Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Piechota morska w okresie wojen polsko-szwedzkich
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 114
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 20:00, 13 Kwi 2020    Temat postu:

Zarówno wpisy w metryce koronnej, jak i akta sądu w Pucku wskazują, że Murray brał udział w budowie floty Zygmunta III. W metryce zapisano "architectus navalis" w aktach sądowych "Burmistrz" - choć z kontekstu zdania można zapis zinterpretować jako "Budmistrz" (np.zwierzchnik, szef, nadzorca – szkutników, cieśli itp.) Trudno jednak na podstawie tych dokumentów wysnuć jaki był realny wpływ Murraya na budowę floty.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5400
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Wto 7:37, 14 Kwi 2020    Temat postu:

Otóż to. Nikt nie przeczy, że Murray zajmował się jakiś czas organizacyjną stroną zebrania odpowiedniego zespołu okrętów. Lecz te nazwy niestety niewiele mówią, czy miał jakikolwiek wpływ na ich projektowanie. Zarządzający finansami, podpisującymi umowy, kontrakty kupna-sprzedaży, wynajmujący pracowników itd. nie może być zupełnym laikiem w tych sprawach, a powierzenie Murrayowi dowództwa okrętu dowodzi, że on takim laikiem nie był. Jednak w absolutnie zdecydowanej większości przypadków (wyjątki też oczywiście się trafiały) osoba organizatora budowy nie miała żadnego związku z proporcjami żaglowców, liniami wręgów, sposobami wiązań belek, prowadzeniem pokładów itp., itd. Gdy wcześniej budowano w Elblągu okręt, który do naszej literatury przeszedł pod nazwą Smok, organizatorem całości prac był Jan Bąkowski. Ale o konstrukcji jednostki zdecydowali jej weneccy budowniczowie, a nie Bąkowski, jakikolwiek tytuły by mu nadać. Kiedy w 1638 r. do Kurlandii zaproszono holenderskich mistrzów szkutniczych, by zorganizowali stocznię Ventspils, książę musiał wyznaczyć organizatorów kierujących całością przedsięwzięcia, lecz to owi Holendrzy, a nie kierownicy zdecydowali o konstrukcji (całkowicie holenderskiej) pierwszego żaglowca, jaki zbudowano tam już rok później. Obawiam się więc, że "szkockość" Murraya miała zerowy wpływ na budowę okrętów operujących na początku XVII w. w imieniu polskiego króla, lecz ciągle mam nadzieję, że kiedyś uda się trafić na dokumenty, które zmieniłyby tę spekulację w dowiedzioną prawdę lub fałsz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 114
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 10:32, 14 Kwi 2020    Temat postu:

Osobiście też uważam, że Szkot nie miał większego wpływu na to jakie okręty i kiedy zostały wybudowane. W aktach sądowych świadkowie zeznali „…i z Kołobrzegu, i ze Gdańska mistrzowie go budowali” a „Jakub Morrej był nad nim [Burmistrzem ?]…” na zlecenie Wejherta. Można przypuszczać, że pierwszy serwitorat w 1620 "architectus navalis"otrzymał w celu ułatwienia mu działania na terenie miasta Gdańska (załatwiania spraw administracyjnych związanych z budową okrętów). W drugim uposażeniu z 1626 r. nie użyto już określenia "architectus navalis" i wydaje się być on bardziej związany z werbunkiem marynarzy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Colonel




Dołączył: 25 Wrz 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 18:57, 17 Kwi 2020    Temat postu:

robal3333 napisał:
... na zlecenie Wejherta.....

Chyba chodzi o Jana Weyhera starostę puckiego, syna Ernesta, ojca Jakuba?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 114
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 14:23, 06 Maj 2020    Temat postu:

Colonel mój błąd oczywiście chodziło Jana Weyhera,
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Strona 7 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin