Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 20:04, 12 Sty 2011    Temat postu:

Royal Navy kupiła tę cywilną jednostkę 16.02.1763 w jednej z prywatnych stoczni południowego wybrzeża Anglii i wcieliła pod nazwą Endeavour, jako kuter 4-działowy. Wymiary: 42’3” (lub 44’5”) x 18’10,5” (lub 18’10”) x 7’4” (lub 7’6”), tonaż 53 tony. Załoga: 24. Uzbrojenie: 4 x 3-f i osiem półfuntowych działek relingowych. Żaglowiec został wyposażony w Chatham w okresie luty-marzec 1763 i w kwietniu wcielony do aktywnej służby na wodach u przylądka Beachy Head. Do 1765 jego dowódcą był por. Thomas Mainwaring, w latach 1766-1768 por. Herbert Thomas, a w latach 1769-1770 por. David Cumby. Kuter został sprzedany w Sheerness 24.12.1771. Ponieważ w latach 1763-1775 Wielka Brytania nie prowadziła z nikim wojny (pewno przez roztargnienie), więc ten tyci żaglowiec nie miał żadnej okazji, by wyróżnić się bojowo. Jego główny powód do znalezienia się na kartach historii polega na tym, że należy do licznej grupy kutrów nabytych przez brytyjską marynarkę w 1763 jako oficjalnie PIERWSZE okręty tej kategorii w Royal Navy (wcześniejsze były tylko wynajmowane).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 19:17, 13 Sty 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu SARPEN (zdobyty 1807).
Panie Krzysztofie, u Colledge'a jest jeszcze jeden ENDAVOUR, zakupiony w 1763 i utracony 11.10.1780 (zatonął podczas słynnego huraganu), czy był też taki ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 23:06, 13 Sty 2011    Temat postu:

Co do tego drugiego okrętu Endeavour (nie Endavour), to można o nim powiedzieć, że zarówno „był taki”, jak „nie był”. Rzecz w tym, że z pewnością istniała jednostka tej nazwy utracona 11.10.1780 w słynnym huraganie w Indiach Zachodnich. Lecz zarówno jej początki w Royal Navy jak koniec (sic!) nie są jasne poza tym, że na pewno nie kupiono jej w 1763 r. W każdym razie chodziło o zbudowany w Ameryce szkuner. Jedni uważają, że został kupiony przez brytyjską marynarkę w 1775, inni – w 1778. Uzbrojony w 14 dział, obsadzony 45-osobową załogą, używany był tylko na wodach amerykańskich i w Indiach Zachodnich, jako slup lub szkuner. W czasie tego huraganu dowodził nim por. Francis Woolridge. Katastrofa może jednak nie była taka nieodwracalna, skoro wszystkich ludzi uratowano (podczas gdy inne okręty tonęły w tym samym sztormie z całymi lub prawie całymi załogami), a wg niektórych źródeł sam szkuner sprzedano dopiero w 1782. Niektórzy autorzy uważają jednak, że ten 14-działowy szkuner Endeavour, który został sprzedany w 1782, to zupełnie inny okręt (wymiary 60’ x 20’ x 9’6”, tonaż 118 ton, 14 dział 4-f), kupiony w 1781.

Natomiast Sarpen był pierwotnie 16-działowym brygiem duńskim, zwodowanym 24.09.1791 w Kopenhadze. Należał do typu Lougen, już przeze mnie kilkakrotnie charakteryzowanego. W marcu 1801 pełnił rolę patrolową, należąc do systemu obrony Kopenhagi. Tuż przed atakiem Nelsona zakotwiczył wraz z brygiem Nidelven na kanale Kronloebet za rufą okrętu blokadowego Mars. Miał wówczas 85 ludzi załogi, zdaniem Anglików był uzbrojony w 18 dział 18-f, a dowodził nim porucznik Fabritius. Sarpen należał do grupy jednostek dowodzonych bezpośrednio przez następcę tronu, który nie udzielił pomocy walczącym okrętom, a w efekcie bryg wyszedł z bitwy bez szwanku. Zajęty przez Anglików po kapitulacji Kopenhagi 7.09.1807, przyprowadzony do Chatham 7.11.1807. Wyposażany tu do służby pod angielską banderą od listopada 1807 do lipca 1808. Wcielony do Royal Navy pod niezmienioną nazwą jako 18-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 94’5” x 27’4” x 10’3”, tonaż 308 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 16 karonad 24-f. Początkowo rozważano propozycję przemianowania tego okrętu na Voltigeur, ale zamiaru nie zrealizowano. W aktywnej służbie od 1808, na Morzu Północnym i Bałtyku (dowódca – commander James Gifford). Od 1809 jego dowódcą był commander John Sanderson Gibson. Uczestniczył w operacji przy wyspie Texel w 1809. Wycofany do rezerwy w grudniu 1809 w Sheerness, rozebrany tam w sierpniu 1811.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 18:31, 14 Sty 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MOHAWK (1759).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 19:14, 14 Sty 2011    Temat postu:

Slup 18/16-działowy o takielunku snowa, zbudowany w Oswego nad jeziorem Ontario (możliwe, że chodziło o dokończenie przez Anglików budowy francuskiego pryzu) w 1759. Brak danych w dokumentach, ale na podstawie obrazów szacuje się jego wymiary na około 95’ x 24’, przy tonażu 140 ton. Niewielkie zanurzenie, prawie płaskie dno, po trzy żagle rejowe na obu masztach, żagiel gaflowy przy snow-maszcie. W 1760 okręt ten brał udział w operacji generała Amhersta i komandora Loringa przeciwko Francuzom na Rzece Św. Wawrzyńca. Około 1763 przebywał w pobliżu Oswego. Wywrócił się i zatonął w 1764.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 19:57, 15 Sty 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BRUNSWICK (1765).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 22:12, 15 Sty 2011    Temat postu:

O okręcie tym nie wiadomo raczej nic więcej ponad to, co można przeczytać u Colledge’a. Brunswick był uzbrojonym szkunerem, zbudowanym w Oswego nad jeziorem Ontario w 1765. Uznano go za niezdatnego do dalszej służby w 1778.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:56, 16 Sty 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu REGENT (zakupiony 1816).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 20:51, 16 Sty 2011    Temat postu:

Informacje Colledge’a na temat tego okrętu nie są ścisłe, chociaż od razu trzeba dodać, że dostępne dokumenty tworzą bardzo niejasny obraz. Na pewno był to bryg o wymiarach 97’9” x 29’ x 13’, o tonażu 359 ton, uzbrojony w 10 karonad 12-f, 2 działa 9-f i 2 działa 6-f. Budowano go w Genui dla Francuzów; został zajęty przez Brytyjczyków na pochylni przy wkraczaniu do Genui, co miało miejsce w kwietniu 1814, aczkolwiek David Lyon podaje dla tego okrętu dziwaczną datę 1813, kiedy Francuzi jeszcze w najlepsze panoszyli się w tym mieście. Nie wiem, co w tym kontekście oznacza data zakupu przez Admiralicję w 1816, chociaż od biedy można sobie wyobrazić pracę machiny biurokratycznej. Dalsze losy są jeszcze mniej jasne – być może od razu przekazany do Straży Brzegowej, ale może dopiero później, służył jeszcze w 1821. Trudno mi powiedzieć, na ile przekonanie Colledge’a o przekazaniu okrętu służbie celnej w 1831 opiera się na wiarygodnych przekazach, gdyż niemal na pewno chodzi o tę samą datę ostatniej informacji o brygu – 1821 przekręcone na 1831, bądź 1831 przekręcone na 1821.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 18:28, 17 Sty 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SIREN (zdobyty 1814).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 22:30, 17 Sty 2011    Temat postu:

Pierwotnie amerykański bryg wojenny Syren, zbudowany w 1803 przez Nathaniela Huttona w Filadelfii, zwodowany 6.08.1803. Projektant Benjamin Hutton (młodszy). Wymiary: 93’3,5” x 27’9” x 12’6”, tonaż 240 lub 250 ton. Załoga: 137. Klasyfikowany jako 16-działowy, uzbrojony w 1813 r. w 2 x 12-f i 16 karonad 24-f, zaś w 1814 r. w 2 x 9-f, 2 karonady 42-f i 12 karonad 24-f. Zbudowany do służby na wodach północnoafrykańskich, dobry żaglowiec tylko przy ładnej pogodzie i słabym wietrze, o ostrych liniach kadłuba; był jednak miękki na skutek silnego wznoszenia się denników, łatwo go było przeciążyć, przy silniejszych wiatrach spisywał się kiepsko. W latach 1803-1806 służył na Morzu Śródziemnym, uczestniczył w wojnie z Trypolisem, w marcu 1804 zdobył dwa żaglowce (bryg i polakrę), brał udział w atakach Trypolis w sierpniu i wrześniu 1804. W 1806 wrócił do USA i został wycofany do rezerwy. W 1807 ponownie wprowadzony do aktywnej służby, wysłany z depeszami do Francji. Przemianowany na Siren w 1810. W maju i lipcu 1814 zniszczył u wybrzeży Afryki dwa brytyjskie statki handlowe (fregatę i bryg). Zdobyty na tych wodach przez Brytyjczyków 12.07.1814 po 11-godzinnym pościgu, podczas którego załoga brygu wyrzuciła za burtę działa, kotwice, liny kotwiczne, łodzie i drzewca zapasowe, a i tak nie umknęła przed ociężałym 74-działowcem. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Siren, formalnie jako bryg 16-działowy, uzbrojony w 16 karonad 24-f i 2 działa 12-f. Wymiary: 94’3,5” x 27’0” x 12’6”, tonaż 298 ton. Faktycznie nie został jednak wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą, był używany w 1815 jako lazaret (hulk szpitalny) i zaraz potem usunięty z marynarki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:39, 18 Sty 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, znalazłem w sieci bryg RATTLESNAKE (zdobyty 22.06.1814), czy był taki okręt ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 21:26, 18 Sty 2011    Temat postu:

Był, ale to dość tajemnicza jednostka. Zbudowany jako bryg korsarski w Medford (stan Massachusetts) przez Turnera, nosił pierwotnie nazwę Rambler. Kupiony w 1813 za 18 tysięcy dolarów przez amerykańską marynarkę wojenną, służył w niej w charakterze 14-działowego brygu Rattlesnake o tonażu 278 ton. Wyszedł 10.01.1814 (dowódca John Creighton) z Portsmouth (stan New Hampshire), kierując się razem ze szkuner-brygiem Enterprise na wody Indii Zachodnich. Oba okręty zdobyły tam (i dalej na Atlantyku) pięć brytyjskich statków i jednostek korsarskich (bryg Isabella 18.01; fregatę Sincerity 20.01; bryg Rambler 7.02; szkunery Eliza i Mars 23.02), po czym musiały się rozdzielić 25.02. w wyniku spotkania z silniejszą jednostką brytyjską. Rattlesnake wrócił do Wilmington w Północnej Karolinie 9.03.1814, a następnie wyruszył w kolejny rejs krążowniczy (dowódca por. James Renshaw), tym razem na wodach Ameryki Północnej, wyposażony w 16 dział. Zdobył jeszcze trzy statki przeciwnika (bryg John 9.06; bryg Crown Prince i slup Fanny 22.06), a natychmiast potem trafił na ciężką fregatę brytyjską Leander; podczas długiego pościgu Amerykanie wyrzucili za burtę wszystkie działa oprócz dwóch długich 9-funtówek, ale przy silnym wietrze i wzburzonym morzu nie dali rady uciec cięższemu okrętowi i poddali się tego samego dnia (tj. 22.06.1814) u przylądka Sable (przy południowym krańcu Nowej Szkocji). I tu ślad prawie się urywa, gdyż istnieje tylko jeden dokument ze stoczni w Halifaxie (datowany 31.07.1814), mówiący o kupieniu tego brygu dla potrzeb Royal Navy. Brak innych przesłanek na temat jego służby pod brytyjską banderą i większość historyków nie dostrzega takowej w ogóle.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1601
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 19:05, 19 Sty 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CHAMPLAIN (1819).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 21:45, 19 Sty 2011    Temat postu:

Trójmasztowiec (bryg?) używany na jeziorze Champlain, podobno 32-działowy, co przy tych wymiarach sugeruje budowę w stylu pływającej baterii, doliczenie wszystkich muszkietów załogi lub pomyłkę w źródłach. Wymiary: 60’9” x 20’ x ?, tonaż 111 ton. Był już w służbie w 1816 albo może kupiony dopiero w 1819. Sprzedany około 1832.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 21 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin