Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Royal Navy - Skład i personalia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 171, 172, 173  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 12:48, 06 Mar 2022    Temat postu:

John Torpley (Tapley) został w październiku 1666 dowódcą 38-działowej fregaty Adventure; odznaczył się bardzo 20.12.1666 w walce z czterema francuskimi okrętami i 31.12.1666 w walce z trzema żaglowcami z Vlissingen - wyszedł z Plymouth 17.12 w towarzystwie pięciu innych okrętów wojennych, eskortując podążający na południe konwój statków handlowych; dwa dni później został oddzielony od reszty w sztormie koło Land's End; o świcie 20.12 dostrzegł po zawietrznej cztery okręty, które okazały się francuskimi; nie będą w stanie uciec (francuskie żaglowce były szybsze), Torpley ruszył do ataku, zaskakując przeciwników i uszkadzając im takielunek, a potem ster na jednej z jednostek; po pięciogodzinnej walce Francuzi ustąpili. Jeszcze przed powrotem do portu fregata Adventure spotkała 31.12 trzy żaglowce holenderskie i stoczyła kolejną pięciogodzinną walkę, bijąc je i porywając statek z holenderskiego konwoju. W 1678 Torpley sprawował komendę nad 32-działowcem Success na wodach krajowych. Od 15.02.1689/90 był kapitanem 60-działowca Lyon (Lion), na którym walczył w bitwie pod Beachy Head 30.06.1690. Od stycznia 1690/91 dowodził 72-działowcem Edgar i brał na nim udział w bitwie pod Barfleur 19.05.1692. Wkrótce potem wycofał się z aktywnej służby. Zmarł 9.10.1699 lub 29.10.1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1547
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 13:55, 07 Mar 2022    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów angielskich, są nimi John Leader (... - 18.01.1701/2, awans kapitański otrzymał 05.01.1690/91) oraz John Shovell (... - 11.04.1697, awans kapitański otrzymał 12.09.1692).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 9:10, 09 Mar 2022    Temat postu:

John Leader został 5.01.1690/91 mianowany dowódcą wynajętego 60-działowca Modena. Od 1691 był kapitanem 54-działowca Chatham. Nie walczył jednak na nim w bitwie pod Barfleur 19.05.1692 (jak błędnie napisał Clowes, a powtarza strona Threedecks), tylko - wysłany z Falmouth, by dołączył do floty po walce - ścigał koło Ouessant (bezowocnie) dwa okręty francuskie, prawdopodobnie zbiegłe po tej bitwie, zanim dołączył do sił głównych koło Needles. W 1693, nadal na tym samym okręcie Chatham (mimo przedstawiania go teraz jako 44-działowca) Leader eskortował od czerwca pod wiceadm. Rooke konwój smyrneński, rozgromiony przez Francuzów pod Lagos 17.06.1693. W drodze powrotnej do Cork Chatham współdziałał w zdobyciu dwóch dużych statków francuskich - jeden z wracał z Martyniki z bardzo cennym ładunkiem, drugi z zapasami i żołnierzami. Po dwugodzinnej walce schwytał 7.01.1693/94 francuski żaglowiec korsarski z Saint-Malo. W 1694 operował na Morzu Śródziemnym. Pod koniec 1695 ciężka choroba zmusiła Leadera do opuszczenia służby na krótki czas. Jednak już w styczniu 1695/96 wiceadm. Shovell rekomendował go lordom admiralicji do ponownego zatrudnienia. Nie dało to rezultatu, więc Shovell napisał ponowny list 1.02.1695/96. I teraz admiralicja pozostała niewzruszona. John Leader objął dopiero 3.06.1697 komendę nad 54-działowcem Deptford, wysłanym do Nowej Fundlandii, z której wrócił w 1698 i zdał dowództwo 5.02.1698/99. Od 26.02.1700/1701 był kapitanem 60-działowca Kingston, skierowanego do Indii Zachodnich. Zmarł tam 18.01.1701/1702.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Czw 7:45, 10 Mar 2022    Temat postu:

John Shovell (Shovel) został 12.09.1692 kapitanem wynajętego 24/40-działowca Smyrna Factor. Od 1693 do października 1695 dowodził 90-działowcem Duke, flagowym okrętem kadm. Mitchella. W listopadzie lub grudniu 1695 mianowano Shovella dowódcą 70-działowca Expedition. Zmarł w czasie sprawowania tej komendy 11.04.1697.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1547
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pią 20:09, 11 Mar 2022    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Thomas Heath (Heathe) (... - 09.06.1693, awans kapitański otrzymał 2.4.1689) oraz John Laton (... - 02.01.1690/91, awans kapitański otrzymał 15.06.1688).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 20:28, 12 Mar 2022    Temat postu:

Thomas Heath (Heathe) został 2.04.1689 mianowany dowódcą 10-działowego brandera Owners Love (Owner's Love). Brał na nim udział w bitwie pod Beachy Head 30.06.1690. W 1692 był kapitanem 28-działowca/brandera Blaze; walczył na nim w bitwie pod Barfleur 19.05.1692; po bitwie uczestniczył w niszczeniu resztek rozproszonej floty francuskiej w Cherbourgu - 22.05.1692 podprowadził mistrzowsko i z niezwykłym męstwem swój płonący brander na odległość strzału pistoletowego od rufy flagowca Francuzów, majestatycznego trójpokładowca Soleil Royal, unicestwiając go. Wkrótce po tym wyczynie Heath dostał komendę nad 32-działowcem Experiment. Od schyłku 1692 był kapitanem 54/42-działowca Chester, wysłanego w styczniu 1692/1693 w składzie eskadry kadm. Wheelera do Indii Zachodnich, gdzie dotarto (na Barbados) 10.03.1692/93. Thomas Heath od razu tam zachorował i zmarł już 9.06.1693, chociaż może zdążył wziąć udział w kompletnie nieudanym ataku kwietniowym eskadry Wheelera i wojsk gen. Foulke'a na Martynikę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Nie 19:39, 13 Mar 2022    Temat postu:

John Laton (Layton) został na początku 1685 mianowany drugim porucznikiem na 40-działowcu Faulcon (Falcon), skierowanym na Jamajkę. Przeniesiono go z tego okrętu 9.08.1685 na 48-działowiec Bristol; na tej ostatniej jednostce (osłaniającej konwój "turecki" w 1685 i operującej na kanale La Manche w latach 1686-1687) był pierwszym porucznikiem od 10.05.1687. Brał udział w sierpniu 1687 w eskortowaniu przez księcia Grafton królowej Portugalii do Lizbony. Dano Latonowi 15.06.1688 komendę nad 18-działową lekką fregatą Lark, 23.07.1688 nad 60-działowcem Mary (flagowcem kadm. Stricklanda we flocie lorda Dartmouth w październiku 1688), a 22.10.1688 nad 50/44-działowcem Saint Albans. Na tym ostatnim zdobył szereg jednostek nieprzyjacielskich w rejsach patrolowych i walczył w bitwie na wodach zatoki Bantry 1.05.1689. W 1690 dowodził 70-działowcem Hampton Court i brał na nim udział w bitwie pod Beachy Head 30.06.1690. Potem był kapitanem 58-działowca Montague. Natknął się 2.01.1690/91 około 50 mil na zachód od Ouessant na francuski 24-działowy okręt korsarski, który mimo dysproporcji sił stawiał zacięty opór przez kilka godzin - w tej walce John Laton (Layton) zginął.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1547
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 18:17, 14 Mar 2022    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Thomas Crawley (... - 16.02.1694, awans kapitański otrzymał 07.02.1689/90) oraz Thomas Coal (brak danych, awans kapitański otrzymał 12.6.1683).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Wto 19:38, 15 Mar 2022    Temat postu:

Thomas Crawley został 1.10.1688 drugim porucznikiem na 70-działowcu Elizabeth, flagowym okręcie kadm. Berry, albo otrzymał wtedy komendę nad 10-działowym keczem bombowym Salamander. Uczestniczył na nim w bitwie koło Zatoki Bantry 1.05.1689. Dano mu 7.02.1689/90 dowództwo 28-działowca Richmond na Morzu Śródziemnym. W latach 1690-1694 był kapitanem 48/42-działowca Reserve, najpierw na Morzu Śródziemnym; walczył w bitwie pod Barfleur 19.05.1692; w 1693 wysłano go w osłonie konwoju idącego na wody Nowej Fundlandii. Zyskał poparcie kadm. Clowdisleya Shovella, który gorąco polecał go lordom komisarzom admiralicji. Od stycznia do lutego 1694/95 Crawley dowodził 80-działowcem Cambridge. Zdecydowanie nie umarł w lutym 1694. Od czerwca czy lipca 1695 sprawował tymczasową komendę nad 90-działowcem Duchess (albo Neptune?), a w sierpniu 1695 został znów przeniesiony na 80-działowiec Cambridge, którego był kapitanem do końca kwietnia 1699. W 1696 operował na zachodnich podejściach do kanału La Manche, w 1697 w Indiach Zachodnich (jego okręt służył tam jako flagowiec głównodowodzącego, wiceadm. Neville'a). Zmarł 16.02.1700/1701.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Śro 19:09, 16 Mar 2022    Temat postu:

Thomas Coal (Coall, Coale, Cole) był porucznikiem już w maju 1668. Został mianowany 12.06.1683 dowódcą 8/6-działowego jachtu Isabella; sprawował nad nim komendę aż do kwietnia 1688. Od 24.05.1688 zajmował stanowisko porucznika na 54/46-działowcu Greenwich. Od 30.08.1688 do 3.07.1689 dowodził 28-działowcem Pearl we flocie lorda Dartmouth. W latach 1690-1691 był kapitanem 46-działowca Tyger (Tiger), wysłanym w rejon Cieśniny Gibraltarskiej pod rozkazy adm. Killigrewa. Osłaniał konwój smyrneński. W 1691 na czele eskadry angielsko-holenderskiej krążył wokół Irlandii, przyczyniając się m.in. do kapitulacji miasta Limerick. We wrześniu 1692 mianowano go dowódcą 66-działowca Dreadnought, którego był kapitanem do 1695, m.in. na wodach kanału La Manche. Walczył na tym okręcie w bitwie pod Barfleur 19.05.1692. W 1698 sprawował krótko komendę nad 90-działowcem Namur. Od 28.03.1698 do 30.09.1700 dowodził 28-działowcem Griffin, wówczas okrętem strażniczym w Sheerness. Od kwietnia do lipca 1701 Coal był kapitanem 80-działowca Dorsetshire. Od połowy stycznia 1701/1702 do maja 1702 znów sprawował komendę nad 90-działowcem Namur. Potem, do stycznia 1702/1703, dowodził 100-działowcem Royal William (formalnie jako drugi kapitan na flagowcu markiza Carmarthen), a od stycznia 1702/1703 do końca czerwca 1703 kolejny raz był dowódcą okrętu Namur (teraz klasyfikowanego jako 96-działowiec). Od lipca 1703 do czerwca 1704 sprawował komendę nad 70-działowcem Expedition. Następnie, do listopada 1706, dowodził 80-działowcem Chichester, na którym wrócił w 1704 z Indii Zachodnich (komenda z lat 1705-1706 to prawie fikcja, bowiem liniowiec był wtedy przebudowywany w Woolwich). W 1706 z powodu podeszłego wieku i niesprawności fizycznej Coal został spensjonowany, otrzymując jednak wcześniej tytuł rycerski. Zmarł 19.12.1710.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1547
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Czw 19:34, 17 Mar 2022    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi Thomas Warren (... - 12.11.1699, awans kapitański otrzymał 28.05.1689) oraz Edward Boys (... - 24.09.1696, awans kapitański otrzymał 02.10.1689).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 7:02, 19 Mar 2022    Temat postu:

Thomas Warren został 28.05.1689 mianowany dowódcą 6-działowego brandera John (John of Dublin). Okręt ten rozbił się 13.01.1689/90, ale brak mi informacji, gdzie to nastąpiło, ani z czyjej winy. Od kwietnia 1690 Thomas Warren był kapitanem 28-działowca/brandera Hopewell, który w wyniku wypadku spłonął na Downs 3.06.1690. W 1691 Warren dowodził (do końca sierpnia) 40-działowcem Sweepstakes w eskadrze blokującej Dunkierkę. Od 1692 sprawował komendę nad 50-działowcem Crown, walcząc na nim w bitwie pod Barfleur 19.05.1692 i uczestnicząc w niszczeniu resztek floty francuskiej 23-24.05 w La Hougue. W 1693 dowodził 70-działowcem Grafton w siłach głównych. Od 1694 do grudnia 1695 był kapitanem 58-działowca Monck; w maju 1694 w eskadrze, która pochwyciła koło Wysp Scilly francuskiego korsarza Trouina; w czerwcu 1695 flagowego okrętu markiza Carmarthen podczas fatalnie nieudanego ataku Anglików w zatoce Camaret; potem zatrudnionego w rejsach krążowniczych. Od grudnia 1695 do marca 1697/98 był kapitanem 60-działowca Windsor, należącego w 1695 i 1696 r. do flot admirałów Benbowa i Shovela podczas ataków na francuskie porty, skierowanego do Indii Wschodnich, a w końcu okrętu strażniczego w Chatham. W 1697 Warren był komodorem eskadry angielsko-holenderskiej, za pomocą której osłonił konwój statków handlowych idących spod Kadyksu do Deal, gdzie dotarto 29.10. W marcu 1697/98 objął komendę nad 54-działowcem Harwich, zaś w grudniu 1698 także nad małą eskadrą, którą skierowano na Madagaskar, by poprzez negocjacje i obietnice amnestii rozbić tamtejsze wielkie zgrupowanie piratów, czyniących poważne straty angielskim interesom w rejonie Oceanu Indyjskiego. Chociaż po przybyciu 29.01.1698/99 do Ile Sainte-Marie i długich negocjacjach udało się skłócić piratów, to komodor Warren już na tym nie skorzystał, bowiem zmarł nagle na Madagaskarze 12.11.1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Sob 19:24, 19 Mar 2022    Temat postu:

Edward Boys został (zdaniem Charnocka i Clowesa) na początku 1689 mianowany kapitanem 4-działowego kecza Kingfisher, operując na nim w maju 1689 na wodach Szkocji w ramach działań przeciwko jakobitom. Od 2.10.1690 do 1691 dowodził 48-działowcem Advice w rejsach krążowniczych, podczas których zdobył sporo nieprzyjacielskich żaglowców. W latach 1692-1694 lub 1692-1696 sprawował komendę nad 80-działowcem Cornwall, należącym w okresie 1692-1694 do floty adm. Russella. W czerwcu 1692 Cornwall doznał poważnych uszkodzeń w sztormie na kanale La Manche, natomiast udział tego okrętu w bitwie pod Barfleur 19.05.1692 jest przedmiotem kontrowersji - niektórzy wykazują go w spisie jednostek, ale raczej dołączył do floty dopiero po walce. W 1696 Boys został kapitanem 54-działowca Nonsuch, na pokładzie którego nieoczekiwanie zastrzelił się 24.09.1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1547
Przeczytał: 5 tematów

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Nie 20:10, 20 Mar 2022    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów angielskich oficerów, są nimi John Bridges (... - 24.05.1694, awans kapitański otrzymał 08.11.1689) oraz John Smith (... - 15.06.1722, awans kapitański otrzymał 23.01.1693/94).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6581
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Wto 11:46, 22 Mar 2022    Temat postu:

John Bridges to postać, o której można powiedzieć sporo, tylko... nie wiadomo, czy akurat o nim. Po prostu mamy do czynienia ze zbyt pospolitym nazwiskiem i jeszcze bardziej pospolitym imieniem. W tych czasach John Bridges przewija się często w annałach marynarki, lecz trudno zgadnąć, czy mowa jest o jednej osobie, dwóch, trzech czy jeszcze więcej. Można sobie założyć, że ten, który został kapitanem 18.11.1689 nie ma nic wspólnego z tym, który został kapitanem 12.04.1679, ani z tym, który tę rangę uzyskał 17.09.1691. Lecz w tamtych czasach sztywny potem system awansowy: lieutenant-commander-captain-admiral jeszcze daleki był od stabilizacji. Bywało, że komandor (captain) wracał na stanowisko porucznika, admirał znów dowodził jako komandor. W każdym razie pierwszy z wyżej wymienionych, chociaż objął 18.11.1689 komendę nad 70-działowcem Northumberland i sprawował ją do września 1690, to zdaniem Williama Lairda Clowesa awansował do stopnia captain naprawdę już w 1679. Jeśli tak, to jednak trzeba go utożsamić z drugim, o którym wiemy, że otrzymał 30.04.1678 stanowisko pierwszego porucznika na 66/58-działowcu Rupert, który wchodził w skład eskadry zwalczającej na Morzu Śródziemnym algierskich piratów. Mianowano go też 12.04.1679 lub dzień później kapitanem jednego z pryzów, 32/26-działowego Algier (Algier Prize), by tego samego dnia przerzucić na podobny 30/28-działowiec Orange Tree, którym dowodził - oczywiście dalej na Morzu Śródziemnym - do 18.07.1679. Autor strony Three Decks usiłuje to "uregulować" wg późniejszej praktyki, "nadając" Johnowi Bridgesowi w 1679 rangę commander zamiast captain, lecz nie wydaje się, by miało to oparcie w dokumentach. W każdym razie ów John Bridges wrócił 19.06.1680 na stanowisko porucznika na 30/28-działowcu Norwich. Dowódca okrętu 70-działowego Northumberland z okresu 18.11.1689 - wrzesień 1690, walczył potem 19.05.1692 w bitwie pod Barfleur, dowodząc (od 1690) 70-działowcem Essex. I tutaj autor strony Three Decks popełnia kapitalne głupstwo, mieszając "tego" Johna Bridgesa jeszcze z trzecim, którego akurat dla 1692 roku bardzo łatwo odróżnić, ponieważ obaj brali udział w tej samej bitwie pod Barfleur, ale dowodząc INNYMI okrętami - ów trzeci był wtedy kapitanem 32-działowca Portsmouth i tak się składa, że nie miał aż tak długich nóg, by jedną stać na pokładzie Portsmouth, a drugą sięgać do pokładu Essex. Mówiąc "a" autor strony Three Decks nie stroni też od powiedzenia "b" i od 1692 całkowicie bezsensownie miesza losy Johnów Bridgesów. Ten, o którym tu mówimy, wcale nie dowodził od sierpnia 1692 okrętem Centurion, ponieważ rzecz dotyczy trzeciego. Natomiast ów drugi (czy pierwszy/drugi) od końca lutego 1692/93 był kapitanem 90-działowca Vanguard we flocie kierowanej przez admirała w trzech osobach (Killigrewa, Delavala, Shovella). Zmarł na tym stanowisku 24.05.1694.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 171, 172, 173  Następny
Strona 114 z 173

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin