Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty szwedzkie.
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marek S.




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 27
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Nie 13:34, 10 Paź 2010    Temat postu: Okręty szwedzkie.

Mam parę pytań na temat okrętów szwedzkich, pierwsze z nich dotyczą liniowców.
1 - w latach 1782-85 zwodowano w Karlskronie 10 okrętów 62-działowych typu(?) "Kronprins Gustaf Adolf " (Kronprins Gustaf Adolf, Fäderneslandet, Ömheten, Rättvisan, Dygden, Försiktigheten, Tapperheten, Äran, Manligheten, Dristigheten). Natomiast w internecie natknąłem się na okręt "Wictoria" z tego samego okresu o którym podano informacje - liniowiec, fregata, lastdragare (po szwedzku). Czy może to być nieukończona jednostka tego typu? Czy może posiada Pan jakieś informacje na temat tego okrętu?
2 - na tej samej stronie (Orlogsfartyg) wykazano jeszcze dwa liniowce "Gotland" (1722) i "Hvalfisken" (bez daty). Nie spotkałem się z nimi w innych wykazach. Czy coś Panu wiadomo na ich temat?
3 - ostatnie pytanie co to za okręt "Prins Ferdinand" (1731)? (wg wykazu z tej samej strony sklasyfikowany jako "Örlogsskepp/okręt wojenny").
Pozdrawiam serdecznie
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5400
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 16:51, 10 Paź 2010    Temat postu:

Niestety, panie Marku, moje zbiory informacji o okrętach szwedzkich są na razie niewystarczające. Odnośnie 60-działowców typu „Kronprins Gustaf Adolph” to mam dane o wodowaniu tej dziesiątki wymienionej przez Pana, ale choć opracowanie mówi, że „ostatecznie zbudowano dziesięć”, to nie sugeruje, że jeszcze jakiś zaczęto. W moich materiałach okręt „Wictoria” (czy „Viktoria” albo „Victoria”) określany jest jako transportowiec (lastdragare), fregata, bądź po prostu skepp, co nie musiało wcale oznaczać liniowca – stawiałbym raczej na jednostkę pomocniczą, a nie liniowiec (nawet ex).
Podobnie ma się rzecz w przypadku jednostki „Hvalfisken” – wydaje mi się mało prawdopodobne, by okręt liniowy nosił nazwę „Poławiacz wielorybów”; wiadomo, że był taki galar projektu Sheldona, z 1704, poza tym (w różnej pisowni – „Valfisken”, „Wahlfisken”) późniejsze galioty, pramy, transportowce i one mi tu pasują znacznie lepiej (oczywiście nie wyklucza ta liniowca po degradacji do roli jednostki pomocniczej, np. portowej).
W przypadku okrętu „Prins Ferdinand” z 1731 r. może chodzić o 60/64-działowy liniowiec „Hessen-Cassel” właśnie z 1731 r., który w 1778 czy 1779 przemianowano na „Hertig Ferdinand” – zdaje się zresztą, że nieoficjalnie nosił tę ostatnią nazwę już wcześniej.
Mam nadzieję na włączenie się innych kolegów, którzy mają może szersze dane na temat floty szwedzkiej.
Serdecznie pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pothkan




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 8
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 1:08, 11 Paź 2010    Temat postu:

Marek!

Wg listy Gletego (liniowce i fregaty szwedzkie 1721-1860), istniały następujące okrety o tych, lub podobnych nazwach:

Victoria - liniowiec 70-działowy, Kalmar, 1680-1714
Gotland - liniowiec 56-działowy, Kalmar, 1682-1726
Hertig Ferdinand - liniowiec 64-działowy, do 1778 nosił nazwę Hessen-Cassel, Södra Varvet, 1731-1803
Valfisken - galera, 1713-14

Nie wiem, czy coś ci to pomoże...


Ostatnio zmieniony przez pothkan dnia Pon 1:09, 11 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marek S.




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 27
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Pon 20:20, 11 Paź 2010    Temat postu:

Panie Krzysztofie bardzo dziękuję za odpowiedź.
Odpowiedź na trzecie pytanie mnie dopiero oświeciła - chodzi dokładnie o "Hessen-Cassel". Hertig to po szwedzku książę, czyli "Prins Ferdinand" w 1779 r. powrócił do starej nazwy w nowym zapisie.

Pozostałe wyjaśnienia też poprowadziły mnie w kierunku galery "Valfisken".

Nie wiem tylko co z tą "Wiktorią". [Oskar zapomniałem podać datę jaka istnieje w tym spisie - 1782 r.] Stąd też moja sugestia że być może chodzi o okręt z serii „Kronprins Gustaf Adolph”. Zajrzałem również do artykułu Pana Fleksa w MSiO (2003), ale nic tam na ten temat nie ma. Podano tylko krótką wzmiankę że po zakończeniu wojny z Rosją w 1790 r. planowano wzmocnić flotę o nowe liniowce, w tym okręty wspomnianego typu. Ale plan ten nie wszedł do realizacji i nie pasuje data.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marek S.




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 27
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Sob 10:10, 16 Paź 2010    Temat postu:

Czy ktoś z Panów posiada dane fregaty "Göteborg", przebudowanej w 1782 r. z liniowca "Äran"?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5400
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 12:32, 16 Paź 2010    Temat postu:

Panie Marku, a jest Pan całkiem pewien, że nie chodzi o liniowiec Äran (Ära) z 1784 (niektórzy piszą błędnie 1782), który został obcięty do fregaty Göteborg w 1839 r.? Oczywiście dopuszczam myśl o możliwości obcięcia do fregaty dwóch liniowców o nazwie Äran (Ära) oraz dwukrotnego nazwania wyników takiej przeróbki Göteborg, jednak w moich spisach nie ma żadnego szwedzkiego liniowca Äran (Ära) wcześniejszego niż ten Chapmana!
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marek S.




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 27
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Sob 16:18, 16 Paź 2010    Temat postu:

Embarassed
Dokładnie, chodzi o liniowiec "Äran" z 1782 r. (ja mam taką datę, jak widać błędną).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5400
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 19:17, 16 Paź 2010    Temat postu:

Myślę, że data 1782 dla tego liniowca (występująca w wielu opracowaniach) bierze się z faktu, że powstał on w ramach programu zaczętego w 1782 i wtedy też zwodowano pierwszy okręt typu. Jak dla mnie, te dwa lata wielkiej różnicy nie robią, natomiast fakt, że chodzi o dwupokładowiec obcięty do fregaty dopiero w 1839 r., ma znaczenie zasadnicze, bo to niemalże inna epoka w stylu budownictwa okrętowego. Najlepiej świadczy o tym fakt, że kiedy służył jako liniowiec, nosił (przynajmniej początkowo) na dolnym pokładzie działa 24-funtowe, a na górnym 18-funtowe (po 26 sztuk), tymczasem jako fregata miał już na głównym pokładzie 36-funtówki (26 sztuk), zaś na spardeku 24-funtówki (zapewne karonady, 20 sztuk). Początkowo Goeteborg klasyfikowano jako fregatę 46-działową, w roku 1860 jako 44-działową.
Z uwagi na naturę przeróbki polegającej na obcięciu jednego pokładu, wymiary fregaty niemal na pewno były prawie identyczne jak liniowca typu Kronprins Gustaf Adolph.
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pothkan




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 8
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 23:14, 16 Paź 2010    Temat postu:

kgerlach napisał:
Z uwagi na naturę przeróbki polegającej na obcięciu jednego pokładu, wymiary fregaty niemal na pewno były prawie identyczne jak liniowca typu Kronprins Gustaf Adolph.

Goteborg: wyporność 75663 stóp sześciennych, wymiary 167x46x21 stóp, uzbrojenie 26x36f, 20x18f; później 20x36, 18x24 i 6x7; załoga 480. Wg danych Gletego.


Ostatnio zmieniony przez pothkan dnia Sob 23:16, 16 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marek S.




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 27
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Nie 19:59, 17 Paź 2010    Temat postu:

Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
Pothkan, dla pewności zapytam czy to stopy szwedzkie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1504
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 20:51, 17 Paź 2010    Temat postu:

Cytat:
1975t 49,6x13,6x6,2m
6-7" (Bombkanonen) 20-36pdr 18-24f i lodziowe 2-18f Karonady 2-12f Karonady

Co to są bombkanonen ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5400
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 21:11, 17 Paź 2010    Temat postu:

"Ideowo" to działa systemu Paixhansa. Konstrukcyjnie - zależnie od tego, kto je robił. W krajach anglosaskich nazywane "shell-guns".
Generalnie działa o długości lufy pośredniej między krótkimi haubicami, a długimi armatami zwykłymi, z cienkimi ściankami luf, komorowe (o średnicy komory prochowej mniejszej niż średnica przewodu lufy, czasem o innym kształcie niż walec) - wszystko to cechy przystosowujące je do bezpiecznego i SENSOWNEGO strzelania granatami w czasach, kiedy standardowym pociskiem była pełna kula.
Ponieważ występowały w różnych wersjach, często mało podobnych do oryginalnych dział Paixhansa, ja nazywam je działami haubicznymi.
Krzysztof Gerlach
PS. Ale skąd ten cytat?!


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Nie 21:12, 17 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5400
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Nie 21:15, 17 Paź 2010    Temat postu:

Już wiem skąd Very Happy .
KG


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Nie 21:16, 17 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pothkan




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 8
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 23:39, 17 Paź 2010    Temat postu:

Marek S. napisał:
Pothkan, dla pewności zapytam czy to stopy szwedzkie?

Oczywiście Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marek S.




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 27
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Pią 18:38, 29 Paź 2010    Temat postu:

Pytanie tym razem o nazwę stoczni marynarki w Karlskronie. Raz występuje ona pod nazwą Karlskronavarvet, a innym razem jako Örlogsvarvet Karlskrona.
Z czego to wynika?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin