 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
de Villars
Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 15:18, 21 Gru 2011 Temat postu: dwa szwedzkie trójpokładowce? |
|
|
Chodzi mi o 70-działowe okręty Dr. Hedvig Eleonora i Dr. Ulrika Eleonora z 1680 r., uzbrojone w 24x24f, 24x12f, 18x6f i 4x3f. Czy wiadomo, by okręty te były trójpokładowcami (oczywiście w XVII-wiecznym tego słowa rozumieniu, z nieciagłą trzecia baterią?) czy też może miały budowę dwupokładową? Tych 6-funtówek jest chyba nieco za dużo jak na oddzielne pokłady dziobowy i rufowy?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6513
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Czw 9:48, 22 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
W latach 1680-1688 Szwedzi zwodowali przynajmniej siedem liniowców o identycznych wymiarach: 153 x 39 x 18 stóp. Były to, oprócz Drottning Hedvig Eleonora i Drottning Ulrika Eleonora, także Blekinge, Prins Karl, Karlskrona, Princessan Hedvig Sofia, Smaland. Plany któregokolwiek z nich dałyby odpowiedź na to pytanie, ale ja ich niestety nie mam. Zgadzam się natomiast, że liczba 18 dział na pokładzie rufowym jest podejrzanie duża. Duńczycy zwodowali wprawdzie w 1692 swojego Dannebrog, który miał taką ilość furt pokładu rufowego – 18 - przy budowie całkowicie dwupokładowej, ale jego długość była znacząco większa – 164 stopy. Ponadto wymienione wyżej okręty szwedzkie na początku zakwalifikowano do pierwszej rangi i dopiero potem przerzucono do drugiej, co tym bardziej skłania do przypuszczeń, że może mieć Pan rację.
Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
de Villars
Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 23:11, 29 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za wyjaśnienia:-)
Przy okazji - ta I ranga wydaje się ważną wskazówka, bo chyba w żadnej marynarce wojennej w epoce żaglowych okrętów liniowych do I rangi nie kwalifikowano okrętów dwupokładowych - oczywiście chodzi tylko o te floty które w ogóle posiadały trójpokładowce i z zastrzeżeniem, że trójpokładowiec w rożnym czasie i w różnych flotach oznaczać mógł de facto co innego. Przy najmniej ja nie spotkałem się z takim przypadkiem.
Ostatnio zmieniony przez de Villars dnia Czw 23:14, 29 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|