Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 220, 221, 222  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 20:25, 02 Lut 2011    Temat postu:

Szkuner dziwnie scharakteryzowany przez Colledge’a jako zbudowany w sierpniu 1799 w York nad jeziorem Toronto. Tymczasem jeziorem Toronto nazywano dzisiejsze jezioro Simcoe (na północ od Ontario), nad którym ani nie było, ani niemal na pewno nie ma żadnego York (chyba, że chodziło mu obecny region York dotykający południowego brzegu jeziora Simcoe, ale to byłoby anachroniczne i bardzo pokrętne). Z kolei ówczesna miejscowość York nad jeziorem Ontario, to właśnie wcześniejsza wioska Toronto oraz późniejsze i dzisiejsze miasto Toronto. Podejrzewam więc (ale to tylko moje przypuszczenie), że chodziło naprawdę o miejscowość York (dziś Toronto) nad zatoką Toronto, gdyż ten wyodrębniony skrawek jeziora Ontario nazywano wówczas Toronto Bay (dzisiaj Toronto Harbour).
Okręcik ten rozbił się i został rozebrany w York w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1546
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Czw 19:56, 03 Lut 2011    Temat postu:

Panie Krzysztofie poproszę o opisanie 64 działowej jednostki Prince William (zd. 01.1780) ex hiszpańskiej Guipuscano (Guipufcano, Guipuzcoano), zbud. w Caracas. W jakich okolicznościach została zdobyta i jej późniejszych losów.
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Czw 21:49, 03 Lut 2011    Temat postu:

29.12.1779 opuściła Plymouth duża flota (22 liniowce, 14 mniejszych jednostek bojowych, gromada transportowców, statków zaopatrzeniowych, okrętów do przewozu wojska, statków handlowych) - dowodzona przez adm. Rodneya - z wielorakimi i wielokierunkowymi zadaniami (Indie Zachodnie, Gibraltar, Minorka). W dniu 7 stycznia 1780 w okolicy przylądka Finisterre od tej floty oddzieliły się statki zachodnioindyjskie pod eskortą liniowca i trzech fregat, reszta płynęła na południe, w kierunku przylądka Św. Wincentego. O świcie następnego dnia Brytyjczycy dostrzegli 22 żaglowce na północny wschód od swojej pozycji, które prawdopodobnie minięto w nocy. Rodney natychmiast nakazał pościg i po kilku godzinach wszystkie hiszpańskie jednostki zostały przechwycone. Siedem z nich okazało się okrętami wojennymi – 6 fregat i mniejszych, a największym był interesujący Pana 64-działowiec Guipuscoano.
Po wcieleniu do Royal Navy jako 64-działowiec Prince William (nazwę te nadano 3.04.1780) okręt ten obijano miedzią i wyposażano w Portsmouth do 6.08.1780. Następnie pożeglował 29.11.1780 z eskadrą kontradm. Samuela Hooda do Indii Zachodnich. Tam uczestniczył wraz z całą flotą Rodneya w operacjach przeciwko wyspom St. Eustatius (luty 1781) i Martynika (kwiecień 1781), przebywał od października 1781 na wodach Ameryki Północnej, potem powrócił z Hoodem do Indii Zachodnich. Brał udział w starciu (jeśli te manewry można tak nazwać) pod St. Kitts 25/26.01.1782, w walce na wodach Kanału Dominikańskiego 9.04.1782 oraz w bitwie koło wysepek Saintes 12.04.1782. W lipcu 1782 znów skierowany do Ameryki Północnej, był w Nowym Jorku od września do października 1782, potem blokował Cap François, pod koniec kwietnia 1783 wyruszył z Jamajki w drogę powrotną na Wyspy Brytyjskie. Przeszedł do rezerwy w lipcu 1783. Zgodnie z rozkazami Admiralicji z 7.03.1788 i 8.05.1790, ale realnie dopiero w okresie grudzień 1790-kwiecień 1791 został przebudowany w Portsmouth na hulk do stawiania masztów. Przed 1811 przekształcony w hulk-magazyn. Rozebrany na miejscu we wrześniu 1817.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Sob 12:06, 05 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 19:03, 04 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź. Panie Krzysztofie, jeszcze jeden szkuner jeziorowy.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CHIPPEWAY (zdobyty 1813).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pią 20:06, 04 Lut 2011    Temat postu:

Dwumasztowy szkuner z jeziora Erie. Zbudowany w 1812 (jedna z możliwości), albo w 1810 (druga z możliwości, ale nie ostatnia) w Maumee. Uzbrojony w 2 działa albo 1 działo 9-funtowe. Tonaż wg Jamesa 32 tony, wg Roosevelta – 70 ton. Załoga: 13-15 ludzi. Zdobyty przez Amerykanów 10.09.1813 w Put-in Bay (koło South Bass Island), w słynnej bitwie na wodach Erie. Dowodzony przez pomocnika nawigatora, J. Campbella, płynął na początku bitwy na czele brytyjskiej kolumny utworzonej przez eskadrę commandera Roberta Barclay z RN, która wyszła 9.09.1813 z Amherstburg z nadzieją zaskoczenia Amerykanów na kotwicy, co się zresztą udało, ale nie przyniosło zysku, ponieważ zmienny wiatr dał dużo silniej uzbrojonym przeciwnikom czas na podniesienie kotwic i ustawienie się również w linii bojowej. Początkowo Chippeway bardzo dzielnie sobie poczynał, koncentrując z bliska ogień (wraz z sąsiednimi jednostkami Anglików) na amerykańskim brygu Lawrence, który odniósł ciężkie uszkodzenia i poniósł wielkie straty. Kiedy amerykańska przewaga uzbrojenia święciła ostateczne tryumfy, a jednostki brytyjskie opuszczały bandery, Chippeway próbował uciec, ale został doścignięty i zmuszony do poddania się. Wcielony przez Amerykanów do ich sił zbrojnych na jeziorze Erie pod nazwą Chippewa, jako 1-działowy szkuner o tonażu 70 ton, wymiarach 59’ x 16’ x 7’, 15-osobowej załodze i uzbrojeniu złożonym z 1 działa 18-f oraz 2 działek relingowych. W październiku 1813 został wyrzucony na brzeg koło Black Rock (północno-wschodni kraniec jeziora Erie) przez gwałtowny szkwał; zniszczony przez brytyjski desant 29.12.1813.
Druga/trzecia (zależy, jak liczyć) z możliwości pochodzenia, to kontynuacja losów brytyjskiego snowa Chippewa, zbudowanego w Detroit w 1795 i uzbrojonego może w 16 działek relingowych, o którego dalszych poczynaniach brak jakiejkolwiek informacji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1546
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Sob 10:39, 05 Lut 2011    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
We wcześniejszych opisach przewijały sie 4 okręty zdobyte 16.01.1780 przez Anglików i wcielonych do słuzby (Fenix, Diligent, Monarca i Princessa). Jednak w czasie tej bitwy zdobyto 2 kolejne jednostki San Julián i San Eugenio (obie 70 działowe). Poproszę o opisanie w jakich okolicznościach utracono te pryzy.
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 12:05, 05 Lut 2011    Temat postu:

Tylko tak na wszelki wypadek zaznaczam, że mimo zbieżności czasowej i tych samych zdobywców (tj. eskadry adm. Rodneya) okręt Guipuscoano nie został zdobyty w tym samym starciu co okręty wymienione w aktualnym pytaniu. Przy okazji zwracam też uwagę na oczywistą literówkę w mojej poprzedniej odpowiedzi (którą teraz poprawiam) – zespół Rodneya nie mógł wyjść z Plymouth w grudniu 1780, by po paru dniach znaleźć się w styczniu 1780; wyszli z Anglii rzecz jasna z końcem 1779 r.
Natomiast w słynnej bitwie Pod Światłem Księżyca Brytyjczycy istotnie zdobyli sześć wymienionych przez Pana liniowców. Jednak 70-działowcami San Julian i San Eugenio cieszyli się bardzo krótko, bowiem – według raportu Rodneya – wkrótce po walce oba, uszkodzone i obsadzone szczupłymi załogami pryzowymi, rozbiły się na wybrzeżu. Do Gibraltaru przyprowadzono więc cztery pryzy, lecz interpretacja angielskiego admirała co do powodów tego stanu rzeczy wydaje się nieścisła. San Eugenio został odbity przez własną załogę i doprowadzony do Kadyksu. Saint-Hubert w swoim spisie liniowców hiszpańskich twierdził, że okręt ten znajdował się potem na stanie marynarki Hiszpanii jeszcze do 1804, natomiast San Julian również miał być odbity przez swoją załogę, lecz dwa dni później (czyli 18.01.1780) faktycznie rozbił się na skutek uszkodzeń odniesionych w bitwie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 18:37, 05 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HOPEWELL (zakupiony 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 19:30, 05 Lut 2011    Temat postu:

Jedyne informacje na temat tego okrętu, którymi dysponuję – czyli 20-działowa pinka kupiona w 1652 i zaraz sprzedana, są prawie identyczne z danymi Colledge’a. Tyle, że u niego data sprzedaży to 1657, a np. u Clowesa – 1656. Winfield w najnowszej pracy w ogóle ignoruje istnienie takiego żaglowca.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 19:37, 06 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, mam tu taki okręt, VICTORY PRIZE, zdobyty 1663, używany do 1667, czy był taki ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1546
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Nie 20:02, 06 Lut 2011    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie losów we flocie brytyjskiej 74 działowego okrętu hiszpańskiego Conquistador zdobytego 11.06.1762.
Pozdrawiam Janusz.

Ps. Tak Panie Krzysztofie wiedziałem, że Guipuscoano i San Julian oraz San Eugenio zdobyte zostały w dwóch różnych bitwach , ale w ramach wojny o uzyskanie niepodległości kolonii w Ameryce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 20:36, 06 Lut 2011    Temat postu:

VICTORY PRIZE
Dodatkowa informacja o tym okręcie, który w 1667 był najprawdopodobniej hulkiem, opiera się na notce z gazety. Colledge przy tym nie twierdzi, że ową jednostkę zdobyto w 1663, tylko że w ogóle zdobyto, i wymieniano potem na listach floty w okresie 1663-1667. Tak się bowiem składa, że jedyny okręt Victory, który mógłby ją zdobyć, w 1663 znajdował się od dawna w rezerwie, a następny nie został jeszcze zwodowany. W każdym razie w 1667 miał miejsce niesławny dla Anglików rajd floty holenderskiej na ujście Tamizy, a później Holendrzy utrzymywali blokadę Londynu mniejszymi siłami. Zdarzały się na tym tle różne starcia, między innymi prawdziwa bitwa branderów należących do obu stron. Chociaż akurat tę potyczkę Anglicy wygrali, dowódcy kilku branderów stacjonujących w Gravesend zostali uznani winnymi bardzo niegodnego zachowania. Jednego z nich skazano na śmierć i rozstrzelano, a trzech innych poddano karom hańbiącym i usunięto z marynarki. Jak napisała Gazette w listopadzie 1667 r.: „nakazano posłać ich na pokład Victory Prize w Deptford, osiemnastego bieżącego miesiąca, gdzie każdy ma mieć założony stryczek na szyję, a na jego głowie złamany drewniany miecz; potem ma być holowany w wodzie za rufą łodzi, od tego okrętu do doku Deptford, a na łodzi ma bić cały czas bęben, po czym każdy ma być uznany niezdolnym do dowodzenia w przyszłości jakimkolwiek okrętem”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 21:48, 06 Lut 2011    Temat postu:

Szczerze mówiąc, nic nie wiem o okręcie hiszpańskim Conquistador zdobytym 11.06.1762, więc podam dane okrętu tej nazwy zdobytego przez Brytyjczyków 13.08.1762.
Ten Conquistador został doprowadzony do Woolwich 20.09.1763, kupiony dla Royal Navy 9.03.1764, wcielony pod nazwą Conquestador (Conquestadore), po czym wycofany do rezerwy. Wyposażony w Woolwich (od października do grudnia 1770) w charakterze stacjonarnego okrętu strażniczego w Nore i wprowadzony formalnie do aktywnej służby, ale znów wycofany do rezerwy w maju 1771. Od 1775/1776 hulk-koszary przejściowe w Nore, w 1777 w Chatham, od 1779 ponownie w Nore, wycofany z eksploatacji w sierpniu 1782, po czym rozebrany w Chatham 23.09.1782.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 19:10, 07 Lut 2011    Temat postu:

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MARGARET (zakupiony 1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6578
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pon 20:40, 07 Lut 2011    Temat postu:

4-działowy tender, prawdopodobnie o takielunku jednomasztowego slupa. Żaglowiec zdobyty na Hiszpanach lub Francuzach, chyba w 1744, i kupiony w czerwcu 1744 na Jamajce dla potrzeb Royal Navy na rozkaz adm. Challonera Ogle, ówczesnego głównodowodzącego w Indiach Zachodnich. Uzbrojenie zapewne tylko 4 działka relingowe (wbrew zdaniu Colledge’a). Używany pod nazwą Margaretta albo Margaret niezwykle krótko, bowiem sprzedany już 9.08.1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 220, 221, 222  Następny
Strona 24 z 222

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin