Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Francuska interwencja w Korei (1866)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kazimierz Zygadło




Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 16
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Gliwice

PostWysłany: Sob 10:27, 27 Lis 2010    Temat postu: Francuska interwencja w Korei (1866)

We wspomniana w temacie inwazji na wyspę Ganghwa wzięły udział następujące jednostki: fregata Guerrière, awiza Kien–Chan i Déroulède, kanonierki Brethon i Tardif oraz korweta Primauguet.
Czy ktoś mógłby napisać coś więcej na temat tych jednostek? Czy istnieją jakieś ilustracje/zdjęcia tych okrętów (znalazłem tylko zdjęcie Guerrière)?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 11:30, 27 Lis 2010    Temat postu:

Na początek.
Primaguet – drewniana korweta śrubowa, 6-działowa (chociaż uzbrojenie się zmieniało, obejmowało też czasem 8, czasem 10 dział), typu Phlégéton, zbudowana w Breście, rozpoczęta 18.06. (lub dwa dni wcześniej) 1850, zwodowana 15.09.1852. Projektant Mangin. Wyposażona w silnik o mocy 400 koni nominalnych i 960 koni indykowanych, 4-cylindrowy, bezpośredniego działania, wykonany przez firmę Mazeline. Długość na LW 56,72 m lub 56,80 m, długość pokładu 61,60 m czy 61,75 m, szerokość bez poszycia 11,22 m, szerokość z poszyciem 11,40 m, zanurzenie średnie 5,13 m, przy wysokości baterii nad wodą 3,30 m zanurzenie średnie 4,59 m, zanurzenie maksymalne 5,78 m, głębokość 6,7 m. Tonaż 1200 ton, wyporność 1900 ton albo 1820 ton, wyporność całkowita kadłuba 1600 ton czy wyporność 1658 ton, bądź w projekcie 1456 ton. Dwupiórowa śruba o średnicy 4,00 m, obracająca się z prędkością 75 obr/min. Jednostka skonstruowana jako odkrytopokładowa. Ożaglowanie minimalnie ponad 1400 metrów kwadratowych, prędkość określana na 10 lub 11 węzłów, załoga między 191 a 199. W latach 1854-55 korweta ta uczestniczyła w wojnie krymskiej na Morzu Czarnym. W 1859 należała formalnie do eskadry Brestu, ale faktycznie od 1857 przebywała w Indochinach, uczestnicząc tam w wielu znanych akcjach. Wróciła do Brestu 15.09.1859 i przeszła gruntowny remont. W październiku 1866 brała udział w ekspedycji koreańskiej, dowodził nią Bochet. W 1868 wycofana w Breście do rezerwy. Ponownie wprowadzona do aktywnej służby w 1870, dla ochrony francuskich interesów w rejonie Terre Neuve, ale w 1871 rozbrojona. Skreślona z listy floty 3.05.1877, od 1882 cel dla torpedowców, rozebrana w 1886 lub 1884 w Breście. Mam kilka jej ilustracji, ale z wątpliwościami co do legalności umieszczania w sieci, więc tylko dwie, co do których jestem pewien o nie łamaniu prawa autorskiego – pierwsza przedstawia właśnie tę korwetę, druga korwetę Phlégéton, tego samego typu.
Krzysztof Gerlach



Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6178
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Sob 14:02, 27 Lis 2010    Temat postu:

Guerrière – drewniana fregata, w planach żaglowa, 56-działowa, już na pochylni przebudowana (przy tym wydłużona) na śrubowo-żaglową, 34-działową. Budowana w Breście od 8.06.1848 (przebudowa zaczęła się 4.02.1859), zwodowana 3.05.1860. Wyporność 3579 ton. Wymiary: długość na LW 77 m, na pokładzie 78,1 m, szerokość z poszyciem 14,55 m, zanurzenie średnie 6,53 m, maksymalne 7,09 m. Dwucylindrowy silnik firmy Schneider, o mocy 600 koni nominalnych, typu z powrotnymi korbowodami, wykonany w Creuzot. Jedna, podnoszona śruba. Prędkość 12 węzłów. Załoga: 475. Uzbrojenie w 1861: na pokładzie głównym 30 dział gwintowanych odprzodowych 16 cm modelu M1858, na spardeku 4 takie działa. W październiku 1866 uczestniczyła w ekspedycji koreańskiej (pod dowództwem komandora Oliviera). W 1869-1869 przebudowana w Lorient na transportowiec o załodze 230 ludzi. W 1871 transportowała do kraju francuskich żołnierzy wziętych do niewoli przez Prusaków. W latach 1871-72 przystosowana do przewożenia na nową Kaledonię skazańców z Komuny Paryskiej. W 1874 służyła w Algierii. Od 1875 w rezerwie. Skreślona z listy floty 28.05.1888. W okresie 1889-1912 hulk-koszary. Rozebrana w 1912.

Kien-Chan – bocznokołowiec zbudowany w Chinach jako Toey-Wan, kupiony tam w 1860 r. przez marynarkę francuską i wcielony formalnie jako awizo Kien-Chan. Silnik o mocy 80 koni nominalnych. Załoga: 44. Uzbrojenie: od 2 do 4 dział. W 1860 służył w charakterze okrętu szpitalnego podczas ekspedycji chińskiej. W 1861 jego kotły przestały działać, więc pływał tylko na żaglach, m.in. prowadził eksplorację zatoki Pei-Ho. W 1863 badał dolny odcinek rzeki Jangtse aż do Hankou. W październiku 1866 uczestniczył w ekspedycji koreańskiej (dowódca Trève). W latach 1874-1876 rozebrany w Sajgonie.

Déroulède – bocznokołowiec zbudowany w Chinach jako Than-Wan, kupiony na Dalekim Wschodzie w 1860 r. przez marynarkę francuską i wcielony formalnie jako awizo Déroulède. Wyposażony do służby w Chinach, wprowadzony 1.04.1860. Silnik o mocy 90 koni nominalnych. Uzbrojenie: 2 działa. W październiku 1866 uczestniczył w ekspedycji koreańskiej (dowódca Richy). Wycofany ze służby 10.03.1868 we Sajgonie, po czym tam rozebrany.

Brethon (właściwie Le Brethon)– drewniana kanonierka śrubowa typu Kenney, zbudowana w stoczni Ning-Po, w Chinach. Projektant – francuski konstruktor Verny, kierujący stocznią w Ning-Po. Rozpoczęta 20.07.1863 (pierwotnie pod nazwą Aigrette), zwodowana 17.09.1864 już jako Le Brethon. Wyporność 253 tony. Wymiary: długość na LW 35,38 m, na pokładzie 36,04 m, szerokość 6,72 m, zanurzenie średnie 1,94 m, maksymalne 2,14 m, głębokość 1,87 m. Mała wysokość boczna, nie planowano używania tych jednostek na morzu. Silnik o mocy 90 koni nominalnych, wysokociśnieniowy, firmy Gouin, wzięty ze starej kanonierki z czasów wojny krymskiej Salve. Uzbrojenie w 1864: 1 działo gwintowane 16 cm, dwa brązowe działa gwintowane 12 cm. Wprowadzona do aktywnej służby 9.11.1864 w Szanghaju. Działała na tych wodach i w okolicach Hongkongu do 1865, w czerwcu 1865 wycofana przejściowo do rezerwy w Sajgonie, ponownie wprowadzona do aktywnej służby 1.03.1866. W październiku 1866 uczestniczyła w ekspedycji koreańskiej (dowódca Huché de Cintré). W okresie 1867-68 w Chinach. Skreślona z listy floty 19.04.1869 i rozebrana w Sajgonie.

Tardif – drewniana kanonierka śrubowa typu Kenney, zbudowana w stoczni Ning-Po, w Chinach. Projektant – francuski konstruktor Verny, kierujący stocznią w Ning-Po. Rozpoczęta 15.11.1863 (pierwotnie pod nazwą Aventure), zwodowana 14.12.1864 już jako Tardif. Wyporność 253 tony. Wymiary: długość na LW 35,38 m, na pokładzie 36,04 m, szerokość 6,72 m, zanurzenie średnie 1,94 m, maksymalne 2,14 m, głębokość 1,87 m. Mała wysokość boczna, nie planowano używania tych jednostek na morzu. Silnik o mocy 90 koni nominalnych, wysokociśnieniowy, firmy Gouin, wzięty ze starej kanonierki z czasów wojny krymskiej Arquebuse. Załoga: 59. Uzbrojenie w 1864: 1 działo gwintowane 16 cm, dwa brązowe działa gwintowane 12 cm. Wprowadzona do aktywnej służby 26.01.1865 w Szanghaju. W okresie 1865-67 na wodach chińskich. W październiku 1866 uczestniczyła w ekspedycji koreańskiej (dowódca Chanoine). Od 30.07.1869 latarniowiec. Skreślona z listy floty 7.07.1868 i rozebrana w Sajgonie.

Raczej nie mam ich ilustracji.
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pothkan




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 12:40, 08 Gru 2010    Temat postu:

Zdjęcie fregaty Guerriere:

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin