Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Odtrutka na bubel

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 4640
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 9:39, 16 Cze 2018    Temat postu: Odtrutka na bubel

Zainteresowanym prawdziwą, bardzo wszechstronnie pokazaną, napisaną po polsku i obficie ilustrowaną historią rozwoju żaglowców mniej więcej z tego samego okresu, co recenzowana przez mnie, pełna bredni, fałszów i drwin z praw fizyki książka wydawnictwa Novae Res, polecam w sieci pozycję jacek.kwasniewski.org.pl/medialne-teksty/sredniowieczne_statki_handlowe.pdf. Praca zawarta jest na 231 stronach, więc i tu trafiają się pewne nieścisłości, pomyłki terminologiczne, nieporozumienia czy nawet błędy (zwłaszcza że autor wspiera się na opracowaniach wzajemnie sobie przeczących i nie zawsze to dostrzega), ale to absolutny margines. Uroku dodaje szokująca mnie umiejętność w operowaniu prawami autorskimi, dzięki czemu każdy może sobie oglądać masę znakomitych ilustracji ze świetnych książek, które normalnie serwery natychmiast usuwają (jako że są chronione), a tu obywają się niekiedy nawet bez nazwiska autora (jak liczne rekonstrukcje Björna Landströma). Poza tym bogata literatura daje podpowiedź, gdzie ewentualnie prowadzić dalsze, czy zawężone poszukiwania (nie tylko z zakresu techniki okrętowej, lecz również ekonomii, polityki, wytwórczości, handlu). Jacek Kwaśniewski korzystając z rozbudowanej bazy nie ogranicza się bynajmniej do kompilacji, ale dzięki posiadaniu naprawdę szerokiej "znajomości artefaktów" może wyciągać własne wnioski i formułować tezy sensowne, nawet jeśli czasem dyskusyjne. Ci, których zainteresowania koncentrują się na okrętach wojennych, nie powinni się zniechęcać tytułem - do XVI w. niewiele typów żaglowców czy jednostek żaglowo-wiosłowych dało się określić jako wyłącznie wojenne albo wyłącznie handlowe, zaś przy pisaniu o rozwoju budownictwa okrętowego z tego okresu po prostu nie sposób uniknąć nawiązywania do jednych i drugich. Podobnie jest w tym przypadku. Mimo drobnych błędów - polecam.
Krzysztof Gerlach


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Sob 9:42, 16 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kukri




Dołączył: 24 Sie 2014
Posty: 20
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 12:30, 07 Cze 2019    Temat postu:

Autor w/w opracowania opisując statki Wikingów informuje, że były wykonywane z klepek poszycia mających długość całej łodzi w domyśle nie łączonych np. "Deski poszycia łodzi Wikingów były specyficzne. Miały długość całej łodzi." i jeszcze "Jego burty były robione z pojedynczych desek równych jego długości." co miało powodować poważne problemy materiałowe i ograniczać wielkość budowanych jednostek.
Czy było to możliwe?.
Oznaczało by to przecież, że do budowy dużego lanskipa potrzeba pozyskać klepki długości 30 m i więcej.
Wydaje się to mało prawdopodobne tym bardziej, że na zdjęciach replik mniejszych łodzi budowanych przez Vikingeskibsmuseet w Roskilde wyraźnie widać łączenia ( niestety nie mam dostatecznie dobrych zdjęć większych replik ani zachowanych oryginałów).
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 4640
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:20, 07 Cze 2019    Temat postu:

To jest konsekwencja tego, przed czym zawsze przestrzegam, a co uwielbiają także zawodowi historycy - uogólniania. Synteza to piękna rzecz, od razu pokazuje, kto jest prawdziwym naukowcem, a kto tylko takim nudnym szczególarzem, jak ja. Ale niesie za sobą ryzyko pisania półprawd, które są niewiele lepsze niż całe kłamstwa. Jednostki Wikingów budowano z grubsza 300 lat, w rozmaitych wielkościach, rodzajach konstrukcyjnych, o różnym przeznaczeniu. Jest faktem, że skandynawska łódź z Nydam (350-400 r. n.e.), przodkini tych jednostek, ma przy 23 m długości pojedyncze klepki (dębowe!) od dziobu do rufy. Prawdą jest również, że w epoce Wikingów dążono do maksymalizacji długości tych klepek z powodów wytrzymałościowych i żeglarskich (dla elastyczności) - skorupowa budowa (z żebrami tylko dla usztywnienia) z zakładkowym poszyciem nie faworyzowała łączeń na długościach. Pozyskiwano deski z dębów gigantycznych rozmiarów. Ale już okręt z Osebergu (c. 800 r. n.e.) mimo podobnej długości ma proste łączenia wzdłużne przynajmniej niektórych planek (nie wszystkie były tej samej długości i o tym samym przekroju) na pojedynczy zacios. Podobnie łączone na długości planki występują na okręcie z Gokstad. Skoro więc występowały na jednostkach z (teoretycznie co prawda) 15 i 16 ławkami wioślarskim, to tym bardziej musiały być na takich z 30 ławkami (podobno 52-metrowych!), że o jeszcze większych, opisywanych w sagach, nie wspomnę. Tak więc uogólnienie prawdziwej tendencji i prawdziwej konstrukcji z jednostek o umiarkowanych wymiarach do rzekomo obowiązującej w każdym przypadku reguły, sprowadziło rzecz z poziomu przyziemnego, prymitywnego faktu, do pięknej, abstrakcyjnej bzdury.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin