Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

dwa szwedzkie trójpokładowce?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars




Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 124
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 15:18, 21 Gru 2011    Temat postu: dwa szwedzkie trójpokładowce?

Chodzi mi o 70-działowe okręty Dr. Hedvig Eleonora i Dr. Ulrika Eleonora z 1680 r., uzbrojone w 24x24f, 24x12f, 18x6f i 4x3f. Czy wiadomo, by okręty te były trójpokładowcami (oczywiście w XVII-wiecznym tego słowa rozumieniu, z nieciagłą trzecia baterią?) czy też może miały budowę dwupokładową? Tych 6-funtówek jest chyba nieco za dużo jak na oddzielne pokłady dziobowy i rufowy?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6207
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 9:48, 22 Gru 2011    Temat postu:

W latach 1680-1688 Szwedzi zwodowali przynajmniej siedem liniowców o identycznych wymiarach: 153 x 39 x 18 stóp. Były to, oprócz Drottning Hedvig Eleonora i Drottning Ulrika Eleonora, także Blekinge, Prins Karl, Karlskrona, Princessan Hedvig Sofia, Smaland. Plany któregokolwiek z nich dałyby odpowiedź na to pytanie, ale ja ich niestety nie mam. Zgadzam się natomiast, że liczba 18 dział na pokładzie rufowym jest podejrzanie duża. Duńczycy zwodowali wprawdzie w 1692 swojego Dannebrog, który miał taką ilość furt pokładu rufowego – 18 - przy budowie całkowicie dwupokładowej, ale jego długość była znacząco większa – 164 stopy. Ponadto wymienione wyżej okręty szwedzkie na początku zakwalifikowano do pierwszej rangi i dopiero potem przerzucono do drugiej, co tym bardziej skłania do przypuszczeń, że może mieć Pan rację.
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars




Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 124
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 23:11, 29 Gru 2011    Temat postu:

Dziękuję za wyjaśnienia:-)
Przy okazji - ta I ranga wydaje się ważną wskazówka, bo chyba w żadnej marynarce wojennej w epoce żaglowych okrętów liniowych do I rangi nie kwalifikowano okrętów dwupokładowych - oczywiście chodzi tylko o te floty które w ogóle posiadały trójpokładowce i z zastrzeżeniem, że trójpokładowiec w rożnym czasie i w różnych flotach oznaczać mógł de facto co innego. Przy najmniej ja nie spotkałem się z takim przypadkiem.


Ostatnio zmieniony przez de Villars dnia Czw 23:14, 29 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin