Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Laik pyta o żeglowanie w górę rzeki
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 3934
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:48, 03 Paź 2016    Temat postu:

Niekoniecznie. Owszem, szkuty służyły głównie do spławiania w dół rzeki zboża (chociaż bynajmniej nie tylko, bo także potażu, bel płótna, soli, rud metali, wołów, kaszy w beczkach, owoców w workach), a z oczywistych powodów z powrotem zboże szło rzadko (ale się zdarzało – w 1572 r. odnotowano we Włocławku aż 239 łasztów zboża transportowanego w górę Wisły!) i oczywiście nie całe na szkutach. Lecz szlachta i mieszczanie handlowali w dwie strony. Po sprzedaży towarów spławianych, na szkuty ładowano sól, śledzie, owoce, miód, węgorze, wapno, ocet, rodzynki, pieprz, oliwki, anyż, imbir, liście bobkowe, migdały, cynamon, ryż, kmin, piwo, wino, oliwę, tran, sukna, wyroby ceramiczne i szklane, kryształy, cukier, skóry, futra, galas, żywicę, dachówki itd. Oczywiście bakalii było objętościowo i masowo mało z uwagi na cenę i niewielką skalę użycia, ale już śledzi przewożono zawsze w drugiej połowie XVI w. bardzo dużo (w 1574 odnotowano na statkach rzecznych idących w górę rzeki aż 9199 beczek), a soli bywało dużo (w 1568 r. – 5077 beczek). Nie koniec na tym, szkutami transportowano też ludzi. Mamy wzmianki o podróżach dworu królewskiego (także w górę rzeki – np. z Warszawy do Krakowa - aby nie powstała kolejna wątpliwość) i wojska. Skala przewozu zależała od potrzeb i zamożności właściciela, jednak należy sądzić, że szkuty rzadko kiedy wracały całkiem puste.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin