Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Royal Navy - Skład i personalia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 150, 151, 152
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1452
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Wto 11:53, 07 Maj 2024    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów angielskich ,są nimi: Philip Vincent (... - 11.12.1746, awans kapitański otrzymał 18.07.1729) oraz Joseph Lawes (... - 16.03.1740/41, awans kapitański otrzymał 28.10.1722).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6221
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 8:07, 09 Maj 2024    Temat postu:

Philip Vincent był synem innego Philipa Vincenta (z Barnborough Grange) i jego żony, Catherine Parker (oboje nie żyli już z końcem listopada 1722). Był porucznikiem od 13.05.1720 do lipca 1729, służąc na wielu różnych jednostkach. Dało mu to jednak minimalny staż morski (tylko zahaczył o Morze Śródziemne w 1720 i Bałtyk w 1726), ponieważ wszystkie te żaglowce stały w portach (Sheerness, Portsmouth) jako okręty strażnicze. Ożenił się jednak z Sarah Pocock, co mogło być przyczyną awansu (aczkolwiek nie znam daty ich ślubu, więc nie jestem w stanie twierdzić, że tak było). Otrzymał 18.07.1729 rangę captain wraz z objęciem komendy (zachował ją do maja 1731) nad 40-działowym dwupokładowcem Torrington, wysłanym w grudniu 1729 na Morze Śródziemne, z brytyjskim ambasadorem w Turcji na pokładzie. Od stycznia 1731/32 do sierpnia 1735 był dowódcą 20-działowca Dolphin, operującego głównie na Morzu Śródziemnym (zdaniem Winfielda) lub w Indiach Zachodnich (wg Charnocka). Od lutego 1739/40 do lipca 1741 dowodził 50-działowcem Saint Albans, w kwietniu 1740 w eskadrze komodora Mayne’a na wodach Zatoki Biskajskiej, potem na Morzu Śródziemnym, m.in. w osłonie konwojów „tureckich”. Od sierpnia 1741 do sierpnia 1743 był kapitanem 70-działowca Royal Oak, wysłanego na Morze Śródziemne w eskadrze komodora Lestocka. W marcu 1742 Royal Oak wchodził w skład sił głównych kadm. Lestocka u brzegów Riwiery, w czerwcu 1742 stał w Villefranche. Vincent zdecydował się tam na dość szokujący krok, opuścił służbę w Royal Navy i przeniósł się na ląd, gdzie do 1746 pracował jako inżynier lub kierownik budowy fortyfikacji. Wrócił do Anglii drogą lądową, zmarł w Londynie 11.12.1746.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6221
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pią 7:14, 10 Maj 2024    Temat postu:

Joseph Lawes (Law, Laws) służył już pod koniec XVII w. w marynarce handlowej. Zdał egzamin na porucznika w Royal Navy 10.02.1709/10. Zajmował to stanowisko na kilku jednostkach (głównie małych) od 28.02.1711 do 31.05.1721, żeglując po wodach Indii Zachodnich i Nowej Fundlandii. Od marca 1717/18 był porucznikiem na stacjonującym na Jamajce 6-działowym slupie Happy i 1.06.1721 objął nad nim dowództwo w randze commander. Niemal cała jego kariera związana była z Morzem Karaibskim. Awansował do stopnia captain 28.10.1722 wraz z otrzymaniem komendy (zachował ją do lipca 1724) nad 36-działową fregatą Mermaid. Od lutego 1726/27 do 1728 dowodził 60-działowcem Lion (Lyon), chwilowo we flocie wiceadm. Wagera w okolicach Cieśniny Gibraltarskiej, ale od grudnia 1728 znów w Indiach Zachodnich. Od listopada do grudnia 1731 był przez kilkanaście dni kapitanem 20-działowca Flamborough, jednostki, którą chciano wysłać do Indii Zachodnich, do walki z hiszpańskimi okrętami straży wybrzeża. Od czerwca 1732 dowodził 60-działowcem York. Winfield powtarza za Charnockiem, że Joseph Lawes zmarł (w Plymouth) w trakcie sprawowania tej komendy już 19.03.1733, inni – że zszedł z okrętu 1.04.1734 i zmarł dopiero 16.03.1740/41.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1452
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Sob 11:36, 11 Maj 2024    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów angielskich ,są nimi: Edmund Williams (... - 06.03.1751/52, awans kapitański otrzymał 02.04.1734), Edward Legge (... - 19.09.1747, awans kapitański otrzymał 26.07.1738) oraz George Sclater (... - 1750, awans kapitański otrzymał 25.07.1734).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6221
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 6:16, 13 Maj 2024    Temat postu:

Edmund Williams (Willyams) rozpoczął służbę w Royal Navy pod koniec panowania Wilhelma III (który zmarł w 1702), ale jego kariera rozwijała się bardzo wolno. Został porucznikiem 4.11.1708 i nie przeskoczył tej rangi przez 23 lata. Oczywiście będąc przez ten czas oficerem ogromnie wielkiej liczby okrętów, zyskał duże doświadczenie. Operował na wodach Morza Śródziemnego, kanału La Manche, Morza Północnego i Bałtyku. Dopiero 24.11.1731 dano mu stopień commander razem z dowództwem 6-działowego slupa Grampus wysłanego do Indii Zachodnich. Wreszcie 2.04.1734 Williams awansował do rangi captain wraz z objęciem komendy (zachował ją do kwietnia 1737) na 60-działowcem York, w 1735 stojący na Tagu we flocie adm. Norrisa. Po roku przerwy był od schyłku kwietnia 1738 do maja 1739 kapitanem 50-działowca Assistance na Morzu Śródziemnym. Przeszedł z tego żaglowca na 60-działowiec Jersey, którym dowodził do schyłku września 1740 na wodach krajowych. Od lutego 1740/41 do czerwca 1743 sprawował komendę nad 54-działowcem Rochester, najpierw na wodach Nowej Fundlandii, a w latach 1742-1743 na Morzu Śródziemnym. Tam głównodowodzący, wiceadm. Mathews (od sierpnia 1743 admirał), przeniósł Williamsa w czerwcu 1743 na 70-działowiec Stirling Castle, a w sierpniu 1743 na 70-działowiec Royal Oak. Okręt ten walczył w bitwie pod Tulonem 11.02.1743/44, dołączając do głównych sił adm. Mathewsa dopiero rankiem w dniu bitwy. Postawę Williamsa w walce krytykowano, pozbawiono go dowództwa i wtrącono do więzienia, a w końcu postawiono przed sądem wojennym (w Chatham) w październiku 1745. Kwestia była jednak mocno niejednoznaczna na skutek sprzecznych sygnałów Mathewsa, więc Williams został zdymisjonowany 17.10.1745, ale tylko z komendy (na zawsze), a nie z marynarki - przeszedł na pół żołdu. Spensjonowano go 3.05.1750 z równoczesnym awansem na kontradmirała. Zmarł 6.03.1751/52.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6221
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Wto 7:22, 14 Maj 2024    Temat postu:

Edward Legge pochodził z arystokratycznej rodziny, chociaż był dopiero piątym synem Williama Legge, earla Dartmouth i lady Anne Finch, córki earla Aylesford. Urodził się w 1710. Zaczął służyć w Royal Navy 5.04.1726 lub 31.05.1726, jako ochotnik na 70-działowcu Royal Oak, który skierowano na Morze Śródziemne. Wkrótce uzyskał stanowisko midszypmnena. Zdał egzamin na porucznika 3.07.1732. Był porucznikiem od 2.03.1733/34 do lipca 1738 na dwóch liniowcach, operujących na wodach krajowych i Morzu Śródziemnym. Już 26.07.1738 awansował do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy nad małą fregatą 20-działową Lively, patrolującą Kanał Bristolski. Tę jednostkę wycofano do rezerwy w listopadzie 1738. Od czerwca 1739 do czerwca 1740 Legge był kapitanem 40-działowca Pearl, w lipcu 1739 wysłanego we flocie wiceadm. Vernona do Lizbony. Kiedy Vernon przeszedł do Indii Zachodnich nakazał, aby Legge pozostał i przez trzy miesiące patrolował wody między Lizboną a Porto. Od czerwca 1740 Edward Legge przez dwa lata dowodził 50-działowcem Severn. Okręt ten włączono do eskadry komodora Ansona, wysłanej w rejs na Pacyfik, który ostatecznie przekształcił się dla nielicznych w słynny rejs dookoła świata. Wyruszono we wrześniu 1740 z St. Helens; przy próbie przejścia okolic przylądka Horn Severn stracił z oczu resztę eskadry w kwietniu 1741 i zawrócił do Brazylii, zawijając z końcem czerwca do Rio de Janeiro (stał tam jeszcze w lipcu); dotarł do Anglii w kwietniu 1742. Od czerwca do października 1743 Edward Legge był kapitanem 50-działowca Hampshire, operując na wodach Zatoki Biskajskiej. Od października 1743 do marca 1743/44 sprawował komendę nad 60-działowcem Medway we Flocie Kanału adm. Norrisa. Od marca 1743/44 do czerwca 1745 był kapitanem 60-działowca Strafford; od sierpnia do września 1744 służył na nim we flocie adm. Balchena, a pod koniec roku w eskadrze wiceadm. Daversa pożeglował do Indii Zachodnich. Tam Davers przerzucił go na początku lipca 1745 na 44-działowiec Adventure i odesłał do Anglii, gdzie okręt wszedł na dok w listopadzie 1745. Od grudnia 1745 do stycznia 1745/46 Legge dowodził w porcie 60-działowcem Windsor. Od stycznia 1745/46 sprawował komendę nad 70-działowcem Captain, pełniąc okresowo funkcję dowódcy eskadry na wodach Zatoki Biskajskiej. Pod koniec 1746 mianowano go głównodowodzącym w rejonie Wysp Podwietrznych. Z uwagi na nieustanne kłótnie poprzednika z mieszkańcami i pasmo oskarżeń, Legge dostał 7.11.1746 wyraźne instrukcje, aby przede wszystkim chronić tamtejszą żeglugę brytyjską, a dopiero w drugiej kolejności atakować przeciwnika. Komodor wyruszył objąć nowe stanowisko w kwietniu 1747. Ponieważ miał za słabe siły, by bronić równocześnie konwoje z Barbados i Antigui, preferował tę pierwszą wyspę, wzbudzając nienawiść kupców z tej drugiej. Mimo tego działał bardzo aktywnie. Wypełniał instrukcje, przez co oskarżano go o przepuszczanie konwojów francuskich. Jednak zmarł już 19.09.1747 na Barbados.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6221
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 7:19, 15 Maj 2024    Temat postu:

George Sclater (Slater, Slaughter) był porucznikiem Royal Navy od września 1716 do kwietnia 1723, służąc na dwu liniowcach na Bałtyku i na Morzu Śródziemnym, gdzie brał udział w bitwie u przylądka Passaro 11.08.1718. Otrzymał stopień commander 9.04.1723, dowodząc do końca lipca 1728 slupem 10-działowym Shark, najpierw na kanale La Manche, a w latach 1724-1728 w Wirginii. Od września 1732 do lipca 1734 dowodził slupem 8-działowym Hound na wodach irlandzkich. Awansował 25.07.1734 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy (zachował ją do września 1736) nad 50-działowcem Argyll (Argyle). Wysłano go do północnej Afryki, a stamtąd na Jamajkę, gdzie służył do 1736. Zdaniem niektórych od sierpnia do grudnia 1738 dowodził 50-działowcem Portland. Od grudnia 1739 do lipca 1740 był kapitanem 60-działowca Rippon. Nie wydaje się, aby faktycznie od listopada 1740 do maja 1741 sprawował komendę nad 54-działowcem Chester, jak twierdzą niektóre dokumenty. Dowodził we wrześniu 1741 (niecały miesiąc) 80-działowcem Cambridge na wodach krajowych. Od września do listopada 1741 był kapitanem 90-działowca Marlborough. Dopiero w listopadzie 1741 objął komendę bardziej na serio (niż tylko zapchajdziura na postoju), nad 80-działowcem Somerset, rzeczywiście zaangażowanym w działania na Morzu Śródziemnym. Walczył w bitwie pod Tulonem 11.02.1743/1744, pożeglował do Anglii w październiku 1744. Stanął przed sądem wojennym (jednym z serii związanych z tą bitwą), oskarżony - co zaskakujące – nie przez adm. Mathewsa, tylko przez wiceadm. Lestocka, o za małe zbliżenie się do nieprzyjacielskiej linii. Jednak Sclater wykazał, że zaatakował hiszpański liniowiec Neptuno na odległość strzału z muszkietu, a kiedy po półgodzinnej walce Hiszpanie odpadli od wiatru i wycofali się z linii, komandor uznał za swój obowiązek zająć się okrętem Poder, pozostawionym chwilowo bez brytyjskiego przeciwnika; odstrzelił mu fokstengę, co jawnie dowodziło, że zbliżył się wystarczająco, zaś w walce manewrowej pojedynczych żaglowców trudno było o precyzyjne trzymanie dystansu. Został uniewinniony ze wszystkimi honorami. Tym niemniej więcej już na morzu nie dowodził i zmarł w Anglii w 1750.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1452
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Śro 23:28, 15 Maj 2024    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów angielskich ,są nimi: Peter Osborn (... - 24.02.1753, awans kapitański otrzymał 28.07.1740) oraz Rowland Frogmere (... - 08.11.1744, awans kapitański otrzymał 18.07.17408).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6221
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 6:34, 18 Maj 2024    Temat postu:

Peter Osborn (Osborne) był synem Johna Osborna, baroneta z Chicksands (Bedfordshire) i jego żony Marthy Kelynge, córki adwokata, a także bratem Henry’ego Osborn (Osborne), z czasem admirała, o którym już tu kiedyś pisałem. Peter Osborn urodził się 4.09.1690. Został porucznikiem 12.12.1709 i służył w tym charakterze najpierw do 4.11.1714 na 70-działowcu Northumberland, głównie na Morzu Śródziemnym. Tymczasem Henry Osborn zdał egzamin na porucznika 8.03.1717 i służył w tym stopniu od lipca 1717, stąd od tamtego roku aż do 1728 r., kiedy Henry został komandorem, bardzo trudno odróżnić, który z nich zajmował stanowisko oficera konkretnego okrętu. Tym niemniej pod koniec 1739 Peter Osborne nadal był tylko porucznikiem i służył na 50-działowcu Assistance, na którym mianowano go – na trzy dni – kapitanem, awansując 28.07.1740 do rangi captain. Trzy jego kolejne dowództwa miały identyczny charakter, tzn. trwały po kilka dni (najdłużej kilkanaście dni) i wszystkie zamknęły się w roku 1740, więc być może chodziło tylko o mianowania administracyjne, na papierze. W każdym razie 24.09.1740 zaczął być kapitanem 50-działowca Salisbury, operującego w 1741 we flocie śródziemnomorskiej kadm./wiceadm. Haddocka. W maju 1741 w jej składzie patrolował wybrzeża Hiszpanii od Gibraltaru do Przylądka św. Wincentego i eskortował (już od Minorki) statki idące do Anglii z Turcji. W grudniu 1741 wrócił wraz z eskadrą Haddocka na Morze Śródziemne. W kwietniu 1742 był we flocie kadm. Lestocka u plaż Riwiery. W czerwcu 1742 znajdował się w zatoce San Soupires (przekręcona przez Anglików nazwa St Souspir, dziś Golfe de Saint-Hospice). Od lipca 1742 pilnował brytyjskich spraw w Livorno. Walczył w bitwie pod Tulonem 11.02.1743/44 (w której jego brat dowodził bardzo aktywnie 80-działowcem Princess Caroline), chociaż trzymał się dość daleko o linii przeciwnika. Zdał komendę okrętu Salisbury 23.06.1744. Odtąd już nie dowodził na morzu, natomiast w 1750 został jednym z kapitanów szpitala w Greenwich, które to stanowisko piastował do końca życia. Był żonaty z Mary Skelton. Mieli dzieci. Data jego śmierci jest określana bardzo różnie – 24.02.1753, 13.02.1754, 24.02.1754.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6221
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 7:39, 19 Maj 2024    Temat postu:

Rowland Frogmore (Frogmere) służył w stopniu porucznika od maja 1718 do stycznia 1739/40, na wielu różnych okrętach, operujących na wodach krajowych, u wybrzeży Hiszpanii, na Bałtyku i na Morzu Śródziemnym, ale większość tego czasu przestał w Portsmouth na okrętach strażniczych. Awansował 4.01.1739/40 do stopnia commander i przez miesiąc dowodził 6-działowym slupem Swift, z którego przerzucono go w lutym 1739/40 na 8-działowy slup Trial. Był jego kapitanem na Morzu Północnym do lipca 1740. Awansował 18.07.1740 do rangi captain wraz z otrzymaniem komendy nad 20-działową małą fregatą Lively. Pod koniec stycznia 1740/41 przerzucono go z niej na 54-działowiec Ruby. Tym okrętem dowodził do 9.09.1743. Ruby najpierw stał – szykowany do służby – w Plymouth, pod koniec czerwca 1741 dołączył do floty adm. Norrisa na kanale La Manche, zimą 1741/42 operował na wodach Kanału Bristolskiego. Od 12.12.1743 Frogmore sprawował komendę nad 80-działowcem Boyne. Okręt ten szykowano do służby w Indiach Zachodnich, ale ostatecznie pod koniec marca 1743/44 skierowano na Morze Śródziemne dla wzmocnienia sił adm. Mathewsa. Dołączył do nich 10.02.1743/44, krótko przed bitwą pod Tulonem 11.02.1743/44, w której brał aktywny udział, znajdując się w linii nawet przed flagowcem admirała. Uważano, że Frogmore nie ustawił się w przewidywanym przez regulamin miejscu względem nieprzyjacielskiego szyku i przewidywano wezwanie go na rozprawę do Anglii. Pozostał na Boyne Morzu Śródziemnym, ale zmarł już 8.11.1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 150, 151, 152
Strona 152 z 152

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin