Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Od administratora
Idź do strony 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Wto 18:15, 21 Gru 2010    Temat postu: Od administratora

Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1496
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 19:18, 21 Gru 2010    Temat postu:

Serdeczne życzenia Wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz Szczęśliwego Nowego Roku gospodarzowi i wszystkim uczestnikom forum przesyła Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex




Dołączył: 05 Lis 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 16:11, 23 Gru 2010    Temat postu: Życzenia ŚWIĄTECZNE

Panu Krzysztofowi, forumowiczom i gościom forum
~~~~~~~~
ZDROWYCH, SPOKOJNYCH ŚWIĄT
BOŻEGO NARODZENIA

I WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO
W NOWYM 2011 ROKU.

~~~~~~~~


Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 11:56, 24 Gru 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PaulAtryda




Dołączył: 08 Wrz 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw 20:19, 23 Gru 2010    Temat postu:

Administratorowi i wszystkim Użytkownikom Forum życzę Wesołych, Pogodnych Świąt z wiatrem od morza.

PS. Panie Krzysztofie - co to za jednostka na zdjęciu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Czw 20:25, 23 Gru 2010    Temat postu:

Replika holenderskiego żaglowca Kompanii Wschodnioindyjskiej Batavia z 1628 r.
KG
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wlad




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 0:45, 24 Gru 2010    Temat postu:

Magia świąt to dziecięca wiara w Świętego Mikołaja,
spokojna rozmowa z bliskimi przy kominku,
rozleniwiony telefon,
zaspany budzik i śnieg, który nie jest utrapieniem.

Magicznych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego Nowego Roku
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RyszardL




Dołączył: 21 Paź 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Perth, Australia

PostWysłany: Pią 6:19, 24 Gru 2010    Temat postu:

Ja także przyłączam się do życzeń i niniejszym składam najserdeczniejsze wszystkim Forumowiczom w tym szczególnym czasie. Zdrowia, szczęścia i spełnienia marzeń tak w życiu prywatnym jak i zawodowym.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex




Dołączył: 05 Lis 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:45, 04 Lut 2011    Temat postu: BATAVIA

Przepraszam, że w tym świątecznym wątku umiejscowię moje pytanie, ale dotyczy ono [link widoczny dla zalogowanych],
a dokładniej chodzi mi o poszywanie diagonalne poniżej linii wodnej na Batavi i replice.
Na naszym forum kolega zamieścił artykuł z Modelarza 12/95 dot. repliki.



Czy ma Pan informacje kiedy zaczęto stosować poszycie diagonalne i jak ono ewoluowało (double-diagonal)?

Ja spotkałem się z poszywaniem double-diagonal przy poszukiwaniach wzorów łodzi
m.in. Launch, model w skali 1:24, wyk. 1838;
[link widoczny dla zalogowanych]
po kliknięciu na zdjęciu, połączy ze stroną muzeum
wcześniejsze modele z 1826 i plan statku z 1816 r.


Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 0:54, 04 Lut 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Pią 8:01, 04 Lut 2011    Temat postu:

Nie zamierzam zajmować się tą kwestią w kategoriach „kto pierwszy”, ponieważ prawie wszystkie takie ustalenia można zaatakować na podstawie jakiś starych lub spreparowanych notatek, dzienników, pamiętników, rozmaitych symbolicznych bohomazów itd., z których zawsze okazuje się, że wszystkich wynalazków związanych z morzem dokonali „dużo wcześniej” niż je naprawdę zastosowano, przedstawiciele narodów zakompleksionych na temat swojej marynarki – Czechów, Szwajcarów, Polaków, chłopów z podmoskiewskiej wsi itp., którym te pomysły wstrętni Anglicy, Francuzi, Hiszpanie, Portugalczycy po prostu ukradli.
Zatem – nie wiem, kiedy ZACZĘTO tak poszywać jednostki pływające. Ja zetknąłem się z tym zagadnieniem podczas porządkowania materiałów do artykułu o wielkich dokonaniach Seppingsa i wtedy sobie uświadomiłem, że Francuzi eksperymentowali ze skośnym poszywaniem burt żaglowców już pod koniec XVII w.
Według Jeana Boudriota pan Gobert, dawny sekretarz a potem (od 1707) podinspektor ds. konstrukcji, uzyskał w 1705 r. autoryzację na zastosowanie swego (próbowanego już u schyłku poprzedniego stulecia) systemu skośnych (nachylonych do stępki pod kątem 45 stopni) klepek wewnętrznego poszycia na 70-działowym liniowcu St-Michel. Celem było zwiększenie odporności okrętu na przeginanie. Metoda ta upowszechniła się we Francji w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku, była stosowana też na fregatach, ulegała stopniowemu ulepszaniu. Jednak w latach 1740-tych zaczęto wątpić w jej skuteczność, wskazywano na wady; w rezultacie system skośnego poszycia wewnętrznego zanikł w następnej dekadzie. Fakty te powszechnie znano w Europie, gdyż system Goberta zaatakował (za nieefektywność) Bouguer w swym bardzo wpływowym traktacie z 1746 r.
Wygląda więc na to, że wynalazek skośnego poszywania pojawiał się od czasu do czasu i znikał.
Natomiast co do Batavii, mam poważne wątpliwości. Powszechnie znany specjalista od budowy okrętów holenderskich, A.J. Hoving, pisze na temat tego żaglowca następująco: „Nie znaleziono wielu wraków okrętów [holenderskich] z okresu 1570-1610, ale wszystkie zdają się mieć jedną typową cechę: podwójne poszycie zewnętrzne. Jedna z teorii głosi, że szkutnicy kładli drugą warstwę planek na pierwszej dla zapewnienia szczelności [w prymitywnej jeszcze fazie rozwoju na Północy poszycia karawelowego]. Żaden ze znanych holenderskich wraków z okresu po 1610 nie wykazuje tej szczególnej cechy, poza okrętem Batavia (1626), którego szczątki odkryto u wybrzeży Australii, gdzie się rozbił…PAWĘŻ RUFOWA Batavii ma drugą warstwę poszycia, uszczelniającą styki poszycia pawęży i burt. Jest to prawdopodobnie jeden z ostatnich holenderskich żaglowców z okresu gładkiego poszycia podwójnego, i dowód na teorię, że podwójne poszycie [w tym wczesnym wydaniu – przyp. KG] stosowano dla uczynienia okrętu względnie szczelnym”.
Cytat z rozdziału „Seagoing Ships of The Netherlands” w książce „The Heydail of Sail. The Merchant Sailing Ships 1650-1830” (red. Gardiner, Bosscher), London 1995.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex




Dołączył: 05 Lis 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 11:52, 04 Lut 2011    Temat postu: Batavia

Bardzo dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Pią 21:20, 23 Gru 2011    Temat postu:

Moi mili Koledzy z forum oraz Ci, którzy tu zaglądają, chociaż nie widzą potrzeby, aby się rejestrować. Życzę Wam Wszystkim, aby spełniły się marzenia i nadzieje, które niosą ze sobą Święta Bożego Narodzenia i nadchodzący Nowy Rok!

Zamiast tradycyjnego, pięknego zdjęcia, tym razem obraz - zagadka. Według podpisu malarza jest to brytyjski konwój wschodnioindyjski eskortowany przez JEDEN okręt wojenny - który to z nich i dlaczego? Dla ułatwienia dodam, że wszystkie żaglowce są typowe dla początku XIX w. i dla Anglików, żadnych konstrukcji niestandardowych. Kiedy już poczujecie się przejedzeni i zmęczeni, możecie dla odprężenia troszkę poanalizować przed komputerem (trzeba móc ten obraz powiększać w dobrej rozdzielczości). Nagród za prawidłową ocenę się nie przewiduje - wystarczy satysfakcja. Odpowiedź zamieszczę gdzieś między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Powała




Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 6:16, 24 Gru 2011    Temat postu:

Wesołych Świąt, bogatego Mikołaja, wszystkim userom, a w szczególności naszemu guru, Panu Gerlachowi.

Wydaje mi się, że eskortowcem jest 3. Wygląda na dwupokładowiec, a indian raczej nie uzbrajano w dwa rzędy dział.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1496
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 14:35, 24 Gru 2011    Temat postu:

Serdeczne Życzenia Wszystkiego Najlepszego z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz nadchodzącego Nowego Roku dla wszystkich piszących i czytających to Forum, a przede wszystkim dla Pana Krzysztofa i jego Rodziny.
Wydaje mi się, że eskortujący okręt wojenny powinien płynąć po nawietrznej takiego konwoju, stąd stawiam ma numer "6" Smile
Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ramond




Dołączył: 06 Sty 2011
Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 15:33, 24 Gru 2011    Temat postu:

I ja Panu Krzysztofowi i wszystkim to czytającym życzę wesołych, zdrowych i spokojnych Świąt!
W sprawie zagadki, wstępnie obstawiam nr 8, który mógłby być oślą fregatą albo post-shipem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kossakowski




Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 16:38, 25 Gru 2011    Temat postu:

Dziękuję za życzenia Panie Krzysztofie!

Ja również życzę wszystkim użytkownikom forum zdrowych i Wesołych Świąt.

Co do zagadki to pewnie moja droga dedukcji rozbawi znawców, ale przecież to tylko zabawa Very Happy

1 i 4 odrzucam ze względu na to, że płyną używając lizli. Pewnie są obładowane ładunkiem i przez duże zanurzenie nie mogą w inny sposób utrzymać tempa konwoju.

2 za daleko w tyle i mało widoczny, więc go odrzucam.

3 dwurzędowy - w sumie może być, ale na zawietrznej, więc miałby gorzej z reakcją na ewentualne zagrożenie.

5, 7, 8 jednorzędowe w typie Repulsa ([link widoczny dla zalogowanych]) Wyglądają na bardzo typowe jednostki, a skoro Pan Krzysztof się pyta to czymś się ten wojenny musi wyróżniać.

6 wydaje się najbardziej pradopodobny. Pozycja w środku szyku najbardziej na nawietrznej. Wygląda na silnie uzbrojonego.

Wybieram więc szóstkę Cool

EDIT

Przyjrzałem się jeszcze trochę i jakoś nie jestem pewny już tych lizli w 1 i 4. Mimo wszystko zostawię typ na 6.


Ostatnio zmieniony przez kossakowski dnia Nie 16:44, 25 Gru 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Następny
Strona 1 z 11

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin