Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 205, 206, 207 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 8:56, 21 Wrz 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LYNN (1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 9:19, 22 Wrz 2021    Temat postu:

Lynn z 1741 to 40-działowy (wg zamówienia) i 44-działowy (wg realizacji) dwupokładowiec wzorca z 1733. Parametry wzorca i załogę podałem przy okręcie Eltham z 1736. Uzbrojenie jak wymieniłem dla Dover z 1740/1741, ale najpóźniej w okresie wojny siedmioletniej (1759-1763) wymienione tu na cięższe, tj. na dolnym pokładzie działowym 20 armat 18-funtowych o długości 9 stóp, na górnym pokładzie działowym 20 armat 9-funtowych o długości 8 stóp, na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe o długości 6,5 stopy.
Zamówiono okręt 14.12.1739 w prywatnej stoczni Thomasa Westa w Deptford, teoretycznie jako "przebudowę" 40-działowca Lynn z 1715, rozebranego w Plymouth (!) już w październiku 1732. Stępkę położono 24.12.1739. Żaglowiec zwodowano 7.03.1741. Został ukończony w królewskiej stoczni w Deptford 16.05.1741. Miał rzeczywiste wymiary: 124'1" x 35'8" x 14'5", tonaż konstrukcyjny 688 ton.
Od 5 marca 1741 do 1744 okrętem Lynn dowodził kmdr Thomas Philpot, aczkolwiek jest w tym jakaś tajemnica, bowiem wg Charnocka Philpot zmarł już 13.05.1742. Okręt operował zimą 1741/1742 u zachodnich podejść do kanału La Manche, 30-40 mil na południowy zachód od Wysp Scilly; w 1742 został wysłany na spotkanie statków wschodnioindyjskich. Zimą 1742/1743 należał do eskadry kadm. Stewarta w Portsmouth. W latach 1743-1744 służył w rejonie Wysp Podwietrznych. We wrześniu 1744 komendę przejął tam nad nim Samuel Goddard. Lynn należał do eskadry komodora Knowlesa; postawił on w lutym 1744/1745 Goddarda przed sądem wojennym za dopuszczenie do ucieczki koło Porto Rico uszkodzonego hiszpańskiego okrętu - na rozprawie wyszło na jaw, że Goddard nieco szwankuje na umyśle, więc go w marcu zdymisjonowano. Nowym kapitanem Lynn został kmdr Charles Catford, operujący też w Indiach Zachodnich. Okręt wycofano do rezerwy w październiku 1745. Przeszedł rozległy remont w Chatham od grudnia 1745 do lipca 1746. Od czerwca 1746 dowodził nim kmdr Robert Man; w okresie 1747-1748 dwupokładowiec operował na Morzu Śródziemnym, przechodząc w październiku drobne naprawy w Port Mahon. Kiedy w związku z zawarciem pokoju kadm. Byng otrzymał 12.07.1747 rozkaz powrotu do kraju z Morza Śródziemnego, zostawił tam pod kadm. Forbesem małą eskadrę, w skład której wchodził Lynn. Remontowano go w Portsmouth od stycznia do lipca 1751. Od lipca 1755 do 1759 jego kapitanem był kmdr James Kirk, wysłany w styczniu 1756 do Bostonu; zdobył francuskie okręty korsarskie 19.10.1756 i 15.11.1756; w marcu 1757 pożeglował na Jamajkę. Jesienią 1758 eskortował stamtąd konwój 147 statków wracających do kraju; Kirk skarżył się na absolutną niesubordynację kapitanów żaglowców handlowych i na bandyckie zachowanie ich załóg podczas koniecznych postojów w neutralnych portach hiszpańskich. W lutym 1759 dowództwo Lynn przejął kmdr Walter Stirling. Dwupokładowiec pożeglował z konwojem do Wirginii 28.04.1759, wrócił do Anglii 21.11.1759. Zdobył małą jednostkę korsarską Francuzów z Saint-Malo. W 1760 tymczasowym kapitanem Lynn był kmdr John Clarke. Okręt zdobył francuskie żaglowce korsarskie 1.04.1760 i 2.05.1761. Uczestniczył (znów pod Stirlingiem) w zdobyciu Belleisle przez eskadrę komodora Keppela 6.04-8.06.1761. Od 16 czerwca 1761 okrętem dowodził kmdr Archibald Millar, wysłany na Morze Śródziemne, a potem operujący na Atlantyku (np. na Redzie Baskijskiej pilnowanej w 1762 przez eskadrę komodora Howe'a, zmienionego przez komodora Denisa) i wodach krajowych. Jednostkę wycofano do rezerwy w marcu 1763 i sprzedano 3.05.1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Śro 9:23, 22 Wrz 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:41, 28 Wrz 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LIVERPOOL (1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 7:23, 29 Wrz 2021    Temat postu:

Liverpool z 1741 to 40-działowy (wg zamówienia) i 44-działowy (wg realizacji) dwupokładowiec wzorca z 1733. Parametry wzorca i załogę podałem przy okręcie Eltham z 1736. Uzbrojenie jak wymieniłem dla Dover z 1740/1741.
Zamówiono okręt 8.02.1740 w prywatnej stoczni Johna Okill (czy też O'Kill & Co) w Liverpoolu. Początkowo miał się nazywać Enterprise. O nazwie Liverpool zdecydowano 20.02.1741. Stępkę położono 2.06.1740. Żaglowiec zwodowano 19.07.1741. Został ukończony w stoczni budowy do 3.09.1741. Jego rzeczywiste wymiary to: 124'3" x 35'9" x 14'6", tonaż konstrukcyjny 682 tony.
Miał krótką, ale mocno nietypową historię. Od lipca 1741 do 1744 okrętem Liverpool dowodził kmdr Thomas Swanton, początkowo operujący na kanale La Manche (w lipcu 1742 eskortował transportowce wiozące żołnierzy do Flandrii), w 1743 wysłany na spotkanie żaglowców wschodnioindyjskich, a potem na Morze Śródziemne (eskortował statki konwojów tureckich), gdzie zmarł 12.08.1744. Od 3 lutego 1745 kapitanem był kmdr George Durell, a jednostka służyła na Morzu Śródziemnym, w 1745 patrolując u wybrzeży Barbarii, na wiosnę 1746 należąc do eskadry skierowanej przeciwko Korsyce, potem odesłanej ku Riwierze; w 1746 eskortowała statki zmierzające do Genui; w październiku 1747 była w zespole patrolującym między Calvi a przylądkiem Corse dla przechwytywania transportowców wojska idących z Antibes i Villefranche do Genui. Wycofano ją do rezerwy w lipcu 1749. Pomimo dokonania miesiąc później przeglądu stanu, nie zdecydowano się na naprawę, tylko sprzedano okręt w Woolwich 14.09.1756. Ex-okręt wojenny Liverpool został żaglowcem korsarskim, co już było dość rzadkie, chociaż absolutnie nie unikatowe.
Zachowały się bardzo szczegółowe relacje z licznych, udanych rejsów korsarskiej jednostki Liverpool (Liverpoole), eksploatowanej w latach 1757-1759, łącznie z armatorem, udziałowcami, kapitanami, zdobytymi na francuskich statkach bogactwami itd., i na tej podstawie (zwłaszcza idealnie pasujących dat!) przyjmuje się na ogół, że to właśnie o ten okręt chodziło. Tym niemniej w dokumentach figuruje tonaż dwukrotnie mniejszy (!) i uwagi o znakomitych własnościach żeglarskich - co każe mi ostrożnie podchodzić do wspomnianego utożsamienia (chociaż wykluczyć go nie można); dlatego nie powtórzę tych historii.
Jednak prawdziwym ewenementem jest to, że admiralicja kazała 25.09.1759 odkupić jednostkę (od spółki Clark & Robinson)! Przemianowana na Looe, została w listopadzie 1759 oddana pod komendę kmdr. Taylora Penny, który sprawował dowództwo do 1763, służąc na wodach angielskich. Zdobył trzy francuskie żaglowce, m.in. 22-działowy okręt korsarski w czerwcu 1762. Pochwycił także wtedy mały żaglowiec hiszpański. Wycofano okręt do rezerwy w czerwcu 1763 i sprzedano w Woolwich 6.10.1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:56, 05 Paź 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ADVENTURE (1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 12:53, 06 Paź 2021    Temat postu:

Adventure z 1741 to początkowo 40-działowy (wg zamówienia) i 44-działowy (wg realizacji) dwupokładowiec wzorca z 1733. Parametry wzorca i załogę podałem przy okręcie Eltham z 1736. Uzbrojenie jak wymieniłem dla Dover z 1740/1741.
Zamówiono okręt 25.07.1740 w prywatnej stoczni Hugha Blaydesa w Hull. Stępkę położono w listopadzie 1740. Żaglowiec zwodowano 1.10.1741. Został ukończony w stoczni budowy do 4.02.1742. Jego rzeczywiste wymiary to: 124'3" x 35'10" x 14'6", tonaż konstrukcyjny 683 tony.
Od 8.09.1741 okrętem Adventure dowodził kmdr John Draper, wysłany na Jamajkę. W 1743 Adventure należał do eskadry komodora Ogle'a skierowanej do odbicia Ruatanu. Draper zmarł w Indiach Zachodnich 17.07.1743. Komendę przejął tymczasowo w 1743 por. William Beale. Następnym kapitanem był w 1744 Cornelius Mitchell, wciąż w rejonie Jamajki. Miejscem stacjonowania jednostki w 1744 był Port Royal. Okręt przeszedł remont w Deptford od listopada 1745 do stycznia 1747. W latach 1747-1749 dowodził nim kmdr Joseph Hamar, skierowany do Karoliny Południowej. Adventure został wycofany do rezerwy w maju 1749. Zdecydowano się obciąć dwupokładowiec do fregaty 32-działowej. Prace zrealizowano w Plymouth między kwietniem 1756 a sierpniem 1758. Koncepcja tego "strzyżenia", zmiany koncepcji, powody i skutki, uzbrojenie - wszystko jak już omówiłem przy jednostce Sapphire z tej samej grupy. Nowa głębokość ładowni 11'6". Dość nieoczekiwanie fregata Adventure miała zupełnie inne własności żeglarskie niż Sapphire - była szybka przy fordewindzie, ale raczej wolna przy bejdewindzie, zdecydowanie kiepsko trzymała się wiatru; miała wysoką zwrotność, jednak nienadzwyczajną dzielność morską - kołysała się bardzo szybko, nadwyrężając olinowanie. Od lipca 1758 do 1762 dowodził nią kmdr Matthew Moore. W 1759 i 1760 fregata w ramach eskadry komodora Reynoldsa chwytała francuskie okręty korsarskie i zaopatrzeniowe zmierzające do Kanady. W 1760 wchodziła w skład floty adm. Boscawena, potem adm. Hawke'a. Brała udział w zajęciu wyspy Belleisle 6.04-8.06.1761. Od marca 1762 jej kapitanem był kmdr Charles Middleton, patrolujący w pobliżu Hawru. Fregata zdobywała francuskie żaglowce korsarskie (sama lub we współdziałaniu) w 1762. Wycofano ją do rezerwy w kwietniu 1763. Od maja 1766 do 1769 kapitanem Adventure był kmdr Thomas Fitzherbert, wysłany 22.06.1766 do rejonu Jamajki. Od 1769 jednostką dowodził kmdr George Murray. Fregatę wycofano do rezerwy w styczniu 1770 i sprzedano w Deptford 20.03.1770.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:35, 12 Paź 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DIAMON (1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 7:40, 13 Paź 2021    Temat postu:

Diamond (bo z tym okrętem Diamon to chyba chodzi o literówkę?) z 1741 to początkowo 40-działowy (wg zamówienia) i 44-działowy (wg realizacji) dwupokładowiec wzorca z 1733. Parametry wzorca i załogę podałem przy okręcie Eltham z 1736. Uzbrojenie jak wymieniłem dla Dover z 1740/1741.
Zamówiono okręt 5.12.1740 w prywatnej stoczni Roberta Cartera w Limehouse. Stępkę położono 26.01.1740/1741. Żaglowiec zwodowano 30.10.1741. Został ukończony w królewskiej stoczni w Deptford do 17.02.1742. Jego rzeczywiste wymiary to: 124'9" x 35'10,75" x 14'7,375", tonaż konstrukcyjny 697 ton.
Od grudnia 1741 okrętem Diamond dowodził kmdr Robert Pett, wysłany w 1742 pod Kadyks. Pod koniec 1742 jednostka stacjonowała w Portsmouth, szykowana do wyprawienia na Morze Śródziemne. W 1743 Diamond operował już na tamtym morzu, w składzie floty adm. Mathewsa, a jego kapitanem był wtedy kmdr Charles Wager Purvis. W 1744 komendę przejął kmdr James Hodsoll (Hodsell). W połowie stycznia 1744 Diamond stojąc w zatoce Giens należał do łańcucha okrętów przekazujących sygnały o francuskiej flocie w Tulonie do brytyjskich sił głównych adm. Mathewsa. Dwupokładowiec walczył pod Hodsellem w bitwie pod Tulonem 11.02.1744. W maju 1744 został wysłany w małej eskadrze komodora Westa ku wybrzeżom Genui. Od września 1744 operował u zachodniego brzegu Włoch środkowych. Nadal tam przebywał w styczniu 1744/45. W 1745 jego dowódcą był kmdr Robert Robinson, wciąż na Morzu Śródziemnym. Diamond odesłano w 1746 na wody Lewantu, by atakował francuską żeglugę handlową koło Kandii i chronił statki brytyjskie. Potem (ciągle w 1746) eskortował konwój do Genui. W tym samym roku uczestniczył w blokadzie miasta Savona (nad Zatoką Genueńską) przez małą eskadrę komodora Strange'a. W 1747 został wysłany ku Wyspom Lerins, dla wzmocnienia ich obrony. Jednostkę wycofano w Anglii do rezerwy w maju 1748. Została sprzedana 5.10.1756.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Śro 8:07, 20 Paź 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:35, 19 Paź 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu KINSALE (1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Przepraszam za literówkę, rzeczywiście ostatnie "D" zostało "zjedzone".
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 8:07, 20 Paź 2021    Temat postu:

Kinsale z 1741 to początkowo 40-działowy (wg zamówienia) i 44-działowy (wg realizacji) dwupokładowiec wzorca z 1733. Parametry wzorca i załogę podałem przy okręcie Eltham z 1736. Uzbrojenie jak wymieniłem dla Dover z 1740/1741.
Zamówiono okręt 10.06.1740 w prywatnej stoczni Henry'ego Birda, w Rotherhithe (koło Globe Stairs). Stępkę położono 14.01.1740/1741. Żaglowiec zwodowano 27.11.1741. Został ukończony w królewskiej stoczni w Deptford do 3.04.1742. Jego rzeczywiste wymiary to: 124'8" x 35'0,75" x 14'4,5", tonaż konstrukcyjny 701 ton.
Od grudnia 1741 okrętem Kinsale dowodził kmdr John Hamilton. W 1742 żaglowiec służył na wodach kanału La Manche. Zdobył hiszpańską jednostkę korsarską 8.09.1742 niedaleko Dieppe. Być może potem operował na wodach Nowej Fundlandii. W 1744 kapitanem Kinsale należącego do floty adm. Norrisa na kanale La Manche był kmdr Robert Young, wysłany w tym samym roku z konwojem na wody Wysp Podwietrznych i do Nowej Fundlandii. Zdobył we wrześniu w Fichot na Nowej Ziemi (dla Brytyjczyków port Fishotte albo Fischot, na Nowej Fundlandii) pięć małych francuskich żaglowców stojących na kotwicy (co Anglicy do dziś ogłaszają wielkim zwycięstwem, chociaż chodziło o jednostki załadowane rybami, aczkolwiek uzbrojone), po czym podążył z konwojem do Lizbony. W 1745 komendę nad okrętem przejął kmdr Samuel Lofting, skierowany do Indii Zachodnich, ale 16 lipca zdymisjonowany (za "nieodpowiednie zachowanie"). Po ponownym wyposażeniu Kinsale w Woolwich, jego dowódcą był od września 1745 commander William Harman (Harmon), awansowany w styczniu 1745/46 do stopnia captain i służący w Louisbourgu, skąd okręt wrócił do Anglii pod koniec 1746. W 1747 dwupokładowcem dowodził krótko kmdr Peter Denis. Kinsale przeszedł gruntowny remont w firmie Wells & Stanton w okresie od maja 1748 do listopada 1749. Mimo tego pozostawał w rezerwie. Od sierpnia do listopada 1758 przekształcono go w Deptford w hulk przeznaczony dla Antigui, gdzie został przeprowadzony. Marynarka sprzedała jednostkę w 1763, prawdopobnie w miejscu ostatniego stacjonowania.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:58, 26 Paź 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LAUNCESTON (1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 9:35, 27 Paź 2021    Temat postu:

Launceston z 1741 to początkowo 40-działowy (wg zamówienia) i 44-działowy (wg realizacji) dwupokładowiec wzorca z 1733. Parametry wzorca i załogę podałem przy okręcie Eltham z 1736. Uzbrojenie jak wymieniłem dla Dover z 1740/1741.
Zamówiono okręt 22.12.1740 w prywatnej stoczni Johna Buxtona w Rotherhithe. Najpierw planowano dla niego nazwę Princess Louisa. Stępkę położono 26.01.1740/1741. Żaglowiec zwodowano 29.12.1741. Został ukończony w królewskiej stoczni w Deptford do 7.03.1742. Jego rzeczywiste wymiary to: 124'7" x 35'10,375" x 14'4,5", tonaż konstrukcyjny 701 ton.
Od stycznia 1741/1742 okrętem Launceston dowodził kmdr Peter Warren, najpierw na wodach kanału La Manche, potem na Morzu Śródziemnym; żaglowiec zdobył 10.05.1742 hiszpańską jednostkę korsarską w pobliżu Port Mahon. Operował w lipcu 1742 na kanale La Manche, ochraniając żeglugę handlową między przylądkiem Lizard a wyspami Scilly; w październiku 1742 wysłano go w rejon Wysp Powietrznych. Tam Warren, jako najstarszy stopniem oficer, przejął komendę nad miejscowymi siłami, z proporcem komodorskim na Launceston. Od 26 grudnia 1742 kapitanem Launceston był kmdr Richard Tyrrell, a dwupokładowiec wciąż służył na wodach Wysp Podwietrznych. Zarówno w 1743, jak i w 1744 był flagowcem komodora Warrena, chociaż z przerwami. Pochwycił hiszpańskie żaglowce korsarskie 23.02.1744 i 3.03.1744 oraz francuskie żaglowce korsarskie 10.11.1744 i 7.01.1745. W kwietniu 1745 komendę nad nim przejął kmdr Warwick Calmady. Launceston nadal wchodził w skład eskadry komodora Warrena, ale już nie jako flagowiec. Komodor otrzymał 8.03.1745 koło Antigui rozkaz z kraju, aby jego eskadra wzięła udział w wyprawie przeciwko Louisbourgowi i wyruszył 13.03, docierając na miejsce w kwietniu. W ten sposób Launceston uczestniczył w działaniach podczas oblegania Louisbourga w maju i czerwcu 1745. Od 22 czerwca 1745 (data promocji do stopnia captain) dowodził okrętem kmdr Robert Man, wysłany z Louisbourga do Francji (do Rochefort) w eskorcie statków z jeńcami francuskimi na wymianę i mieszkańcami zdobytej twierdzy. Jednostka przeszła remont w Plymouth od maja 1746 do czerwca 1747. Od 1746 jej kapitanem był kmdr Henry Swaysland. Żaglowiec został wycofany do rezerwy w lipcu 1748. Od 28.02.1752 do września 1757 pełnił rolę hulka kwarantannowego na Stangate Creek, potem w Chatham. Od kwietnia 1758 do sierpnia 1759 był remontowany i wyposażany w Sheerness. Nosił teraz nieco słabsze niż standardowe uzbrojenie: na pokładzie dolnym miał 20 dział 12-funtowych (o długości 9 stóp), na pokładzie górnym 20 dział 6-funtowych (o długości 8 stóp), na pokładzie rufowym 4 działa 6-funtowe (o długości 6,5 stopy) - jego salwa burtowa ważyła więc 86% tej z okrętu Dover. Od lipca 1759 komendę nad nim sprawował kmdr Edmund Affleck, pełniąc służbę patrolową. Zdobył francuskie okręty korsarskie 6.04.1760 i 17.08.1760. Uczestniczył w operacji zajęcia Belleisle przez eskadrę komodora Keppela 6.04-8.06.1761. Latem 1762 Launceston należał do floty adm. Hawke'a. W lipcu 1762 eskortował do Nowej Anglii transportowce udające się tam po drewno masztowe. Jesienią 1762 wchodził w skład sił wiceadm. Hardy. Skierowano okręt 17.11.1762 na Morze Śródziemne. W 1763 jednostką (wycofaną do rezerwy już w czerwcu) dowodził krótko kmdr James Hackman. Launceston przeszedł drobny remont w Sheerness w czerwcu i lipcu 1765. Od stycznia 1766 do 1769 jego kapitanem był John Gell (captain od 4.03.1766), a żaglowiec pełnił rolę jednostki flagowej wiceadm. Durella. Skierowano ich (wiceadmirała, komandora i okręt) 25.06.1766 na wody Ameryki Północnej. Launceston wrócił do Anglii i został wycofany do rezerwy w listopadzie 1769. Sprzedano go w Portsmouth 25.03.1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 10:26, 02 Lis 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LOOE (1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 14:25, 03 Lis 2021    Temat postu:

Looe z 1741 to początkowo 40-działowy (wg zamówienia) i 44-działowy (wg realizacji) dwupokładowiec wzorca z 1733. Parametry wzorca i załogę podałem przy okręcie Eltham z 1736. Uzbrojenie jak wymieniłem dla Dover z 1740/1741.
Zamówiono okręt 22.12.1740 w prywatnej stoczni Thomasa Snelgrove w Limehouse. Stępkę położono 26.01.1740/1741. Żaglowiec zwodowano 29.12.1741. Został ukończony w królewskiej stoczni w Deptford do 3.04.1742. Jego rzeczywiste wymiary to: 124'4,5" x 35'8" x 14'6,5", tonaż konstrukcyjny 685 ton.
Od stycznia lub od marca 1741/1742 okrętem Looe dowodził kmdr George Carnegie, hrabia Northesk; operował na wodach Zatoki Biskajskiej, w pobliżu przylądka Finisterre. Zwalczał hiszpańską żeglugę - w czerwcu 1742 ścigał daremnie mały żaglowiec korsarski, który chroniąc się w Portonovo wszedł daleko w górę rzeki; załoga Looe mogła tylko zniszczyć 4-działową baterię nadbrzeżną. Wyszedłszy w morze dwupokładowiec spotkał 7.07 fregatę Deal Castle, z którą wspólnie zaatakował port w Vigo, chwytając dwa żaglowce i paląc następne dwa, mimo zaciekłego oporu Hiszpanów na jednostkach i brzegu. Wrócił 19.07 pod Portonovo, gdzie hrabia Northesk próbował zdobyć wspomniany okręt korsarski korzystając z jednego z pryzów, ale ponownie skończyło się na stratach poczynionych obrońcom na lądzie. Od 1743 kapitanem Looe był kmdr Ashby Utting, wysłany do Indii Zachodnich. Krążąc u wybrzeży Kuby ścigał i zdobył 4.02.1743/44 francuski żaglowiec; Utting postanowił skierować się z pryzem na holu do Charlestonu. Źle rozpoznając położenie lub nie zauważając silnego prądu dowódca zarządził zwrot na północny wschód, dla zbliżenia się do półwyspu Floryda, w takim momencie, że krótko po godz. pierwszej nad ranem 5.02.1743/44 Looe wraz ze swym pryzem wszedł na rafę koralową u skraju mielizny Martyr's i uległ zniszczeniu. Rafa nazywa się od tamtego czasu Looe Cay/Looe Key.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1598
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:58, 09 Lis 2021    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LOWESTOFF (1742).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 205, 206, 207 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 206 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin