Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Odtrutka na bubel

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 4238
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 9:39, 16 Cze 2018    Temat postu: Odtrutka na bubel

Zainteresowanym prawdziwą, bardzo wszechstronnie pokazaną, napisaną po polsku i obficie ilustrowaną historią rozwoju żaglowców mniej więcej z tego samego okresu, co recenzowana przez mnie, pełna bredni, fałszów i drwin z praw fizyki książka wydawnictwa Novae Res, polecam w sieci pozycję jacek.kwasniewski.org.pl/medialne-teksty/sredniowieczne_statki_handlowe.pdf. Praca zawarta jest na 231 stronach, więc i tu trafiają się pewne nieścisłości, pomyłki terminologiczne, nieporozumienia czy nawet błędy (zwłaszcza że autor wspiera się na opracowaniach wzajemnie sobie przeczących i nie zawsze to dostrzega), ale to absolutny margines. Uroku dodaje szokująca mnie umiejętność w operowaniu prawami autorskimi, dzięki czemu każdy może sobie oglądać masę znakomitych ilustracji ze świetnych książek, które normalnie serwery natychmiast usuwają (jako że są chronione), a tu obywają się niekiedy nawet bez nazwiska autora (jak liczne rekonstrukcje Björna Landströma). Poza tym bogata literatura daje podpowiedź, gdzie ewentualnie prowadzić dalsze, czy zawężone poszukiwania (nie tylko z zakresu techniki okrętowej, lecz również ekonomii, polityki, wytwórczości, handlu). Jacek Kwaśniewski korzystając z rozbudowanej bazy nie ogranicza się bynajmniej do kompilacji, ale dzięki posiadaniu naprawdę szerokiej "znajomości artefaktów" może wyciągać własne wnioski i formułować tezy sensowne, nawet jeśli czasem dyskusyjne. Ci, których zainteresowania koncentrują się na okrętach wojennych, nie powinni się zniechęcać tytułem - do XVI w. niewiele typów żaglowców czy jednostek żaglowo-wiosłowych dało się określić jako wyłącznie wojenne albo wyłącznie handlowe, zaś przy pisaniu o rozwoju budownictwa okrętowego z tego okresu po prostu nie sposób uniknąć nawiązywania do jednych i drugich. Podobnie jest w tym przypadku. Mimo drobnych błędów - polecam.
Krzysztof Gerlach


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Sob 9:42, 16 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin