Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 217, 218, 219  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 17:38, 07 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu RENOWN (zdobyty 1651).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6199
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Wto 21:15, 07 Sie 2012    Temat postu:

Istnieją co najmniej trzy wersje pochodzenia tego okrętu, ustawione niżej wg dat publikacji.
1) Żaglowiec nieznanej marynarki zdobyty przez Anglików w 1653 i wcielony do floty angielskiej pod nazwą Renown, jako 20-działowy brander. Sprzedany w 1654.
2) Francuski okręt 24-działowy Renommée, nieznanego pochodzenia, wyposażony do służby w czerwcu 1648 na atlantyckim wybrzeżu. Tonaż 300 ton, załoga: 147 ludzi. W grudniu 1651 zdobyty przez Anglików i wcielony do angielskiej floty pod nazwą Renown, jako brander 20-działowy. Sprzedany w 1654.
3) Żaglowiec holenderski zdobyty przez Anglików w 1652 i wcielony do floty angielskiej pod nazwą Renown, jako 10-działowy brander o załodze 30 ludzi. W aktywnej służbie od 1652, sprzedany w 1654.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:37, 08 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FOX (zdobyty 1658).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6199
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 19:29, 08 Sie 2012    Temat postu:

Żaglowiec korsarski St Antoine, być może francuski, zdobyty przez Anglików koło Ostendy w 1658. Wcielony do angielskiej floty pod nazwą Fox albo Fox Frigate, jako 14/12-działowy okręt 6 rangi. Długość stępki 72’0”, szerokość 23’0”, głębokość 8’6”, zanurzenie 10’0”, tonaż 203 tony. Załoga: 30-60 ludzi. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1658. Działał na wodach irlandzkich (1660), portugalskich (1662), pochwycił algierski okręt korsarski w zatoce Argilla w lutym 1666. Przebudowany w 1666 na 6/4-działowy brander o załodze 30-35 ludzi. Uczestniczył w bitwie Dnia Św. Jakuba 25.07.1666 w estuarium Tamizy (na płyciźnie Gunfleet). Podczas rajdu kontradmirała Holmesa przeciwko holenderskiej żegludze na Vlie (w pobliżu West-Terschelling) zużyty 9.08.1666 do podpalenia jednego z trzech największych statków holenderskich. Spalono wtedy („Ognisko Holmesa”) ponad 150 holenderskich jednostek, zadając straty szacowane na milion funtów albo 12 milionów guldenów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:32, 10 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu WATERHOUND (zdobyty 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6199
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pią 18:38, 10 Sie 2012    Temat postu:

Pierwotnie holenderski żaglowiec Waterhond z Rotterdamu. Zdobyty 12.07.1652 przez eskadrę Blake’a na Morzu Północnym i wcielony do angielskiej floty pod nazwą Waterhound, jako 30/32-działowy okręt 5 rangi. Załoga: 120. W aktywnej służbie pod angielską banderą od 1652. Walczył w bitwach pod Kentish Knock 28.09.1652, Portland 18.02.1653, Gabbard (North Foreland) 2-3.06.1653 oraz Scheveningen (Texel) 31.07.1653. Sprzedany w 1656.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:38, 11 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TARTAN (1702).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6199
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 21:31, 11 Sie 2012    Temat postu:

Chodzi naprawdę o okręt Tartar (Colledge pomylił nazwy, lub jest to u niego literówka), prototypową jednostkę specjalnej grupy żaglowców 5 rangi, zbudowanych na początku panowania królowej Anny. Charakteryzowały się przykryciem pokładu głównego pełnym pokładem górnym (nawet na śródokręciu), osłaniającym artylerzystów i być może ułatwiającym odpieranie abordażu. Drugą nietypową i rzucającą się w oczy cechą było zastosowanie bardzo wąskiej rufy, w typie handlowych pinek, która umożliwiała prowadzenie ognia z ćwiartek rufowych i miała być bardziej odporna na uderzenia fal czy pocisków wroga. W każdym razie przyczyniła się do nazywania tych jednostek, w niektórych dokumentach, pinkami. 32-działowy Tartar został zamówiony 7.04.1702 w państwowej stoczni w Woolwich i zwodowany 12.09.1702. Wymiary: 108’9” x 29’6” x 13’0”, tonaż 420 ton. Załoga: 100-145. Uzbrojenie nominalne wg Ustalenia z 1703: na pokładzie dolnym 4 półkolubryny o długości 8’0”, na pokładzie głównym 20-22 dział 6-funtowych o długości 7’6”, na pokładzie rufowym 4-6 dział 4-funtowych o długości 7’0”. Był to więc naprawdę półtorapokładowiec z bardzo nielicznie obsadzoną dolną baterią. W 1704 niósł 22 rarogi oraz 10 dział typu minion.
W aktywnej służbie od 1702, w 1703 wchodził w skład floty Rooke’a, uczestniczył w bitwie pod Vélez-Málagą 13.08.1704. W styczniu 1705 woził zaopatrzenie do Gibraltaru, potem w tym samym roku działał w Indiach Zachodnich, w 1706 i 1708 na Morzu Północnym, w latach 1709-1710 eskortował konwoje nowofundlandzkie, w okresie 1711-1712 na Morzu Śródziemnym. Chwytał francuskie okręty korsarskie i państwowe od 1704 do 1708. Od marca 1713 do lipca 1714 remontowany w Deptford, służył potem na wodach szkockich, a w latach 1717-1719 u wybrzeży Maroka. W 1725 niósł 12 dział 9-funtowych i 18 dział 6-funtowych. W okresie 1725-1728 na wodach Wirginii, najpóźniej w 1728 zdjęto z niego dwie z 9-funtówek. W 1729 przeklasyfikowany na 20-działowy okręt 6 rangi i odpowiednio wyposażony. Wysłany na Jamajkę, wycofany do rezerwy 7.07.1732. Rozebrany w Deptford w maju 1733, w celu zbudowania z jego części okrętu 6 rangi.
W nowej postaci spłynął na wodę 28.03.1734, został ukończony 2.05.1734. Jak zwykle można sobie dyskutować, czy chodzi o poprzedni żaglowiec po przebudowie, czy o następną jednostkę o nazwie Tartar. Nowe wymiary: 106’0” x 30’6” x 9’5”, tonaż 430 ton. Załoga: 140 (od 1745 roku – 160). Uzbrojenie: 20 x 9-f. W aktywnej służbie od 1734, do 1741 walczył (z sukcesami) głównie na wodach Ameryki Północnej (uczestnicząc m.in. w ekspedycji przeciwko Florydzie w 1740), w 1742 – u zachodniego wejścia na kanał La Manche oraz koło Orkadów. W 1744 znów w Ameryce, w czerwcu 1748 skierowany do Indii Wschodnich, tam też w 1751. Wycofany do rezerwy w maju 1752. Rozebrany w Deptford w okresie od kwietnia do czerwca 1755.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:40, 12 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FOWEY (1705).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6199
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Nie 21:11, 12 Sie 2012    Temat postu:

30/32-działowy okręt 5 rangi z grupy Tartar, którą opisałem w poprzednim poście. Nazywany też fregatą. Zbudowany w Chatham, zamówiony 16.03.1703, zwodowany 10.03.1705. Wymiary: 108’0” x 29’6” x 13’0”, tonaż 412 ton. Załoga: 100-145. Uzbrojenie nominalne wg Ustalenia z 1703: na pokładzie dolnym 4 półkolubryny o długości 8’0”, na pokładzie głównym 20-22 dział 6-funtowych o długości 7’6”, na pokładzie rufowym 4-6 dział 4-funtowych o długości 7’0”. W aktywnej służbie od 1705, głównie na Morzu Śródziemnym. W sierpniu 1705 wspierał angielski desant pod Barceloną. Na początku sierpnia 1707 krążył koło przylądka Cépet, aby uniemożliwić galerom francuskim przedzieranie się wzdłuż brzegu. Kiedy w 1709 przechodził z Alicante do Lizbony, natknął się na dwa francuskie okręty 40-działowe i po boju pościgowym został zdobyty 14.04.1709 koło przylądka Gata. Teoretycznie wcielony do floty francuskiej bez zmiany nazwy, jako liniowiec (liniowco-fregata) 5 rangi, ale brak informacji o jego dalszych losach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:49, 13 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BETTY (zakupiony 1695).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6199
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pon 18:32, 13 Sie 2012    Temat postu:

Początkowo żaglowiec korsarski z Bristolu, kupiony przez Royal Navy 26.04.1695 i wcielony jako 36-działowy okręt 5 rangi. Wymiary: 103’0” x 28’6” x 11’9”, tonaż 372 tony. Załoga: 90-135. Uzbrojenie: 28/36 dział, w tym na pokładzie dolnym 8 półkolubryn, na pokładzie górnym 20 dział 6-funtowych, na pokładzie rufowym 8 dział typu minion (półtorapokładowiec). W aktywnej służbie od 1695, skierowany do Indii Zachodnich. W czasie rejsu powrotnego w eskorcie konwoju zdobyty 14.09.1695 (albo 14.08.1695) około 200 mil na południowy zachód od Cape Clear przez francuski okręt korsarski, po zaciętej walce, w której zginęło 18 Anglików, w tym kapitan. Używany przez Francuzów jako korsarski żaglowiec 28/32-działowy. Odbity przez Anglików 15.02.1696 i przemianowany na Betty Prize. W latach 1698-1699 operował na Morzu Śródziemnym, w 1701 u wybrzeży Gwinei, w 1702 mierzył wody Irlandii. Sprzedany w prywatne ręce 1.10.1702.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:11, 15 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CARLISLE (1698).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6199
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 17:57, 15 Sie 2012    Temat postu:

48/50-działowy okręt 4 rangi, z drugiej serii tzw. grupy 130-stopowej, zamówionej w dużych ilościach pod koniec XVII w. Zbudowany w Plymouth, zamówiony 24.12.1695, zwodowany 16.05.1698. Wymiary: 132’0” x 34’6” x 13’2”, tonaż 709 ton. Załoga: 160-230. W aktywnej służbie od 1699. W 1700 skierowany z interwencyjną angielsko-holenderską flotą adm. Rooke’a na Bałtyk, gdzie przebywał od 8 czerwca. Po powrocie, kiedy kotwiczył na Downs 19.09.1700, z nieznanych przyczyn około 9 rano wyleciał w powietrze. Spośród znajdujących się na pokładzie 132 osób zginęło 124.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1600
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:32, 17 Sie 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FLY (1648).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 217, 218, 219  Następny
Strona 92 z 219

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin