Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ster Pakenhama

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JacekZet




Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Sieradz

PostWysłany: Wto 21:47, 22 Lut 2011    Temat postu: Ster Pakenhama

Jak wyglądał ster Pakenhama zastosowany na przykład na trójpokładowcu "Saint George" w grudniu 1811 roku po stracie normalnego steru?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6200
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Śro 1:26, 23 Lut 2011    Temat postu:

Dla sporządzenia steru Packenhama brano zapasową stengę, obcinano ją na długość odpowiadającą długości trzonu sterowego i ustawiano „do góry nogami”. Następnie rozcinano zapasowe dolne dyby od krótszego brzegu do otworu prostokątnego, przerabiając ten otwór na otwartą z przodu szczelinę. Poprzez okrągły otwór nakładano dyby od dołu na stengę i zabezpieczano przed przesunięciem poprzez przybicie z tyłu do tego improwizowanego trzonu dwóch kawałków (jednego nad, drugiego pod dybami) z wcześniej odciętej części stengi. Szczelina w dybach wchodziła na tylnicę i w ten sposób dyby stawały się dolnym zawiasem improwizowanego steru. Tylną część płetwy sterowej wykonywano z rozmaitych krótszych desek lub drzewc, a całkiem z tyłu, na dole, przybijano jeszcze policzek masztowy, Całość, mocno zbijaną gwoździami, wzmacniano kilkoma listwami poziomymi łączącymi drzewca płetwy, też obficie przyszpilanymi. Powyżej płetwy przybijano od tyłu trzonu (ale z wycięciem ciesielskim dla pewności osadzenia) poprzeczkę kotwicy, ustawioną w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny płetwy. Gaje mocowane do krańców tej poprzeczki utrzymywały górny koniec steru przy tylnicy. Ponieważ w górze tymczasowego trzonu sterowego znajdował się otwór na klucz masztowy (typowy dla stengi), wykorzystywano go dla osadzenia nowego rumpla. Trzon sterowy obracał się więc w dole w okrągłym otworze dyb, wyżej przytrzymywały go gaje, a szczyt wchodził w pochwę (koker) trzonu sterowego.
Krzysztof Gerlach

Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin