Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Artyleria gładkolufowa
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 4302
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:58, 19 Maj 2015    Temat postu:

Rosyjskie działa 15-calowe i 10,75-calowe były oczywiście działami gładkolufowymi. Te pierwsze, odlewane z żeliwa, miały wszystkie charakterystyki bliźniaczo podobne do 15-calówek Dahlgrena, więc musiały być wzorowane na nich lub na analogicznych armatach Rodmana (te dwie amerykańskie odmiany różniły się przede wszystkim technologią wykonania, więc na podstawie wyglądu nie sposób tego ocenić). Ogólnie rzecz biorąc, Rosjanie z pewnością wykonywali działa gładkolufowe na licencji Dahlgrena, ponieważ zachowali to nawet w nazwie przynajmniej dwóch modeli: mieli 60-funtówki wzorów 1855 i 1857 w pięciu albo sześciu wariantach, a dwa z nich to właśnie działa „systemu Dahlgrena”. Natomiast działa 10,75-calowe wykonano wg nowocześniejszego systemu warstwowego, tzn. miały stalową rurę rdzeniową i żeliwny płaszcz.
Krzysztof Gerlach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars




Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:33, 20 Maj 2015    Temat postu:

Dziękuję za informacje.
chciałbym zapytać jeszcze o dane kilku innych dział używanych przez rosyjską MW u schyłku epoki żagla (lata 30te-50-te XIX w.).
Chodzi mi o działa 36 i 24-funtowe. Te pierwsze występowały przynajmniej w trzech odmianach: długiej, krótkiej i "działonady" (w angielskich źródłach gunnade). Interesują mnie masa tych dział, długość lufy, prędkość wylotowa, zasięg, masa ładunku miotającego.
z góry dziękuję za pomoc:)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 4302
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:46, 20 Maj 2015    Temat postu:

W latach 1830-1860 działa te ulegały cały czas zmianom.

A) W 1833 działo 36-funtowe długie miało masę 3180 kg, długość przewodu lufy 9’2”, długość całkowitą 10’10,5”, masę ładunku miotającego 4,9 kg.
Działo 24-funtowe miało masę 2300 kg, długość przewodu lufy 8’11”, masę ładunku miotającego 3,3 kg.
B) W 1841 istniały cztery odmiany komorowych dział 36-funtowych:
- długie, które ważyło 3053 kg [oczywiście takie dokładne wartości to bzdura, wynikają z przeliczeń miar, nikt nie odlewał dział z dokładnością do jednego kilograma], miało długość przewodu lufy 9’2”, długość całkowitą 10’9,2”, długość komory 6,8”, strzelano z niego przy pomocy ważącego 4,9 kg ładunku miotającego;
- „dużej proporcji”, które ważyło 2383 kg, miało długość przewodu lufy 8’0”, długość całkowitą 9’6’, długość komory 1’2”, strzelano z niego przy pomocy ważącego 3,7 kg ładunku miotającego;
- „średniej proporcji”, które ważyło 1840 kg, miało długość przewodu lufy 7’1”, długość całkowitą 8’6’, długość komory 11”, strzelano z niego przy pomocy ważącego 2,5 kg ładunku miotającego;
- „małej proporcji”, które ważyło 1602 kg, miało długość przewodu lufy 6’9,75”, długość całkowitą 8’2,6’, długość komory 10”, strzelano z niego przy pomocy ważącego 2 kg ładunku miotającego.
C) Około 1850 używano przynajmniej następujących 36-funtówek:
- długiej „puszki”, która miała masę 3175 kg, długość przewodu lufy 9’1”, długość nominalną (do tyłu pierścienia dennego) 9’6”, długość całkowitą lufy (z gronem) 10’6”;
- krótkiej „puszki” komorowej, która miała masę 2750 kg, długość przewodu lufy 7’11,33”, długość nominalną (do tyłu pierścienia dennego) 8’5”, długość całkowitą lufy (z gronem) 9’5”;
- „puszko-karonady”, która miała masę 2324 kg, długość przewodu lufy 6’11,33” (w 1804 „puszko-karonada” o tej samej długości przewodu lufy miała długość całkowitą 8’4’).
D) W 1858 długa 36-funtówka miała masę około 3200 kg, długość przewodu lufy 9’1”, strzelano z niej przy pomocy ważącego 4,9 kg ładunku miotającego.
Krzysztof Gerlach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin