Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Royal Navy - Skład i personalia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 149, 150, 151  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 17:31, 11 Wrz 2021    Temat postu:

John Price został mianowany 30.07.1689 (lub 30.07.1690) dowódcą 30-działowej, wynajętej fregaty Sapphire. Zatrudniono go razem z kapitanem Whetstone z 30-działowego okrętu Europa do konwojowania statków z żywnością przeznaczoną dla angielskiej armii w Irlandii, pozostającej pod komendą księcia Schomberg. Podczas tej służby także chwytał jednostki przeciwnika. W 1691 przeniesiono go na wynajęty 34-działowy okręt Smyrna Merchant, ale pozostawiono na tych samych wodach i obciążono tymi samymi zadaniami. W 1693 objął komendę nad 42-działowcem Assurance. Okręt ten podlegał nadintendenturze transportowców i stacjonował nad Morzem Północnym, operując między Harwich a Ostendą. Jesienią 1693 John Price objął dowództwo 50-działowca Centurion, na którym zdobył na Morzu Północnym wiele żaglowców korsarskich przeciwnika, w tym 24.02.1694 wielką jednostkę z Dunkierki, ponadto inne 23.02.1695 oraz 30.07.1695. Pozostawał na okręcie Centurion przez wiele lat (do stycznia 1701/1702), w 1698 dowodząc nim na Morzu Śródziemnym. W październiku 1696 stanął przed sądem wojennym w wyniku kłótni z chirurgiem ze swego żaglowca. Od 14.01.1701/1702 do 18.03.1702/1703 dowodził 80-działowcem Lancaster we flocie adm. Shovella na Morzu Śródziemnym. Od 19.03.1702/1703 do 10.01.1703/1704 sprawował komendę nad 90-działowcem Barfleur. W styczniu 1703/1704 został kapitanem 80-działowca Somerset. Uczestniczył na nim w każdej znaczącej akcji 1704 roku, w tym w nieudanym pościgu 8.05 koło przylądka Palos za francuską eskadrą oraz w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08. W 1706 operował na wodach kanału La Manche i Zatoki Biskajskiej. W 1706 wysłano go ze Spithead (wyruszył 25.02) do Lizbony, po mianowaniu komodorem tamtejszej eskadry (6 angielskich i 6 holenderskich okrętów). Wziąwszy w Lizbonie na pokłady wysłannika królowej do Karola III, dwa regimenty angielskie i kompanie żołnierzy hiszpańskich, podążył do Gibraltaru z rozkazem dołączenia do wiceadm. Leake'a na Morzu Śródziemnym. Brał udział w odsieczy dla Barcelony, zdobyciu Kartageny, bombardowaniu Alicante (w lipcu 1706), zdobyciu wysp Ibiza i Majorka. Pozostał na Morzu Śródziemnym przez zimę 1706/1707 i nadal w 1707; w kwietniu 1707 zdobył dwa cenne statki francuskie zdążające z Marsylii do Gwinei, uczestniczył w oblężeniu Tulonu. Wrócił do Anglii wraz z flotą adm. Shovella, ale uniknął roztrzaskania na skałach Wysp Scilly. Somerset został wycofany do rezerwy w Chatham 30.12.1707, a John Price nie wychodził więcej w morze. Zmarł 1.04.1709.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 12:26, 12 Wrz 2021    Temat postu:

Edmund Loades służył w 1693 jako drugi porucznik na 100-działowcu Britannia, flagowym okręcie adm. Russella. Awansowano go 12.07.1693 na kapitana 16-działowej fregaty Saudadoes. Od lutego 1693/1694 do końca stycznia 1698/1699 dowodził 50-działowcem Romney na Morzu Śródziemnym; w 1695 podlegał adm. Russellowi, eskortował wtedy transportowce z żywnością przeznaczoną dla floty. Po powrocie sił głównych do Anglii Romney służył dalej na Morzu Śródziemnym w roli jednostki krążowniczej, zdobywając wiele żaglowców przeciwnika; m.in. w marcu 1695/1696 pochwycił francuską fregatę korsarską o 30 działach. W lipcu 1696 współdziałał w zdobyciu cennego francuskiego statku z Marsylii. Kiedy w sierpniu 1696 wracał do Anglii, natknął się w pobliżu brzegów Portugalii na bardzo silny francuski okręt korsarski i stoczył z nim nierozstrzygniętą walkę. Od 2.05.1699 do 25.06.1699 Loades dowodził 50-działowcem Warwick. Od schyłku lutego 1700/1701 do stycznia 1702/1703 sprawował komendę na 48-działowcem Deptford, który w 1702 wchodził w skład eskadry kadm. Beaumonta. W 1701 Edmund Loades był komodorem małej eskadry, wysłanej do Kadyksu po zapasy okrętowe. W lutym lub marcu 1702/1703 objął komendę nad 66/70-działowcem Warspight (Warspite) skierowanym pod koniec 1703 roku pod adm. Shovellem dla wzmocnienia sił adm. Rooke'a. Operował na Morzu Śródziemnym w 1703 i 1704, współdziałając 14.11.1703 w zdobyciu francuskiego okrętu 50-działowego Hasardeux (na kanale La Manche, podczas powrotu floty do Anglii na zimową przerwę) oraz chwytając francuski żaglowiec korsarski 15.04.1704. Walczył w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. W styczniu 1704/1705 przeszedł na 70-działowiec Orford, należący do floty adm. Shovella; w 1705, podczas oblężenia Barcelony przez siły główne, został odesłany do zdobycia miasta Denia (co zrealizował z powodzeniem). Edmund Loades ciągle pozostawał w bardzo dobrych stosunkach z adm. Shovellem, który we wrześniu 1705 (ta data nie jest całkiem pewna) zaproponował mu stanowisko pierwszego kapitana (w tych czasach w Anglii pełniącego obowiązki późniejszego Kapitana Floty, czyli naprawdę szefa sztabu) na flagowym 96-działowcu Association. Odtąd losy takie jak adm. Shovella; zatem wyjście we wrześniu 1705 ku Lizbonie, eskortowanie posiłków wojskowych z Lizbony do Alicante (7.01-28.01.1706/1707), powrót do Lizbony (11.03.1706/1707), operacje koło Nicei i Antibes (czerwiec 1707), oblężenie Tulonu (15.07-10.08.1707), wyruszenie w październiku 1707 z Gibraltaru do Portsmouth, aż po zagładę okrętu i śmierć wszystkich obecnych na pokładzie 22.10.1707 na skałach koło Wysp Scilly.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1438
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 12:14, 13 Wrz 2021    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Richard Wyatt (... - 14.12.1703, awans kapitański otrzymał 06.03.1692/93) oraz James Stewart (...- 27.02.1704/05, awans kapitański 16.02.1691/92).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 18:01, 14 Wrz 2021    Temat postu:

Richard Wyatt (Wyat) został w 1690 mianowany pierwszym porucznikiem na 52/60-działowcu Mary, którego kapitana (Wrighta) wysłano wtedy do Indii Zachodnich jako komodora tamtejszej eskadry. Gdy Wright zaniemógł, komendę nad okrętem przejął w 1692 kmdr Robert Arthur, ale tymczasowo (17.02.1691/1692-czerwiec 1692) w roli kapitana wystąpił por. Wyatt. Z wyróżnieniem walczył w starciu eskadry komodora Wrenna z Francuzami 21.02.1691/1692 koło Désirade. Wrócił do Europy w sierpniu 1692. Powierzono mu 6.03.1692/1693 komendę nad 28-działowcem/branderem Roebuck. W listopadzie 1693 przeniesiono go na fregatę, a w 1694 został kapitanem (do 1697) 74-działowca Royal Oak , flagowego okrętu kadm. Neville'a w eskadrze wiceadm. Shovella. W latach 1699-1701 był dowódcą 24-działowca Penzance, wysłanego ku wybrzeżom Hiszpanii i Maroka (Salé). W okresie 1701-1703 dowodził 50-działowcem Winchester - najpierw we flocie adm. Rooke'a, potem w eskadrze kadm. Beaumonta, w 1703 na Morzu Śródziemnym. W 1703 Richard Wyatt otrzymał komendę nad 80-działowcem Somerset. Na tym okręcie służył pod adm. Shovellem na Morzu Śródziemnym. Jednak od dawna chorował i w końcu został przeniesiony na ląd w Livorno, kiedy flota angielska wróciła do kraju. Zmarł w Livorno 14.12.1703.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 9:28, 16 Wrz 2021    Temat postu:

James Stewart (Stuart) został 16.02.1691/1692 mianowany dowódcą 28-działowca/brandera Flame. Był na nim obecny w bitwie pod Barfleur 19.05.1692 i podczas niszczenia floty francuskiej w La Hougue 23-24.05.1692, ale jego okrętu nie zużyto wtedy w charakterze brandera. Z polecenia wiceadm. Shovella dano mu w 1695 dowództwo 80-działowca Cambridge, flagowego okrętu wiceadmirała w operacjach adm. Berkeley'a. Również w wyniku usilnych nalegań Shovella dostał następną komendę, nad 90-działowcem Duchess pod koniec sierpnia lub we wrześniu 1695. Był na nim do maja 1696. W kwietniu 1697 został kapitanem 70-działowca Expedition. Wyróżnił się bardzo, kiedy 22/23.08.1697 odparł w krwawej walce, 72 mile na południowy zachód od Wysp Scilly, atak dwóch silnych okrętów francuskich. Od 2.05.1699 do lutego 1700/1701 dowodził 80-działowcem Somerset. Od lutego 1700/1701 do grudnia 1701 był kapitanem 60-działowca Exeter na wodach kanału La Manche. Od końca grudnia 1701 przez kilkanaście dni sprawował komendę nad 80-działowcem Shrewsbury. W styczniu 1701/1702 otrzymał na życzenie adm. Shovella dowództwo 100-działowca Queen. Brał udział w sądzie wojennym nad kadm. Mundenem 13.07.1702. Towarzyszył Shovellowi do Vigo, ale przybyli już po słynnej bitwie z 12.10.1702. W marcu 1703 Shovell został wysłany na Morze Śródziemne na 90-działowcu Triumph i zabrał ze sobą Stewarta w roli pierwszego kapitana tego okrętu. W marcu 1704 Shovell przeszedł na 90-działowiec Barfleur, a wraz z nim przeniósł się James Stewart. Walczył w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Zmarł na pokładzie okrętu Barfleur 7.02.1704/1705.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1438
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pią 11:10, 17 Wrz 2021    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Robert Kirktown (... - 09.14.1718, awans kapitański otrzymał 14.01.1694/95) oraz Edward Acton (...- 01.05.1707, awans kapitański 07.10.1694).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 11:26, 18 Wrz 2021    Temat postu:

Robert Kirktown (Kirktaine, Kirton, Kirktoune) został 23.11.1693 mianowany dowódcą 28-działowca/brandera Roebuck; jego okręt wszedł w skład małego zespołu wysłanego przeciwko francuskiemu konwojowi w zatoce Bertheaume, rozgromionemu 10.05.1694; Kirton sprawował komendę nad okrętem Roebuck do stycznia 1694/1695. Na początku 1695 dowodził 70-działowcem Kent. Od czerwca 1695 do marca 1697/1698 był kapitanem 48/50-działowca Rochester, najpierw patrolującego zachodnie podejścia do kanału La Manche, gdzie zdobył francuskie żaglowce korsarskie, a pod koniec 1695 wysłanego w eskadrze komodora Moody na Morze Śródziemne z konwojem zmierzającym do Turcji; zdobył na tamtych wodach w sierpniu 1696 bardzo cenny statek francuski idący z Marsylii na Martynikę. We wrześniu 1697 na tym samym okręcie zdobył 24-działową fregatę francuską na zachodnich podejściach do kanału La Manche. Od 14.02.1700/1701 do 18.04.1701 sprawował komendę nad 50-działowcem Falmouth. Od kwietnia 1701 do stycznia 1702/1703 dowodził 60-działowcem Plymouth, flagowym okrętem Fairborne'a w eskadrze pilnującej Dunkierki; w 1702 w składzie ekspedycji wysłanej pod adm. Rooke przeciwko Kadyksowi. Od połowy stycznia 1702/1703 Kirktoune był kapitanem 70-działowca Suffolk we flocie adm. Shovella na Morzu Śródziemnym. Pozostał na tych wodach w 1704. Uczestniczył w zdobyciu Gibraltaru 23.07.1704 i w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. W tej ostatniej został poważnie ranny i musiał na pewien czas wycofać się z aktywnej służby, dla poratowania zdrowia. Od 16.01.1704/1705 do 2.08.1706 dowodził 70-działowcem Ipswich we flocie wiceadm. Leake, a zimą 1706/1707 we flocie wiceadm. Bynga. Od sierpnia 1706 do lutego 1706/1707 był - wg niektórych dokumentów, sprzecznych z innymi - kapitanem 70-działowca Bedford. Od maja 1707 dowodził 66-działowcem Defiance, włączonym w 1707 do eskadry komodora Thomasa Hardy, eskortującej konwój idący do Lizbony; 27.08 przejął samodzielnie dowództwo części tej eskorty i podążył do Lizbony (wszedł na Tag 12.09), a potem ku Cieśninie Gibraltarskiej i Morzu Śródziemnemu. Zdał komendę w połowie sierpnia 1708. Od 16.08.1708 do 21.04.1710 był kapitanem 70-działowca Burford, operując na Morzu Śródziemnym. Od stycznia lub marca 1710/1711 do lipca lub sierpnia 1711 dowodził 96-działowcem Triumph na wodach kanału La Manche. Zmarł 9.07.1718 (na stronie, z której zaczerpnął Pan podstawowe informacje, istotnie figuruje data śmierci 9.14.1718, ale zwracam uwagę, że żaden ze znanych nam bliżej kalendarzy europejskich nie miał czternastego miesiąca Wink ).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 9:17, 19 Wrz 2021    Temat postu:

Edward Acton zaczął służbę na morzu we wrześniu 1691 jako ochotnik na 46-działowcu Diamond. W tym charakterze walczył w starciu eskadry komodora Wrenna z Francuzami 21.02.1691/1692 koło Désirade. Od maja 1693 był porucznikiem na 42-działowcu Advice, też operującym w Indiach Zachodnich. Kiedy w październiku 1694 zginął kapitan tego okrętu (William Harman), Acton został 4.10.1694 mianowany kapitanem Advice. W latach 1696-1697 dowodził tym okrętem w Indiach Wschodnich. Jednak w listopadzie 1697 oskarżono go o jakieś machlojki zaopatrzeniowe i zawieszono w służbie, pozbawiając dowództwa. Został przywrócony dopiero w styczniu 1699/1700. Dano mu wówczas komendę nad 24-działowcem Dolphin; z krótką przerwą sprawował ją do lutego 1700/1701. Od 27.03.1700 do 25.05.1701 był może (w tym czasie podaje się też innych) kapitanem 32-działowca Lyme. Od schyłku maja 1701 do połowy grudnia 1703 dowodził 50-działowcem Bristol, z końcem 1701 skierowanym do Indii Zachodnich. Na wiosnę 1703 odesłano do Anglii, a 18.04.1703 na pokładzie okrętu Bristol rozstrzelano w Plymouth dwóch komandorów. Od stycznia 1703/1704 Edward Acton był kapitanem 60-działowca Kingston. Uczestniczył na nim w zdobyciu Gibraltaru 23.07.1704 i w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. Z powodu zużycia amunicji w pewnym momencie tej ostatniej bitwy musiał wyjść z szyku i jak inni dowódcy okrętów w tej sytuacji stanął w styczniu 1704/1705 przed sądem wojennym i - też jak inni - został uniewinniony. Potem od września 1705 dowodził 70-działowcem Grafton, wysłanym w 1705 na Morze Śródziemne pod komendę adm. Shovella. Po powrocie Shovella do Anglii, on pozostał na placówce hiszpańskiej w eskadrze wiceadm. Leake. Pod koniec 1706 Grafton był w tak opłakanym stanie, że odesłano go do Anglii na remont i ponowne wyposażenie. Potem żaglowiec ten wcielono do eskadry komodora Wylda, mającej eskortować do pewnego miejsca konwoje idące do Lizbony oraz do Indii Zachodnich. Po wyjścia z Downs 1.05.1707 (około 40-55 statków i trzy liniowce eskorty) Anglicy napotkali 2.05 koło Beachy Head (inne przybliżenia tego miejsca to Dungeness oraz Brighton, czy dawna nazwa: Brighthelmstone) na zdecydowanie przeważającą eskadrę francuskiego korsarza Forbina; Grafton ścierał się z trzema jednostkami francuskimi i im uległ (podobnie jak inny 70-działowiec) - w trakcie krwawej walki kmdr Acton zginął.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1438
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 10:57, 20 Wrz 2021    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Francis Wyvell (... - 22.12.1729, awans kapitański otrzymał 28.9.1688) oraz Kerrit Roffey (...- 11.09.1716, awans kapitański otrzymał 23.01.1693/94).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 22:08, 21 Wrz 2021    Temat postu:

Francis Wyvell (Wyvill), pochodzący ze szlacheckiej rodziny z hrabstwa York, został 22.03.1681/82 porucznikiem na 30-działowcu Norwich. Objął 17.04.1683 to samo stanowisko na 54-działowcu Woolwich, operującym na wodach kanału La Manche. Od 10.05.1687 był drugim porucznikiem na 70-działowcu Anne, dowodzonym przez komandora Shovella. Przeniesiono go 4.04.1688 za Shovellem na stanowisko drugiego porucznika 52-działowca Dover; od 3.05.1688 były pierwszym porucznikiem na tym okręcie. Dano mu 28.09.1688 dowództwo 6-działowego brandera Unity. Od kwietnia 1689 był kapitanem 16-działowego brandera Saudadoes, uczestniczył na nim w bitwie na wodach zatoki Bantry 1.05.1689. Od 17.05.1690 dowodził 32-działowcem Portsmouth we Flocie Kanału. Zdał komendę w styczniu 1690/91. Od marca 1690/91 do sierpnia 1692 dowodził 50-działowcem Centurion, zatrudnionym głównie jako jednostka krążownicza. Zdobył 5.05 francuski żaglowiec korsarski z cennymi informacjami. Walczył w bitwie pod Barfleur 19.05.1692, kiedy Centurion poniósł ciężkie straty i doznał poważnych uszkodzeń (w tym pod linią wodną). Część jego załogi wzięła też udział w niszczeniu floty francuskiej w La Hougue 23 i 24.05. W lipcu 1692 Centurion wyróżnił się w starciu z 28-działowym korsarzem, którego zdobył 17.07 po ciężkiej walce. Wkrótce po powrocie Centuriona do portu Wyvill otrzymał dowództwo 70-działowca Captain, okrętu wchodzącego w lecie 1693 w skład głównych sił angielskich, w 1694 uczestniczącego w operacjach adm. Berkelya. W 1695 (od lipca do grudnia) był kapitanem 70-działowca Berwick, jednego z liniowców, które eskortowały króla Wilhelma w drodze do Holandii. Natychmiast po powrocie został przerzucony (17.12.1695) na 70-działowiec Kent, którym dowodził w 1696. Wysłano go 24.03.1695/96 w składzie eskadry wiceadm. Shovella do blokowania portów Dunkierki i Calais. Bywał już komodorem mniejszych zespołów. W lipcu 1697 został na 3 miesiące dowódcą 90-działowca Association. Od lutego 1698/99 do lutego 1700/1701 dowodził 60-działowcem Montagu, pełniącym wtedy rolę okrętu strażniczego w Chatham. Na przełomie grudnia 1701 i stycznia 1701/1702 sprawował przez kilkanaście dni komendę nad 80-działowcem Russell. W styczniu 1701/1702 został kapitanem 90-działowca Barfleur. Uczestniczył na nim w niefortunnej ekspedycji przeciwko Kadyksowi w sierpniu oraz w zwycięstwie na wodach zatoki Vigo 12.10; przy tej ostatniej okazji wyróżnił się we wszystkich fazach walki. Od połowy stycznia do początku marca 1702/1703 dowodził 90-działowcem Saint Michel we flocie adm. Shovella. Potem nastąpił dłuższy okres, kiedy Wyvill nie sprawował żadnej komendy. Wiązało się to bezpośrednio z faktem, że z ostatniego dowództwa sam zrezygnował; pośrednio zapewne ze zmianą na tronie Anglii (Wilhelm II zmarł, a władzę przejęła Anna Stuart, której książę-małżonek kierował odtąd marynarką) i może także poczuciem rozczarowania ze strony komandora, który po ponad 20 latach służby oficerskiej i samodzielnym dowodzeniu eskadrami, nie miał szans na awans. Wystosował w czerwcu 1703 petycję, aby uczyniono go komisarzem marynarki, albo awansowano na kontradmirała i zatrudniono na lądzie. Obie prośby odrzucono. Dopiero od 22.12.1708 do schyłku sierpnia 1709 Wyvill był kapitanem 96-działowca Albemarle. W 1710, od połowy czerwca do końca grudnia, dowodził 50-działowcem Ruby. Na przełomie grudnia 1710 i stycznia 1710/11 sprawował przez miesiąc komendę nad 80-działowcem Cumberland. Został 3.02.1710/11 kapitanem 96-działowca Neptune. Jednak przestał nim dowodzić 16.07.1711. Był żonaty z Catherine Gunman, owdowiał 16.05.1713. Najprawdopodobniej zmarł 22.12.1729, chociaż niektórzy utrzymywali, że nie przed 1731.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 7:13, 23 Wrz 2021    Temat postu:

Kerrit (Kerril, Kerryll) Roffey służył w latach 1692 i 1693 jako pierwszy porucznik 90-działowca Vanguard, więc najprawdopodobniej walczył w bitwie pod Barfleur 19.05.1692 oraz brał udział w operacjach adm. Berkeleya w 1693. Mianowano go 23.01.1693/94 kapitanem 28-działowego brandera Griffin we flocie adm. Russella. Od stycznia 1695/96 do początku czerwca 1696 dowodził 44-działowcem Ruby Prize. Następnie (lub w 1697) przeszedł na 50-działowiec Guernsey, którego był kapitanem do 1688 albo do maja 1699, operując na wodach Nowej Fundlandii. Przez kilka dni (do początku kwietnia 1701) sprawował komendę nad 28-działową fregatą Terrible. Następnie, od 3.04 do 20.10.1701 dowodził 60-działowcem Canterbury, najpierw przydzielonym do floty adm. Rooke'a, potem wysłanym do Indii Zachodnich. Od połowy stycznia 1701/1702 do 26.03.1703 Roffey był kapitanem 50-działowca Coventry. Osłaniał na nim konwój idący do Wirginii, potem operował w okolicach Barbados. Od schyłku marca 1704 do schyłku lutego 1704/1705 dowodził 70-działowcem Burford we flocie adm. Rooke'a i uczestniczył zarówno w zdobyciu Gibraltaru 23/24.07.1704, jak w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704. W grudniu 1705 Roffey objął komendę nad 70-działowcem Northumberland; pożeglował najpierw na Morze Śródziemne, a w sierpniu 1706 do Indii Zachodnich w eskadrze kadm. Jenningsa. Wrócił stamtąd w marcu 1706. W 1707 Northumberland należał do eskadry komodora Thomasa Hardy'ego, wysłanej z Anglii w osłonie konwojów kierujących się w różne miejsca, w tym do Lizbony. Sposób prowadzenia tej akcji osłonowej wzbudził w Wielkiej Brytanii histeryczną reakcję na temat kierowania marynarką, więc królowa Anna i jej książę-małżonek, Jerzy Duński, zajmujący właśnie stanowisko Wysokiego Lorda Admiralicji, postanowili uczynić kozłem ofiarnym Hardy'ego. Wytoczono mu proces (a nawet serię procesów, ponieważ władza nie miała Izby Dyscyplinarnej, aby wymusić na sędziach takie wyroki, jaki były jej wygodne). Roffey został wezwany na świadka i ku niezadowoleniu dworskich koterii zeznawał na korzyść oskarżonego. Charnock uważał, że nadszarpnęło to poważnie (czy wręcz przekreśliło) szanse Roffeya na dalszą pomyślną karierę w Royal Navy. Nie jestem tego pewny. Nie pozbawiono go dowództwa - w 1708 Northumberland nosił nawet flagę kadm. Whitakera we flocie adm. Leake'a na Morzu Śródziemnym, gdzie Roffey przebywał i sprawował komendę aż do listopada 1709. Nadal dostawał okręty, choć były wśród nich komendy raczej symboliczne. Od 18.10.1710 do 26.01.1710/11 dowodził 70-działowcem Humber (ale podczas postoju w porcie). Od 27.01.1710/11 do 27.11.1711 był kapitanem 70-działowca Essex na wodach kanału La Manche. Zmarł 11.09.1716.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1438
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Czw 23:10, 23 Wrz 2021    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Richard Fitzpatrick (... - 09.06.1727, awans kapitański otrzymał 11.01.1689/90) oraz Robert Wynn (brak danych, awans kapitański otrzymał 17.02.1691/92).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 7:20, 25 Wrz 2021    Temat postu:

Richard Fitzpatrick urodził się około 1662. Pochodził z bardzo starej rodziny irlandzkiej Mac Giolla Phádraig (Phadruaig) - jeszcze celtyckiej, władającej królestwem Osraige od X w. (z przekazami rodzinnymi sięgającymi nawet głębiej, ale na poziomie intelektualnym bzdetów o "Wandzie, co nie chciała Niemca", więc nie warto się nimi zajmować), z gałęzi, która po pogodzeniu się z panowaniem angielskim przyjęła w 1541 zanglicyzowaną postać nazwiska - Fitzpatrick - zachowując cały czas poważną część ziem w Ossory (dawn. Osraige, dziś Kilkenny) wraz z tytułem barona Górnego Ossory (który wygasł w 1691). Wg najpopularniejszej wersji ojcem Richarda był John Fitzpatrick z Castletown, a matką - Elizabeth Butler. Richard Fitzpatrick - jako młodszy (drugi) syn - wybrał służbę na morzu. Wg innej wersji ojcem miał być Andrew Fitzpatrick (zgodnie z pierwszą wersją - dziadek). Mianowano Richarda 14.05.1687 porucznikiem na 28-działowcu Richmond. Od 24.05.1688 był oficerem 42-działowca Assurance. W 1689 aktywnie wspierał Rewolucję Wspaniałą (która obaliła katolickiego króla Jakuba II i wyniosła do władzy protestancką dynastię orańską), przewożąc holenderskich oficerów i eskortując holenderskich żołnierzy. W maju 1689 został kapitanem 18-działowej lekkiej jednostki (fregaty) Lark, z zadaniem ochrony rybołówstwa. Zwalczał francuskich korsarzy u brzegów Anglii, zwłaszcza na Morzu Północnym (może nawet na Bałtyku, ale to wątpliwe). Otrzymał 11.01.1689/90 komendę nad 50-działowcem Saint Albans. Zdobył 18.07.1690 na zachód od Rame Head francuski okręt 36-działowy. Współdziałał w zmuszeniu do sztrandowania dwóch francuskich fregat i zdobyciu 14 statków z francuskiego konwoju koło Barfleur, co oprócz uznania w marynarce przyniosło mu piękne pieniądze pryzowe. W styczniu 1691 wysłano go do Kadyksu na czele zespołu trzech okrętów, potem eskortował stamtąd konwój, który dotarł do Anglii w marcu. Richard Fitzpatrick na Saint Albans walczył w bitwie pod Barfleur 19.05.1692. Odegrał istotną rolę w akcji (21.05-22.05) niszczenia okrętów francuskich, które po tej bitwie uciekły do Cherbourga, gdzie jego żaglowiec pełnił nawet przejściowo rolę jednostki flagowej wiceadm. Delavala. W drugiej połowie 1692 Fitzpatrick był kapitanem 70-działowca Elizabeth. Pozostawał jakiś czas niezatrudniony, zwłaszcza w 1693. Od 1694 do października 1695 dowodził 70-działowcem Grafton, najpierw we flocie adm. Russella na kanale La Manche, a od października 1694 na Morzu Śródziemnym. Dowodząc od marca 1695 okrętem 70-działowym Burford, pozostawał pod rozkazami wiceadm. Shovella, potem adm. Rooke'a; operował pod Brestem. W czasie kampanii 1696 przeciwko wyspom u francuskiego wybrzeża atlantyckiego stał na czele eskadry, która zaatakowała wyspę Groix, niszcząc wiele wiosek i zabierając około 1300 sztuk bydła. Zdał komendę 20.11.1696. Od lutego 1702 był kapitanem 80-działowca Ranelagh; wziął na nim udział w nieudanej wyprawie przeciwko Kadyksowi w sierpniu-wrześniu i walczył w zwycięskiej bitwie na wodach zatoki Vigo 12.10.1702. Na początku 1703 zdał komendę Ranelagh i wycofał się z aktywnej służby. Wrócił do Irlandii, gdzie zasiadł w irlandzkim parlamencie jako wig i oddał się krzewieniu w tym kraju angielskich interesów oraz wiary protestanckiej; między innymi w pełni poparł przejęcie tronu w Wielkiej Brytanii przez dynastię hanowerską. Został za to w marcu 1714/15 parem irlandzkim jako baron Gowran i odtąd był wszędzie tytułowany lordem Gowran. W listopadzie 1715 przeszedł oficjalnie z irlandzkiej Izby Gmin do Izby Lordów. Ożenił się w lipcu 1718 z bogatą dziedziczką Anne Robinson. Mieli dzieci. Zmarł 9.06.1727.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 10:14, 26 Wrz 2021    Temat postu:

Robert Wynn (Winn) pochodził z Walii. Otrzymał 17.02.1691/92 dowództwo 12-działowego brandera Cadiz Merchant; walczył w bitwie pod Barfleur 19.05.1692, gdzie jego okręt spłonął, ale bez większego pożytku. W 1693 Wynn był kapitanem 28-działowej fregaty Saint Martin Prize, oddanej pod rozkazy lorda-namiestnika Irlandii. W 1694 dowodził 28-działowcem Sapphire. W 1696 sprawował komendę (do listopada) nad 60-działowcem Pembroke we flocie kadm. Benbowa. Od początku maja do schyłku czerwca 1699 był przejściowo dowódcą 32-działowca Shoreham. Na przełomie czerwca i lipca 1699 przez kilkanaście dni dowodził 50-działowcem Winchester. Powierzono mu 10.07.1699 komendę nad 50-działowcem Advice i obarczono misją specjalną; został wysłany do Nowej Anglii, by przywiózł stamtąd do kraju ujętego w 1699 słynnego pirata, Williama Kidda (i przejęte wraz z nim zrabowane skarby). Wykonał ten rozkaz, zawijając do Bostonu 1.02.1700, wychodząc 10.03 i wracając z więźniem do Anglii w kwietniu. Zdał dowództwo 21.04.1700, przechodząc od razu na 50-działowiec Crown, którego był kapitanem do stycznia 1701/1702. Operował w składzie floty adm. Rooke'a. Dowodząc od 14.01.1701/1702 liniowcem 66-działowym Swiftsure, uczestniczył w nieudanej ekspedycji przeciwko Kadyksowi w sierpniu-wrześniu 1702 i walczył w bitwie na wodach zatoki Vigo 12.10.1702. W 1703 służył na Morzu Śródziemnym w składzie floty adm. Shovella. Brał udział w zdobyciu Gibraltaru 20-24.07.1704. Walczył w bitwie pod Vélez-Malagą 13.08.1704, cały czas na Swiftsure. Zimę 1704/1705 spędził na Morzu Śródziemnym, wrócił do Anglii w 1705. Od połowy lipca 1705 był niewiele ponad miesiąc kapitanem 70-działowca Ipswich. W okresie 24.12.1705-27.06.1709 dowodził 80-działowcem Norfolk na Morzu Śródziemnym, w 1706 we flocie adm. Shovella, zimą 1707/1708 w eskadrze kadm. Dilkesa oraz w 1708 we flocie adm. Leake. Od schyłku stycznia 1710/11 do początku grudnia 1711 był kapitanem 80-działowca Russell na wodach kanału La Manche. Zapewne potem wycofał się z aktywnej służby, bowiem papiery marynarki nie podają daty jego śmierci.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1438
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 19:04, 27 Wrz 2021    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi John Underdown (... - 04.11.1728, awans kapitański otrzymał 25.08.1696) oraz Isaac Townsend (... - 26.05.1731, awans kapitański otrzymał 11.04.1690).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 149, 150, 151  Następny
Strona 104 z 151

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin