Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Reje

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars




Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 11:07, 21 Mar 2019    Temat postu: Reje

Poniższe zdjęcie jest trochę spoza epoki której dotyczy forum, ale meritum sprawy która mnie interesuje - zapewne mieści się w niej. Chodzi mi o cel, w jakim ustawiano skośnie wszytskie reje na danym maszcie jednostki, w dodatku na róznych masztach - w różne strony? Podejrzewam, że podobnie czyniono w czasach drewnianych jednostek o napędzie czysto żaglowym - kojarzę, że coś takiego widziałem na jakimś obrazie, choć aktualnie nie mam go pod ręką, żeby zaprezentować.



Ostatnio zmieniony przez de Villars dnia Czw 11:11, 21 Mar 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5400
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Czw 16:53, 21 Mar 2019    Temat postu:

Nie wszystko co się robiło i robi w wojsku, w tym w siłach morskich, ma jakiś sens użyteczny. Na podstawie osobistych doświadczeń zaryzykowałbym nawet twierdzenie bliskie odwrotnemu Wink, ale bałbym się narazić swoim wojskowym przyjaciołom i znajomym. W każdym razie krzyżowanie rej, na sąsiednich masztach w przeciwną stronę, nie było takim starym zwyczajem. Zahaczało trochę o epokę okrętów drewnianych, ale nie za daleko, pierwsza wzmianka pochodzi chyba z 1840 r. (co oczywiście nie znaczy, że dopiero wtedy zwyczaj się narodził). Robiono tak na znak żałoby (np. po śmierci członka załogi), zwykle trzymając takie ustawienie od świtu do zmroku. Anglicy i Amerykanie nazywali to "cockbilling the yards" (może da się pod tym hasłem jeszcze coś wygooglać), nie wiem jak w innych językach, aczkolwiek zwyczaj był praktykowany przez wielu, także np. na okrętach rosyjskich.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars




Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 10:36, 22 Mar 2019    Temat postu:

Na to bym nie wpadł. dziekuję za wyjasnienie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin