Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Bitwa o Puck

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Meerman




Dołączył: 26 Gru 2012
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puck

PostWysłany: Pią 2:15, 04 Kwi 2014    Temat postu: Bitwa o Puck

Za nami 387 rocznica wyjścia Szwedów z Pucka. Decyzję o opuszczeniu miasta pomogły im podjąć między innymi okręty Floty Królewskiej, które 29 marca Roku Pańskiego 1627 przypłynęły z Latarni i brały udział w przygotowaniu artyleryjskim szturmów piechoty.


Według Eugeniusza Koczorowskiego ("Flota polska w latach1587-1632") były to ZAPEWNE:

Wodnik Meerman

Król Dawid König David

Panna Wodna Meerweib

Arka Noego Arca Noë

Żółty Lew Gelbe Löwe

Biały Pies Weisse Hundt

Admirał eskadry- Wilhelm Appelman (ten sam Appelman, który w stopniu podpułkownika dowodził kompanią piechoty Jego Królewskiej Mości z szkatuły królewskiej na morzu się bijącej i oblegającej Puck od listopada A.D.1626- nie ma chyba innej możliwości).

Czy "ZAPEWNE" oznacza, że z braku źródeł tak naprawdę nie wiemy jakie to były okręty ?

Czy nasza wiedza ani drgnęła od czasu gdy Pan Krzysztof napisał:
"Zwłaszcza nie lubiane jest twierdzenie, że tak naprawdę nic nie wiadomo, ponieważ danych w dokumentach jest mało, a te istniejące –
zawierają przeciwstawne twierdzenia" ?


Na okrętach przypłynęła do Pucka rota piechoty oberwachtmeistera Ernesta Fittinghofa biorąca udział w szturmach na miasto.
Czy wiadomo coś więcej o załogach tych 6 okrętów ?
Czy może nasza wiedza pozwala jedynie na stwierdzenie, że okrętów było 6, a załóg też 6- po jednej na każdy okręt ?

Meerman- kapitan Herman Witte ?

König David- ?

Meerweib- Adolf von Argen ?

Arca Noë- Magnus Wesman ?

Gelbe Löwe- Hans Kizero ?

Weisse Hundt- Piotr Böse ?


Jacek Komuda napisał w "Galeonach Wojny", że w walkach o Puck wziął udział Murray i Witte.O ile wiadomo, że Murray brał udział od lutego A.D.1627 w oblężeniu Pucka jako kapitan kompanii piechoty, to o Hermanie nic nie znalazłem- najbardziej oczywistym przypuszczeniem byłoby to, że był kapitanem Meermana.


Co do udziału Arendta Dickmanna w Bitwie o Puck to znalazłem takie oto zdanie na forum:

"chociaż T. Gorski w „Dziejach Polskiej Floty...” twierdzi że brał. Udział oczywiście"

Czy od tego czasu coś się wyjaśniło w tej materii ?


Pytam o to wszystko tutaj, bo ludzie w Pucku mało co pamiętają, a jeśli nawet coś sobie przypomną to mylą Króla Dawida z Zygmuntem III i nie wiedzą czy Kizero był kapitanem na Żółtym Lwie czy lew na Arce Noego.


Pozdrawiam
Krzysztof z Pucka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 9:43, 04 Kwi 2014    Temat postu:

Nasza wiedza pozwala jedynie stwierdzić, że okręty Zygmunta III brały udział (raczej bierny) w oblężeniu Pucka. Podany przez Pana skład eskadry wspomagającej wojska Koniecpolskiego jest jedynie prawdopodobny.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez robal3333 dnia Pią 10:31, 04 Kwi 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jerryodro




Dołączył: 31 Maj 2012
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:27, 07 Kwi 2014    Temat postu:

Jan Glete pisze o utracie przez Szwedów 5 galer ("galley") w starciu z polska flotą pod Puckiem w 1626 roku. Nie podaje nazw.

Z listy galer wynika, że ostatni raz były wspomniane w źródłach w tym roku galery:
Remalus
Staa Bi (zamiast podwójnego "a" powinno być "a" z kółkiem) Very Happy

Ponadto jako utracone w 1626 podaje (lost in action - sunk or destroyed by explosion or fire):
Venus
Rudan
Stjärnan (pinnace)
Räven
Lejoninnan
Västerviks Draken (pinnace)

plus Svanen zakwalifikowana jako accidentally shipwrecked.

Ciekawe, które z nich były ofiarami naszej floty.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:03, 10 Kwi 2014    Temat postu:

W/w jednostki Glete umieścił na listach galer, przy czym; Rudan, Stjärnan, Räven, Lejoninnan i Västerviks Draken, zarówno na liście w "Swedish Naval Administration..." jak i w internetowej "List Of Swedish Warships..." są uznane za utracone w "akcji" w 1626 r. Można zatem przypuszczać, że są to owe galery, które jak podaje Glete zniszczyła flota Zygmunta III.
Los Venus nie jest pewny.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez robal3333 dnia Czw 22:14, 10 Kwi 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 22:15, 13 Kwi 2014    Temat postu:

Okrętów ostrzeliwujących Puck jak podaje Koniecpolski było sześć, zaś żadne ze znanych dotychczas źródeł nie wymienia ich z nazw. Skład tej eskadry to przypuszczenia pana E. Koczorowskiego, jednak chyba w żadnej z swych publikacji (nie przeczytałem kilku artykułów tego autora) nie podał co legło u podstaw takiego przypuszczenia.
Biorąc pod uwagę źródło jakim są „Akta i diariusz Królewskiej Komisji Okrętowej…” można zauważyć, że już wiosną 1627 r. w skład floty Zygmunta III wchodziły również (oprócz tych okrętów, które rzekomo brały udział w oblężeniu Pucka) „Sankt Georg”, „Stockholmische Boot” i „Rostocher Schute”. Osobiście mam pewne wątpliwości co do użycia w tej akcji galeonu „König David”. Biorąc pod uwagę ewentualne zanurzenie tej jednostki z pełnym wyposażeniem bojowym (14 stóp głębokość ładowni) oraz głębokość torów wodnych prowadzących do Pucka (z mapy Getkanta wynika, że w 1637 r. głębokość tych przejść to 6, 8 i 10 stóp), swobodne i bezpieczne manewrowanie 200 łasztowym galeonem mogło być problematyczne. Można również zwrócić uwagę, iż Szwedzi dowożąc zaopatrzenie, czy też później blokując Puck, raczej nie pchali się na wody go okalające z jednostkami większymi niż ok. 100 łasztów. Oczywiście możliwe było odciążenie "galeonu Mory" (np. usunięcie zapasów prowiantu, zdjęcie części uzbrojenia i balastu, zredukowanie załogi do niezbędnego minimum), pytanie tylko na ile było to bezpieczne i nie zaburzało stateczności oraz czy komisarze gotowi byli zaryzykować ewentualne uszkodzenie lub utratę jednego z dwóch największych okrętów. Do akcji przeciw załodze Pucka równie dobrze skierować mogli inne jednostkę np. „Stockholmische Boot” albo wykorzystać czasowo, (jak to miało miejsce podczas bitwy oliwskiej – „Weisse Löwe” ) aresztowane statki handlowe.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez robal3333 dnia Pon 0:04, 14 Kwi 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:25, 13 Kwi 2014    Temat postu:

Co zaś tyczy się ewentualnych dowódców polskich okrętów z wiosny 1627 r. – w niezastąpionym źródle czyli „Akta i diariusz Królewskiej Komisji Okrętowej…” można przeczytać - 26. VI kapitanowie i szyprowie floty występują aby sami mogli wypłacać żołd swoim marynarzom, gdyż załogi nie chcą oddawać 3 grosze wypłacającemu pobory pisarzowi prowiantowemu. Oficerowie ci to:
Nadkapitan Arndt Dickmann
Kapitan Herman Witte
Kapitan Hans Kizeraw
Kapitan Magnus Wessmann
Szyper Hieronymus Teschke
Szyper Valentin Karstens.
Do grupy tej należy jeszcze dopisać Kapitana Johana Rosta (dowódca „Rostocher Schute”) i Kapitana Jacoba Murraya. Tych dwóch kapitanów nie wymieniono wśród oficerów występujących o samodzielne wypłacanie żołdu gdyż w tym czasie przeciwko Johanowi Rostowi toczył się proces o rabunek na morzu a Murray, jak można wnioskować z akt, od końca maja do września przy flocie nie był obecny. Jak widać w okresie wiosny-lata 1627 r. brak w źródle wzmianek o Adolfie von Argen i Piotrze Böse, którzy najprawdopodobniej do floty trafili później


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez robal3333 dnia Czw 9:52, 19 Cze 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robal3333




Dołączył: 24 Lis 2012
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:17, 15 Kwi 2014    Temat postu:

Po przejrzeniu swoich notatek, do mych teoretycznych "rozważań" na tema załóg i okrętów Zygmunta III z wiosny-lata 1627 r. dodać mogę skąpą garść informacji

„Rostocher Schute” :
Kapitan – Johan Rost (dowódca okrętu)
Porucznik – Henrich Theele
Szyper – Class Bartels
Bosman – Andress ?
Kwatermistrz – Henrich Kuhl
Konstabl - Zimmerman
„Wiesse Hund” (okrętem prawdopodobnie dowodził jeden z kapitanów) :
Szyper – Alert Janssen
Sternik – Jochim Milss
Starszy bosman - Henrich Zoppot
Bosman – Clauss Fusting
Kwatermistrz – „Klein” Michael
Bottelier – Jochim Kallowicz
„Stockcholmische Boot” :
Szyper – Valentin Karstens (prawdopodobnie dowódca okrętu)
„Sanki Georg” :
Kwatermistrz – Georgen Brant
„Arca Noë” : (okrętem prawdopodobnie dowodził jeden z kapitanów):
Szyper – Adam [Bartsch]
W połowie sierpnia w aktach komisarzy wymieniani są również dwaj inni kapitanowie - Elert Appelman i Erasmo Grapner.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez robal3333 dnia Pią 6:45, 06 Cze 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin