Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Royal Navy - Skład i personalia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 149, 150, 151  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 9:23, 13 Kwi 2016    Temat postu:

George Raynor - takiego oficera w ogóle nie było. Sądząc po datach, Panu chodzi o Johna Raynora (Raynera). Otrzymał stopień porucznika marynarki 26.02.1757. Awansował na „dowódcę” 1.07.1766. Powierzono mu wtedy 14-działowy slup Swift, wysłany na Falklandy 29.09.1767. Odszedł stamtąd na początku lutego 1769 i wrócił do Anglii w maju, a na początku czerwca zdał komendę. Johna Raynora promowano do rangi komandora 26.07.1775. Objął we wrześniu 1775 dowództwo (do 6.09.1776) 50-działowca Chatham, flagowego okrętu kontradm. (od lutego 1776 wiceadm.) Shuldhama w rejonie Jamajki. Popłynął 30.10.1776 na wody Ameryki Północnej. Brał udział w walkach o Nowy Jork. Od 6.09.1776 do 1777 albo do października 1778 dowodził 50-działowcem Bristol, na którym przeszedł 8.07.1777 w rejon Jamajki, pod flagą kontradm. Parkera. Od 1778 do 1779 Raynor był kapitanem 50-działowca Isis, operującego na wodach Ameryki Północnej. Znajdował się w eskadrze wiceadm. Howe’a w rejonie Sandy Hook 22.07.1778, kiedy pojawiła się tam, ale nie poważyła na atak, zdecydowanie przeważająca flota wiceadm. d’Estainga. Brał udział w „starciu” (manewrowaniu) floty wiceadm. Howe’a z flotą wiceadm. d’Estainga 11.08.1778 w pobliżu Narragansett Bay. Po sztormie, który po tym spotkaniu poturbował i poszarpał obie floty, Isis został doścignięty (około 80 mil od Sandy Hook) i walczył samotnie z 74-działowcem francuskim César 16.08.1778, ale – znakomicie dowodzony i świetnie obsługiwany – zadał Francuzom ciężkie straty i miał szczęście zniszczyć na francuskim okręcie urządzenie sterowe, co skłoniło przeciwnika do wycofania się. Tym niemniej uszkodzony okręt brytyjski musiał przejść dłuższy remont w Nowym Jorku. Wyszedł z tego portu do Indii Zachodnich w eskadrze komodora Hothama 4.11.1778. Uczestniczył aktywnie w walkach koło Wyspy Św. Łucji 14/15.12.1778, w czerwcu 1779 pożeglował z konwojem do Anglii. W lecie i jesienią 1779 Isis należał do Floty Kanału adm. Hardy’ego. W lutym 1780 John Raynor (Rayner) objął komendę nad 64-działowcem Inflexible, zdał dowództwo w sierpniu tego samego roku. Według niektórych przestał dowodzić, bowiem zmarł wtedy na morzu (25.08.1780), zdaniem innych umarł w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Czw 6:26, 14 Kwi 2016    Temat postu:

George Wilkinson otrzymał stopień porucznika marynarki 9.01.1760. Awansował na „dowódcę” 27.05.1780. Powierzono mu wtedy 14-działowy slup Saint Vincent w Indiach Zachodnich. Żaglowiec ten został 10.10.1780 wyrzucony przez huragan na brzeg jednej z Wysp Podwietrznych, ale udało się go przywrócić do służby. Wilkinsona promowano do rangi komandora 14.05.1781. Objął wówczas dowództwo (do 19.04.1782 albo do 14.04.1782) 64-działowca Prince William w Indiach Zachodnich. W eskadrze kontradm. Hooda walczył w starciach pod St Kitts 25/26.01.1782, we flocie adm. Rodneya w bitwie pod Dominiką 9.04.1782 i w bitwie u Wysepek Świętych 12.04.1782. W kwietniu 1782 podobno dowodził bardzo krótko 64-działowcem Prothee w Indiach Zachodnich. Przeszedł zaraz na 104-działowy Ville de Paris (zdobyty przez Brytyjczyków w tej ostatniej bitwie), aby odprowadzić go do Anglii, ale uszkodzony okręt zatonął w huraganie w pobliżu Nowej Fundlandii około 19.09.1782. George Wilkinson zginął, podobnie jak prawie cała załoga (z wyjątkiem jednego marynarza).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1443
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Nie 15:59, 17 Kwi 2016    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów RN, są nimi James Worth (… - …, awans kapitański otrzymał 02.11.1772) oraz Thomas Haynes (… - …, awans kapitański otrzymał 23.01.1779).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pon 18:12, 18 Kwi 2016    Temat postu:

James Worth zaczął służbę w Royal Navy 22.10.1733 jako „służący kapitana” na pokładzie 20-działowca Flamborough, którym dowodził wtedy kmdr Edward Hawke, operujący do sierpnia 1735 w rejonie Jamajki. Worth osiągnął pozycję midszypmena lub pomocnika nawigatora 23.06.1738. Zdał w Westminsterze egzamin na porucznika 10.10.1743, otrzymał ten stopień 20.04.1744. Awansował na „nawigatora i dowódcę” 1.07.1750 lub dokładnie 10 lat później. W każdym razie 1.07.1760 objął dowództwo 14-działowego slupa Kingfisher. Brał udział w operacji zdobycia Belle Ile w lecie 1761, stacjonował na Downs w 1762, zdał komendę w marcu 1763. Od czerwca 1765 do końca sierpnia 1768 dowodził na wodach angielskich 14-działowym slupem dwumasztowym Dispatch. Od lipca 1770 do 1772 był kapitanem 10-działowego slupa dwumasztowego Spy, wyprawionego w rejon Wysp Podwietrznych 5.10.1770, a wycofanego do rezerwy w 1772. Promowano Wortha do stopnia komandora 2.11.1772. Od maja 1773 do lipca 1775 dowodził 50-działowcem Chatham, okrętem flagowym wiceadm. Parry’ego na wodach Wysp Podwietrznych. W 1776 był kapitanem 20-działowca Deal Castle, operującego w rejonie Nowej Fundlandii. Od połowy grudnia 1778 do połowy lutego 1780 zatrudniono go przy brance marynarzy do floty. W styczniu 1781 objął komendę nad 50-działowcem Assistance we Flocie Kanału. Wysłano go 2.05.1782 z konwojem do Ameryki Północnej. Współdziałał w zdobyciu amerykańskiego żaglowca korsarskiego 16.08.1782. Pod koniec września był już w Plymouth, biorąc udział w rozprawie sądu wojennego. Jego okręt wycofano w Anglii do rezerwy na początku 1783. James Worth został spensjonowany bez awansu 17.04.1794. Zapewne w wyniku protestów w parlamencie przyznano mu jednak stopień kontradmirała w stanie spoczynku w 1795. Był żonaty i miał dzieci. Jego syn James Andrew Worth (przyszły komandor Royal Navy) został porucznikiem w 1794, a więc zapewne urodził się koło 1774. James Worth żył nadal w 1802, lecz data jego śmierci nie jest znana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Wto 6:16, 19 Kwi 2016    Temat postu:

Thomas Haynes urodził się w 1732. Zaczął służbę w Royal Navy 21.01.1747 jako „marynarz” na pokładzie 44-działowca Poole, wysłanego wtedy do Afryki zachodniej i stąd ku Wyspom Podwietrznym. Haynes osiągnął pozycję midszypmena lub pomocnika nawigatora 23.12.1749. Zdał w Westminsterze egzamin na porucznika 6.11.1754, otrzymał ten stopień 1.11.1755. Tymczasem służył w 1755 na 50-działowcu Centurion (wysłanym do Wirginii 23.12.1754) nadal jako midszypmen. Oddelegowany w lecie do armii generała Braddocka, był jedynym oficerem marynarki, który przeżył bitwę pod Monongahelą. Od 14.12.1763 do 2.04.1764 był oficerem na 60-działowcu Achilles, wówczas okręcie strażniczym w Portsmouth. Od marca 1777 do 1778 dowodził 16-działowym slupem Porpoise, wysłanym na wody Jamajki 17.04.1777. Tymczasem awansował na „nawigatora i dowódcę” 9.04.1777. W 1777 działał u wybrzeży Ameryki Północnej. W styczniu 1779 był krótko kapitanem 32-działowej fregaty Ambuscade, należącej do Eskadry Zachodniej. Promowano Haynesa do stopnia komandora 30.01.1779 lub tydzień wcześniej. Powierzono mu wtedy 24-działowiec Pelican, skierowany do rejonu Jamajki 13.04.1780. Zdobył tam francuski okręt korsarski 9.12.1780. Od 14.12.1780 do 31.05.1781 dowodził na wodach Jamajki 28-działową fregatą Lowestoffe. Od 1.06.1781 do 29.12.1781 sprawował komendę nad 64-działowcem Ruby. W 1783 był krótko (do marca) kapitanem 64-działowca Belleisle we Flocie Kanału. Zmarł w grudniu 1788 w St. Thomas (w hrabstwie Devon).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1443
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Czw 18:51, 29 Lis 2018    Temat postu:

Panie Krzysztofie poproszę o opisanie losów oficerów RN, są nimi Andrew Sutherland (... - 1795, awans kapitański otrzymał 05.12.1780) oraz John Elphinstone (... - 07.1802, awans kapitański otrzymał 16.5.1793).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pią 17:27, 30 Lis 2018    Temat postu:

Andrew Sutherland uzyskał stopień porucznika 28.12.1770. Mianowano go w maju 1779 dowódcą 14-działowego slupa Vulture i jest to zapewne data awansu do stopnia commander. Wziął w tym samym miesiącu udział w ekspedycji komodora George'a Colliera (z żołnierzami brygadiera Edwarda Matthewa) przeciwko Elizabeth River nad zatoką Chesapeake, a także w działaniach na rzece Hudson w celu wygonienia Amerykanów ze Stony Point (zdobyli to miejsce w lipcu 1779). Patrolował rzekę Hudson jeszcze u schyłku 1780 i został ranny, kiedy Amerykanie z baterii na Teller Point ostrzelali Vulture we wrześniu 1780. Sutherland awansował na komandora (captain) 5.12.1780. W marcu 1781 objął dowództwo 74-działowca Russell w eskadrze kadm. Hooda w Indiach Zachodnich. Walczył w starciu koło Martyniki 29/30.04.1781 (bitwa pod Fort Royal), przeszedł z Hoodem do Ameryki Północnej, ale nie brał udziału w bitwie pod Chesapeake 5.09.1781. Wrócił do Indii Zachodnich 15.12.1781 i wkrótce zdał komendę nad okrętem Russell. Odtąd dowodził 20-działowym "post-shipem" (nie "slupem", jak błędnie pisują rozmaici autorzy w sieci - oficer w stopniu captain nie mógł być dowódcą slupa, chyba że w powieści) Saint Eustatius w rejonie Wysp Podwietrznych. Z końcem stycznia 1782 został kapitanem 64-działowca Belliqueux. Uczestniczył na nim w bitwie pod Dominiką 9.04.1782 oraz w bitwie u Wysepek Świętych 12.04.1782 (gdy poddał się mu francuski 64-działowiec Ardent), a także w akcji w Cieśnienie Mona 19.04.1782, kiedy pomagał w zdobyciu francuskiego 64-działowca Caton. Pod rozkazami adm. Pigota przeszedł na wody amerykańskie (Belliqueux stacjonował w Nowym Jorku od 5.09 do 24.10.1782), potem pomagał w blokadzie Cap Français na San Domingo, wrócił na Jamajkę w 1783, a stąd do Anglii, gdzie jego okręt wycofano do rezerwy w sierpniu 1783. Sutherland od maja 1786 do 1788 dowodził 74-działowcem Powerful, flagowym okrętem kadm. Thomasa Gravesa, głównodowodzącego w Plymouth. Od lipca 1788 do kwietnia 1789 był kapitanem 74-działowca Orion, wówczas okrętu strażniczego w Plymouth. Ożenił się 30.12.1789 z Louisą Colebrook, trzecią córką baroneta Crawford, posła do parlamentu. Mieli dzieci, w tym syna urodzonego 6.11.1792. Andrew Sutherland objął w lipcu 1790 komendę nad 64-działowcem Nassau, wprowadzonym do aktywnej służby w związku z kryzysem w stosunkach z Hiszpanią, ale jeszcze w tym samym roku (wobec zażegnania sporu) wycofanym do rezerwy. Od lutego 1793 do listopada 1794 dowodził 64-działowcem Diadem, skierowanym na przełomie kwietnia i maja 1793 na Morze Śródziemne. Okręt ten należał do floty śródziemnomorskiej wiceadm. Hooda, która od sierpnia do grudnia 1793 stacjonowała w Tulonie. Sutherland od 1.07 do 10.10.1794 sprawował na Morzu Śródziemnym komendę nad 74-działowcem Berwick. Był od listopada 1794 komisarzem marynarki wojennej w Gibraltarze. Zmarł tam 18.07.1795.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Sob 16:46, 01 Gru 2018    Temat postu:

John Elphinstone urodził się 14.08.1756 w Peckham (część Londynu) albo w Szkocji. Był synem komandora Royal Navy Johna Elphinstone (żyjącego 1722-1785, który w latach 1769-1771 służył w marynarce rosyjskiej jako kontradmirał) i Amelii Warburton. Zdał egzamin na porucznika w Westminsterze w 1774, ale otrzymał ten stopień dopiero 11.07.1776. W 1777 służył na 10-działowym szkunerze Labrador, operującym w latach 1777-1779 na wodach Nowej Fundlandii (nie zarejestrowanym oficjalnie w Royal Navy). W 1778 był oficerem na 74-działowcu Berwick, więc być może brał udział w bitwie pod Ouessant 27.07.1778. W 1779 należał do załogi 28-działowej fregaty Lizard. Wchodził w 1781 w skład kadry oficerskiej 32-działowej fregaty Astraea, która pożeglowała 7.10.1781 na wody Ameryki Północnej. Przeszedł w 1782 na fregatę 36-działową Monsieur, która 6.03.1782 i 27.03.1782 zdobyła francuskie okręty korsarskie, w maju 1782 operowała w składzie floty kadm. Kempenfelta, a w lipcu 1782 w składzie eskadry komodora Reeve'a, po czym została wycofana do rezerwy w marcu 1783. John Elphinstone od marca 1787 do 1789 dowodził 10-działowym kutrem Busy u północno-wschodnich wybrzeży Szkocji. Awansował do rangi commander 21.09.1790. Dostał stopień komandora (captain) 16.05.1793. Dowodząc od maja 1794 okrętem 98-działowym Glory, flagowcem kadm. George'a Keitha Elphinstone'a (wbrew dawnym biografiom wcale z nim nie spokrewnionego, ale odtąd stale go protegującego), walczył na Atlantyku w bitwie Sławnego Pierwszego Czerwca 1794 i otrzymał za to złoty medal. W sierpniu 1794 objął komendę nad 98-działowcem Barfleur, nowym okrętem flagowym kadm. Elphinstone'a, i sprawował ją do marca 1795. Był od kwietnia 1795 kapitanem 74-działowca Monarch, flagowego okrętu kadm. (wiceadm. od 1.06.1795) George'a Keitha Elphinstone'a w ekspedycji przeciwko holenderskiej Kolonii Przylądkowej; uczestniczył w zajęciu tego kraju po operacjach prowadzonych od lipca do września 1795 oraz w pojmaniu całej holenderskiej eskadry w zatoce Saldanha w sierpniu 1796. W 1797 dowodził krótko 100-działowcem Queen Charlotte. Od września do października 1798 sprawował komendę nad 74-działowcem Hannibal. Od 14.11.1798 (faktycznie od 26.11.1798) do 31.12.1798 był kapitanem 80-działowca Foudroyant, flagowego okrętu wiceadm. lorda Keith (czyli dawnego George’a Keitha Elphinstone’a); pożeglował 6.12.1798 na Morze Śródziemne, docierając do Gibraltaru 19.12. Tam zszedł z okrętu razem z lordem Keith. Od lutego do sierpnia 1799 sprawował komendę nad 98-działowcem Barfleur, ponownie okrętem flagowym lorda Keith, który operował pod Kadyksem, a od maja 1799 na Morzu Śródziemnym. Od września 1799 John Elphinstone dowodził 74-działowcem Hector. W 1801 jego okręt należał do eskadry kadm. Johna Borlase'a Warrena, operującej w lutym między Gibraltarem a Minorką. Od czerwca 1801 John Elphinstone zajmował stanowisko Kapitana Floty (szefa sztabu) adm. lorda Keith na 80-działowcu Foudroyant. Zmarł 17.12.1801 w La Valetta na Malcie. W 1802 (nie wiedziano jeszcze o jego śmierci) John Elphinstone dostał o sułtana tureckiego złoty medal za wyróżniającą się służbę u wybrzeży Egiptu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1443
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Nie 21:07, 02 Gru 2018    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1443
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pią 21:23, 16 Lip 2021    Temat postu:

Panie Krzysztofie chciałbym powrócić do tego tematu po długiej przerwie i zapytać o kolejnych angielskich oficerów.
Poproszę o opisanie losów oficerów, są nimi Bartholomew Candler (… - 22.10.1722, awans kapitański otrzymał 27.01.1705/06) oraz James Moneypenny (… - 23.10.1723, awans kapitański otrzymał 16.08.1704).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Nie 6:38, 18 Lip 2021    Temat postu:

Bartholomew Candler miał długą i raczej nie obfitującą w ciekawe wydarzenia służbę, ale lubił się rozpisywać, więc kiedy został dowódcą i mógł już wysyłać sążniste memoriały do admiralicji, robił to, dzięki czemu sporo o nim wiemy. Jednak nie dotyczy to wczesnego okresem życia (ożenił się 1.08.1703 z Ann Mellish; mieli dzieci) i kariery - o których jak na razie brak bliższych informacji. Mianowano go 30.04.1705 dowódcą (commander) 6/8-działowego jachtu Katherine we flocie adm. Shovella. Został 27.01.1705 (wg ichniego rozumienia kalendarza) albo 27.01.1706 (wg naszej umowy przejścia starego roku w nowy) - w każdym razie w następnym miesiącu po grudniu 1705 - wyznaczony kapitanem (captain) 32-działowego okrętu piątej rangi (z pinkową rufą) Falcon. Od 29.04.1706 do 18.08.1707 Bartholomew Candler sprawował komendę nad 42-działowym okrętem 5 rangi Roebuck, na którym najpierw operował na Morzu Śródziemnym, a potem osłaniał w 1707 robotników budujących latarnię Eddystone. Od 19.08.1707 do 7 najbliższego stycznia był drugim kapitanem 80-działowca Ranelagh. We flocie śródziemnomorskiej (której poszczególne okręty i zespoły operowały też pod Gibraltarem i zawijały na remonty i wyposażenie do Lizbony) trwało wtedy przerzucanie admirałów (a każdy lubił mieć własnego kapitana flagowego, więc przenosiny dotyczyły też komandorów). W rezultacie Bartholomew Candler, ciągle na pozycji drugiego kapitana, przechodził z pokładu na pokład - w okresie 8-19.01.1707/8 był na 80-działowcu Torbay, zaś od 20.01 do 14.09.1708 - na 90-działowcu Triumph. Jednak na tym ostatnim przejął dowództwo, gdyż okręt został flagowcem kadm. Jenningsa we Flocie Kanału adm. Bynga. Od 15.09.1708 do 17.12.1709 dowodził 96-działowcem Saint George, flagowym okrętem Jenningsa w ekspedycji do Lizbony. Przeszedł 30.11.1709 (i pozostał do października 1710) na 100-działowiec Royal Anne (w 1710 jednostka flagowa adm. Jenningsa). Od października 1710 do 13.08.1714 był kapitanem 96-działowca Blenheim, kolejnego flagowca adm. Jenningsa, tym razem na Morzu Śródziemnym (do 1713). Od 9.08.1716 do 1.12.1718 dowodził 20-działowym okrętem 6 rangi Winchelsea, wysłanym do Nowego Jorku, a stąd do Indii Zachodnich, z zadaniem prowadzenia m.in. badań hydrograficznych. Candler objął 14.09.1716 stanowisko naczelnego dowódcy Royal Navy na Jamajce. Były to czasy, kiedy na wspomnianych wodach roiło się od rozmaitych słynnych (jak Czarnobrody) i mniej słynnych piratów, których Candler miał zwalczać (zgodnie z rozkazem otrzymanym 4.03.1717 na Jamajce), ale tylko ich bezskutecznie tropił i zbierał zasłyszane wiadomości, więc trudno ocenić, na ile prawdziwe. Niewątpliwie wśród wymienianych nazwisk były w pełni historyczne - jak to Benjamina Hornigold, który w 1716 dowodził slupem i krążył w pobliżu Gwinei razem z Czarnobrodym, a potem faktycznie pożeglował na Bahamy, gdzie niewiele rozminął się z Candlerem i takie, które na historyczne wyglądają - jak Charlesa Bellamy, dowodzącego pirackim statkiem Whidaw i małą eskadrą innych, które rozbiły się w pobliżu wybrzeży Ameryki Północnej (tyle że zgodnie z raportem Candlera w 1717, a wg "The pirates' who's who" Philipa Gosse dopiero w 1726). W każdym razie przemierzał wody Bahamów (19.07.1717 był w pobliżu Crooked Island z tego archipelagu), Wysp Dziewiczych, Cieśniny Zawietrznej, okrążał Jamajkę, eskortował konwoje, odwiedzał Barbados, Tortolę, St Thomas, mijał wyspy Caicos, karenażował (z trudem) swój okręt na Jamajce, wydawał rozkazy dowódcom slupów Swift i Tryall, organizował patrolowanie wybrzeży Ameryki w okolicach Portobelo i Cartageny, zbierał obserwacje do poprawy map tamtejszych wód, obsadzał wakujące stanowiska na okrętach - z czego składał wyczerpujące (także czytającego) sprawozdania. W grudniu 1720 Bartholomew Candler objął komendę nad 42-działowym okrętem piątej rangi Launceston, wyprawionym do Indii Zachodnich. Tam, po podobnie wyglądającej służbie, zmarł 22.10.1722.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pon 8:06, 19 Lip 2021    Temat postu:

James Moneypenny pojawia się na kartach historii 16.04.1697, kiedy awansował na porucznika. Od tego czasu do 15.08.1704 był oficerem na wielu różnych okrętach Royal Navy: 32-działowej jednostce 5 rangi Lynn (16.04.1697-5.05.1699, na wodach irlandzkich, od 1698 w Indiach Zachodnich); 50-działowcu Coventry (6.05.1699-3.03.1700/1); 70-działowcu Ipswich (4.03.1700/1-21.10.1701 na Spithead); 24-działowcu Swan (19.12.1701-18.02.1701/2 na wodach irlandzkich); 50-działowcu Warwick (19.02.1701/2-8.01.1702/3); 100-działowcu Royal Sovereign (9.01.1702/3-16.04.1703); 96-działowcu Royal Katherine (26.08.1703-15.08.1704, od stycznia 1704 flagowym okręcie adm. Rooke'a). Uczestniczył w wyprawie adm. Rooke'a na Morze Śródziemne, brał udział w zdobyciu Gibraltaru 20-24.07.1704 oraz w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Zawsze w takim przypadku pisało się, że to "postawa" zapewniła oficerowi awans, w rzeczywistości chodziło o miejsce na okręcie flagowym głównodowodzącego. W każdym razie James Moneypenny awansował 16.08.1704 na kapitana (captain) 70-działowca Kent, którym "dowodził" przez cztery dni do 20.08.1704 (typowa fikcja mająca zapewnić potwierdzenie promocji). W rzeczywistości od 21.08.1704 do 20.02.1704/5 był kapitanem 60-działowca Nottingham, nadal na Morzu Śródziemnym. To prawdopodobnie na tym okręcie miał spór z porucznikiem Brierwoodem, którego poniżał i tyrańsko prześladował (zdaniem porucznika) lub na którym usiłował wymusić wykonywanie obowiązków (zdaniem kapitana), co skończyło się wyzwaniem na pojedynek (przed którym Moneypenny stchórzył), sądem wojennym i usunięciem Brierwooda z marynarki. Od 21.02.1704/5 do 2.01.1706/7 Moneypenny dowodził 50-działowcem Leopard. Walczył w bitwie pod Marbellą 10.03.1704/5 (samym Anglikom tak się mylą te daty o jednym roku wg starego kalendarza i drugim wg nowego, że nie mogą się zdecydować, czy w tej bitwie Moneypenny dowodził jeszcze okrętem Nottingham czy już okrętem Leopard). Od 22.12.1707 do 28.11.1709 był kapitanem 100-działowca Royal Anne, w 1708 na kanale La Manche, w 1709 znów na Morzu Śródziemnym. Od 29.11.1709 do 21.09.1710 zajmował stanowisko drugiego kapitana na 100-działowcu Royal Sovereign. Od 22.09.1710 do 31.08.1714 sprawował komendę nad 56/64-działowcem Superbe, do 1713 na Morzu Śródziemnym. Przyprowadził 18.10.1711 do Livorno bardzo cenny pryz zdobyty podczas rejsu z Lewantu. Od 2.08.1715 do 12.12.1715 był kapitanem 70-działowca Royal Oak (teoretycznie; okręt nie wszedł do służby). James Moneypenny zmarł 23.10.1723 w Anglii.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1443
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Wto 7:06, 20 Lip 2021    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi William Bokenham (… - 09.11.1702, awans kapitański otrzymał 07.05.1689) oraz Thomas Fowlis (… - 21.07.1703, awans kapitański otrzymał 12.04.1690).
Pozdrawiam Janusz.


Ostatnio zmieniony przez Janusz Kluska dnia Wto 7:07, 20 Lip 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Śro 6:11, 21 Lip 2021    Temat postu:

William Bokenham został 10.08.1681 mianowany przez wiceadm. Herberta porucznikiem na 40/46-działowym okręcie-pułapce Kingfisher, który operował na Morzu Śródziemnym przeciwko korsarzom algierskim. Herbert przeniósł Bokenhama 17.08.1682 na własny okręt flagowy, 48/42-działowiec Bristol. Natomiast 20.06.1685 Bokenham został pierwszym porucznikiem na 67-działowcu Rupert, a 11.07.1686 - na 46-działowcu Dragon. Ten ostatni był kolejnym okrętem flagowym na Morzu Śródziemnym. William Bokenham został 7.05.1689 mianowany kapitanem 48-działowca Happy Return, ale był jego dowódcą bardzo krótko, w tym samym miesiącu widzimy go sprawującego komendę (też niedługą) nad 28-działowcem Sapphire. Operował w okolicy Cieśniny Gibraltarskiej we flocie wiceadm. Killegrew, eskortował konwój z Kadyksu do Alicante i Malagi. W 1691 dowodził krótko 58-działowcem Monck, pod Dunkierką. Od 1691 lub 1692 sprawował komendę nad 70-działowcem Grafton i walczył na nim w bitwie pod Barfleur 19.05.1692 [Rif Winfield jako kapitana tego liniowca podaje Henry'ego Bokenhama, ale moim zdaniem się myli]. W latach 1693-1694 William Bokenham dowodził 90-działowcen Duchess; brał udział w czerwcu 1694 w działaniach adm. Berkeley'a na wodach Brestu. Od 11.06 do 2.09.1695 był kapitanem 90-działowca Neptune. Zdaniem niektórych od 2.09.1695 do 5.05.1696 dowodził 100-działowcem Queen, lecz inni się z tym nie zgadzają. Od 6.05.1696 do 26.10.1697 był kapitanem (pierwszym albo drugim) na 100-działowcu Britannia, flagowcu adm. Berkeleya u francuskich wybrzeży. Od 6.05 do 30.11.1699 miał sprawować komendę nad 28-działowcem Vulcan, ale nie jest to pewne. Zajął się polityką i od listopada 1701 do lipca 1702 reprezentował w Izbie Gmin okręg Rochester jako wig. Od lutego do lipca 1702 dowodził 90-działowcem Triumph, flagowcem adm. Rooke'a. W lipcu 1702 objął komendę nad 90-działowcem Association, skierowanym w sierpniu 1702 pod Kadyks w składzie ekspedycji adm. Rooke'a. Walczył z wyróżnieniem w bitwie pod Vigo 12.10.1702, atakując jeden z fortów broniących wejścia do portu. Jednak wkrótce po powrocie do Anglii - albo jeszcze na morzu - zmarł 9.11.1702 (podaje się też datę o dzień późniejszą).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6198
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Czw 10:17, 22 Lip 2021    Temat postu:

Thomas Fowlis (Foulis, Fowler, Foules, Fowles) był może synem komandora Thomasa Foulesa (Fowlisa), który zginął 28.05.1673 dowodząc w bitwie okrętem Lyon. On sam otrzymał stopień porucznika 23.08.1688. Został mianowany 12.04.1690 kapitanem 8-działowego brandera Hound. Był w bitwie pod Beachy Head (bitwie pod Béveziers) 30.06.1690. Za pomocą tego brandera bezskutecznie próbowano spalić francuski flagowiec Soleil Royal w bitwie pod Barfluer 19.05.1692, a potem skierowano go na Cherbourg, gdzie spłonął przedwcześnie 22.05.1692, zapalony przez francuski pocisk. Thomas Fowlis od czerwca 1692 do co najmniej najbliższego lutego dowodził 32-działowym okrętem 5 rangi Sheerness. Zdaniem Charnocka Thomas Foulis wkrótce potem dowodził 50-działowcem Deptford; Rif Winfield twierdzi, że kapitanem tego okrętu w 1693 był kmdr T. Houles - może to kolejna wersja przekręcania nazwiska. Od 2.09 do 30.12.1696 Fowlis sprawował komendę nad 80-działowcem Devonshire. W latach 1696-1699 kmdr Thomas Foulis dowodził 70-działowcem Restoration. W składzie eskadry komandora Harlowa brał udział 14-16.08.1697 w nieudanej próbie przechwycenia (na południowy zachód od Wysp Scilly) francuskiej eskadry De Pointisa wracającej z Indii Zachodnich. Od 26.02 do 25.12.1701 był kapitanem 70-działowca Suffolk, stojącego wtedy na Spithead ze zredukowaną załogą. Potem od 26.12.1701 sprawował do najbliższego marca krótkie komendy nad 70-działowcem Nassau i 80-działowcem Russell. Od 13.03 do 6.05.1702 był drugim kapitanem na 100-działowcu Royal William, a od 16.05 do 26.05.1702 zajmował to samo stanowisko na 100-działowcu Britannia. Od 12.09 do 29.11.1702 dowodził 74-działowcem Royal Oak i miał pod sobą małą eskadrę, która patrolowała okolice Calais, Gravelines i Dunkierki. Podobno od 4.01 do 21.07.1703 był kapitanem 100-działowca Britannia, chociaż zdaniem innych okręt ten znajdował się wówczas w rezerwie. Thomas Fowlis zmarł 24.07.1703 (lub 3 dni wcześniej).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 149, 150, 151  Następny
Strona 100 z 151

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin