Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 220, 221, 222  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 17:35, 02 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HIND (1655).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 19:41, 02 Maj 2012    Temat postu:

Jedno z czterech awiz (keczów) opisanego już typu Eaglet. Okręt Hind powstał w stoczni Roberta Page, w Wivenhoe. Ostatecznie miał długość stępki 41’0”, szerokość 16’0”, głębokość 8’7” (lub 8’0”), tonaż 56 ton. Został zwodowany 11.02.1656. Służył aktywnie od 1656, głównie na Morzu Północnym. Brał udział w bitwie pod Lowestoft 3.06.1665 (pod kapitanem Johnem Withers, ostatnim z trzech dowódców). Rozbił się u wysp Scilly 11.12.1667.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:40, 03 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ADAM AND EVE (zdobyty 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Czw 19:58, 03 Maj 2012    Temat postu:

Pierwotnie holenderski okręt 24-działowy Adam en Eva z admiralicji Noorderkwartier. Użyty przez Holendrów w eskadrze ochrony rybołówstwa, zaatakowanej i rozgromionej 12.07.1652 na Morzu Północnym przez angielskie siły Blake’a. Zdobyty wtedy i wcielony do floty angielskiej jako 20-działowy okręt 5 rangi Adam and Eve, z załogą 100 ludzi. Tonaż około 200 ton. W aktywnej służbie od 1653 pod Williamem Coppinem. Od września 1653 klasyfikowany jako okręt zaopatrzeniowy, z załogą zredukowaną do 30 ludzi. Sprzedany w 1657.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 17:36, 04 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu OAK (zdobyty 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pią 20:30, 04 Maj 2012    Temat postu:

Pierwotnie żaglowiec holenderski, być może o nazwie Akerboom. Zdobyty przez Anglików w 1652 i wcielony do ich floty pod nazwą Oak, jako 32-działowy okręt 5 rangi. Załoga: 120. W aktywnej służbie od 1652. Od początku do końcu jego dowódcą był John Edwin. Walczył w bitwie pod Portland 18.02.1653; w pewnym momencie dostał się w ręce Holendrów, ale został odbity. Odniósł tak ciężkie uszkodzenia i stracił tylu ludzi, że bezpośrednio po walce musiał być odesłany do Portsmouth. Uczestniczył w bitwie pod Gabbard (North Foreland) 2/3.06.1653. Podczas bitwy pod Scheveningen (Texel) 31.07.1653 został spalony przez holenderski brander.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 17:37, 05 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów ROE (1656) i ROE (1665).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 20:00, 05 Maj 2012    Temat postu:

Roe z 1656.
Jedno z czterech awiz (keczów) opisanego już typu Eaglet. Okręt Roe powstał w stoczni Roberta Page, w Wivenhoe. Ostatecznie miał długość stępki 41’0”, szerokość 16’0”, głębokość 8’7”, tonaż 56 ton. Został zwodowany 30.01.1656. Pod zmieniającymi się dowódcami służył aktywnie od 1656, głównie na Morzu Północnym i w osłonie konwojów. Brał udział w bitwie pod Lowestoft 3.06.1665 (pod kapitanem Jamesem Locke). Oddany w październiku 1669 kapitanowi Straughanowi (rozbił się w 1670).

Roe z 1665.
Jeden z pięciu keczów zamówionych w 1664 o wymiarach projektowych: długość stępki 50’0”, szerokość 17’6”, głębokość 9’0”, tonaż 79 ton. Okręt Roe powstał w stoczni Roberta Page, w Wivenhoe. Ostatecznie miał długość stępki 50’0”, szerokość 18’6”, głębokość 8’6”, zanurzenie 7’6”, tonaż 91 ton. Załoga: 25-45. Uzbrojenie: 8 dział (najprawdopodobniej rarogów). Dziobnica bez galionu; brak wzniesionego pokładu dziobowego; wyraźny pokład rufowy nad głównym; dość wysoka, wąska rufa; na wysokim grotmaszcie dwa żagle rejowe, spory bukszpryt, na niskim bezanmaszcie nad żaglem łacińskim mały marsel rejowy. Okręt ten został zwodowany w 1665. W aktywnej służbie od 1666. Rozbił się w czasie sztormu w rejonie Wysp Kanaryjskich (w pobliżu Teneryfy) 22.03.1670, dowodzony wtedy (od 12.12.1668) przez Thomasa Fowlesa.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 18:56, 06 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TWO LIONS (zdobyty 1682).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 20:30, 06 Maj 2012    Temat postu:

Trudno sprecyzować dane o pochodzeniu tego okrętu, a w każdym razie podawane informacje wydają się mocno podejrzane. Dawno temu (1935) Anderson napisał, że żaglowiec taki został w 1682 zdobyty na Algierczykach, miał długość 115’6”, szerokość 33’6”, tonaż 552 tony, a klasyfikowano go we flocie angielskiej jako 44-działową jednostkę 4 rangi, sprzedaną w 1688. Jak widać, było to bardzo bliskie danym Colledge’a poza liczbą dział (u niego – raczej omyłkowo - 48) i datą sprzedaży (u niego 1687). Dziś Winfield wymienia dwa różne żaglowce tej samej nazwy – pierwszy to pryz zdobyty na Algierczykach, drugi - zdobyty na korsarzach z Salé. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie identyczna data przechwycenia, czyli 16.09.1681. A jakby tego było mało, przy obu widnieje dokładnie ta sama data sprzedaży – 27.01.1688! Co zaś do zdobycia interesującej Pana jednostki w 1682, jak chcieli Anderson i Colledge, to Winfield nie zna takiej, zaś Clowes nic nie wie, aby w 1682 Anglicy pojmali jakikolwiek okręt obdarzony potem nazwą Two Lions. Ponadto istnieją sprzeczności na temat okrętu zdobywcy – Winfield pisze, że Two Lions o charakterystyce jak u Colledge’a został pochwycony przez Adventure, lecz w opisie losów tego ostatniego nie wymienia już takiej zdobyczy, a Clowes też nie zanotował żadnego dużego żaglowca korsarskiego, który padłby łupem Adventure akurat 16.09.1681 albo w 1682.
Jakie by nie były jego początki, okręt Two Lions włączony do aktywnej służby pod angielską banderą 11.07.1682, był klasyfikowany jako 44-działowa jednostka 4 rangi. Wymiary: 115’6” x 33’6” x 13’6”, tonaż 552 tony. Załoga - w zależności od akwenu i okoliczności służby: 120-190. Uzbrojenie 38-44 dział, potem 40 dział (w tym na dolnym pokładzie 18 x 8-f, na górnym 18 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 miniony); 7.10.1682 miał na pokładzie 34 działa, w tym 8 x 8-f, 21 x 6-f i 5 rarogów. (Ten ex-z Salé, o nieznanych wymiarach i uzbrojeniu, miał służyć aktywnie tylko w okresie 8.01.1684-9.06.1684 jako okręt 6 rangi).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Nie 20:31, 06 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 17:30, 07 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SALAMANDER (1730).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pon 20:23, 07 Maj 2012    Temat postu:

Jeden z dwóch bliźniaczych keczów bombowych (okrętów moździerzowych) zamówionych przez Admiralicję w 1729. Po raz pierwszy wyposażono je moździerze z czopami (trabucco). Dane projektowe: 83’0” x 27’6” x 11’0”, tonaż 263 tony. Jako moździerzowce miały nosić po 1 moździerzu 13-calowym, 1 moździerzu 10-calowym (początkowo była to brązowa haubica 10-calowa), 6 lekkich dział i 8 działek relingowych, załoga winna była składać się z 60 ludzi. W charakterze slupów miały mieć 8 dział 4-funtowych, 14 półfuntowych działek relingowych oraz załogę liczącą 80 ludzi.
Ten żaglowiec budowano w królewskiej stoczni w Woolwich, początkowo jako Basilisk. W trakcie budowy zmieniono 9.02.1730 nazwę na Salamander. Został zwodowany 7.07.1730, wyposażono go do 4.09.1730 w charakterze slupa. Wymiary rzeczywiste: 83’10” x 27’7” x 11’1”, tonaż 266 ton. Jak „przystało” na kecz bombowy, był bardzo wolny, kołysał się intensywnie i głęboko, ale miał dobrą zwrotność i nieźle trzymał się wiatru. Służył aktywnie od lipca 1730 na kanale La Manche i wodach irlandzkich. W lecie 1738 wyposażony jako moździerzowiec, od 1739 do 1742 służył pod różnymi dowódcami na Morzu Śródziemnym. M.in. brał udział w zniszczeniu pięciu hiszpańskich galer w zatoce St. Tropez w czerwcu 1742. W grudniu 1743 poddano go przeglądowi, który wykazał, że niezbędne naprawy kosztowałby teraz 2350 funtów, kiedy cena pierwotna tylko minimalnie przekraczała 4209 funtów. W rezultacie zdecydowano się sprzedać okręt, co też uczyniono w Deptford 13.03.1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:13, 08 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TERRIBLE (1730).
Wracając jeszcze do Two Lions, to w sieci znalazłem, że zdobycie takiego okrętu przypisywane jest także 46-działowemu 2-pokładowcowi Tiger ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Wto 20:02, 08 Maj 2012    Temat postu:

Co do zdobywcy algierskiego Two Lions – owszem, jest i taka wersja, a datę zdobycia określa się w niej na lipiec 1682.

Terrible to drugi z keczów moździerzowych typu Salamander, a więc o pochodzeniu i danych projektowych jak już podałem.
Ten żaglowiec budowano w królewskiej stoczni w Deptford, początkowo jako Furnace. W trakcie budowy zmieniono 29.05.1730 nazwę na Terrible. Został zwodowany 4.08.1730, wyposażono go do 3.09.1730 w charakterze slupa. Wymiary rzeczywiste jak projektowe. Służył aktywnie od lipca 1730 na kanale La Manche i wodach irlandzkich. W lecie 1738 wyposażony jako moździerzowiec, w 1739 działał na wodach krajowych, w styczniu 1740 wszedł w skład floty Vernona szykowanej przeciwko hiszpańskim posiadłościom w Ameryce Środkowej. Wziął udział w ataku na Chagres 23.03.1740, w operacjach przeciwko Cartagenie (marzec/kwiecień 1741). W okresie 1742-1747 na Morzu Śródziemnym. W grudniu 1748 poddano go przeglądowi i zdecydowano się sprzedać okręt, co też uczyniono w Woolwich 9.02.1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 17:39, 10 Maj 2012    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SAN ANTONIO (zdobyty 1700).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 220, 221, 222  Następny
Strona 82 z 222

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin