Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Flota KOmpanii Wschodnioindyjskiej

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars




Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 124
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 19:49, 14 Lis 2011    Temat postu: Flota KOmpanii Wschodnioindyjskiej

Brytyjska Kompania Wschodnioindyjska posiadała, oprócz jednostek handlowych, również własną flotę wojenną. Znana mi lista jednostek tej kompanii znajdująca się na stronie [link widoczny dla zalogowanych] obejmuje, o ile się orientuję, jedynie jednostki handlowe.
Na FOW kiedyś była zamieszczona lista jednostek bojowych Kompanii: [link widoczny dla zalogowanych] jednak z zastrzeżeniem, że nie jest ona kompletna. Stąd moje pytania: czy jest znana wersja kompletniejsza? Czy w odniesieniu do poszczególnych jednostek znane są jakieś bliższe dane (wymiary, tonaż, uzbrojenie?) Wreszcie - jaka była organizacja owej floty - czy był to stały twór organizacyjny, czy też chodziło o doraźnie uzbrajane jednostki zasadniczo handlowe, do floty wojennej przenoszone jedynie w razie zaistnienia takiej konieczności?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6204
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pon 23:54, 14 Lis 2011    Temat postu:

Nie jestem miłośnikiem list, więc nie bardzo się orientuję. Ciągle ktoś coś kompiluje nowego (często nawet nie rozumiejąc danych, z których składa większą całość), zatem może pojawiły się zestawienia kompletniejsze.
Ze względu na bardzo różnorodny charakter jednostek bojowych brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej (o czym dalej), o niektórych wiadomo niezwykle mało, a o innych mamy pełny zestaw danych, są też oczywiście przypadki pośrednie.
Organizacja tej floty się zmieniała, tak jak jej nazwa. Tym niemniej chodziło prawie zawsze o okręty specyficzne, specjalnie przystosowane do zadań, które im powierzano, więc nie o doraźnie uzbrajane statki handlowe (miały często cywilne pochodzenie, ale po przystosowaniu do służby już w niej pozostawały, z reguły nie wracając na kupieckie szlaki). Konkretny typ okrętów zależał od przeciwnika i od celu ich używania. Pierwotnie marynarka bojowo-policyjna Kompanii bazowała w Suracie, zajmowała się zwalczaniem Portugalczyków. Działania toczyły się na rzekach, w zatokach i na innych wodach przybrzeżnych. Wykorzystywano więc przede wszystkim małe jednostki lokalnego pochodzenia, wśród których królowały „gorabie” (gurabie, grabie, ghrabie), czyli arabskie i hinduskie galery. Wiemy jak one wyglądały na poszczególnych obszarach geograficznych, jakie miały wymiary i uzbrojenie, ale trudno raczej się spodziewać, że ktoś robił na bieżąco przeglądy akurat tych egzemplarzy, których w danym momencie używała kompania i zapisywał ich dane. Zwłaszcza że nie miały stałych załóg, które doraźnie kompletowano ze statków przebywających na danym obszarze, w konkretnej chwili.
W drugim etapie swoich dziejów marynarka bojowa Kompanii zatrudniona była przede wszystkim do zwalczania miejscowych piratów, a w każdym razie tych, których Brytyjczycy do piratów zaliczali (często chodziło o całe marynarki hinduskich czy arabskich państw, walczących z Anglikami). Ponieważ w zmaganiach na większą skalę zapewniano sobie udział silnych i silnie uzbrojonych statków Kompanii, a nawet okrętów Royal Navy, jądrem marynarki pozostawały małe jednostki lokalne, „gorabie” i „galiwaty” (te drugie w wersji żaglowej i wiosłowej, w tej ostatniej ulubiony okręt piratów z państwa Marathów). Tu dalej nie widzę szans na znalezienie zbyt dużej ilości indywidualnych danych.
W trzecim etapie zmieniono główną bazę floty na Bombaj. Marynarka Kompanii przybrała nazwę Bombay Marine w 1687. Już od 1670 rozpoczęto dla tych sił budowę w Indiach (z miejscowego cennego drewna) specjalnych okrętów bojowych w europejskim stylu, głównie małych i średnich (brygantyn, slupów, fregat), o uzbrojeniu do 22 dział, które stanowiły wsparcie ogniowe dla nadal licznej flotylli „gorabi”. Ze schyłku XVII w. mamy już na pewno konkretne nazwy niektórych jednostek, w tym „gorabi” i ich wyrywkowe dane taktyczno-techniczne. W każdym razie nie miały nic wspólnego z doraźnie uzbrojonymi statkami handlowymi. Oczywiście musiały być dostosowane do lokalnych warunków i potrzeb, więc od swoich odpowiedników w Royal Navy sporo się różniły. Kadra przybrała całkowicie profesjonalny i stały charakter. W 1718 był „komodor i głównodowodzący”, 12 komandorów i 9 poruczników, a dysponowali oni dziewięcioma „gorabiami” albo fregatami (uzbrojonymi w 12 do 24 dział i obsadzonymi przez 80 do 200 ludzi), branderem, okrętem moździerzowym i dość liczną flotyllą (10 do 12 sztuk) „galiwatów”. Około połowy XVIII w. Bombay Marine miała za okręt flagowy jednostkę 44-działową, poza tym „gorabie” i moździerzowce – informacje o nich są coraz pełniejsze, w miarę jak zbliżamy się do naszych czasów. W drugiej połowie XVIII stulecia zaangażowanie marynarki Kompanii w rozmaite działania bojowe jeszcze wzrosło, ale zwiększył się także udział regularnej Royal Navy, wobec coraz silniejszego zagrożenia ze strony francuskiej marynarki wojennej. W rezultacie Bombay Marine ciągle pełniła funkcje głównie policyjne i nie potrzebowała bardzo dużych okrętów. W 1775 liczyła więcej niż 20 jednostek, ale najsilniejszy nosił tylko 28 dział. Zarazem jej profesjonalizm się umacniał i coraz bardziej odchodziła od jakichkolwiek związków z handlową flotą Kompanii. Okręty były jak na swoją wielkość silnie uzbrojone, dowodzone przez zawodowców, miały na pokładach piechotę morską (od 1777 własny batalion marynarki, liczący 8 kompanii). Przy okazji Bombay Marine przejęła formalnie obronę lokalnego handlu od urzędników Wielkiego Mogoła, co pozwoliło jej dowódcy przybierać (w okresie 1759-1829) tytuł admirała floty tego władcy.
Zagrożenie dla brytyjskich szlaków handlowych w czasie wojen z rewolucyjną i napoleońską Francją było tak wielkie, że tworzono tymczasowo również inne lokalne marynarki, jak Bengal Marine. Okręty marynarki Kompanii, wśród których zdarzały się teraz spore fregaty, służyły jako transportowce i jako eskorta, wysadzały desanty, patrolowały rozległe akweny. Pod koniec wojen napoleońskich jeszcze silniej niż dotąd zaznaczono wojenny charakter Bombay Marine przez przywileje dla oficerów, zacieśnienie związków z Royal Navy, wykluczenie cywili, poddanie prawu wojskowemu, pozwolenie na podnoszenie bandery wojennej.
W maju 1830 Bombay Marine przemianowano na Indian Navy. Jednak w latach 1830-tych jej „europeizację” zaczęto postrzegać jako poważny błąd. I tak nie mogłaby walczyć z żadną europejską czy amerykańską marynarką wojenną, a okręty straciły tymczasem zdolność do ścigania miejscowych piratów przy słabych wiatrach i podczas sztilu. Europejskim transportowcom wojska czy parowcom pocztowym też nie dorównywały. Remedium wydawał się zakup parowców zdolnych do operowania także na rzekach i takie jednostki się pojawiły. Mamy o nich sporo danych. Odtąd Indian Navy (do rozwiązania 30.04.1863) stanowiła konglomerat okrętów bojowych i pocztowych, więc przynajmniej w części można je uznać za przystosowane parowce cywilne.
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars




Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 124
Przeczytał: 2 tematy


PostWysłany: Pon 11:45, 21 Lis 2011    Temat postu:

Cytat:
Około połowy XVIII w. Bombay Marine miała za okręt flagowy jednostkę 44-działową

A czy coś o tej jednostce wiadomo? Skoro miała 44 działa, to być może było to coś na kształt małego okrętu liniowego?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6204
Przeczytał: 3 tematy


PostWysłany: Pon 20:28, 21 Lis 2011    Temat postu:

Był to 44-działowiec Protector, który pojawił się po raz pierwszy na liście Bombay Marine w 1749 lub 1751. W 1755 i 1756 uczestniczył w udanych atakach na pirackie twierdze. Prawdopodobnie przebudowany statek handlowy, w każdym razie z opisu owych walk wynika, że miał ciężkie działa, a artylerię rozłożoną przynajmniej na dwóch pokładach, więc chyba trochę przypominał 44-działowe dwupokładowce Royal Navy. Nie mam jednak podstaw, by potwierdzić jakąś dalej idącą analogię.
Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin