Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 220, 221, 222  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 10:15, 12 Lut 2011    Temat postu:

Anglicy zajęli Hawanę tylko raz w historii, w 1762. Natomiast w 1748 (12 października wg kalendarza gregoriańskiego, albo 1 października - wg obowiązującego wtedy ciągle w Anglii kalendarza juliańskiego) odbyła się w pobliżu Hawany bitwa morska, w której 6 hiszpańskich liniowców zostało zaatakowanych przez 7 liniowców brytyjskich. Dowodzący Anglikami kontradm. Knowles wybrał się tylko na poszukiwanie Srebrnej Floty z Veracruz, która wg pogłosek miała wkrótce zawinąć do Hawany, natomiast o zdobywaniu takiego miasta ze swymi siedmioma liniowcami i bez armii lądowej nie mógł nawet śnić i oczywiście czegoś tak głupiego w ogóle nie rozważał. W wyniku starcia Hiszpanie stracili dwa liniowce (w tym jeden został spalony dwa dni po bitwie, aby uniknąć przechwycenia przez okręty Knowlesa). Anglicy zdobyli 60-działowy Conquistador (zbudowany w 1745 w Hawanie jako 70-działowy Jesús, Maria y José), który zapewne doprowadzili do Jamajki. Nie został on jednak wcielony do Royal Navy, a więc nie ma jego angielskich danych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 18:31, 12 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu WINCHCOMB (?)
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 19:37, 12 Lut 2011    Temat postu:

Panie Krzysztofie,
A może by tak chociaż wiek, w którym miałbym go szukać?!
Ale i tak nie spodziewam się wiele osiągnąć, ponieważ spisy NAZW angielskich okrętów wojennych takiej nie wymieniają w ogóle.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:34, 13 Lut 2011    Temat postu:

Witam, Panie Krzysztofie, ten WINCHCOMB to rzeczywiście chyba nie był okręt wojenny, znalazłem go w sieci, został zdobyty przez Hiszpanów w 1779 i używany jako fregata.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 19:51, 13 Lut 2011    Temat postu:

Winchcomb to brytyjska fregata (26-działowa) KORSARSKA, zdobyta przez Hiszpanów 4.08.1779 w pobliżu Azorów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:36, 14 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu LUTIN (zdobyty 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pon 22:21, 14 Lut 2011    Temat postu:

Pierwotnie francuski bryg-awizo Lutin typu Goéland/Hazard, budowany w Bayonne od października 1787 do kwietnia 1788, zwodowany w lutym 1788. Projektant Raymond-Antoine Haran. Nośność 134-180 ton, wyporność 286-332 tony, wymiary: 84’ x 24’ x 11’6”. Załoga: 81-110. Uzbrojenie: do 1792 – 6 x 4-f; od 1793 – 10 x 4-f i 2 haubice bądź 14 x 6-f i 4 x 4-f. W 1788 przeszedł z Rochefort do Brestu, w 1790 transportował działa w Indiach Zachodnich i wrócił do Rochefort, w marcu 1793 na wodach Martyniki. Zdobyty przez Anglików 25.07.1793 w pobliżu Nowej Fundlandii, wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako slup z takielunkiem brygu. Długość stępki do tonażu 74’2”, szerokość z poszyciem 26’0”, głębokość 11’7”. Tonaż prawdopodobnie 267 ton. Uzbrojenie: 12 x 4-f i 4 karonady 12-f. Zarejestrowany na Nowej Fundlandii 19.12.1793 i tam wprowadzony do aktywnej służby. Jego pierwszym dowódcą był commander James Thresher (zmarł w 1794), od czerwca 1794 okrętem dowodził commander Ambrose Crofton. Po przybyciu do Plymouth 15.11.1795 bryg został wycofany do rezerwy w grudniu tego samego roku. Sprzedany tam 26.01.1796.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 18:48, 16 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DISPATCH (zdobyty 1790)
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 20:45, 16 Lut 2011    Temat postu:

Dispatch zdobyty w 1790 na Francuzach to najprawdopodobniej wymysł Colledge’a, cytowany przez innych, albo konsekwentnie powtarzania pomyłka drukarska. W tym czasie Wielka Brytania i Francja nie toczyły między sobą wojny i były do niej jeszcze daleko. Oczywiście mógłby to być okręt piracki, ale wtedy nie byłby francuskim, tylko właśnie pirackim, nawet jeśli obsadzonym przez Francuzów. Mógłby być żaglowcem przemytniczym, ale wtedy nie zdobytym, tylko skonfiskowanym. Jednak podobne dywagacje i tak są bezprzedmiotowe, bowiem nic takiego najwyraźniej w ogóle nie miało miejsca.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1546
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Śro 21:33, 16 Lut 2011    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
31.05.1762 fregata Active i sloop Favourite zdobyły hiszpańska fregatę Hermione. W jakich okolicznościach się to odbyło i co stało się z tym łupem.
Pozdrawiam Janusz.


Ostatnio zmieniony przez Janusz Kluska dnia Śro 21:34, 16 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 23:24, 16 Lut 2011    Temat postu:

No cóż, to była rzeczywiście jedna z najbardziej niebywałych zdobyczy w historii wojen morskich, największa w całej Wojnie Siedmioletniej i to uzyskana w gruncie rzeczy przez przypadek.
Hiszpański okręt skarbowy Hermione wyruszył z Limy kursem na Kadyks jeszcze przed przystąpieniem Hiszpanii do wojny przeciwko Wielkiej Brytanii (1761). Tymczasem brytyjski adm. Saunders utrzymywał od maja do czerwca 1762 ścisłą kontrolę Cieśniny Gibraltarskiej wobec rozejścia się pogłoski, że alianci zamierzają przystąpić do oblężenia Gibraltaru, a francuska flota z Tulonu szykowała się do wyjścia. Aby nie dać się zaskoczyć, Saunders rozsyłał na wszystkie przyległe wody jednostki patrolowe, wśród których były Active i Favourite, dowodzone odpowiednio przez komandora Herberta Sawyer oraz commandera Philemona Pownall. W maju (podaje się daty 15.05 i 21.05) natknęły się one w pobliżu przylądka Santa Maria, na wybrzeżu Algarve, na ową nieszczęsną Hermione, którą po tak długim rejsie dzielił od Kadyksu już tylko jeden dzień żeglugi. Brytyjczycy wezwali Hiszpanów do poddania się, a ponieważ ci ostatni dopiero z tego wezwania dowiedzieli się o stanie wojny między obu państwami, nie byli w ogóle przygotowani do walki i poddali się bez stawiania jakiegokolwiek oporu.
Gigantyczny skarb, wartości ponad pół miliona ówczesnych funtów szterlingów, został podzielony zgodnie z zasadami dysponowania pryzowym. Saunders, Sawyer i Pownall dostali po około 65 tysięcy funtów każdy, oficerowie obu okrętów otrzymali po 13 tysięcy funtów każdy, zaś zwykły marynarz mógł cieszyć się z prawie 500 funtów (co równało się jego żołdowi za 33 lata służby).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 18:31, 17 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera ONANDAGA (1790).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Czw 19:37, 17 Lut 2011    Temat postu:

Służący na jeziorze Ontario 6-działowy szkuner Onondaga został zbudowany w Raven Creek w 1790. Zatonął 18.12.1793 w York, ale wrak wydobyto w 1794.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 18:28, 18 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, znalazłem w sieci dwa szkunery, zdobyte przez Brytyjczyków w sierpniu 1793 (BOSTON i ST. CROIX). Jakie były ich dane i losy ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pią 19:14, 18 Lut 2011    Temat postu:

Brytyjczycy zajęli te dwa szkunery po wkroczeniu do Tulonu. Jeden był amerykańskiej budowy (Boston albo Petit Boston), drugi nazywał się Sainte Croix. Ten ostatni wcielono do Royal Navy pod nazwą St Croix, obsadzono 8 ludźmi i uzbrojono w cztery półfuntowe działka relingowe; jego pierwszym dowódcą był (od października 1793) por. Maurice W. Suckling; mini-żaglowiec należał do sił oblegających Bastię w 1794, od sierpnia dowodził nim por. Francis Douglas. Szkuner wycofano ze służby pod koniec 1794.
Natomiast Boston, wcielony bez zmiany nazwy, obsadzony 10 ludźmi i uzbrojony w 2 x 4-f obok czterech działek relingowych, został już w grudniu 1793 odbity przez Francuzów, przez co jego formalna przynależność do Royal Navy jest raczej kwestionowana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 220, 221, 222  Następny
Strona 26 z 222

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin