Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Royal Navy - Skład i personalia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 176, 177, 178, 179  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1581
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 11:46, 13 Paź 2025    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Edward Holland (... - 09.02.1735/36, awans kapitański otrzymał 23.07.1708), John Goodall (... - 31.01.1728/29, awans kapitański otrzymał 25.09.1708) oraz William Houlding (... - 15.11.1731, awans kapitański otrzymał 15.06.1709).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Śro 8:03, 15 Paź 2025    Temat postu:

Edward Holland zdał egzamin na porucznika Royal Navy w 1695, zajmował takie stanowisko od stycznia 1695/96 na okrętach służących m.in. na wodach krajowych oraz w Indiach Zachodnich. Awansował 20.02.1705/6 do stopnia commander wraz z objęciem dowództwa (sprawował je do lipca 1708) 26-działowej fregaty Dunkirk Prize (Dunkirk’s Prize), wysłanej do Indii Zachodnich. Awansował 23.07.1708 do rangi captain otrzymawszy komendę (do listopada 1710) nad 32/34-działowcem Scarborough na wodach Jamajki. Kiedy w 1710 osłaniał konwój gwinejski i krążył w pobliżu przylądka Lobos (Lopez), dostrzegł 1.11 duży francuski okręt korsarski, puścił się za nim w pogoń, zmusił do walki i… poddał się sam po poniesieniu bardzo ciężkich strat ze strony dużo umiejętniej walczących Francuzów! Od października 1715 do lutego 1716/17 Holland dowodził 32-działowcem Bedford Galley, skierowanym do osłony konwoju archangielskiego. Od marca 1718/19 do stycznia 1719/20 był kapitanem 54-działowca Assistance we flocie adm. Norrisa na Bałtyku (która dotarła do Kopenhagi 7.07.1719). Od lutego 1719/20 do października 1721 sprawował komendę nad 54-działowcem Gloucester, także na Bałtyku (flota Norrisa docierała do Kopenhagi 18.05.1720 i 19.05.1721). Zmarł w Anglii 9.02.1735/36 albo już 24.02.1724 (wg Charnocka).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Czw 10:58, 16 Paź 2025    Temat postu:

John Goodall (Goodhall) wstąpił do Royal Navy w lutym 1694/95 jako ochotnik. Zdał egzamin na porucznika w 1700, służył w tym stopniu przynajmniej w latach 1703-1708 na okrętach operujących na wodach europejskich, przede wszystkim na Morzu Śródziemnym, biorąc udział w zdobyciu Gibraltaru w lipcu 1704 i w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Awansował do rangi commander 16.05.1708 wraz z objęciem komendy (zatrzymał ją do września 1708) nad 28-działowcem Terrible na Morzu Śródziemnym. Awansował 25.09.1708 do stopnia captain i od tego dnia do kwietnia 1715 dowodził 36-działowcem Milford; w eskadrze kadm. Whitakera u wybrzeży Portugalii oraz na Morzu Śródziemnym; w 1711 Milford wchodził w skład eskorty konwoju do Nowej Fundlandii, a po zakończeniu sezonu połowowego eskortował statki z powrotem do Anglii; w 1712 dokonał podobnego rejsu, przy okazji (podczas oczekiwania na statki w Nowej Fundlandii) krążąc wzdłuż wybrzeża i łapiąc pryzy; w latach 1712-13 działał znów na Morzu Śródziemnym. Od kwietnia 1717 Goodall był kapitanem 42-działowca Sorlings przydzielonego do floty bałtyckiej adm. Bynga; okręt ten rozbił się 17.12.1717 w sztormie u wybrzeży Fryzji, ale chociaż zginęły przy tym 142 osoby, to Goodall był jednym z 11 ocalałych. Od sierpnia 1727 sprawował komendę nad 42-działowcem Faversham (Feversham), wysłanym do Afryki Zachodniej (zabrał stamtąd niewolników, przewiezionych ostatecznie na Barbados); John Goodall zmarł 31.01.1728/29 u wybrzeży Gwinei w trakcie tego rejsu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Pią 7:04, 17 Paź 2025    Temat postu:

William Houlding (Holden) urodził się około 1672. W latach 1685-1691 żeglował na statkach cywilnych. W grudniu 1691 został midszypmenem w Royal Navy, zdał egzamin na porucznika w grudniu 1693. Znana jest jego służba w tym stopniu od stycznia 1705/1706 na okręcie flagowym adm. Shovella (100-działowcu Britannia), co tłumaczy, dlaczego już 18.03.1706/07 awansował do rangi commander, dowodząc odtąd (do października 1708) branderem 8-działowym Griffin we flocie adm. Bynga na Downs. Od października 1708 do lutego 1708/09 był dowódcą 24-działowej fregaty Newport. Awansował 15.06.1709 do stopnia captain wraz z otrzymaniem komendy (zachował ją do listopada 1709) nad 42-działowcem Adventure, na którym pochwycił francuskiego korsarza 23.07.1709. Od września 1711 do czerwca 1714 był kapitanem 50-działowca Dover na Morzu Północnym. Od czerwca do grudnia 1720 dowodził 80-działowcem Chichester na wodach krajowych. Od grudnia 1720 do listopada 1721 sprawował komendę nad 50-działowcem Guernsey we flocie adm. Norrisa na Bałtyku, która dotarła 19.05.1721 do Kopenhagi. Zmarł 15.11.1731.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1581
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Sob 18:39, 18 Paź 2025    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi John Gray (... - 19.05.1736, awans kapitański otrzymał 26.01.1710/11), Robert Harward (... - 06.01.1747, awans kapitański otrzymał 17.06.1713) oraz George Fairley (... - 30.08.1724, awans kapitański otrzymał 17.06.1713).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Pon 8:34, 20 Paź 2025    Temat postu:

John Gray (Grey) zaczął służyć w marynarce wojennej w lutym 1695/96 jako ochotnik. Pozycję midszypmena osiągnął w sierpniu 1701. Zdał egzamin na porucznika w styczniu 1702/1703, a od lutego 1702/1703 zajmował takie stanowisko na okrętach operujących m.in. na Morzu Śródziemnym; brał udział w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Awansował 1.06.1708 do stopnia commander dostając wtedy 6-działową brygantynę Fly, którą dowodził na Morzu Północnym do lutego 1709/10. Od lutego 1709/10 do stycznia 1710/11 był kapitanem 24-działowej fregaty Squirrel na wodach Szkocji i na Morzu Północnym, gdzie 1.06.1710 pochwycił francuskiego korsarza. Awansował 26.01.1710/11 do rangi captain i odtąd aż do sierpnia 1715 sprawował komendę nad 42-działowcem Folkestone (Folkstone) na Morzu Pónconym, wodach irlandzkich, w Nowej Fundlandii (1712), w rejonie Jamajki (1713-1714). Po długiej przerwie w pływaniu, od maja 1727 do stycznia 1729/30 dowodził 42/40-działowcem Lark, wysłanym do Indii Zachodnich, gdzie operował w 1728 i 1729. John Gray zmarł w Anglii (w Twickenham) w 1736.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Wto 6:53, 21 Paź 2025    Temat postu:

Robert Harward (Harwood, Haward) był porucznikiem w Royal Navy od września 1693, służąc na okrętach operujących m.in. na wodach krajowych, Atlantyku, u Przylądka Dobrej Nadziei, na kanale La Manche. Awansował 7.02.1710/11 do stopnia commander dostając wtedy (do 3.03.1711/12) 4-działowy okręt moździerzowy Basilisk, wysłany w 1711 na Rzekę Św. Wawrzyńca w składzie tragicznie zakończonej ekspedycji kadm. Walkera. Od marca 1711/12 dowodził 24-działową fregatą Bideford. Awansował 17.06.1713 do rangi captain, ale do września 1715 pozostał na Bideford, w latach 1714-15 operującej w rejonie Jamajki. Od lipca 1719 do stycznia 1719/20 sprawował komendę nad 70-działowcem Prince Frederick, okrętem flagowym kadm. Mighellsa na wodach krajowych. Od stycznia 1719/20 do kwietnia 1721 był kapitanem 70-działowca Ipswich. Zmarł w Anglii 6.01.1746/47.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Śro 8:26, 22 Paź 2025    Temat postu:

George Fairley zdał egzamin na porucznika w 1703, wiadomo o jego służbie na tym stanowisku od grudnia 1705 na jednostkach operujących na kanale La Manche, Zatoce Biskajskiej, Morzu Śródziemnym. Awansował 19.08.1709 do rangi commander wraz z powierzeniem mu (do grudnia 1711) 10-działowego slupa Swift na Morzu Północnym. Od grudnia 1711 dowodził 24-działową fregatą Hind na wodach irlandzkich. Awansował 17.06.1713 do stopnia captain, ale pozostał na Hind do grudnia 1714, kiedy stanął przed sądem wojennym w Chatham i został zdymisjonowany za „niewłaściwe postępowanie”. Przywrócony do służby, chociaż ze starszeństwem w randze captain cofniętym do marca 1714/15. Od kwietnia 1717 do lutego 1718/19 był kapitanem 24-działowej fregaty Queenborough, eskorującej konwoje bałtyckie. Od maja 1723 sprawował komendę nad 8-działowym slupem Hawk na Morzu Północnym. Znów został zdymisjonowany (tym razem na dobre) przez sąd wojenny 30.08.1724, ale to nie oznaczało daty śmierci.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1581
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Czw 10:47, 23 Paź 2025    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Isaac Cooke (... - 18.12.1712, awans kapitański otrzymał 16.01.1704/05), Matthew Tate (... - 20.03.1711/12, awans kapitański otrzymał 21.04.1704) oraz George Rogers (... - 24.10.1729, awans kapitański otrzymał 08.07.1703).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Sob 7:38, 25 Paź 2025    Temat postu:

Issac (James) Cooke (Cook) urodził się może w okolicach 1668. Przynajmniej w latach 1683-1689 żeglował na statkach cywilnych. Od lipca 1689 był midszypmenem w Royal Navy i brał udział w bitwie pod Barfleur 19.05.1692. Zdał egzamin na porucznika 2.11.1692. Zajmował takie stanowiska od 1692 na okrętach służących m.in. na wodach amerykańskich, kanale La Manche, Morzu Północnym, u wybrzeży Hiszpanii – brał udział w bitwie na zatoce Vigo 12.10.1702. Dano mu 8.01.1703/1704 komendę nad 4-działowym moździerzowcem Terror i w tym charakterze uczestniczył w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704 (strzelał moździerzami i - nawet wg Francuzów - skutecznie). Okręt Terror kotwiczył pod Gibraltarem, kiedy 17.10.1704 został zaatakowany po północy przez 11 francuskich łodzi wiosłowych, holujących tartanę przekształconą w brander; mimo oporu Anglików udało się Francuzom spalić jednostkę. Sąd wojenny uznał obronę Cooke’a za przykładną i uniewinnił go z wszelkimi honorami. Od 16.01.1704/1705 do sierpnia 1706 Isaac Cooke dowodził 8-działowym branderem Vulture na Morzu Śródziemnym, ale nic nie wskazuje na to, aby miał wyższy stopień niż commander. Walczył w 1705 pod Barceloną i nawet wysadzał desanty oraz dowodził marynarzami w tych desantach. Od sierpnia 1706 do października 1708 był kapitanem 24-działowej fregaty Newport na kanale La Manche i Morzu Północnym - zdaniem większości nadal pozostawał w randze commander. Wg Charnocka dopiero gdy 18.10.1708 Cooke objął dowództwo 42-działowca Garland, skierowanego ku wybrzeżom Ameryki, awansował do stopnia captain. Stracił ten okręt 29.11.1709, kiedy podążając w kierunku Przylądka Henry wpakował się na brzeg wysepki Coratuck – winę zrzucono na prąd. Od grudnia 1710 Cooke dowodził 54-działowcem Leopard, wysłanym najpierw na wody Ameryki Północnej – skąd wrócił do Anglii z wieścią o klęsce wyprawy kadm. Walkera w 1711 na Rzekę Św. Wawrzyńca, w której sam też uczestniczył, a później ku Przylądkowi Dobrej Nadziei i na Wyspę Św. Heleny; zmarł w trakcie tej komendy 18.12.1712.
Pozdrawiam. Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Nie 8:28, 26 Paź 2025    Temat postu:

Matthew Tate (Teate) służył w Royal Navy od c. 1688. Był porucznikiem od lutego 1690/91, m.in. na okrętach operujących na kanale La Manche, u europejskich wybrzeży Atlantyku. Awansował 8.07.1702 do stopnia commander wraz z objęciem dowództwa (do kwietnia 1704) 18-działowca Rochester’s Prize, początkowo we flocie adm. Shovella u wybrzeży Hiszpanii, w 1703 na Morzu Północnym. Awansował 21.04.1704 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy (do stycznia 1706/7) nad 28-działowcem Strombolo, najpierw wysłanym do Wirginii, a w 1706 na Morze Północne. Od stycznia 1706/7 do listopada 1711 dowodził 54-działowcem Reserve; w sierpniu 1707 żaglowiec ten wchodził w skład wielkiego zgrupowania okrętów i statków (pod komandorem Hardy), kierowanego w rozmaite strony świata, przy czym akurat Reserve eskortował statki do Nowej Anglii; w latach 1708-1709 operował u wybrzeży Nowej Anglii, w 1710 na Morzu Północnym, w 1711 eskortował konwój do Wirginii. Od listopada 1711 Tate był kapitanem 70-działowca Ferme (Firm), wówczas tylko okrętu strażniczego w Gillingham. Zmarł na tym stanowisku 20.03.1711/12.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Pon 8:22, 27 Paź 2025    Temat postu:

George Rogers był od czerwca 1697 porucznikiem Royal Navy na okrętach operujących w Indiach Zachodnich, u wybrzeży Ameryki, na Kanale La Manche. Awansował 8.07.1703 do rangi captain wraz z objęciem w Nowym Jorku komendy (zachował ją do marca 1704/5) nad 54-działowcem Jersey – być może zresztą już od grudnia 1702 dowodził tym okrętem mając stopień commander – i odprowadził go do Anglii w 1703. Od marca 1704/5 do stycznia 1707/8 (lub do 1710) Rogers był kapitanem 24-działowej fregaty Seaford na Morzu Irlandzkim; zdobył tam francuskie żaglowce korsarskie 17.04.1708 i 28.08.1708. W 1727 objął komendę nad 70-działowcem Nassau i służył na nim do czerwca 1728, m.in. we flocie adm. Norrisa na Bałtyku (zawinęła do Kopenhagi 23.05.1727). Zmarł 24.10.1729.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1581
Przeczytał: 4 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Wto 21:35, 28 Paź 2025    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Samuel Chadwick (... - 26.12.1727, awans kapitański otrzymał 14.03.1717/18) oraz Francis Hume (... - 08.02.1753, awans kapitański otrzymał 24.07.1713).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Czw 8:40, 30 Paź 2025    Temat postu:

Samuel Chadwick (Chaddock) urodził się około 1675. Wiadomo, że służył w Royal Navy już w kwietniu 1693. Zdał egzamin na porucznika pod koniec grudnia 1696. Zajmował takie stanowisko najpóźniej od kwietnia 1701 na okrętach operujących na kanale La Manche, wodach Nowej Fundlandii, Morzu Północnym, Zatoce Biskajskiej, Morzu Śródziemnym. Awansował 26.08.1709 do stopnia commander wraz z objęciem dowództwa (do grudnia 1711) 16-działowej jednostki Monck Prize na Morzu Śródziemnym i od 1711 na kanale La Manche. Od czerwca 1712 do sierpnia 1717 był kapitanem 10-działowego slupa Ferret na wodach szkockich (w 1712) i u Wysp Scilly (1715-1716). Awansował 14.03.1717/18 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy (zachował ją do listopada 1721) nad 36-działowcem Kinsale, w 1718 na wodach krajowych i Morzu Północnym (m.in. eskortował konwoje), w 1719 w eskadrze kadm. Mighella (Mighellsa) uczestniczył w zakończonej sukcesem wyprawie przeciwko Vigo, w 1720 operował na kanale La Manche, w 1721 na Bałtyku. Od lipca 1727 Chadwick dowodził 40-działowcem Anglesea, ale zmarł w Anglii w trakcie sprawowania tej komendy już 26.12.1727, albo dokładnie rok później.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6702
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Pią 11:09, 31 Paź 2025    Temat postu:

Francis Hume pochodził ze starej szkockiej rodziny, co miało - jak się zdaje – duży wpływ na prędkość jego awansów. Wiadomo o służbie w Royal Navy od marca 1701/2. Zdał egzamin na porucznika 30.04.1707. Zajmował takie stanowisko od lutego 1707/8 do marca 1711/12 na okręcie operującym na wodach krajowych, amerykańskich, afrykańskich. Awansował 24.07.1713 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy (zachował ją do września 1713) nad 30-działową fregatą Triton’s Prize. Od października 1715 do września 1719 dowodził 32-działowcem Scarborough skierowanym na Barbados. Walczył w 1718 koło St Vincent ze słynnym piratem „Czarnobrodym” (Edwardem Teach) na jego 40-działowym Queen Anne’s Revenge, ale został odparty i z trudem wrócił na Barbados. Zdobył inny piracki statek. Od kwietnia 1723 do czerwca 1726 był kapitanem 50-działowca Dunkirk, w latach 1723-25 tylko okrętu strażniczego w Plymouth, ale w kwietniu 1726 wysłanego we flocie wiceadm. Hosiera do Indii Zachodnich, gdzie na początku czerwca admirał blokował Porto Bello. Na Jamajce Hume przeszedł na 54-działowiec Dragon w tej samej flocie i został w 1727 odesłany na nim do Anglii. Zdał komendę 25.10.1728. Odtąd już nie dowodził na morzu. Z nieznanych przyczyn zastrzelił się 8.02.1753 (w Szkocji).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 176, 177, 178, 179  Następny
Strona 177 z 179

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin