pochodzenie małej kanonierki Good Intent w typie szebeki jest nieznane, prawdopodobnie kupiono ją w 1792. W 1793 została zdobyta przez Francuzów. We francuskiej marynarce początkowo bez zmiany nazwy, potem (jeszcze w 1793) przemianowana na Montagne, od maja 1795 znów Good Intent. Uzbrojenie: 4 x 18-f. W latach 1794-1801 stacjonowała w Dunkierce, wyposażona w charakterze transportowca. We wrześniu 1801 wycofano ją w Dunkierce z eksploatacji, po czym skreślono z listy floty francuskiej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:40, 20 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ECLAIR (zdobyty 1795).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 19:42, 20 Lut 2011    Temat postu:

Jednostka francuska, pierwotnie zbudowana w Lorient w 1785 jako lugier (Chasse-Marée No.?). W okresie od września do listopada 1793 przebudowana w Cherbourgu przez Fabiena na kanonierkę-lugier i w październiku 1793 (lub dopiero w 1794) przemianowana na Éclair. Ponownie zwodowana w lutym 1794 i uzbrojona w marcu 1794. Nośność 90 ton, wyporność około 150 ton. Wymiary: 57’ x 18’9” x 7’. Załoga: 35-53. Uzbrojenie: 3 x 18-f i 2 działka relingowe. Od października do grudnia 1794 stacjonowała w Cherbourgu, zajmując się eskortowaniem statków na przybrzeżnych wodach. Zdobyta przez Anglików 9.05.1795 w pobliżu Cap Carteret. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 3-działowa kanonierka z takielunkiem szkunera albo lugra, o wymiarach 59’3,5” x 20’4,5” x 6’11”. Tonaż 101 ton. Załoga: 46. Uzbrojenie: 3 x 18-f. Pokraczny dwumasztowiec z prawie okrągłym dziobem i okrągłą rufą, z działami strzelającymi wzdłuż osi kadłuba, na lawetach przesuwających się przy odrzucie po długich prowadnicach – jedno działo w osi tylnicy, dwa po bokach dziobnicy. W kwietniu 1796 jednostkę tę wyposażono jako szkuner i odtąd tak klasyfikowano. W 1802 została zmieniona w hulk na Tortoli, przemianowana na Safety i rozebrana dopiero w 1875 lub 1879.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:27, 21 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CRACHE FEU (zdobyty 1795).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pon 20:17, 21 Lut 2011    Temat postu:

Francuska kanonierka (canonnière-brick) Crachefeu (Crache Feu) typu Cerbère/Chalier, budowana w Cherbourgu od października 1793 do marca 1794, zwodowana w lutym 1794. Projektant: Pierre-Alexandre Forfait. Nośność około 70 ton, wyporność około 130 ton, wymiary: 77’ x 18’6” x 6’6”. Załoga: 43. Płaskodenna jednostka o małej wysokości bocznej, z wąską rufą i szerokim dziobem, wyposażona w jedną furtę rufową (nad tylnicą) i dwie dziobowe (obok dziobnicy). Uzbrojenie początkowe: 3 x 24-f, od kwietnia 1795 trzy 18-f. W okresie od marca do grudnia 1794 eskortowała statki między Cherbourgiem a Saint Malo, pełniła służbę krążowniczą w okolicach Jersey i wzdłuż wybrzeży półwyspu Cotentin. Od stycznia do kwietnia 1795 eskortowała konwoje między Granville a Carteret, pełniła służbę krążowniczą u wysp Chausey. Zdobyta przez Anglików 9.05.1795 koło Cap Carteret, przyprowadzona do Portsmouth 19.06.1795, wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy jako 3-działowa kanonierka z takielunkiem brygu. Zarejestrowana 8.07.1795. Wyposażana w Portsmouth (m.in. w ślizgowe prowadnice dla dział) do października 1795. Wymiary: 79’7” x 19’10,5” x 6’3”, tonaż 144 tony. Załoga: 56. Uzbrojenie: 3 x 18-f. W okresie 1795-1796 dowodził nią por. Lewis Mortlock. Skierowana na Wyspy Podwietrzne 12.04.1796. Rozebrana w 1797.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:24, 22 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu OSTEND (?zdobyty, ?zakupiony 1795).
Panie Krzysztofie, wracając do Crachefeu, to podobno kanonierek typu typu Cerbére/Chalier było pięć. Znam Chalier (04.01.1794) i Crachefeu (02.1794), jeśli można spytać, jakie były nazwy i daty wodowania pozostałych ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Wto 20:49, 22 Lut 2011    Temat postu:

Pozostałe jednostki typu Cerbère/Chalier:
Barra – luty 1794
Brutale – marzec 1794
Etna – grudzień 1794

Ostend – mała kanonierka z takielunkiem brygu, jednodziałowa. Jednostka nabyta przez marynarkę brytyjską w 1795, być może w tym samym roku zdobyta na Francuzach. Wyposażana w Sheerness od 20.05.1795 do 26.03.1796 (nazwana 26.10.1795), ale nie wprowadzona do aktywnej służby. Wymiary: 48’6” x 13’6” x 4’. Załoga: 12. Uzbrojenie: 1 x 24-f. Nadal stała w Sheerness w 1809, ostateczny los nieznany.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Wto 22:06, 22 Lut 2011    Temat postu:

Pozostałe jednostki typu Cerbère/Chalier:
Barra – luty 1794
Brutale – marzec 1794
Etna – grudzień 1794

Ostend – mała kanonierka z takielunkiem brygu, jednodziałowa. Jednostka nabyta przez marynarkę brytyjską w 1795, być może w tym samym roku zdobyta na Francuzach. Wyposażana w Sheerness od 20.05.1795 do 26.03.1796 (nazwana 26.10.1795), ale nie wprowadzona do aktywnej służby. Wymiary: 48’6” x 13’6” x 4’. Załoga: 12. Uzbrojenie: 1 x 24-f. Nadal stała w Sheerness w 1809, ostateczny los nieznany.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 19:13, 23 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, w okresie luty-kwiecień 1794 zakupiono dla Royal Navy szereg małych jednostek i przekształcono je w kanonierki (Gunboats, Gunvessels, Gun-Brigs) 3- do 6-działowe. Zrobiłem ich listę i byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź, czy wszystkie z tej grupy znalazłem, czy były jakieś daty rozkazów Admiralicji nakazujące ich zakupienie oraz o opis losów SHARK, której załoga podobno zbuntowała się i WILSON, co do której nie mam pewności czy istniała.
(04.1794) BADGER
(03.1794) BELLONA
(03.1794) BENJAMIN AND ANNE
(04.1794) CAROLINE
(03.1794) CROWN
(04.1794) DEFIANCE
(04.1794) EAGLE
(04.1794) FERRET
(04.1794) FORESTER
(02.1794) FOUR BROTHERS
(03.1794) FRANCIS
(04.1794) FURY
(03.1794) GEORGE
(03.1794) GRACE
(03.1794) HOPE
(03.1794) HORNET
(03.1794) JAMES AND WILLIAM
(03.1794) MAYFLOWER
(03.1794) NEW BETSY
(02.1794) REPULSE
(02.1794) ROBERT
(xx.1794) SCORPION
(02.1794) SCOURGE
(02.1794) SERPENT
(02.1794) SEVEN SISTERS
(02.1794) SHARK
(02.1794) TIGER
(02.1794) UNION
(02.1794) VIPER
(02.1794) WASP
(02.1794) WILLIAM
(xx.1794) WILSON
(02.1794) WOLF
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 20:29, 23 Lut 2011    Temat postu:

Większości zakupów dokonano na podstawie rozkazu Admiralicji z 3.02.1794. Daty kwietniowe, które Pan podaje dla Badger, Defiance, Eagle, Ferret, Fury, oraz marcowa dla okrętu Hornet, dotyczyły zakończenia wyposażania, a jednostki te (także Scorpion) nawet zarejestrowano już 7.03.1794, więc z pewnością nie były kupione w kwietniu. Oprócz wymienionych przez Pana (Repulse, Scourge, Serpent, Shark, Tiger, Viper, Wasp, Wolf) były jeszcze w tej grupie Bulldog, Hawke, Leopard, Lion.
Na podstawie tego samego rozkazu kupiono jeszcze 11 barek z Tamizy, które także zarejestrowano 7.03.1794, a wyposażano w różnym czasie, od marca do nawet lipca. Wśród nich były Bellona, Benjamin and Ann, Four Brothers, Grace, Mayflower, New Betsy, Seven Sisters, Union, William, a z nie wymienionych przez Pana: Louisa, Mary.
Ponadto 8 barek z Tamizy zarejestrowano później, tj. 3.06.1794: Caroline, Crown, George, Hope, James and William, Robert, Wilson, a także nie wymieniony przez Pana Nottingham.
Natomiast okręt Forrester kupiono w marcu i zarejestrowano 4.04.1794.
Francis to raczej pomyłka w tej grupie - od razu kupiono go z przeznaczeniem na hulk.

Wyposażanie 4-działowej kanonierki Shark (byłego hoy’a holenderskiego) zakończono w Woolwich 23.05.1794. Pod rozmaitymi porucznikami służyła na wodach krajowych. Jej ostatnim dowódcą był por. John Watson. Pod koniec 1795 zajmowała się eskortowaniem przybrzeżnych konwojów wokół Wysp Kanałowych. W nocy 11.12.1795 załoga podniosła bunt, uwięziła dowódcę i doprowadziła jednostkę do St. Vaast La Hougue, gdzie przekazała kanonierkę Francuzom. Dalsze losy nieznane. Incydent ten nie przeszkodził Watsonowi w późniejszej służbie, a nawet dowodzeniu małymi okrętami, chociaż komandorem został dopiero na liście emerytów.
Kanonierka Wilson istniała, wyposażono ją w Deptford (do kwietnia 1794), ale nigdy nie została wprowadzona do aktywnej służby, wypożyczona ministerstwu transportu 14.07.1796 (do 1800), sprzedana 22.04.1801.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1546
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Śro 21:14, 23 Lut 2011    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź na moje pytanie.
Poproszę Pana o opisanie tzw. kryzysu falklandzkiego, ale nie tego z lat 80-tych XX wieku , tylko tego z okresu 10-14 lipca 1770. Kiedy to eskadra okrętów hiszpańskich w składzie 4 fregat brała udział w blokadzie i zdobyciu Portu Egmont na Wyspach Falklandzkich.
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 23:58, 23 Lut 2011    Temat postu:

Historia sporu o Falklandy/Malwiny sięga lat 1760., kiedy prawie równocześnie w dwóch różnych miejscach tych wysp swoje osiedla założyli Francuzi (1763/1764, Port Louis w Falklandach wschodnich) oraz Brytyjczycy (1766, Port Egmont w Falklandach zachodnich). Wkrótce Francuzi odstąpili swoje aspiracje do wysp Hiszpanom, a ci przemianowali Port Louis na La Solidad. W 1769 dowódca hiszpańskiego okrętu prowadzącego badania tych wód został przegoniony („nakłoniony do oddalenia się”) przez brytyjski slup Tamar (16 dział), którym dowodził commander Anthony Hunt. Hiszpan wrócił jednak dwa dni później, z protestem od gubernatora La Solidad, żądającym od Brytyjczyków opuszczenia wysp w ciągu pół roku. Wówczas Hunt udał się do Anglii po instrukcje. Anglicy mieli na Falklandach jeszcze tylko slup Swift (14), który w marcu 1770 rozbił się u wybrzeży Patagonii, oraz slup Favourite (16), który w tej sytuacji pozostał na miejscu jedynym brytyjskim okrętem wojennym. W czerwcu 1770 w Port Egmont pojawiła się eskadra pięciu hiszpańskich fregat lub korwet, które ostrzelały Favourite i zmusiły mały garnizon angielski do poddania się. Anglicy zostali przymusowo wprowadzeni na pokład slupa, przetrzymywanego jeszcze przez 20 dni. Po tym okresie dowodzący Favourite commander William Maltby odpłynął do Wielkiej Brytanii, dokąd dotarł 22.09.1770.
Brytyjczycy nie ograniczyli się do ostrego protestu na dworze w Madrycie, tylko natychmiast rozpoczęli na dużą skalę przygotowania do wojny z Hiszpanią, wyposażając do wyjścia w morze najpierw 16, a potem jeszcze 25 liniowców, obok wielu mniejszych jednostek. Król i wiele miast ofiarowało duże premie dla zaciągających się ochotniczo doświadczonych marynarzy. Francuzi najpierw podjudzali Hiszpanów, ale potem zmienili zdanie i ostrzegli, że w razie wojny oni do niej nie przystąpią. W efekcie hiszpański ambasador został upoważniony 22.01.1771 do obiecania zwrotu Anglikom Port Egmont i konflikt załagodzono. Wkrótce Brytyjczycy wysłali na Falklandy fregatę, slup i transportowiec, aby przejęły osiedle od Hiszpanów.
Z góry uprzedzam, że nie mam pod ręką nazw tych pięciu jednostek hiszpańskich, które zajęły Port Egmont, a nie chce mi się ich szukać, nawet jeśli są gdzieś w sieci.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:38, 24 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VENGEANCE (zakupiony 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Czw 20:52, 24 Lut 2011    Temat postu:

Pierwotnie holenderski galiot, statek handlowy, być może o nazwie Lady Augusta. Kupiony przez Royal Navy i równocześnie zarejestrowany 21.11.1793. Remontowany i wyposażany w Sheerness jako 3-działowa kanonierka do 29.07.1795. Załoga: 30. Wprowadzona do aktywnej służby w Sheerness w 1795, wycofana do rezerwy w Portsmouth 19.02.1796. Wypożyczona ministerstwu transportu w marcu 1796. Sprzedana w listopadzie 1804.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 220, 221, 222  Następny
Strona 27 z 222

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin