Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Royal Navy - Skład i personalia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 149, 150, 151
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Wto 8:17, 19 Mar 2024    Temat postu:

Robert Stevens dowodził od 13.08.1694 do końca kwietnia 1696 małą fregatą 24-działową Solebay, na wodach kanału La Manche i na Morzu Północnym. Zaszkodził sobie w oczach innych oficerów w marcu 1695 oskarżeniami pod adresem komodora Kerra, dowódcy działającej pod Dunkierką eskadry, do której w lutym należała Solebay. Zdobył wiele małych żaglowców przeciwnika. Od maja 1696 do marca 1696/97 był kapitanem 24-działowej fregaty Roebuck. Od 25.03.1697 do maja 1699 sprawował komendę nad 54-działowcem Burlington, osłaniając konwój zmierzający do Ostendy. Od końca września 1701 do lutego 1704/1705 dowodził 50-działowcem Chester, w lipcu 1702 w eskadrze komodora Beaumonta. Zdaniem niektórych źródeł zdążył być jeszcze mianowany kapitanem 64-działowca Moderate, ale siak czy owak nie miało to żadnego praktycznego znaczenia, bowiem zmarł już 24.02.1704/1705.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 9:02, 20 Mar 2024    Temat postu:

Robert Holliman (Holyman, Hollyman, Holymann) był w 1693 pierwszym porucznikiem 70-działowca Captain. Mianowano go 8.02.1693/94 kapitanem 10-działowego żaglowca Owner’s Love. Od 1695 do września 1696 dowodził 12-działowym moździerzowcem trójmasztowym Firedrake. Od maja 1697 do stycznia 1699/1700 sprawował komendę nad 34-działową fregato-galerą Bedford Galley, wysłaną w 1698 na wody Nowej Fundlandii, a w 1699 ku wybrzeżom Francji. W lutym 1698/99 Holliman stanął przed sądem wojennym pod zarzutem dopuszczenia do ucieczki dwóch statków pirackich i zabrania na pokład towarów wbrew instrukcji, ale został uniewinniony. Od kwietnia 1701 był kapitanem 48-działowca Dragon, przydzielonego do sił głównych. W październiku 1702 adm. Shovell wysłał go do Vigo; w trakcie rejsu powrotnego z tego portu Dragon natknął się 13.10.1702 na francuski liniowiec 70-działowy; w zaciętej walce, po której Francuzów ostatecznie odepchnięto, na angielskiej jednostce zginęło 26 ludzi, w tym Holyman.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1446
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Czw 17:57, 21 Mar 2024    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi William Julius (... - 03.10.1698, awans kapitański otrzymał 10.10.1693), John Symonds (... - 19.01.1706/07, awans kapitański otrzymał 07.12.1695) oraz John Huntingdon (... - 1737, awans kapitański otrzymał 12.12.1693).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 8:41, 23 Mar 2024    Temat postu:

William Julius urodził się w 1665. Był oficerem na jednym z okrętów eskadry kadm. Francisa Wheelera, którą wysłano z Portsmouth na początku stycznia 1692/93 do Indii Zachodnich z bardzo rozległymi zadaniami - zaatakowania i zniszczenia francuskich pozycji na Martynice, wyprowadzenia z Jamajki ataku na francuskie osiedla na Hispanioli (San Domingo, Haiti) i we współpracy z Hiszpanami całkowitego wyparcia Francuzów z tej wyspy, likwidacji wszystkich posiadłości francuskich na Małych Antylach, przejścia na przełomie maja i czerwca 1693 do Nowej Anglii, przygotowania tam i przeprowadzenia uderzenia na Nową Francję. Wśród 11 regularnych okrętów wojennych eskadry Wheelera (na miejscu miały czekać cztery lub pięć dalszych) był 50-działowiec Chester. Dotarto na Barbados z końcem lutego lub 1.03.1692/93 i od 30 marca rozpoczęto kampanię. W kwietniu zaatakowano Martynikę – pomimo początkowych sukcesów Anglicy musieli się wycofać po prawie miesiącu walk. Z powodu strat i późnej pory Wheeler zrezygnował z dalszych uderzeń w Indiach Zachodnich. W eskadrze rozpanoszyła się „żółta febra” i umarło masę ludzi. W końcu maja kontradmirał podążył ku Nowej Anglii i dotarł do Bostonu 11 lub 12 czerwca. Nie jestem pewien, czy wśród jednostek mu tam towarzyszących był wspomniany okręt Chester, czy też od razu pozostawiono go W Indiach Zachodnich. W każdym razie kiedy 9.06.1693 zmarł kapitan tego żaglowca, na jego miejsce awansowano z datą 10.06.1693 właśnie Williama Juliusa. Wheeler nie zrealizował uderzenia na Nową Francję i 3 sierpnia opuścił Boston, kierując się do Anglii przez Nową Fundlandię, natomiast William Julius na Chester operował na Antylach jeszcze w 1694, kiedy np. w kwietniu wpędził na brzeg i zniszczył francuski okręt korsarski. Zdobył potem wiele cennych statków przeciwnika. Ochraniał angielski handel w tamtym rejonie oraz płodził nieślubne dzieci na rozmaitych wyspach (syna na St Kitts i córkę na Nevis). Pod koniec 1694 wrócił do Anglii, eskortując 4 statki z St Kitts. Zarówno dokładna data zdania dowództwa nad Chester, jak i dalsze komendy Juliusa budzą pewne kontrowersje. Dokumenty z admiralicji świadczą, że nie przestał być dowódcą tego okrętu z końcem 1694 (jak chce Winfield), bowiem od marca do maja 1696 przemieszczał się na Chester w obie strony między Plymouth a Sheerness, czasami eskortując statki. Od maja do czerwca 1696 był kapitanem 32-działowej fregaty Virgin Prize, eskortującej konwój zmierzający na Barbados lub tylko wysłanej w maju 1696 z konwojem na Nową Fundlandię, ale zawróconej przez przeciwne wiatry. Od czerwca 1696 do maja 1697 podobno znów dowodził 50-działowcem Chester, ale Winfield – którego strona Threedecks przywołuje jako źródło – zdecydowanie temu przeczy. Od maja 1697 William Julius sprawował komendę nad 54-działowcem Colchester, wysłanym (rozkaz z 6.11.1697) pod dowództwo wiceadm. Neville’a w Indiach Zachodnich, gdzie miał zabrać z Dominiki jeńców angielskich puszczonych na Martynice w ramach wymiany jeńców albo na słowo. Julius pozostał w Indiach Zachodnich, gdy reszta zespołu wróciła do Anglii, i zmarł 3.10.1698 (aczkolwiek miejsce śmierci nie jest tak całkiem jasne, jak chciał Charnock). Nigdy się nie ożenił. Miał krewki charakter i był oskarżany o groźby pobicia, albo nawet pobicie oponenta laską na ulicy, chociaż zarzuty odrzucono.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Nie 8:39, 24 Mar 2024    Temat postu:

John Symonds został w 1692 trzecim porucznikiem na 70-działowcu Elizabeth, więc być może brał udział w bitwie pod Barfleur 19.05.1692. Awansował 7.12.1695 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy nad 28-działowym branderem Vulture. W listopadzie 1697, kiedy Vulture skierowano do Indii Wschodnich, Symonds przeszedł na powracający stamtąd i przeznaczony do operowania na wodach krajowych 46-działowiec Tiger, którym dowodził do października 1699. Niewiele wiadomo o tym oficerze, więc jako ciekawostkę mogę dodać, że w skład załogi okrętu Tiger wchodził osobisty murzyński niewolnik kapitana, co jednak w tamtych czasach nie stanowiło jakiejś rzeczy nadzwyczajnej. Od października 1701 do kwietnia 1704 Symonds był kapitanem 54-działowca Guernsey, wcielonego w październiku 1702 do floty adm. Shovella. Od lutego do marca 1704/1705 sprawował przez kilkanaście dni zimową komendę portową nad 54-działowcem Chester. W styczniu 1705/1706 został kapitanem 54-działowca Jersey, wysłanego do Indii Zachodnich. Tam Symonds zmarł 19.01.1706/1707 (na Barbados).

John Huntington był już tu omawiany, w miarę niedawno.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1446
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 12:04, 25 Mar 2024    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Daniel Reeves (... - 23.09.1702, awans kapitański otrzymał 15.01.1695/96) oraz Robert Holliman (... - 13.10.1702, awans kapitański otrzymał 08.02.1693/94).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 8:29, 27 Mar 2024    Temat postu:

Daniel Reeves został w 1692 drugim porucznikiem na 48/42-działowcu Dover, mimo wieku (38 lat!) wciąż aktywnie działającym. Wiosną 1693 przeniesiono go na takie samo stanowisko na 100-działowiec Victory. Otrzymał w 1695 na krótko dowództwo 50/44-działowca Deptford, jednostki patrolującej kanał La Manche, podległej siłom głównym wiceadm. Shovella. Od listopada 1695 do końca maja 1699 był kapitanem 52-działowca Newcastle, wysłanego w 1696 z konwojem do Indii Zachodnich, skąd wrócił w 1697. Data jego formalnego mianowania do stopnia captain (wiosna 1695, 27.11.1695, 15.01.1695/96) jest niepewna. Od schyłku grudnia 1701 do połowy stycznia 1701/1702 sprawował zimową komendę portową nad 60-działowcem Sunderland. Od połowy stycznia 1701/1702 dowodził 54-działowcem Dartmouth. Zmarł 23.09.1702.

Robert Holliman był opisywany dosłownie przed chwilą.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1446
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Czw 7:58, 28 Mar 2024    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Arthur Delgarno (... - 18.05.1731, awans kapitański otrzymał 29.06.1711), Caleb Wade (... - 1732, awans kapitański otrzymał 18.11.1709) oraz Humphrey Orme (... - 1751, awans kapitański otrzymał 01.06.1720).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pią 8:35, 29 Mar 2024    Temat postu:

Arthur Delgarno służył w Royal Navy jako ochotnik najpóźniej od 1696. Zdał egzamin na porucznika w 1700. Zajmował to stanowisko od 1.05.1701 do 28.06.1711 na bardzo wielu różnych jednostkach. W tym czasie zdążył poznać wody kanału La Manche, Atlantyku, Morza Karaibskiego i Morza Śródziemnego. Uczestniczył w niefortunnej bitwie kadm. Benbowa z francuską eskadrą Du Casse’a koło San Domingo w sierpniu 1702, po której dwóch brytyjskich kapitanów rozstrzelano. Walczył w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Od października 1710 był pierwszym oficerem na 96-działowcu Blenheim, flagowym okręcie adm. Jenningsa na Morzu Śródziemnym, co dawało znakomitą pozycję do awansu. I rzeczywiście, uzyskał 29.06.1711 rangę captain wraz z otrzymaniem komendy nad 22-działowym okrętem szpitalnym Delicia, wynajętym przez Royal Navy z marynarki handlowej. Od 18.12.1714 do czerwca 1717 dowodził 20-działową małą fregatą Hind, patrolującą wody krajowe i osłaniającą żeglugę, a w maju 1715 (lub w 1716) skierowaną via Lizbona na Morze Śródziemne, gdzie w latach 1716-1717 uczestniczyła z sukcesami w atakach na piratów z Salé. Od lipca 1717 do grudnia 1721 Delgarno był kapitanem 20-działowego żaglowca Sheerness, w 1718 wysłanego ku wybrzeżom Hiszpanii i pod Salé. Miał szczęście zdobyć hiszpański slup zmierzający z San Domingo do Kadyksu z cennym ładunkiem kakao, drewna kampeszowego i skrzyniami dolarów. Krótko sprawował w 1724 komendę nad 40-działowcem Southampton. Od września 1724 do połowy maja 1728 dowodził 40-działowcem Southsea Castle, skierowanym na Antyle via zachodnia Afryka. Więcej w morze nie wychodził. Zmarł w Szkocji 18.05.1731.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 8:13, 30 Mar 2024    Temat postu:

Caleb Wade od grudnia 1704 zajmował stanowiska pierwszego porucznika na wielkich liniowcach Victory i Royal Sovereign. Został 6.02.1705/1706 dowódcą 4-działowego moździerzowca Furnace. Po kilkunastu dniach przeniesiono go na 4-działowy moździerzowiec Blast; wziął na nim udział w bombardowaniu Ostendy w 1706 oraz Tulonu w sierpniu 1707, zdając dowództwo we wrześniu 1708. Awansował do rangi captain 18.11.1709 wraz z otrzymaniem komendy (zachował ją do stycznia 1714/15) nad 42-działowcem Adventure, należącym początkowo do eskadry pod Dunkierką (gdzie zdobył 19.05.1710 francuski okręt korsarski), w latach 1711-12 patrolującym wody irlandzkie, a w 1714 wysłanym do Nowej Fundlandii. Od maja 1719 do maja 1721 Wade był kapitanem 54-działowca Falmouth, w 1720 i 1721 wchodzącego w skład flot brytyjskich na Bałtyku. Wycofał się ze służby, otrzymując 3.11.1722 stanowisko głównego nadzorcy królewskiej stoczni w Portsmouth. Pozostał na nim do 1732. Zdaniem zdaniem niektórych jest to równoznaczne z datą śmierci, ale zdaniem innych zmarł może dopiero w 1738. Wiadomo, że w listopadzie 1731 główny nadzorca królewskiej stoczni w Portsmouth miał zatarg z Admiralicją o zaniedbanie obowiązków, ale na dość trywialnym gruncie – nie spał na portowym okręcie strażniczym (Royal William), jak było jego obowiązkiem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Nie 19:48, 31 Mar 2024    Temat postu:

Humphrey (Humphry) Orme zdał egzamin na porucznika w lutym 1706/1707. Służył jako porucznik od stycznia 1707/1708 do 1718, 1719 lub 1720 na wielu różnych jednostkach, operujących na wodach krajowych, irlandzkich, na Bałtyku i Morzu Śródziemnym. Był obecny w bitwie pod Przylądkiem Passaro 11.08.1718. Awansował do rangi captain 1.06.1720 wraz z otrzymaniem komendy nad 20-działowym żaglowcem Winchelsea, działającym w latach 1720-1722 pod Salé. Na przełomie maja i czerwca 1722 Orme został przerzucony na 40-działowiec Hector, służący u Wysp Podwietrznych. Był jego kapitanem do grudnia 1725. Od maja do lipca 1727 dowodził 40-działowcem Anglesea – niemal na pewno chodziło tylko o dowództwo portowe. Zmarł w sierpniu 1751.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 149, 150, 151
Strona 151 z 151

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin