 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 17:46, 04 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BOLTON (1775).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6613
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Śro 20:54, 04 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Bryg handlowy budowany przez Johna Hancocka w Nowym Jorku (albo w Bostonie), kupiony na pochylni przez Royal Navy – ściśle biorąc na polecenie ówczesnego dowódcy marynarki brytyjskiej na tych wodach, wiceadmirała Samuela Gravesa - 28.07.1775, i nazwany Bolton. Wcielony jako 6-, 8- albo 12-działowy slup z takielunkiem brygu. Załoga: 30. Od lipca 1775 dowodził nim por. Thomas Graves. W styczniu 1776 dowództwo okrętu przejął por. Edward Sneyd. Kiedy na początku kwietnia 1776 Bolton patrolował amerykańskie wody między Block Island a Martha’s Vineyard, o świcie 5.04. dostrzeżono z jego pokładu 6 okrętów. Biorąc je za brytyjskie, bryg zbliżył się, zanim zorientowano się na nim, że to eskadra amerykańska. Po pościgu Bolton został dogoniony i poddał się. Ową eskadrą amerykańską, którą zebrano w zimie 1776 na wodach zatoki Delaware, dowodził komodor Esek Hopkins.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 17:47, 05 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DRAKE = RESOLUTION (zakupiony 1770 lub 1771).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6613
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Czw 21:21, 05 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Węglowiec Marquis of Granby z Whitby, wybudowany tam w 1769-1770 przez Fishburna. Kupiony przez marynarkę wojenną w 1771 (za 4151 funtów) dla potrzeb drugiej wyprawy badawczej Jamesa Cooka, przemianowany początkowo na Drake. Taką nazwę nosił jeszcze 28.11.1771, kiedy Cook objął na nim dowództwo. Jednak Admiralicja uznała wkrótce, że wyprawienie okrętu Drake na morza południowe, gdzie może być potrzebne zawijanie do portów hiszpańskich, zostanie poczytane przez Hiszpanów za prowokację i ostatecznie zdecydowano się 25.12.1771 na nazwę Resolution. Wcielony jako slup trójmasztowy. Wymiary: 110’8” x 30’5,125” x 13’1,5”, tonaż 461 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 12 x 6-f i 12 półfuntowych działek relingowych. Wyposażanie w Deptford (18.11.1771-8.04.1772) i Sheernes (17.05-22.06.1772) objęło taki sprzęt jak kompas azymutowy Gregory’ego, kotwice lodowe, destylator wody słodkiej z wody morskiej, chronometr Arnolda, chronometr Kendalla. Na skutek nalegań bogatego botanika Josepha Banksa, który zamierzał uczestniczyć w wyprawie, tak jak brał udział w pierwszej, marynarka przebudowała okręt wielkim kosztem – podniesiono śródokręcie, wzniesiono rufówkę dla wygody uczonego i jego licznego towarzystwa. Jednak próby morskie wykazały fatalną niestateczność jednostki w nowej szacie i wrócono do postaci pierwotnej. Modernizacje i najnowsze wówczas wyposażenie kosztowały 10962 funty, czyli 2,5 raza więcej niż cały węglowiec. Wyprawa wyruszyła z Plymouth 13.07.1772, w styczniu 1773 dotarła do Antarktydy, po eksploracji południowego Pacyfiku powróciła do Anglii w lipcu 1775. Okręt wycofano do rezerwy. Wprowadzono go do aktywnej służby w lutym 1776 na potrzeby trzeciej wyprawy badawczej Cooka. Wyruszył na nią 14.07.1776. Po zamordowaniu Cooka 11.02.1779, dowództwo okrętu objął por. John Gore. Powrót do Anglii nastąpił 4.10.1780. Później Resolution służył jako uzbrojony transportowiec w Indiach Wschodnich. W 1782 dowodził nim por. Robert Hassard. W czerwcu 1782 okręt przewoził z Madrasu do Trincomalee proch i inne zapasy dla floty. Hassard zachorował na morzu i zmarł 9.06. Dowództwo przejął p-o nawigatora, William McQueen. O świcie następnego dnia, gdy Resolution znajdował się na północny zachód od Negapatam, dostrzeżono z jego pokładu 4 żaglowce, które ruszyły w pościg. Brytyjczycy zostali szybko dogonieni przez zespół francuski, w którym znajdowały się nawet liniowce, ale poddali się dopiero w południe, po wyrzuceniu za burtę całego ładunku. Resolution został wcielony bez zmiany nazwy do marynarki francuskiej w charakterze fluity 16-działowej. Nośność 360-400 ton, wyporność około 700 ton, wymiary: ok. 104’ x 28’6” x 12’4”. Używany na Dalekim Wschodzie (w 1783 był w Manili), prawdopodobnie w 1783 sprzedany w prywatne ręce, eksploatowany dalej jako statek handlowy. Być może przemianowany w 1789 na Général Conway, w listopadzie 1790 na Amis Réunis, zaś w 1792 na Liberté.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 17:50, 06 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FALCON (zakupiony 1646).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6613
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Pią 19:00, 06 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Nie wiadomo, czy okręt w postaci opisanej przez Colledge’a (czyli 24-działowiec kupiony w 1646, który zniknął z list do 1659) w ogóle kiedykolwiek istniał, ponieważ nazwa Falcon była wówczas niezwykle popularna, dane się mieszają, a w Anglii trwała wojna domowa i te same jednostki pojawiały się to po jednej, to po drugiej stronie, raz jako wojenne, raz jako handlowe. Zdaniem Winfielda w 1646 RACZEJ występował tylko prywatny żaglowiec Falcon, wynajmowany wtedy przez marynarkę wojenną i oddany pod dowództwo Johna Harmana. Do 1659 we flocie angielskiej służyło już kilka jednostek o nazwie Falcon, jedna z nich „zasłynęła” z swego lekarza-pijaka, który około 1653 niepotrzebnie odciął pacjentowi nogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 17:50, 07 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FAME (zakupiony 1646).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6613
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Sob 18:56, 07 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Statek handlowy kupiony w 1646 przez irlandzkich rojalistów i używany jako okręt 14/20-działowy. W 1649 został zdobyty przez siły parlamentarne i wcielony do floty cromwellowskiej pod nazwą Mayflower. Załoga: 60. Uzbrojenie: 20 dział. Wprowadzony do aktywnej służby w 1649, pod kapitanem Thomasem Thompsonem, od 1652 dowodził nim John Woolters (o tyle dość osobliwe, że w 1651 John Woolters był dowódcą wynajętego, 100-tonowego, 10-działowego okrętu takoż o nazwie Mayflower, z 50-sobową załogą), a od 1653 William Newman. Okręt walczył 31.07.1653 w bitwie pod Scheveningen, podczas której Newman zginął. Po jego śmierci dowództwo przejął porucznik John Cuttle i sprawował je do końca bitwy tak dobrze, mimo odniesionych ran, że załoga wystąpiła z petycją, by został kapitanem na stałe. Generałowie mianowali zamiast niego znajomka z zewnątrz, co sprowokowało ostry (ale oczywiście daremny) list protestacyjny 12 z pozostałych przy życiu oficerów okrętu. Dowództwo objął być może kapitan Peter Bowen. W 1658 na okręcie nastąpiła gwałtowna eksplozja i zmieniła go we wrak, który zaraz sprzedano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 19:18, 08 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu AUGUSTUS (1798).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6613
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Nie 20:57, 08 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Kanonierka kupiona przez marynarkę wojenną w 1796. Uzbrojenie różnie określane, jako 1 działo, 2 działa oraz 3 działa. W 1801 bazowała w Plymouth, dowodził nią por. James Scott. Podniosła kotwicę na Catwater po południu 7.07.1801 i skierowała ku Stonehouse Pool. O godzinie 8, kiedy znajdowała się blisko Hoe, nie dała rady wykonać zwrotu przez sztag, przez co zaczęła być znoszona w kierunku brzegu. Natychmiast rzucono kotwicę, ale to jej nie zatrzymało (pękły stopery liny kotwicznej) i kanonierka uderzyła w skały przy zachodnim krańcu Hoe. Odpadł ster, otworzyła się rufa, zaczęło wdzieranie wody. Jedną z łodzi wysłano po ratunek do Barbican, a tymczasem za burtę wyrzucono działa, pociski i zapasy, przystąpiono do pompowania. Wkrótce na pomoc przybyła szalupa stoczniowa i łodzie ze stojących nieopodal okrętów. Ich próby ściągnięcia kanonierki ze skał (między innymi za pomocą pustych beczek mających zwiększyć pływalność) się nie powiodły, a kiedy w nocy kadłub zaczął pękać, załoga zeszła z pokładu. Następnego dnia jednostce stoczniowej udało się ściągnąć okręt Augustus i doholować do Catwater, ale uznano, że wrak nie wart jest naprawy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 17:46, 09 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brandera ANNE (zakupiony 1702).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6613
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Pon 21:40, 09 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Royal Navy kupiła ten żaglowiec w 1702 z przeznaczeniem na brander. W tym samym roku został zdobyty przez Francuzów, którzy wcielili go do swojej marynarki jako fluitę (transportowiec) Sainte Anne. W sierpniu 1702 wchodził w skład eskadry kontradm. Ducasse’a w Indiach Zach., która przybyła na te wody z Brestu. Od 19.08. doszło w pobliżu Haiti do kilkudniowych starć okrętów Ducasse’a z angielską eskadrą wiceadm. Benbowa; około południa 23.08. (wg używanego w Wielkiej Brytanii kalendarza juliańskiego; dla Francuzów to był już 3 września) Anglicy zdobyli Sainte Anne. Odprowadzony najprawdopodobniej do Port Royal na Jamajce, okręt Anne znika z dokumentów. Być może nie wrócił do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 17:36, 10 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BASING (zakupiony 1693).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6613
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Wto 18:36, 10 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Basing Galley to 18-działowy żaglowiec, który wg jednych autorów Royal Navy kupiła, a zdaniem innych tylko wynajęła 22.10.1693 od prywatnego właściciela i zaliczyła do 6 rangi. Miał tonaż 121 ton. Jego dowódcą został kapitan John Pointon. 5.07.1694 (a nie w lutym, jak podawał Colledge) Basing Galley ścigał francuskie jednostki rybackie u wybrzeża hrabstwa Sussex, kiedy dostrzeżono na nim dwa większe żaglowce, wzięte za statki handlowe. Dopiero gdy zbliżył się do nich na odległość uniemożliwiającą uchylenie się od starcia, zauważono, że chodziło o francuskie okręty korsarskie, uzbrojone odpowiednio w 12 i 8 dział. W czasie półtoragodzinnej walki Basing Galley stracił 10 zabitych (w tym Pointona) i 15 rannych, po czym się poddał.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1627
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 17:46, 11 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROEBUCK (zdobyty 1653).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|