Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty floty kaperskiej Zygmunta Augusta

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PaulAtryda




Dołączył: 08 Wrz 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie 18:34, 03 Paź 2010    Temat postu: Okręty floty kaperskiej Zygmunta Augusta

Jak mogły wyglądać okręty floty kaperskiej Zygmunta Augusta? Jakie w ogóle statki handlowe pływały po Bałtyku i które można było przerobić na jednostki kaperskie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Nie 22:51, 03 Paź 2010    Temat postu:

Nigdy nie pozowałem na znawcę polskiej floty żaglowej, więc może odpowiem, jak bym się do tego zabrał, gdybym miał czas.
Po pierwsze, trzeba by utalić, co zachowało się w materiałach pisanych z tego okresu. Tutaj na pewno najbardziej przydatny byłby Bodniak (poświęcił się niemal całkowicie badaniu polskiej floty za dwóch ostatnich Jagiellonów), ale nie mam jego prac - z pewnością są w blibliotekach naukowych. Przy jego braku bardzo dobry jest Lepszy (jakkolwiek dziwnie by to nie brzmiało w zakresie stopniowania przymiotników Wink ), który podaje wielkość niektórych z tych jednostek, liczebność załogi oraz nawet wymienia konkretnie jeden typ (pinkę) dodając, że trafiały się też większe, co dla tamtej epoki musi oznaczać wczesną formę galeonu czy fazę pośrednią między karaką (na Bałtyku holkiem) a galeonem - jak kto woli. Pewne informacje na ten temat, bliskie źródłom, można też znaleźć w poważnych pracach Pertka.
Po drugie, należy zebrać jak najwięcej autentycznych, czyli pochodzących z okolo 1570 r. ilustracji, na których są rozmaite żaglowce używane wówczas na Bałtyku. Takich wizerunków jest całkiem sporo - obrazy dziękczynne z Lubeki, obrazy okrętów szwedzkich, mapy przedstawiające porty bałtyckie w tym czasie, razem z okrętami do nich zawijającymi - mam takie z Rygą w 1572, Lubeką z 1572, Gdańskiem z 1570 - w sumie kilkadziesiąt jednostek aż zadziwiająco jednolitych wewnątrz niedużej liczby typów. Nie można również pominąć wielkiego wyboru wizerunków (oczywiście też tylko autentycznych) żaglowców holenderskich, które były stałym elementem na Bałtyku - zdobywano je, wynajmowano, nie istniał więc powód, dla których nie mogłyby służyć jako kaperskie.
A teraz właśnie, jakie jednostki nadawały się na kaperskie - praktycznie wszystkie, poza największymi i najsilniej uzbrojonymi. Zasadniczym warunkiem sukcesów w wojnie korsarskiej na takim małym morzu jak Bałtyk była ruchliwość i niskie koszty własne, co oznaczało nie tylko szybkość poruszania się na morzu, ale przede wszystkim zdolność do błyskwicznego przeprowadzania wypadów, z niewielkimi zapasami i niezbyt liczną załogą, łatwą do zmoblizowania w krótkim czasie. Czyli dobre było wszystko, poczynając od małego jednomasztowca, prawie łódki, aż po niewielkie galeony.
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PaulAtryda




Dołączył: 08 Wrz 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pon 17:03, 04 Paź 2010    Temat postu:

Dziękuję za wskazówki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Śro 20:53, 06 Paź 2010    Temat postu:

Kilka autentycznych ilustracji okrętów z około 1570 r., przede wszystkim takich, które na pewno pływały po Bałtyku, uzupełnionych garścią tych, które niemal na pewno często się na tym morzu wówczas pojawiały:






Kolejne w następnym poście.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Śro 20:56, 06 Paź 2010    Temat postu:





Podsumowanie w kolejnym poście.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Śro 21:05, 06 Paź 2010    Temat postu:

Jest więc jasne, że obok wszelkiego drobiazgu jedno- i dwumasztowego, widocznego na powyższych ilustracjach, największe okręty kaperskie Zygmunta Augusta musiały być w typie najmniejszych trójmasztowców z tych wizerunków. Jest to przede wszystkim wyraźny typ pośredni między dawnym holkiem (karaką) a galeonem, który można też uważać za wczesną formę galeonu. Dość mały kasztel dziobowy był wyraźnie mniejszy i niżej osadzony niż na karakach, ale nadal bardzo silnie zachodził na dziobnicę, a nie był cofnięty względem mniej, jak na późniejszych jednostkach tej kategorii. Zatem okręty te musiały wyglądać jak na kolejnym rysunku, powstałym przez wyraźniejsze odrysowanie innej autentycznej ilustracji z tego samego okresu:



Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PaulAtryda




Dołączył: 08 Wrz 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw 17:15, 07 Paź 2010    Temat postu:

Dziękuję serdecznie za ikonografię!
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PaulAtryda




Dołączył: 08 Wrz 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie 14:16, 10 Paź 2010    Temat postu:

A czy możemy powiedzieć, kiedy pojawiły się na Bałtyku pierwsze "dojrzałe" galeony?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Nie 16:54, 10 Paź 2010    Temat postu:

Trzeba by się najpierw umówić, że moje „widzenie” dojrzałej formy galeonu, jako okrętu z niską i cofniętą względem dziobnicy nadbudówką oraz schodkowym ułożeniem pokładów nadbudówki rufowej, jest podzielane przez ogół badaczy, co wcale nie musi być prawdą. Trzeba pamiętać, że wszystkie żaglowce stale ewoluowały (i to falując, a nie prościutko w jednym tylko kierunku), więc nakładanie ścisłych ramek, że „dotąd to na pewno ostatnia karaka”, a już „odtąd to pierwszy galeon”, zaś z kolei „odtąd na pewno wyłącznie liniowiec”, jest niepoważne.
Przyjmując jednak dla wygody moją zgrubną definicję dojrzałego galeonu, widzimy SZERSZE występowanie takich jednostek na zachodzie Europy w ostatniej ćwiartce XVI w. Pod koniec tamtego stulecia były już powszechne w portach holenderskich, więc choćby z tego tytułu z pewnością pływały i po Bałtyku. Zresztą dowodzą tego także niektóre ilustracje z epoki okrętów szwedzkich, na oko zdecydowanie XVII-wiecznych, a wg opisów – z XVI w. (chyba, że je źle datowano, ale wątpię).
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin