Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

La Belle Poule 1765
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jacek_M




Dołączył: 23 Cze 2019
Posty: 16
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Śro 0:04, 07 Paź 2020    Temat postu:

Wczoraj po Pana poście postanowiłem jeszcze raz - strona po stronie przejrzeć monografię. Długo to trwało, lecz w końcu w tej „niemodelarskiej” opisowo - historycznej części monografii udało mi się znaleźć ten właściwy fragment dość szczegółowo pokazujący i opisujący carosse. Z grubsza sobie to przetłumaczyłem. Jest zatem dokładnie tak jak pisze Pan w poście czyli jest to rodzaj nadbudówki - przeznaczonej dla kapitana, z zadaszeniem przedłużonym nad stanowisko sternika. Z tym, że szkic zamieszczony w monografii – który wstawiłem poniżej – dotyczy fregat typu 18, natomiast dla fregat typu 12 – jak Belle Poule trzeba gabaryt trochę zmniejszyć – czyli do rozmiaru wg planów. Muszę to narysować, ale chyba nie będzie wtedy tych przepierzeń oraz na pewno zadaszenia nad stanowisko sternika (pomiędzy jest przecież świetlik do „kuszetki” 1-go oficera). Konstrukcję carosse stanowią ramy obite zakładkowym poszyciem. Zastanawiam się tylko czy te na oko wąskie otwory wejściowe są zamykane ? –na szkicu nie pokazano zamknięć. Ale nade wszystko zastanawia mnie dlaczego pokazano ten ustrój jako opcję przerywaną linią. Może funkcjonował tylko tymczasowo – w tekście zdaje mi się wspomiano nawet, że nadbudówka mocno przeszkadzała w „manewrach”. Postanawiam, że carosse i claire-voie pokażę na modelu. Pozdrawiam J.M.
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Śro 13:22, 07 Paź 2020    Temat postu:

No i pięknie, czyli mamy w końcu wyjaśnienie z pierwszej ręki, zgadzające się z domysłami. Ten fragment tekstu, który widać na załączonej przez Pana ilustracji, brzmi ciut inaczej: "Ta carosse (ekwiwalent pokładówki w XIX w.) jest przeznaczona wyłącznie dla pomieszczenia kapitana dowodzącego i osłonięcia sterówki. O lekkiej konstrukcji zakładkowej, carosse mniej przeszkadzała w manewrach [Boudriot porównuje ją z klasyczną rufówką - dunette - którą na chwilę zastąpiła, więc chodzi o uzasadnienie zastosowania] i pozwalała na korzystanie z rufowych dział odwrotu, ale estetycznie ta >chatka< jest raczej niesympatyczna".

Przy okazji, ponieważ nie mogłem odczytać czegoś na załączonej przez Pana ilustracji, sięgnąłem sobie do innej pracy Boudriota i tam znalazłem istotne datowania. Znowu cytat: "Ten dokument ilustruje bardzo dobrze zasadę carrosse adaptowanej w wyniku poleceń wydanych w 1778 r., nakazujących usuwanie rufówek (dunette). Carrosse była zresztą przynajmniej znana - jeśli nie używana - wcześniej, o czym świadczy model datowany na lata 1760-1770, przechowywany w muzeum marynarki. Na fregatach de 12 i de 18 kapitan dysponował miejscem dość przestronnym, z koją i biurkiem uzupełnionym przez mały kawałek... Instalowanie carrosse nie trwało długo, instrukcja ministerstwa z października 1785 r. nakazywała je usuwać, aby dało się zwiększyć w kierunku rufy liczbę dział pokładu rufowego. Można co prawda wątpić w respektowanie owego zarządzenia."
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Śro 22:05, 07 Paź 2020, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jacek_M




Dołączył: 23 Cze 2019
Posty: 16
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Wto 23:30, 27 Lip 2021    Temat postu:

Witam. To już ostatni wpis w tym wątku. Model został ukończony. Chciałem w tym miejscu Panie Krzysztofie bardzo podziękować Panu za pomoc w postaci wyczerpujących odpowiedzi na moje niekończące się pytania. Ale nie tylko, niezwykle pomocne okazały są również Pana artykuły tematyczne na tym forum - o kotwicach, o refowaniu czy czy żaglach dodatkowych. Baz tych cennych informacji model na pewno wyglądałby inaczej. A teraz wygląda tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
Dziękuję i pozdrawiam J.M.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5355
Przeczytał: 9 tematów


PostWysłany: Śro 7:55, 28 Lip 2021    Temat postu:

Wyjątkowej urody model!
Cieszę się, że mogłem się przydać, chociaż oczywiście mój "udział" to jakiś nikły ułamek promila Pana poszukiwań i pracy.
Rzecz jasna w XVIII w. nie było fotografii, jednak przy porównywaniu zdjęć i obrazów (albo modeli) z czasów, gdy już istniała, zawsze mnie uderza kontrast między "wymuskaną" wersją malarsko-modelarską a rzeczywistością! Pana "Belle Poule" tchnie autentycznością w niesamowity sposób.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Śro 7:56, 28 Lip 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
Strona 3 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin