 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Pon 21:28, 23 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Jeden z trzech małych okrętów 6 rangi zamówionych przez Admiralicję 5.12.1651 „do działania wśród piaszczystych łach i mielizn, w celu zwalczania piratów”. Drake został zbudowany w Deptford przez Phineasa Petta i zwodowany w 1652, a nie 1653. Długość stępki 87’0”, szerokość 18’0”, głębokość 7’6” (albo 7’0” czy 7’8”), zanurzenie 9’0”, tonaż 146 ton. Uzbrojenie formalne 14-16 dział. Uzbrojenie rzeczywiste od 10 do 16 dział (np. w 1666: 4 półkanony, 2 rarogi, 4 miniony; w 1677: 16 rarogów w czasie wojny, 14 rarogów w latach pokoju; w marcu 1687: 2 długie rarogi, 10 obciętych rarogów, 2 działa 3-funtowe). Załoga: pod koniec 1653 – 90 ludzi; w 1660 – 60 ludzi; w 1666 – 70 ludzi; w 1677 od 45 do 75 ludzi w zależności od charakteru i akwenu służby. Trójmasztowiec z niskim pokładem rufowym i dziobowym nad odkrytym na śródokręciu pokładem głównym. Dość wydatny galion, 9 furt na burcie. W latach 1652-1665 służył pod siedmioma różnymi dowódcami. Pod ósmym Richardem Pool) brał udział w bitwie pod Lowestoft 3.06.1665. Pod czternastym (Rowlandem Stepney) działał na Morzu Północnym w 1673 i pod Tangerem w 1674. Pod trzema następnymi na wodach angielskich do 1684. Pod ostatnim (Thomasem Spragge) skierowany w 1685 na Jamajkę. Zanim wyruszył do Indii Zachodnich, został jeszcze zatrzymany i włączony do zespołu Rogera Stricklanda, pośpiesznie wysłanego w maju ku zachodnim wybrzeżom Szkocji, w związku z wybuchem rebelii hrabiego Argylle. Drake działał na tych wodach w czerwcu i lipcu, wrócił do Falmouth 27.07.1685 i dopiero wtedy mógł podjąć rejs na Jamajkę. Wycofano go tam ze służby w 1690 i sprzedano w 1691.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 17:42, 24 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MARY PRIZE (zdobyty 1654).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Wto 20:40, 24 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Hiszpański żaglowiec Maria, zdobyty przez Anglików w 1654 i wcielony do ich floty jako 14-działowy okręt 6 rangi Mary Prize (mimo że od roku 1649 mieli już – i zatrzymali do 1657 - inną jednostkę tej nazwy, 36/37-działową), nazywany też Little Mary. Długość stępki 60’0”, szerokość 18’6”, głębokość 9’0”, zanurzenie 9’4”, tonaż 109 ton. Uzbrojenie: 12-14 dział. Załoga: 30-60 ludzi. W latach 1659-1666 służył pod różnymi dowódcami na Morzu Północnym. Walczył w bitwie pod Lowestoft 3.06.1665. Skierowany w sierpniu 1666 pod kapitanem Johnem Brookesem (czy Brooksem) do ochrony łowisk śledzi u wschodnich wybrzeży Anglii, został dopadnięty 13.10.1666 przez trzy holenderskie okręty wojenne koło Great Yarmouth i zmuszony do poddania się po wymianie kilku salw burtowych z najbliższym żaglowcem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 17:21, 25 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FORTUNE (zakupiony 1699).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Śro 18:17, 25 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Statek handlowy Canterbury, być może zbudowany w 1692 w Ipswich. Kupiony dla potrzeb marynarki wojennej w Ameryce Północnej (w Nowej Anglii) w 1699, wcielony jako 8-działowy transportowiec Fortune. W służbie od 1699, jego dowódcą był Unton Deering. W 1700 wysłany z Nowej Anglii do (starej ) Anglii z ładunkiem drewna konstrukcyjnego i innych materiałów, rozbił się w sztormie u wybrzeży Kornwalii 15.12.1700.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 17:33, 26 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CANTERBURY (zakupiony 1692).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Czw 20:22, 26 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Statek handlowy Canterbury, zbudowany w 1692 w Ipswich. Kupiony 7.09.1692 dla potrzeb marynarki wojennej od Henry’ego Trigeny, wcielony jako 8-działowy transportowiec o tej samej nazwie. Wymiary: 96’0” x 28’11” x 11’0”, tonaż 367 ton. Załoga: 35. Uzbrojenie: 8 rarogów. W służbie od 1692. Eksploatowany na wodach krajowych i w Indiach Zachodnich. W styczniu 1693, dowodzony przez Roberta Leonarda, wyruszył z redy Cowes do Indii Zachodnich (dotarł na Barbados 1.03.1693) w składzie eskadry kontradm. Whelera. Brał udział w nieudanej próbie opanowania Martyniki w kwietniu 1693 (wtedy stracił życie Leonard). Wyruszył w drogę powrotną do Anglii (pod rozkazami Richarda Athy) 31.05.1693. Ostatni dowódca, Thomas Blake, objął komendę 14.12.1693. Canterbury rozbił się 26.11.1703 koło Bristolu podczas wielkiego sztormu, ze stratą całej załogi. Potem szczątki okrętu zabezpieczono i sprzedano 29.02.1704.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 17:34, 27 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SUFFOLK (zakupiony 1694).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Pią 19:33, 27 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Statek handlowy typu hagboat (heck boat), czyli rodzaj pinki, kupiony przez marynarkę wojenną w lipcu 1694 od Arthura Shalletta. Wcielony jako transportowiec 6-20 działowy, uzbrojony głównie w rarogi. Wymiary: 117’0” x 30’7” x 12’8”, tonaż 478 ton. Załoga: 45-80. W aktywnej służbie od września 1695. Pływał na wodach krajowych i w okolicach Nowej Fundlandii. W 1701 przekształcony w okręt szpitalny. W styczniu 1703 miał mieć 8-12 dział. W styczniu 1707 niósł 16 rarogów i 4 miniony. W 1708 służył w Lizbonie, w 1712 na Morzu Śródziemnym, w 1713 na Bałtyku. Sprzedany Thomasowi Coram 15.12.1713 za 1050 funtów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 17:28, 28 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MERLIN (1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Sob 21:49, 28 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Jeden z trzech małych okrętów 6 rangi zamówionych przez Admiralicję 5.12.1651 „do działania wśród piaszczystych łach i mielizn, w celu zwalczania piratów”. Merlin został zbudowany w Chatham przez Johna Taylora i zwodowany w 1652. Długość stępki 75’0”, szerokość 18’0”, głębokość 7’8”, zanurzenie 9’0”, tonaż 129 ton. Uzbrojenie 12-14 dział. Klasyfikowany jako „galera”. Załoga: w 1653 – 90 ludzi; w 1660 – 60 ludzi; w 1665 – od 35 do 80 ludzi, w zależności od charakteru i akwenu służby.
Nie miał szczęścia do pierwszego dowódcy – Peter Warren jesienią 1652 r. w stanie upojenia alkoholowego kazał załodze swojego okręciku zaatakować holenderski okręt flagowy. Kiedy reprezentant załogi pokreślił, że taki atak byłby samobójstwem, Warren wpadł w szał i strzelił temu człowiekowi w plecy, zabijając go. Reszta ludzi nie dała się zastraszyć – marynarze pojmali kapitana i wrócili do Anglii. Warren stanął przed sądem i został powieszony za morderstwo.
Pod kapitanem Williamem Vessey Merlin walczył w bitwie pod Portland 18.02.1653; pod kapitanem George’m Crapnellem brał udział w bitwie pod Gabbard (pod North Foreland) 2-3.06.1653 oraz w bitwie pod Scheveningen (pod Texel) 31.07.1653. W 1655 był z flotą Blake’a na Morzu Śródziemnym. W 1656 jeden z członków załogi, Edward Cotterell, daremnie próbował przeciągnąć marynarzy na stronę rojalistów – został odesłany do Anglii w kajdanach. Od marca 1665 dowodził okrętem (siódmy kapitan) Charles Haward (Hayward). W październiku 1665 eskortował konwój do Tangeru, kiedy 13.10.1665 natknął się w pobliżu Kadyksu na holenderską eskadrę pięciu okrętów. Ponieważ Merlin znajdował się przed konwojem, a Holendrzy zaatakowali od tyłu, Haward przehalsował pomiędzy osłanianymi żaglowcami i stawił czoła przeciwnikom, utrzymując ich z dala od statków przez pięć godzin, co dało zdecydowanej większości czas na ucieczkę. Kiedy w końcu Merlin się poddał, na pokładzie było tylko 8 ludzi bez obrażeń, a kapitan odniósł dwie rany. Holendrzy byli pod takim wrażeniem postawy Hawarda, że nie tylko zrobili wszystko, by wyzdrowiał, ale i bardzo prędko odesłali go do Anglii. Natomiast Merlin służył potem pod holenderską banderą – jeden trop prowadzi do brandera z bitwy pod Solebay, inny do okrętu korsarskiego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 18:55, 30 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MARTIN (1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Pon 22:45, 30 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Jeden z trzech małych okrętów 6 rangi zamówionych przez Admiralicję 5.12.1651 „do działania wśród piaszczystych łach i mielizn, w celu zwalczania piratów”. Martin (Martin Galley, Martaine Galley) został zbudowany w Portsmouth przez Johna Tippettsa i zwodowany w 1652. Długość stępki 64’0”, szerokość 19’4”, głębokość 7’6” (lub 7’0”), zanurzenie 8’0”, tonaż 127 ton. Uzbrojenie nominalne 12-14 dział. Uzbrojenie rzeczywiste: w 1655 – 12 dział; w 1666 czternaście dział (w tym 6 półkolubryn, 4 rarogi 5,25-funtowe, 2 miniony i 2 falkony). Klasyfikowany jako „galera”, mógł poruszać się na wiosłach. Trójmasztowiec z maszcikiem nadbukszprytowym, niskimi pokładami rufowym i dziobowym nad pokładem główny, odkrytym na śródokręciu, 8 furt na burcie. Załoga: w 1653 – 90 ludzi; w 1655 – 60 ludzi; w 1660 – 50 ludzi; w 1666 – od 35 do 60 ludzi, w zależności od charakteru i akwenu służby.
Aktywnie działał od 1652. Walczył w bitwie koło Dover 19.05.1652 pod kapitanem Robertem Clarke. Brał udział w bitwie pod Portland 18.02.1653, dowodzony przez kapitana Johna Vessey. Uczestniczył w bitwie pod Gabbard (pod North Foreland) 2-3.06.1653 i w akcji koło Vlie 17.06.1653, gdzie zginął Vessey. Później w 1653 okrętem tym dowodził William Vessey. Zimował 1653/1654 na Downs, w 1655 był z flotą generała Penna w Indiach Zachodnich. Pozostał tam w 1656 pod Johnem Blythe w składzie eskadry wiceadm. Goodsona (Goodsonna). Pod zmieniającymi się dowódcami walczył na różnych wodach, w 1661 był z eskadrą Sandwicha pod Tangerem. W czasie drugiej wojny angielsko-holenderskiej 1665-1667 stacjonował w Milford Haven dla obrony przed holenderskimi korsarzami południowej Walii i tamtejszej żeglugi przybrzeżnej zajmującej się transportem węgla. Od 27.05.1665 do 11.06.1665 dowodził nim Richard White – żaglowiec brał udział w bitwie pod Lowestoft 3.06.1665. Uczestniczył w bitwie pod Vagen 2.08.1665, dowodzony przez Williama Kempthorne. Sprzedano go w lutym 1667 jako nie nadającego się do dalszej eksploatacji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 17:25, 01 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EAGLET (1655).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6579
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Wto 19:34, 01 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
Jedno z czterech awiz zbudowanych na podstawie rozkazu wydanego przez angielską Radę Stanu 3.10.1655. Taylor i Pett przygotowali ich plany w ciągu tygodnia. Pokazywały one jednostki w typie kecza, mogące nieść 6 lub 8 dział. Postanowiono 7.10.1655, że wszystkie zostaną zbudowane w stoczniach prywatnych. Dane projektowe: długość stępki 42’0”, szerokość 16’0”, tonaż 57 ton, załoga 35 ludzi. Niski kadłub o wydatnie wzniesionej względem śródokręcia rufie, wielki grotmaszt z dwoma żaglami rejowymi, mały bezanmaszt z jednym żaglem łacińskim, duży sztaksel między grotmasztem a długim bukszprytem, jeden rząd furt na burcie, rufa ostro zwężająca się u góry. Eaglet (Eaglet Ketch) powstał w stoczni Higginsa, w Horsleydown. Ostatecznie miał długość stępki 40’0”, szerokość 16’0”, głębokość 7’0”, tonaż 54 tony. Został zwodowany w 1655. Służył aktywnie od 1655 pod wielu szybko zmieniającymi się dowódcami. Brał udział w bitwie pod Lowestoft 3.06.1665 (kapitan Stephen Sertaine czy Sartain). W czerwcu 1666 zdobył też dwa bogato wyładowane statki handlowe u wybrzeży Francji (kapitan jednego z nich utrzymywał, jakoby chodzi o statek z Brugii, nie Amsterdamu, a potem usiłował przekupić dowódcę kecza), zaś ścigany przez 7 francuskich okrętów wojennych schronił się pod osłonę baterii nadbrzeżnych na Jersey i odparł atak. W latach 1668-1669 wynajęty księciu Rupertowi dla realizacji wyprawy do Zatoki Hudsona. W okresie 1670-1672 w Indiach Zachodnich, potem do 1674 na Morzu Północnym. Sprzedany 21.05.1674.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|