Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jednostki biorące udział w bitwie pod Diu

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kazimierz Zygadło




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Nie 18:33, 12 Lut 2017    Temat postu: Jednostki biorące udział w bitwie pod Diu

Przypuszczam, że to może być tzw. "głupie pytanie", ale chciałbym wiedzieć jak mogły wyglądać jednostki biorące udział w bitwie pod Diu, 3 lutego 1509 r.? Chodzi mi zarówno o jednostki portugalskie, jaki i okręty eskadry muzułmańskiej.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 3934
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:18, 12 Lut 2017    Temat postu:

Proponuję zajrzeć do tematu (w tym dziale) "Okręty XV/XVI w.", strona 3, posty z 1 czerwca 2015. Dokładnie dotyczą wcześniejszej bitwy pod Chaul, ale z jednej strony (muzułmańskiej) to ta sama flota, a z drugiej - portugalskiej - te same typy okrętów.
W przytoczonym linku jest wiele ciekawych rzeczy, ale też głupstwa, jak niektóre z tych bohomazów obrazujących okręty. Twierdzenie, że karawela "redonda" musiała mieć akurat cztery maszty, jak też fatalne kadłuby niektórych z owych galer, naw i galeasów, to dziecinada.
Ogólnie można bez większego ryzyka błędu przyjąć - na podstawie ujawnionej w tych postach - że Portugalczycy mieli większe i mniejsze karaki/nawy (te mniejsze wyglądały zapewne jak dzisiejsze rekonstrukcje okrętu Santa Maria Kolumba) oraz karawele - te ostatnie przede wszystkim albo wyłącznie dwu- i trójmasztowe. Strona muzułmańska dysponowała przede wszystkim galerami zbudowanymi nad Morzem Czerwonym, ale skopiowanymi z tych śródziemnomorskich, powszechnie znanych. Oprócz tego, z uwagi na współpracę z lokalnym władcą musiała mieć rozmaite małe żaglowce (typów prow, dhow) i może małe wiosłowce. Sęk w tym, że ich wiarygodne wyobrażenia mamy dopiero z późniejszych czasów i żadnej gwarancji, że się tymczasem nie zmieniły.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kazimierz Zygadło




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 23:08, 13 Lut 2017    Temat postu:

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin