|
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Nie 10:10, 11 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
John Fletcher urodził się zapewne w 1681 r. Służył w Royal Navy od początku października 1694 w charakterze młodzieńca szkolonego na oficera, czyli na stanowisku zakamuflowanym nazwami „służącego kapitana”, „ochotnika-na-rozkaz”, „starszego marynarza”, midszypmena. Zdał egzamin na porucznika 21.12.1702. Zajmował to stanowisko od 23.12.1702 do maja 1707, służąc m.in. na 80-działowcu Lancaster i 70-działowcu Grafton, na Morzu Śródziemnym i na kanale La Manche. Ten ostatni okręt został zdobyty przez Francuzów koło Brighton 2.05.1707 po zaciętej walce, w której zginęło dwóch kapitanów z trzech brytyjskich jednostek zaangażowanych w osłonę konwoju idącego na zachód z Downs. Przerwało to na chwilę karierę Fletchera, jednak od 4.06.1709 dowodził przez kilka dni 14-działowym żaglowcem (pinką lub slupem) Rose, a od maja 1710 do marca 1710/11 był dowódcą 28-działowej fregaty Medway’s Prize (Medway Prize) w składzie sił głównych. Awansował do rangi captain 7.03.1710/11 wraz z otrzymaniem komendy nad 42-działowcem Roebuck, którym dowodził do maja 1713, początkowo na wodach krajowych, potem w rejonie Wysp Podwietrznych. Od lipca 1715 do lutego 1717/18 był kapitanem 32-działowej fregaty Bridgewater, operując na kanale La Manche i Morzu Śródziemnym. Od maja 1719 do sierpnia 1720 sprawował komendę nad 50-działowcem Norwich, walczącym u wybrzeży Półwyspu Iberyjskiego. Brał na nim udział w bitwie z Hiszpanami w grudniu 1719 koło przylądka São Vicente. Od lutego 1733/34 przez parę dni dowodził 60-działowcem Defiance, co wygląda na administracyjną fikcję. Odtąd w morze już nie wychodził i zmarł w maju 1750 lub – jak twierdził Charnock – w maju 1758.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Nie 20:41, 11 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Robert Chadwick (Chundwick) urodził się może około 1675. Służył w Royal Navy najpóźniej od grudnia 1693. Zdał egzamin na porucznika 3.12.1701. Służył na takim stanowisku od 21.01.1701/1702 na wielu różnych liniowcach operujących na kanale La Manche, na Morzu Śródziemnym, u wybrzeży Półwyspu Iberyjskiego. Walczył w bitwie pod Marbellą 10.03.1704/1705. Awansował do rangi captain 23.02.1709/1710 wraz z otrzymaniem komendy (zachował ją aż do kwietnia 1716) nad 42-działowcem Fowey, wysłanym na wody zachodniej Afryki, gdzie 24.02.1710/11 zdobył francuski żaglowiec korsarski. Potem przeszedł do Indii Zachodnich. W latach 1712-1715 służył na kanale La Manche, chwytając okręty pod nieprzyjacielską banderą i osłaniając konwoje. Od kwietnia 1717 był kapitanem 42-działowca Launceston, na którym w 1717 eskortował konwój archangielski, zaś w 1718 działał na Bałtyku. W listopadzie 1718 przerzucono go na 50-działowiec Guernsey, ale zmarł w Anglii już 10.07.1719.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1446
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pią 11:44, 16 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie witam po przerwie zdrowotnej, jednocześnie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi William Owen (... - 14.08.1722, awans kapitański otrzymał 17.06.1713) oraz Thomas Beverley (... - 26.06.1721, awans kapitański otrzymał 10.06.1709).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Sob 11:05, 17 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
William Owen zdał egzamin na porucznika w 1695 r. Wiemy o jego służbie na takich stanowiskach od 1703 do 1710 roku, na okrętach różnych kategorii. Operowały one głównie na wodach krajowych, irlandzkich i na Morzu Śródziemnym. Został 9.08.1711 albo dopiero w 1712 dowódcą 24-działowej fregaty Solebay, operującej wtedy na wodach irlandzkich. Nie zmienił komendy, kiedy 1.01.1712/13 awansowano go do rangi captain; w latach 1713-1714 służył na wodach Nowej Fundlandii, a w latach 1715-1717 stacjonował z Solebay w Nowym Jorku. Przestał być kapitanem tej fregaty dopiero w sierpniu 1717. Od maja 1719 do sierpnia 1720 dowodził 54-działowcem Advice w rejonie Gibraltaru i Lizbony. Brał udział w starciu z okrętami hiszpańskimi w grudniu 1719 koło przylądka São Vicente. Od kwietnia 1721 sprawował komendę nad 70-działowcem Ipswich, wówczas tylko okrętem strażniczym w Portsmouth. Zmarł w Anglii 14.08.1722.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Nie 9:08, 18 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Thomas Beverley służył w Royal Navy od maja 1699, szkoląc się na oficera. W tym czasie na 80-działowcu Shrewsbury uczestniczył w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Zdał egzamin na porucznika 16.03.1704/1705. Służył w tym stopniu od 20.03.1704/1705 na kilku różnych jednostkach, operujących u wybrzeży zachodniej Afryki, na Morzu Śródziemnym, Północnym i na wodach krajowych. Został 21.03.1708/1709 mianowany dowódcą 28-działowej fregaty Medway Prize (Medway’s Prize) na wodach krajowych i był nim do czerwca 1709. Awansował 10.06.1709 do rangi captain wraz z powierzeniem komendy nad 28-działowym branderem Strombolo, wysłanym w eskorcie konwoju nowofundlandzkiego. W kwietniu 1710 przerzucono go na 32-działową fregatę Swallow Prize, którą dowodził do stycznia 1710/11. Od stycznia 1710/11 lub od 1711 do października 1712 był kapitanem 54-działowca Portland, służącego w 1712 na Morzu Północnym. Od marca 1717/18 do stycznia 1720/21 1718 sprawował komendę nad 60-działowcem Montague (Montagu) we flocie śródziemnomorskiej adm. Bynga. Wyróżnił się w bitwie z Hiszpanami pod przylądkiem Passaro 11.08.1718. Pozostał na Morzu Śródziemnym do końca wojny. Nie pożył długo po powrocie do Anglii, bowiem zmarł już 26.06.1721.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1446
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pon 11:48, 19 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Thomas Jacobs (... - 15.02.1748/49, awans kapitański otrzymał 26.04.1709), Robert Studley (... - 23.08.1717, awans kapitański otrzymał 11.02.1707/08) oraz Thomas Whorwood (... - 13.02.1745/46, awans kapitański otrzymał 17.06.1713).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Wto 13:23, 20 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Thomas Jacobs zdał egzamin na porucznika 10.02.1701/1702. Służył na tym stanowisku od kwietnia 1702 co najmniej do września 1708 na kilku różnych jednostkach, operujących na wodach irlandzkich, Morzu Śródziemnym i kanale La Manche. Awansował 26.04.1709 do rangi captain wraz z objęciem komendy nad 42-działowcem Sweepstakes, na którym pozostał do października 1714. W tym czasie patrolował w 1709 zachodnie podejścia do kanału La Manche, eskortował konwoje portugalskie, działał w rejonie Barbados w latach 1710-1711, osłaniał konwój afrykański w 1712, stacjonował w Sheerness w 1714. Od końca lipca 1716 do czerwca 1720 Jacobs dowodził 40/42-działowcem Diamond, wysłanym na Jamajkę z zadaniem zwalczania piratów. Od maja 1726 do lutego 1728/29 był kapitanem 70-działowca Royal Oak, w 1726 należącego do sił adm. Jenningsa w rejonie Cieśniny Gibraltarskiej, w 1727 do floty śródziemnomorskiej wiceadm. Wagera. Zdobył 11.03.1727 hiszpański okręt 46-działowy. Wycofał się ze służby. Zmarł w Greenwich 15.02.1748/49.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Czw 8:28, 22 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Robert Studley (Studely, Studeley) zaczął służyć w Royal Navy krótko przed 1688. Od 1692 do 1703 był porucznikiem na rozmaitych okrętach operujących na Morzu Śródziemnym i wodach krajowych, w 1692 dowodził wynajętą szmaką Mayflower. Od lipca 1703 do października 1704 był dowódcą 4-działowego slupa Hound, patrolującego w 1704 wody wokół Wysp Scilly. Potem – do lutego 1707/1708 – dowodził 22-działowym żaglowcem Penzance na Kanale Irlandzkim. Awansował 11.02.1707/1708 do rangi captain wraz z objęciem komendy nad 32-działowcem Experiment, na którym pozostał do marca 1708/1709 w składzie floty adm. Bynga na Downs. Następnie był do października 1712 kapitanem 54-działowca Norwich, wysłanego w 1709 na Wyspę Św. Heleny, w 1710 i w 1711 do Nowej Anglii, w 1712 patrolującego wody kanału La Manche. Od marca 1714/15 do lutego 1715/16 Studley dowodził 50/54-działowcem Weymouth, skierowanym na Bałtyk w składzie floty adm. Norrisa. Stracił wzrok i w 1716 przeniesiono go na listę komandorów spensjonowanych. Robert Studley zmarł 23.08.1717.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Pią 8:28, 23 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Thomas Whorwood (Warwood) służył w Royal Navy jako porucznik od maja 1706 co najmniej do lutego 1710/1711 na kilku liniowcach operujących na wodach kanału La Manche. Od 13.04.1711 dowodził przez rok 14-działowym slupem (trójmasztowym) Otter na Morzu Północnym. Przerzucono go z tego żaglowca na 24-działową lekką fregatę Queenborough, na której pozostał aż do lipca 1715. W tym czasie awansował 17.06.1713 do rangi captain, nie zmieniając komendy. Następnie był od stycznia 1717/18 do stycznia 1721/22 kapitanem 32-działowej fregaty Rye, wysłanej w 1718 z konwojem nowofundlandzkim, a w 1720 do Wirginii. Od kwietnia 1723 do września 1727 dowodził 70-działowcem Captain, który do 1725 pełnił tylko rolę okrętu strażniczego w Portsmouth, ale w 1726 i 1727 wziął udział w dwóch kampaniach na Bałtyku – w 1726 we flocie wiceadm. Wagera, w 1727 we flocie adm. Norrisa (wtedy nawet jako flagowiec kadm. Waltona). Od lutego lub marca 1739/40 do schyłku 1740 Thomas Whorwood był kapitanem 80-działowca Cambridge, przydzielonego na okres lipiec – wrzesień 1740 do floty adm. Norrisa. Od stycznia 1740/41 do listopada 1741 sprawował komendę nad 90-działowcem Neptune. Mianowano go 26.05.1744 stałym komisarzem marynarki w Deptford. Pozostał na tym stanowisku do śmierci. Zmarł 13.02.1745/46.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1446
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Sob 14:38, 24 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Edward Reddish (... - 19.08.1736, awans kapitański otrzymał 28.09.1720), Thomas Waterhouse (... - 01.04.1743, awans kapitański otrzymał 24.04.1720) oraz James Luck (... - 21.12.1730, awans kapitański otrzymał 29.05.1720).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Pon 9:33, 26 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Edward Reddish (Redish) służył w Royal Navy najpóźniej od maja 1703, jako „ochotnik-z-rozkazu”, uzyskując pod koniec 1706 status midszypmena. Liniowce, na których zdobywał doświadczenie, żeglowały po wodach kanału La Manche, Morza Śródziemnego i Morza Północnego. Zdał egzamin na porucznika w połowie stycznia 1708/1709. Zajął to stanowisko w czerwcu 1709 na 24-działowym transportowcu marynarki Success. Potem był porucznikiem na jednostkach różnych klas aż do kwietnia 1719. W ciągu tych prawie 10 lat służył na wodach krajowych, irlandzkich, na Morzu Śródziemnym, Morzu Północnym, na Bałtyku i w Indiach Zachodnich. Awansował 28.09.1720 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy (którą zatrzymał do lipca 1724) nad 60-działowcem Lion, wysłanym w 1721 lub 1722 do Indii Wschodnich pod proporcem komodora Mathewsa. Mała eskadra komodora (cztery liniowce) miała pomóc słabej jeszcze brytyjskiej kompanii wschodnioindyjskiej w walce z piratami (miejscowymi i pochodzenia europejskiego), jacy rozpanoszyli się wówczas na wodach Oceanu Indyjskiego. Nie istniały na razie bazy Royal Navy w Indiach, a flota państwowa nie zwykła ochraniać przedsięwzięć handlowych prywatnych kupców podczas pokoju, zwłaszcza na tak odległych wodach. W tych aspektach była to wyprawa precedensowa i mocno kontrowersyjna pod względem wyników, chociaż aktywność piratów nieco przytłumiono. Szczegóły podałem kiedyś w losach Mathewsa. Wrócono do Anglii w 1724. Edward Reddish był od stycznia 1725/26 do maja 1728 kapitanem 50-działowca Preston, wysłanego pod wiceadm. Wagerem w 1726 na Bałtyk, a w 1727 ku Cieśninie Gibraltarskiej, skąd powrócił pod koniec kwietnia 1728 w składzie zespołu komodora Stewarta. W środku tych operacji Reddish ożenił się 24.11.1726 w Londynie z Elizabeth Bendish. Mieli dzieci. Wrócił do dowodzenia okrętem Lion w lutym 1728/29, ale teraz dowództwo miało tylko przejściowy charakter, prawdopodobnie w związku z zamiarem wysłania liniowca do Indii Zachodniej, gdzie Reddish nie chciał płynąć (lub jego nie chciano jako kapitana flagowca kadm. Stewarta). Od czerwca 1729 do maja 1730 sprawował komendę nad 60-działowcem Rupert operującym na wodach kanału La Manche. W maju 1731 został kapitanem 80-działowca Princess Amelia, według Winfielda niemal przez cały czas (aż do 1735) tylko stojącego w Portsmouth w roli okrętu strażniczego, chociaż Charnock wspominał u udziale w ekspedycji adm. Wagera na Morze Śródziemne i to jako flagowca kadm. Balchena. W 1735 trafiła się wycieczka na Tag we flocie adm. Norrisa, a w lipcu 1736 liniowiec wycofano do rezerwy. Edward Reddish (Redish) zmarł 19.08.1736.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Wto 7:36, 27 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Thomas Waterhouse zdał egzamin na porucznika w 1702. Służył w tym stopniu od sierpnia 1703 do grudnia 1718 (ponad 15 lat!) na wielu żaglowcach. Pływał w tym czasie po wodach Morza Śródziemnego, Indii Zachodnich, Morza Północnego, krajowych, kanału La Manche, Irlandii, Bałtyku; walczył w bitwach pod Vélez-Malagą 13.08.1704 i pod przylądkiem Passaro 11.08.1718. Najwyraźniej nie miał żadnej protekcji i nie umiał jej zdobyć. Dopiero stanowisko pierwszego oficera na okręcie flagowym adm. Bynga (Barfleur) podczas wielkiej i zwycięskiej bitwy coś tu zmieniło (aczkolwiek mało, co dość szokuje na tle ówczesnych zwyczajów). Dano mu w grudniu 1718 dowództwo 4-działowego moździerzowca Basilisk na Morzu Śródziemnym. Wreszcie 24.04.1720 awansował do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy nad 60-działowcem Rupert. Od stycznia 1727/28 do października 1728 był kapitanem 40-działowej fregaty Looe. Przerzucono go z niej na 20-działowy żaglowiec Winchelsey, operujący na Morzu Śródziemnym i kanale La Manche. Zszedł z niego w lutym 1731/32. Po ponad sześciu latach przerwy dostał w lipcu 1738 dowództwo 60-działowca Princess Louisa i zachował je do września 1740. Pożeglował 23.07.1739 do Indii Zachodnich w składzie eskadry wiceadm. Vernona, która dotarła do Jamajki 23.10.1739. Vernon wysłał trzy liniowce z Waterhousem jako komodorem dla przechwycenia hiszpańskich żaglowców przebywających między La Guayra (La Guaira) a Portobello. Waterhouse zdecydował się zaatakować 22.10.1739 La Guayra (w pobliżu Caracas w Wenezueli), ale został odparty ze stratami w ludziach i takielunku. Brał udział w rozpoczętej 5.11.1739 na Jamajce kampanii Vernona przeciwko Portobello i w zdobyciu tego miasta 22.11.1739. Uczestniczył w pierwszej (rozpoznawczej?) wyprawie Vernona przeciwko Cartagenie w marcu 1739/40 i w późniejszym rejsie po zatoce Darien. Okręt Princess Louisa wchodził też w skład sił Vernona, które przeprowadziły zakończony sukcesem atak na Chagres 22-24.03.1739/40, gdzie zdobyto fort San Lorenzo i łupy warte 70 tysięcy funtów, zniszczono dwa okręty straży wybrzeża i fortyfikacje, zabrano 22 brązowe działa. W następnych miesiącach aktywność eskadry Vernona była mała, nastąpiły też roszady na stanowiskach kapitanów. Dokładne okoliczności zastąpienia Waterhouse’a jako dowódcy liniowca Princess Louisa przez komandora Milesa Stapletona nie są mi znane, w każdym razie w nowej, wielkiej wyprawie przeciwko Cartagenie w 1740/41 komendę nad okrętem sprawował już ten ostatni. Thomas Waterhouse zmarł 1.04.1743.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Śro 8:10, 28 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
James Luck (Luch) służył w Royal Navy najpóźniej od sierpnia 1697, w charakterze ochotnika na rozmaitych jednostkach. Wiadomo, że od marca 1714/15 do do października 1717 był porucznikiem na 54-działowcu Assistance we flocie adm. Norrisa na Bałtyku i w rejsie tego okrętu z ambasadorem do Turcji zimą 1716/1717. Od połowy stycznia 1717/18 do października 1718 dowodził 4-działowym moździerzowcem Blast na Morzu Śródziemnym, brał udział w bitwie pod przylądkiem Passaro 11.08.1718. Od marca 1718/19 do schyłku maja 1720 był dowódcą 32-działowej fregaty Bedford Galley na Bałtyku. Awansował 29.05.1720 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy nad 20-działowym żaglowcem Port Mahon, też operującym na Bałtyku. Z końcem września 1720 przeszedł z niego na 42-działowiec Gosport, nadal służąc na Bałtyku aż do listopada 1711, kiedy jednostkę tę wycofano do rezerwy. Od stycznia 1725/26 do października 1729 James Luck był kapitanem 50-działowca Winchester, wysłanego początkowo na Morze Śródziemne, w 1727 operującego u wybrzeży Hiszpanii, od listopada 1728 stojącego w Plymouth jako okręt strażniczy. Od lutego 1733/34 do końca stycznia 1735/36 James Luck dowodził 60-działowcem Canterbury we flocie wiceadm. Cavendisha na wodach krajowych, nie mógł więc umrzeć 21.12.1730 i sprawować komendy sześć lat po śmierci, jak wydaje się możliwe autorom strony threedecks. W rzeczywistości zmarł w Plymouth 21.12.1736.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1446
Przeczytał: 4 tematy
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Czw 19:58, 29 Lut 2024 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Peter Solgard (... - 19.03.1738/39, awans kapitański otrzymał 02.07.1722) oraz Hugh Middleton (... - 16.11.1756, awans kapitański otrzymał 09.08.1712).
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 3 tematy
|
Wysłany: Sob 8:50, 02 Mar 2024 Temat postu: |
|
|
Peter Solgard (Solguard) był – zdaniem Charnocka – cudzoziemcem (może Duńczykiem), który zdecydował się na służbę w Royal Navy. W każdym razie widzimy go jako ochotnika na angielskich okrętach wojennych już od stycznia 1695/96. Został porucznikiem 13.01.1702/1703, zajmując takie stanowisko na 80-działowcu Cumberland do maja 1703. Będąc potem oficerem wielu różnych jednostek walczył na wodach krajowych, Morzu Śródziemnym i Morzu Północnym, uczestniczył w zdobyciu Gibraltaru w lipcu 1704 oraz w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Zszedł z 54-działowca Hampshire w lutym 1712/13, kiedy okręt ten wycofano na remont w Woolwich. Nie znajdując dłuższy czas zatrudnienia w Royal Navy, zaangażował się jako kapitan statku St Mark osławionej Kompanii Mórz Południowych; wyszedł na nim z Londynu w 1713, dotarł do wybrzeży zachodniej Afryki w 1714, dokował w Cape Coast Castle, zabrał na pokład 280 czarnych niewolników (w tym 10 procent dzieci), dowiózł 261 żywych do Kingston na Jamajce. Dopiero 2.07.1722 awansował w marynarce wojennej do rangi captain, wraz z otrzymaniem komendy nad 20-działowcem Greyhound, stacjonującym w latach 1721-1724 w Nowym Jorku. Zdobył sławę, kiedy 10.06.1723 jego okręt został zaatakowany na Atlantyku przez dwa angielskie żaglowce pirackie, które mylnie wzięły Greyhound za jednostkę cywilną; w niezwykle zaciętej walce 20-działowiec brytyjski zdobył jeden okręt napastników – jego załogę potem osądzono i powieszono w Newport (Rhode Island) – podczas gdy drugi zdołał uciec. Jak to obowiązkowo w opowieściach o piratach, na pokładzie zdobytego slupa musiał się znajdować ładunek złota, a Solgard stał się niezwykle popularny i w książkach dla starych dzidziusiów awansował oczywiście z czasem na admirała. W rzeczywistości zdał komendę nad Gryehound w grudniu 1727, operując jeszcze tymczasem na wodach Szkocji, Nowej Fundlandii (podjął część załogi okrętu Ludlow Castle, który w październiku 1724 wszedł na skały koło Canso w Nowej Fundlandii) i wchodząc w skład eskadry wiceadm. Hosiera w Indiach Zachodnich w latach 1725-1727. W czerwcu 1727 zdobył hiszpański statek idący z Hawany na Teneryfę z drogim ładunkiem i ponad 70 tysiącami dolarów w gotówce. Od grudnia 1727 do czerwca 1730 dowodził 64-działowcem Superb (po śmierci poprzedniego kapitana tego okrętu w Indiach Zachodnich). W czerwcu 1730 przerzucono go na 40-działowiec Hector i skierowano w 1731 na Morze Śródziemne. Przeszedł w lutym 1731/32 na 70-działowiec Royal Oak, którym dowodził do kwietnia 1736, w tym czasie na ogół stojąc w Portsmouth (gdzie Royal Oak pełnił rolę okrętu strażniczego), ale też chwilami służąc na wodach kanału La Manche i na Tagu we flocie adm. Norrisa (w 1735). Od kwietnia 1737 był kapitanem 70-działowca Berwick, okrętu strażniczego w Portsmuth, jednak w 1738 wyprawionego z flotą kadm. Haddocka na Morze Śródziemne. Zachorował nagle (na „febrę”) i zmarł w trakcie sprawowania tej komendy 19.03.1738/39 w Gibraltarze (data śmierci budziła pewne kontrowersje, Schomberg i Charnock pisali o 19.03.1740, jednak dokumenty z epoki wskazują na pierwszą z nich). Podobno Solguard był bardzo lubianym przez marynarzy kapitanem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|